Stulen cykel... igen

• Trådstartare Trådstartare kaksi
  • Start datum Start datum
K

kaksi

Guest
Stulen cykel... igen
Tja!

Fick min Trek 4700 stule i början av sommaren. Köpte en ny Kona Cinder Cone förra veckan som jag nu i helgen fått stulen igen...

CYkel stod i cykelhuset dör enabrt boende i hyreshuset kommer in. Nu fick jag även reda på att försäkringsbolaget (if) har en maxgräns på 6000:- som jag dessutom får betala 1500:- självrisk på. Alltså får jag ut 4500:- för min en vecka gamla cinder cone som har ett värde av 10.000:-

Surt som fan...

Någon som vet ett bättre företag att försäkra sin nästa cykel hos?

Stulen cykel... igen
Stå på dig mot försäkringsbolaget, självrisken skall du betala på värdet, inte deras maxgräns.

Men en hoj för 10k kan man tyvär inte ställa ute i ett cykelhus/förråd. Den måste stå i lägenheten eller på något ställe där _bara_ du kommer in.

Stulen cykel... igen
Otrygg chansa har väl försäkring upp till 35k i vanliga hemförsäkringen, men 25% självrisk oavsett belopp.
samt en väldigt aggresiv ålders värde minskning, efter 1 år är den bara värd hälften av vad man gav lr liknande.
Länsförsäkringar har inte lika högt i värde som TH, men bättre hjälp och lägre självrisk, dock får man betala extra för denna försäkring.
Folksam samma som Länsförsäkringar men lite cartigare bemötande....

dessa 3 är de enda jag fått höra från bekanta samt ringt runt

Mina cyklar är oftast under uppsikt så jag har klarat mig ännu.

Stulen cykel... igen
kaksi skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet ett bättre företag att försäkra sin
> nästa cykel hos?

Jag har hemförsäkring hos Folksam.
Dom har denna info på sin hemsida.

Stöld av cykel ersätts med högst 20 000 kronor om den stjäls på annan plats än i bostaden. Vid stöld ur biutrymmen till bostaden, till exempel källare eller vind, är högsta ersättning 30 000 kronor.

Grundsjälvrisk är 1500:-

Stulen cykel... igen
Vad gör de med cyklarna? Säls på blocket typ eller fraktas de utomlands... För det är ändå ganska udda cyklar som man bör kunna hitta om de annonseras på nätet.

Stulen cykel... igen
När ska "någon" nämna balterna haha de verkar utsatta stackarna.

Vad ska man som kund hos Folksam göra för att mot självrisk få HELA hojen ersatt ?
Nyvärde: 24.000.-

Stulen cykel... igen
Vet inte hur det är hos Folksam men hos IF (som jag har) som också har en maxgräns på runt 5k kan man tillägsförsäkra sin cykel för några hundra om året. Då täcker det upp hela värdet på cykeln. Min cykel är t.ex. försäkrad till 30kkr och är den låst ute vid en stolpe och nån snor den får jag ut vad den är värd (-1500 i självrisk) på den tillägsförsäkringen doch förvarar jag den i lägenheten :)

Sen skall man kolla "drulle" för det kan ibland täcka även cyklar men är väl mera om man slår sönder cyklen (vet att när jag bucklade min ram täcktes det både av mind drulle men även även av min cykelförsäkring)

Edit: glömde tilläga att min "extra-försäkring" kostar 6-700 om året men har man ett lägre maxvärde blir det naturligtvis billigare..

// MickeM

Senast redigerad av en moderator:
Stulen cykel... igen
Jag ska skaffa en sådan extra fösäkring på nästa cykel. Men i fortsättnignen ska jag ha cykeln i sängen med mig när jag sover :) Fan jag lovar att det är någon i mitt hus som snott cykeln. Den stod i ett föråd där bara vi i trappuppgången har tillgång till... Grrr jävla tjuvar...

