Hjälp! Strulande Sram växlar

pluttski

Medlem
Hjälp! Strulande Sram växlar
Hej,
Jag har problem med Sram NX (12s) växlarna på en Trek hardtail. De började växla dåligt efter Cykelvasan för ett par år sedan då jag antog att den fått en smäll i frakten. Efter rengöring, smörjning och justering (med Srams justeringsmall) gick den fortfarande inte rent. Började med att byta till nytt växelöra följt av kassett, kedja, växel reglage, vajer och vajerhöljen. Allt förutom kassetten uppgraderades till Sram GX. Det fungerar nu bättre men med den justering som fungerar bäst över de flesta växlar vill den inte gå från största till näst största kuggen utan att man växlar två steg och går tillbaka. Har därefter riktat växelörat för säkerhets skull, testat med en en ny Shimano XT växel och har nu en begagnad GX-växel på. Testade också att byta växelörat en andra gång för säkerhets skull.
Problemet kvarstår och jag har nått gränsen för vad jag klarar av att lista ut som cykelmekaniker 😩.
Har mekat och justerat ungarnas tävlingscyklar i flera år men detta löser jag inte.
Har någon varit med om något liknande eller har något tips (utöver "köp ny cykel")?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp