Strul med datum för Långa Billingeracet

Börjar bli rejält trött på SCF. hur många i Borlänge tour kommer till Billingen Att GBG-varvet däremot tar folk kan jag intyga (mig själv inräknad). Kan SCF snällt inse att Långlopp till stor del lockar motionärer som knappast blir mer intresserade av att skaffa licens när man vet till vilka tomtar pengarna går...

Är SCF HELT dumma i huvudet? Det var ta mej fan det dummaste jag hört! 24/5 är ett utmärkt datum, inbokat och klart. Basta!

Mer uppdaterad info från tävlingsledaren: http://www.cyclesport.se/nyheter.asp?newsid=12146&kat=MTB

Det här verkar kunna gå ritkigt illa om SCF fortsätter sitt, alltför många gånger både klumpiga och nästintill inmompetenta, sätt att bedriva verksamhet inom cykelsporten. En nedläggning av Billingeracet är illa för MTB-sporten i Sverige, både ur ellitsynvinkel som för motionärerna. Det är ju betydligt mer krävande att arrangera ett långlopp för mer än 500 cyklister än en XC-tävling för dryga 100-talet och det tar flera år innan ett lopp "sitter".

Jag kan inte se några vinnare på att tvinga Skövde CK att lägga ner sin fina tävling och jag har svårt att förstå SCF's arroganta inställning om att dom kan bolla med datum för dessa stora arrangemang hur som helst. Har dom ingen förståelse för vad som krävs för att arrangera ett stort långlopp?

Jag kan bara instämma med ething om att vi deltagare (jag planerar själv köra både Långloppscupen + flera lopp i XC-cupen) måste tydligt protestera mot detta och vilka konsekvenser det får. Hur gör vi det bäst? Nån som vet?

Bästa sättet är väl att inte anmäla sig till Borlänge Tour om det nu skulle gå så långt som att Billingeracet läggs ner.
Eller ställa upp i Sveriges största svartrace? Vad hindrar arrangörerna av Billingeracet att köra utan SCFs sanktion? Elitåkare kan bli av med licensen? Försäkringsproblem?

Jag blir så förbannad över sån't här. Blir sugen på att köpa mig en ny MTB bara för att åka till Skövde och cykla. Cykelsporten är undanskuffad som det är. Vad tror SCF är bäst för sporten? Ett motionslopp som lockar 500 pers eller en XC-tävling som kanske lockar 80-100 elitåkare?

clnr; det handlar nog inte om vad som är bäst för sporten, utan om vad som är bäst för SCF! Åtminstone ser det så ut med den information som kommit fram. Verkar som det är viktigare att få visa att man är boss än att sprida och utöka verksamheten?!

Sant, men efter framgångarna i höstas på lvg så trodde man jag att saker och ting skulle ändras lite hos SCF. Men jag trodde helt klart fel!

Men vad håller de på med på Det Allsmäktiga Förbundet?

Ett så stort lopp som Billingeracet har en mycket större betydelse för MTB-sporten i landet än en relativt smal XC-tävling. Om Förbundet forsätter att köra över tävlingsarrangörer på det här sättet så är frågan om jag löser licens i år.

Skicka dina åsikter till kansli@scf.se

Jag har bloggat om det en gång tidigare, och också idag med det som nu kommit fram:
http://oijer.blogspot.com/2009/01/tvlingsprogrammet-2009.html
http://oijer.blogspot.com/2009/01/skandal.html

Att straffa Borlänge är inget vidare bra alternativ då Borlänge CK är oskyldiga i detta.
Deltagande i en tävling som inte är sanktionerad innebär att man blir avstängd som cyklist och arrangören kan nog få sig ett kännbart straff också. Men som jag skrivit i senaste blogginläggen kan ett alternativ kanske vara att kalla Billingeracet för Motionslopp.

Jag mailade SCF och frågade vad som pågick samt att jag var besviken. Till svar fick jag följande:

Från: Kansli [mailto:kansli@scf.se]
Skickat: den 14 januari 2009 13:33
Till: 'Lundström'
Kopia: 'Anders Grnqvist'
Ämne: SV: Billingeracet

Hej, vi noterar din skrivelse och har full förståelse för din inställning men ibland tvingas vi ta beslut som inte alltid gör alla 100% nöjda.

