Stryktåligt baknav (135mm x 10mm)

Matthias87

Aktiv medlem
Jag letar efter ett stryktåligt baknav, 135mm x 10mm. Vill helst inte ha QR, känns inte som det håller lika bra. Genomgående massiv axel borde väl vara bäst? Sen får det inte vara för dyrt, gärna inte över 1500kr. Och gärna rödeloxerat, men inget måste :) Någon som har bra koll?

Mvh Matthias

har man budgeten 1500 och vill ha ngt hållbart och pålitligt hade jag lätt gått på Hope, väl beprövat för allt inklusive dh. En bubblare kan ju vara Nukeproof, fast då är det qr som gäller.

saint m800 är bombproof. Går att hitta nya nav för 200-300kr men då passar bara shimanos gamla oversize skivor
Kan rekommenderas. Har gasat omkring i snart 4 säsonger på samma nav utan ett problem, jag kör dock oftast bara när det är lerfritt så sänker man ner det i lerbad flera ggr kanske det kräver mer service

Håller med! Saint-navet är tokstabilt men också blytungt med tillhörande axel och växel....

Mitt Saint-nav sitter sedan en tid tillbaka på vinterpendlaren och där gör den susen...

true tungt som bly men det kan det vara värt om man slipper trassel
Ska singlifiera ett hjulset med m800 till denna säsong, ska bli spännande(annan 10mm axel och ingen tung saintväxel)

Saint navet verkar intressant, men segt att skaffa nya skivor bara för det.

Sen undrar jag precis som orvaorre om man kan köpa en solid axel som passar i Hope2 naven?

DMR Revolver 6-Pawl. DMR-naven är rätt poppis bland trialcyklister (har jag för mig) och de är liksom kända för att pönta rätt rejält. Såja, nu har jag använt ett verb som jag inte brukat på ett bra tag - pönta.

Jag valde DMR Revolver 6-Pawl till min 29er 2007. Mycket nöjd än så länge. Klickar högt och fint. Inte superlätt, men inte bland de tyngsta heller, 345g. http://www.dmrbikes.com/?Section=pr...category=10&CategoryName=Hubs&itemid=HUB6PAWL
CRC har dem till under 1000-lappen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=13753 finns i rött

dmr6pawl.jpg ht=437

/K

Senast redigerad av en moderator:
Hur många POE har revolvern?

Hur svårt ska det vara för tillverkarna att skriva ut det i infon, det är ju minst lika relevant som vikt, färg, antal kullager och annat som alltid står med.

Senast redigerad av en moderator:
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Pönta..?

Typ: "vara våldsam med", "ha sönder"
Vanligt där jag växte upp, och kanske när jag växte upp...

Mina DMRnav är gängade för bolt on. Jag har inte exakt det navet som länkas ovan dock. Jag har DMR på singlespeeden och de rullar på problemfritt.

Singlespeednaven och de lite enklare 3-Pawlnaven har bolt-on. Maila DMR och kolla om det går att få 6-Pawl med bolt-on-axel. De är rätt bra på att svara på mail.
/K

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Pro2 naven finns ju som bultat där du har en m10
> insex skruv på vardera sida....

Men om det är insex-skruvar på vardera sida så är väl axeln ihålig?

Skulle det vara starkare att köra på ett 12mm nav med converter-axel?

När du kör så hårt att du kört av en 10mm insexa av massivt stål har du nog större problem än navet är min gissning.

Dessutom skulle en massiv genomgående 10mm axel av stål väga sjukt mycket. Så tunga axlar har man väl itne ens inom Dh

Har DMR revlover nav och böjde axeln på första skogsturen. Om man ska ha det navet rekommenderar jag att man också investerar i stålaxeln som finns att köpa för en knapp hundring. Annars funkar det fint även om jag läst en del skit om att bodyn lätt ger upp, dock ej självupplevt...

Tillbaka
Topp