Strul Sram GX

Fnurre

Medlem
Strul Sram GX
Hej,

Det händer ganska ofta när jag varit ute i stökig terräng att växlarna (bak) börjar strula. Det yttrar sig oftast i att kedjan vill hoppa över största klingan och fastna mellan eker och klinga.

Får alltså justera ändläget ganska rejält för att det ska fungera hyffsat igen.

Kan de vara något annat knas som gör att jag ofta måste justera ändlägena?

Mvh

Senast ändrad:
Strul Sram GX
brije sa:
Böjt växelöra eller hela derailluren brukar vara vanliga orsaker. Glapp mellan kassett och nav kanske.

Jag har många gånger försökt se om något är böjt. Mycket möjligt att mina amatörmässiga ögon inte ser det. Har också funderat på att köpa ett nytt öra bara för att testa om det blir bättre. Kan det vara en bra idé?

Strul Sram GX
Hur gör du när du justerar ändlägesskruvarna? Tänk på att du måste lossa växelkabeln samt trycka ganska hårt manuellt på den för att se till att den inte kan ta sig förbi största kuggen. Bra instruktionsvideos finns på tuben!:)

Strul Sram GX
Fnurre sa:
brije sa:
Böjt växelöra eller hela derailluren brukar vara vanliga orsaker. Glapp mellan kassett och nav kanske.

Jag har många gånger försökt se om något är böjt. Mycket möjligt att mina amatörmässiga ögon inte ser det. Har också funderat på att köpa ett nytt öra bara för att testa om det blir bättre. Kan det vara en bra idé?

Det är nog ganska enkelt att se om det är böjt, kolla rakt bakifrån. Kolla noga på själva örat, om det är lite lack eller så som bubblat sig eller liksom trillat av så är det nog böjt. Allt ska va rakt i linje med kuggarna på kassetten. Lodrätt så att säga. Ett rakt föremål typ en linjal kan hjälpa.

Senast ändrad:
Strul Sram GX
brije sa:
Hur gör du när du justerar ändlägesskruvarna? Tänk på att du måste lossa växelkabeln samt trycka ganska hårt manuellt på den för att se till att den inte kan ta sig förbi största kuggen. Bra instruktionsvideos finns på tuben!:)

Jag har gjort båda varianterna. Dvs justerat med lossad vajer och även utan. Jag trycker hårt, men inte för hårt för då åker växelföraren mot ekrarna.

Strul Sram GX
brije sa:
Fnurre sa:
brije sa:

Det är nog ganska enkelt att se om det är böjt, kolla rakt bakifrån. Kolla noga på själva örat, om det är lite lack eller så som bubblat sig eller liksom trillat av så är det nog böjt. Allt ska va rakt i linje med kuggarna på kassetten. Lodrätt så att säga. Ett rakt föremål typ en linjal kan hjälpa.

Så klart det är enkelt, för ett tränat öga :) tacksam för tipset med linjalen, ska kolla upp det!

Strul Sram GX
Fnurre sa:
brije sa:

Jag har gjort båda varianterna. Dvs justerat med lossad vajer och även utan. Jag trycker hårt, men inte för hårt för då åker växelföraren mot ekrarna.

Ok, om du kan trycka växelföraren mot ekrarna så säger det mig två saker: 1. Den är böjd. eller 2. Du har måste skruva åt ändlägesskruven mycket mer. Du ska alltså när du tror att det är bra försöka forcera (utan att ta i supermycket) växelföraren förbi sista stora kuggen. Kan du forcera den förbi så måste du spänna åt ändlägesskruven ytterligare. Allt ska göras med lossad kabel annars kan den bromsa.

Senast ändrad:
Strul Sram GX
brije sa:
Fnurre sa:
brije sa:

Ok, om du kan trycka växelföraren mot ekrarna så säger det mig två saker: 1. Den är böjd. eller 2. Du har måste skruva åt ändlägesskruven mycket mer. Du ska alltså när du tror att det är bra försöka forcera (utan att ta i supermycket) växelföraren förbi sista stora kuggen. Kan du forcera den förbi så måste du spänna åt ändlägesskruven ytterligare. Allt ska göras med lossad kabel annars kan den bromsa.