CC Anders Grönqvist, TävlingsK

Med vänlig hälsning/Regards

+46 (0) 8-699 63 66 (phone)
+46 (0) 70-674 63 66 (cell)
+46 (0) 8-699 63 70 (fax)
anderskarlsson@scf.se
www.scf.se
Idrottens Hus
114 73 Stockholm

Att ställa in ett långlopp jämförs alltså med att "inte vara 100% nöjd"...

Detta var bland det värsta jag läst, om SCF:s officiella genmäle är som GS skriver ovan så är det illa. Mycket mycket illa.

Förstår inte hur man kan ändra saker så långt efter att arrangören fått ett OK
på det datum de önskat.
Med tanke på allt idéellt arbete som läggs ner så förstår jag att arrangörerna
tappar suget.
Varför kan Borlänge Tour inte ta datumet 17 maj?? Det kan ju inte krocka med någon
annan XC-tävling för då skulle ju inte Billingeracet heller kunna arrangeras den helgen.

LångLoppsCupen är i min värld en stark motor i MTB-Sverige.

Mig personligen spelar det ingen roll vilken helg och jag tror inte att det
gör det för särskilt många personer heller men för organisationen bakom har
jag full förståelse för att det betyder mycket merarbete.

Hur som helst. Dåligt skött SCF!

Förutom att skriva här är det en bra idé att låta SCF få veta hur missnöjda vi är, e-posta kansliet och säg vad ni tycker.

Vad spelar det för roll om bägge arrangerar sina tävlingar på samma dag? Kan det röra sig om 25 cyklister om mister ett utav tävlings-tillfällena ?
Eller så får Långloppscuppen skaffa försäkring till alla cyklister under Billingeracet och köra under eget flagg, vad behöver dom mer Scf för? Kanske lägga alla sina tävlingar utanför Scf, varför ska dom ha Monopol?

dalkarl skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Varför kan Borlänge Tour inte ta datumet 17
> maj?? Det kan ju inte krocka med någon
> annan XC-tävling för då skulle ju inte
> Billingeracet heller kunna arrangeras den helgen.
>
> För Bck tycker att de måste ha Vacchi som kommentator vilket jag tycker är ett löjligt argument

Jag blir så djävla trött. Här betalar men licensavgift till ett förbund som är helt inkompetent och inte ens har förstått sina arbetsuppgifter. De skall jobba för att bredda sporten och det gör man inte om man tvingar ett bra fungerande arrangemang ställa in för att man 4 månader innan prioriterar en annan tävling. Till råge på allt är Anders Karlsson generalsekreterare i SCF knuten till Borlänge Tour. Detta liknar mer svågerpolitik än ett fungerande förbund. Fortsätter de så här kommer vi snart inte ha någon Långloppscup.

Kaijan skrev:
-------------------------------------------------------
> dalkarl skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Varför kan Borlänge Tour inte ta datumet 17
> > maj?? Det kan ju inte krocka med någon
> > annan XC-tävling för då skulle ju inte
> > Billingeracet heller kunna arrangeras den
> helgen.
> >
> För Bck tycker att de måste ha Vacchi som
> kommentator vilket jag tycker är ett löjligt
> argument

Ja, Vacchi måste var väldigt smickrad över att figurera som ett av argumenten i debatten då SCF nu i elfte timmen går in och sabbar ett fint och välarrangerat långlopp.

"Anledningen är att SCFs generalsekreterare Anders Karlssons hemmaklubb Borlänge vill vara ensam MTB tävling i landet på samma helg som Skövde CKs Långa Billingeracet är planerat."

Det vore mycket illa om det stämmer att det gått till på detta vis, men är man GS på SCF är det väl helt OK att riva upp tidigare beslut för att gynna hemmaklubben?

Jag är skövde bo som är jävligt less på detta tilltag! Om nån är sugen så visar jag gärna alla runt den 24 maj... kan skylta upp banan dagarna innan med hjälp av lite polare så kör vi racet utan det otroligt inkompetenta SCF! MVH Karl

Jag får lite deja vu från den fumliga hanteringen av marathon-SM i höstas. Inser nu att det problemet förmodligen i första hand låg hos förbundet, inte arrangören.