Tänk om man hade fått reda på vem det var...

Stulen cykel... igen
Kolla med försäkringsbolaget om du kan fixa en extraförsäkring. Jag har hemförsäkring hos If och en extraförsäkring för cykeln, tror att det är typ 20 spänn i månaden extra. Fick ut 10 långsjalar när jag knäckte min ram. Spräckte den på en söndag, på onsdagen fanns pengarna på kontot. För en gångs skull kan jag faktiskt säga att jag är riktigt riktigt nöjd med ett försäkringsbolag.

Stulen cykel... igen
CalleB skrev:
> Kolla med försäkringsbolaget om du kan fixa en
> extraförsäkring. Jag har hemförsäkring hos If och
> en extraförsäkring för cykeln, tror att det är typ
> 20 spänn i månaden extra. Fick ut 10 långsjalar
> när jag knäckte min ram. Spräckte den på en
> söndag, på onsdagen fanns pengarna på kontot. För
> en gångs skull kan jag faktiskt säga att jag är
> riktigt riktigt nöjd med ett försäkringsbolag.

Damn, jag är inte den enda alså (som ringt till IF med en trasig ram :)

Men kan annars säga att när jag buklade min ram så var det heller inga problem med IF. Snabbt och smidigt (om det inte var för leveranstiden av ram till LBS:en alså) jag var faktiskt riktigt imponerad.

// MickeM

Stulen cykel... igen
Lider med dig, man blir så jävla ledsen när man kommer ner i cykelförrådet och ska dra ut och cykla och allt som finns kvar av ens cykel är bitar av låset :( Och det är inte bara pengamässigt, utan att nån tar ifrån en något som man tycker är väldigt skoj som gör att det blir så mycket surare. Man ville ju bara cykla och nu måste man prata med polis & försäkringsbolag istället och sen börja leta efter en ny cykel.

Det är iofs inte säkert att det är nån i huset som snott den, vi hade stamrenovering och under den stals det en del prylar hos oss, så det kan ju vara nån annan som på nåt sätt fått tillgång till nyckeln.

När min cykel *nästan* blev stulen så hade "tjuven" försiktigt tagit bort listerna till det lilla fönster som finns på vår cykelkällardörr, lyft ut rutan och ställt upp allt snyggt och prydligt, och sen kunnat sträcka in handen och vrida om låset. Dock så lyckades inte stöten då tjuven, förutom att såga i låset, verkar ha sågat i sig själv, för min cykel stod kvar, men med en del bloddroppar på och det fanns ett blodspår ut från cykelkällaren. Hade kuppen lyckats och tjuven tagit sig tid att även sätta tillbaka fönstret i dörren så hade även jag börjat misstänka nån i huset, troligtvis helt felaktigt.

-OlofS

Stulen cykel... igen
Ekfeldt skrev:
> När ska "någon" nämna balterna haha de verkar
> utsatta stackarna.
>
> Vad ska man som kund hos Folksam göra för att mot
> självrisk få HELA hojen ersatt ?
> Nyvärde: 24.000.-
>
>

Abus har ju lås som man får kontant ersättning mellan 1500-3000:- beroende på vilket lås man har om man kan visa upp någon del på det brutna låset. Då får du självrisken tillbaka eller lite mer. Men då måste man som sagt visa upp resterna av låset.

Stulen cykel... igen
Ett av kraven från abus är iaf inte att praoeleverna inte får skriva upp nyckelnumret till butikens samtliga lås och beställa kopior..

Stulen cykel... igen
=David, ibland vill jag inte veta hur du har fått vissa kunskaper.. Men det verkar som om jag bör köpa mitt nästa cykellås hos en låssmed i stället för hos en cykelbutik.