Jag har riktat mina misstankar mot att växeln fått sig en smäll och föraren blivit böjd. Efter ditt svar blir jag mer övertygad. Kan man byta den delen eller hur löser man det på bästa sätt. Byta både öra och förare?

Mvh

Strul Sram GX
Fnurre sa:
brije sa:
Fnurre sa:
brije sa:

Jag har riktat mina misstankar mot att växeln fått sig en smäll och föraren blivit böjd. Efter ditt svar blir jag mer övertygad. Kan man byta den delen eller hur löser man det på bästa sätt. Byta både öra och förare?

Mvh

Förhoppningsvis är bara örat böjt och då byter du det (billigast), är växelföraren böjd så byter du den (dyrare). Glid in till en LBS så kommer dom nog kostnadsfritt tala om vad du ska byta (om de nu ens är böjt) och sen ge ett prisförslag ungefär 100% dyrare än en webshop:) Lägg gärna upp en bild tagen tagen rakt bakifrån, jag är lite intresserad av att se för framtida egen referens:)

Strul Sram GX
Har du justerat läget med B-skruven? Se manualen för rätt avstånd. När växelföraren ligger i innerläget bör du se om den inte ligger i lod med stora klingan.

Strul Sram GX
brije sa:
Fnurre sa:
brije sa:
Fnurre sa:
brije sa:

Mvh

Förhoppningsvis är bara örat böjt och då byter du det (billigast), är växelföraren böjd så byter du den (dyrare). Glid in till en LBS så kommer dom nog kostnadsfritt tala om vad du ska byta (om de nu ens är böjt) och sen ge ett prisförslag ungefär 100% dyrare än en webshop:) Lägg gärna upp en bild tagen tagen rakt bakifrån, jag är lite intresserad av att se för framtida egen referens:)

Svårt att få bra bilder tycker jag

Bilagor

• IMG_9366.JPG
    IMG_9366.JPG
    236.6 KB · Besök: 338
  • IMG_9367.JPG
    IMG_9367.JPG
    200 KB · Besök: 116
  • IMG_9368.JPG
    IMG_9368.JPG
    163.1 KB · Besök: 144
  • IMG_9369.JPG
    IMG_9369.JPG
    200.9 KB · Besök: 246
Strul Sram GX
brije sa:

Ska man testa L-limit på bakväxeln behöver man inte lossa växelvajern, bara att lägga upp växelföraren på största bak mga och provtrycka lite inåt mot ekrarna med tummen eller ta ett pincettgrepp på blottad växelvajer och försiktigt dra ut samtidigt som du vevar pedalerna (sakta). Om det är bra justerat ska vajern kännas stum och växelföraren inte gå att flytta "in" mer.

Se även t.ex. http://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailleur-adjustment

Strul Sram GX
Har hänt att skruven som håller fast bakväxeln mot växelörat skruvat upp sig lite och påverkat växlingen.

På bilderna ser det lite skevt ut. Har en likadan och det slutade med att jag fick byta ut öra och bakväxel. Jag hade kört in rejält i en sten

Strul Sram GX
Svårt att se men jag tycker dels att örat ser lite skevt ut samt att växeln linjerar dåligt med örat.
Ta isär, lägg en linjal mot insidan av växelörat, bara en liten skevhet kan ge dig problem. Prova ett nytt öra.
Se även till att växeln sitter rätt i örat.

Av egen erfarenhet vet jag att redan en liten skevhet kan ge problem.

Strul Sram GX
gizmo sa:
Har hänt att skruven som håller fast bakväxeln mot växelörat skruvat upp sig lite och påverkat växlingen.