Ang. SM i långlopp så var det väl Åsarna som inte rodde det iland. å andra sidan vaknade förbundet 23.59.59 och beslutet togs väl 5 (?) dagar innan BST. Hade jag krigat om placeringar hade jag varit mycket upprörd.

De påminner lite om SAFF (Amerikansk fotboll). När det fanns mindre än 100 aktiva klubbar i hela Sverige tyckte de att våra licensavgifter skulle finansiera tjänstebilar och studiebesök i USA för ledningen. Vacker tanke men knappast kul för de aktiva som skall betala...

Det blir nog till att skicka regelbundna mail till SCF så det inser att vi faktiskt är många som bryr oss om detta.

ething: Läs vad olli skriver. Har för mig Åsarna också ansökt om ett annat datum men inte helt säker på hur det var med de.

(årets tredje inlägg - utan bild)

Först tänkte jag (=idioten):
Fräckt av Långa Billingeracet att ta Borlänge Tours helg.
Men sedan tänkte jag (=idioten) att, måste kolla upp vilka datum B-Touren gått tidigare år, och fick då följande:

2004-05-29/31 vecka.22
2005-06-04/06 vecka.22
2006-06-03/06 vecka.22
2007-06-15/17 vecka.24
2008-05-23/25 vecka.21
TABELL 1. Informationen kommer från www.SCF.se resultatsidor, som sträcker sig från 2004 till 2008.

Men nu kan man ju se att vecka.21 inte var B-Tourens helg, utan att dom verkar ha kört lite blandat tidigare, med övervikt på v.22.
Alltså som HD-ledamot friar jag Långa Billingeracet, och ger dom rätten att köra sin tävling 24 maj vecka.21 2009.

BANG !

Trots att jag är mestadels XC-cyklist måste jag ändå säga att det är Långloppscupen, samt även CX- och Västgötacupen, som håller MTB-Sverige igång. XC-cupen var ett skämt förra året.
Skulle vara katastrof för sporten om inte Billingen får köra sin tävling på sin sedan länge planerade helg.
Stå på dig Dag Bränfeldt!

Konstigt att Aftonbladet eller Expressen inte har skrivit om detta, de brukar ju gilla konflikter !

Senast redigerad av en moderator:
Det vore oerhört tråkigt om Billingeracet fick lov att ställas in. Tyvärr har förbundet makten att ställa dom i graven. Det tråkiga är ju att förbundet är lite som domare i bollsporter, har dom väl gjort ett beslut så upphäver dom det inte gärna. Allt för att behålla sin auktoritet.

Svenska Cykel Fascisterna har gjort det igen. Bort sig alltså.
För några år sedan lämnade jag den SCF-anslutna klubb jag var medlem i och det har jag aldrig ångrat.
Just detta har jag precis meddelat SCF:s kansli via mejl.

Nu har jag också skrivet ett (vänligt men starkt formulerat) brev till kanslit. Jag tror det kan vara bra om fler kan göra det.

Kan SCF flytta Billingracet med så kort varsel utan ett vettigt skäl?
"Anledningen är att SCFs generalsekreterare Anders Karlssons hemmaklubb Borlänge vill vara ensam MTB tävling i landet på samma helg som Skövde CKs Långa Billingeracet är planerat."
Det argumentet borde kunna vändas mot Borlänge Ck istället.

Finns det inget regelverk som säger om man får flytta på godkända tävlingar eller ej.
Någon som vet?

Maila till SCF och låt de förstå att vi inte accepterar att de slår undan fötterna för en tävling som Billingracet.

Skriv gärna glada mejl också till dom "drabbade", alltså Billingeracet med Dag i spetsen och kanske också till långloppscupen. Och uppmuntra dem i deras arbete. Det vore nog uppskattat!
Så de får lite extra arbetsmoral.

Som ärkefetto blir man lite sur, eftersom man hade tänkt att motivera sej för att få lite motion genom att anmäla sej till Billingeracet då det är på min hemmaplan. Tycker det verkar smutsigt hela vägen.

Antar att man kanske ska sikta på riksidrottsförbundet som väl scf svara mot?

/JPL

Fast de verkar ju bara säga att det är beklagligt att folk har missförstått hur processen går till, inte att de ska ändra på sitt beslut... eller?

Tillbaka
Topp