Strul med Fox float RP2 dämpare

anderski

Aktiv medlem
Min bakdämpare är väldigt hoptryckt även på plan grusväg, kollade luften som jag inte gjort på ca 1 år eller så för nån vecka sen. Fyllde i 10 psi till 90 psi, funkade i 1,5 mil.

Hade den på service & oljebyte förra veckan, nu höll den 1 + 3,5 mil. men sista 5-7km på Sörmlandsleden till Nynäshamn i Söndags, så sjönk den ihop rätt mycket även på relavtivt plan mark, och låter lite ibland.

har inte kollat luften, men ska göra det.
Dämparen är från 2005 & har funkat klockrent hittils.

Några ideer om vad det kan vara ?

Om den är nyservad och ändå läcker luft kan det vara tätningen till luftnippeln som är dassig. Pumpa upp dämpen och tryck ner den i en hink med vatten så ser du var det läcker. Om det är ventilen får du väl byta den, men det kan också vara packningen mellan röret som ventilen sitter i och luftburken. Det röret går att skruva ur mha en insexa. Egentligen ska man ta bort ventilen först men det behövs inte om du har en bra insexnyckel. (Bra = bra passning och "plan" topp, eftersom du inte får så mkt instick med ventilen i vägen). Får du loss röret kan du byta o-ring, eller täta på nåt annat kul sätt. Typ gängtejp eller nåt...

Lyfter den här..har en helt ny rp2, som har för lågt tryck...jag beklagade mig över det och beställde en gaffelpump. Idag så satte jag på skyddsplast, ställde styrlagret och pumpade däcken. In kommer mammas nya kille, och fråga om jag inte ska ta en tur. Nej svarar jag, vill pumpa bakdämparen först, sen följer lite prat om att de inte går med högtrycksluften.....MEN sen i ett mycket, mycket svagt ögonblick får vi för oss att testa iaf. Så nu till frågan ? Vad har hänt? Hur kollar jag det? känneringen skillnad men just nu hatar jag mig själv....Springer ner till min LBS imorn och pumpar skiten.

Du orkade inte pumpa upp bakdämpen för hand och testade med kompressor?
Din fråga är alltså: har du haft sönder något med kompressorn? men du känner ingen skillnad just nu.

Min fråga är: varför tror du att något har gått sönder om du inte kan märka någon skillnad? och vad har du för tryck i den nu?

Handpump fanns inte tillgänglig..och som ett litet barn kunde jag inte vänta tills imorgon. Jag har ca 45 % sag, precis som tidigare. För att jag har fört att typ packningar lr något liknande.

Mendel skrev:
-------------------------------------------------------
> För att jag har fört att typ packningar lr något liknande.

Du är rädd att du har förstört packningar eller liknande?
När hade du 45% sag tidigare? Innan du satte på kompressorn eller? Du fick alltså inte i någon luft?

Japp, packningar, något annat som kan ta skada. Jo luft kom in, sen ut när jag skulle använda manometern.. så ungefär samma SAG nu.

Om du inte fick i mer luft än vad som läcker ut när du mäter trycket med lufttrycksmätaren skulle inte jag vara orolig.
Risken med att fylla dämnparn med kompressorn är väl att man snabbt uppnår ett för högt tryck. jag vet inte vilken typ av komrpessor du har, men en mindre, billigare variant ger knappast mer än 15 - 20 bar och även om du då har fyllt upp dämparn tills den var full (tills kompressorn inte orkade trycka i mer) så tycker jag fortfarande dämparn borde hålla.
För att testa ventilen, ta lite saliv på fingret och lägger över ventilmynningen. Syns tydligt om den läcker.

Tillbaka
Topp