På bilderna ser det lite skevt ut. Har en likadan och det slutade med att jag fick byta ut öra och bakväxel. Jag hade kört in rejält i en sten

Intressant, jag har fått dragit åt den skruven en gång. Exakt vad ser skevt ut? För mina ögon kan inte se det. Rita gärna i paint eller och lägg upp en bild så kanske jag blir klokare

Strul Sram GX
Fnurre sa:
ejma sa:
Har du justerat läget med B-skruven? Se manualen för rätt avstånd. När växelföraren ligger i innerläget bör du se om den inte ligger i lod med stora klingan.

Trissan är ca 5-6mm från största klingan när kedjan ligger på där

Rätt om du har en 2x11 spd , fel om du har en 1x11 spd då manualen säger 15 mm.

Ser att din bakväxel har lite skrapmärken vilket kan innebära att den har blivit skev. Jag klämde till min växelförare i somras så den blev skev. Örat var fortfarande rakt så det blev en ny växel. Inte helt ovanligt att växlarna blir skeva eller värre.

Strul Sram GX
Ser bara ut som att hela växeln lutar lite inåt (mot ekrarna). Kan bara se det på bild nummer 2 från ovan. Även när jag fått en rejäl smäll på bakväxeln var det svårt att avgöra om den var skev eller inte. Iofs krånglade alla växlar efter det.

Jag är lite för lat för paint ;)

Strul Sram GX
Det röda sträcket är närmare kedjan ner i slutet på växelföraren än uppe vid kassetten. Har du än så liten skevhet i örat kan du aldrig får växlarna perfekta. Mitt växelörsriktare verktyg är nog den bästa verktygs investering jag har gjort, ytterst få växelöron är raka inte ens när de är nya.

-Åke

Bilagor

• IMG_9367v2.jpg
    IMG_9367v2.jpg
    204.5 KB · Besök: 161
Strul Sram GX
Ja jäklar du Åke, jag är mäkta imponerad över din skarpsynthet. Finns inte på kartan att jag skulle se det med blotta ögat.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Strul Sram GX
ejma sa:
Fnurre sa:
ejma sa:

Trissan är ca 5-6mm från största klingan när kedjan ligger på där

Rätt om du har en 2x11 spd , fel om du har en 1x11 spd då manualen säger 15 mm.

Ser att din bakväxel har lite skrapmärken vilket kan innebära att den har blivit skev. Jag klämde till min växelförare i somras så den blev skev. Örat var fortfarande rakt så det blev en ny växel. Inte helt ovanligt att växlarna blir skeva eller värre.

Helt rätt, växeln har fått en smäll. Om det är föraren som är sned, kan man byta bara den eller är det bäst att byta hela bakväxeln?

Strul Sram GX
Fnurre sa:
Helt rätt, växeln har fått en smäll. Om det är föraren som är sned, kan man byta bara den eller är det bäst att byta hela bakväxeln?

Vet inte om det går att köpa annat än trissor till bakväxeln, men om det går är delarna säkert nästan lika dyra som en ny komplett växel.

Strul Sram GX
Oj ny växel, vad tråkigt...:)

Om jag vill uppgradera min GX är den ens värt det? Har läst mycket positivt om den gruppen. Vilka alternativ rekommenderas?

Strul Sram GX
Köp ny bakväxel ca 8-900 kr. Uppgradera för att spara några gram -Ja om du är lika noga med vikt på övriga cykel annars inte. Har du en stor cykelbudget kan det alltid vara kul att uppgradera. Annars tänk nästa gång det är dags för växelskrot och du har en bakväxel för 2500- 3000 kr.

Strul Sram GX
Åke sa:
Det röda sträcket är närmare kedjan ner i slutet på växelföraren än uppe vid kassetten. Har du än så liten skevhet i örat kan du aldrig får växlarna perfekta. Mitt växelörsriktare verktyg är nog den bästa verktygs investering jag har gjort, ytterst få växelöron är raka inte ens när de är nya.

-Åke
Växelarmen kommer naturligt peka åt vänster när du har kedjan på minsta kuggen på kassetten, då den anpassar sig en aning mot vevpartiet (centrum). Vinkeln på bakväxelns nedre trissa spelar ingen roll för växlingsprestandan, det är den övre trissan som måste vara rak för bra växling.

Tillbaka
Topp