Stulen cykel... igen
Jag har iaf insett att alla ghettokids som praoar på mc och scooterfirmor inte gör det av helt ärliga orsaker. En kompis hade just ett sådant företag och där berättade två praktikanter hur man lätt fick upp vissa lås med ombyggda volvo 240 domkrafter, kylspray och slägga, skurkarnas rolls royce den snodda hydraulsaxen och vilka som var krångligast att få upp. När dom slutat där började det plötsligt även försvinna fordon som varit fastlåsta med lås sålda i den butiken och det gick grumt snabbt att stjäla dom så vi la ihop två och två. Eftersom vi visste att minst den ena praktikanten beställt nycklar till abuslås åt en kund och visste hur det gick till behövde vi inte fundera särskilt länge. Jag blev av med två scootrar och förlorade en jäkla massa pengar. Den ena scootern som var en splirrans Gilera Runner 180 blev mos efter att en mc polis jagat stjärnorna som snott den genom hela västerort. Dom åkte naturligtvis fast och dömdes för minst tio brott var. Den ena fick två månaders semester och den andra böter han inte hade råd att betala. Han som fick fängelse är fortfarande skyldig mig en massa pengar men jag har inte lust att pröjsa kronofogden 500 spänn om året för att dom hånfullt ska berätta för mig att snubben som faktiskt har ett jobb inte har råd att betala mig.

Köp lås i en butik där du är anonym så går det nog bra men tänk på att alla lås går att få upp blixtsnabbt med tex hydraulsaxen..

Det är därför jag har min Pepita fixed, min Crescent singlespeed, min Roast och min Italjet Dragster 180 två meter från min säng.

Stulen cykel... igen
Det finns en bra genomgång av de olika försäkringsbolagen under Läsvärt. Fullt så illa som det låter på vissa inlägg ovan är det inte, Trygg Hansa minskar inte värdet med 50% per år t.ex..

Den stora skillnaden mellan bolagen är i mina ögon hur de behandlar cykeln om du har den i lägenheten och får inbrott. Trygg Hansa räknar in den i lösvärdet medans Länsförsäkringar (enligt den handläggare jag talat med iallafall) ändå inte ersätter mer än max 5000:-..

Stulen cykel... igen
stef skrev:
> Otrygg chansa har väl försäkring upp till 35k i
> vanliga hemförsäkringen, men 25% självrisk oavsett
> belopp.
> samt en väldigt aggresiv ålders värde minskning,
> efter 1 år är den bara värd hälften av vad man gav
> lr liknande.

Fel!

Titta på sidan 54 i Trygg Hansas försäkringsvillkor: http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame7983.html
TH har ingen värdeminskning de första två åren, ersätter med 70% år tre och 60% år fyra. Därefter ersätter dom till begagnat pris i allmänna handeln.

Stulen cykel... igen
Störigt att de inte ersätter fullt belopp.
Det är ju det man "försäkrat sig om" och betalt för.

Det måste ju gå att försäkra sig om att få tillbaks inköpsvärdet !?!?

Stulen cykel... igen
De flesta bolag (alla?) tillämpar en dagsvärdesprincip. För att approximera denna princip används schalbonmässiga avdrag (avkrivningar) i den dagliga skaderegleringen. En dator tappar exempelvis värde med 5% per månad efter inköp hos LF.

Jag vet inget bolag som vågar tillämpa en nyvärdesprincip på lättstulna varor som cyklar. På det bolag där jag jobbar har man helt slutat med cykelförsäkringar av alla slag.

Stulen cykel... igen
Ekfeldt skrev:
> Störigt att de inte ersätter fullt belopp.
> Det är ju det man "försäkrat sig om" och betalt
> för.

Mnja, det man "försäkrat sig om" och betalat för är det som står i försäkringsvillkoren. Sen kan man tro/hoppas/vilja att man har betalat för något annat, men det innebär inte att man har gjort det.

>
> Det måste ju gå att försäkra sig om att få
> tillbaks inköpsvärdet !?!?

Självklart går det att gör det, det är bara en fråga om pris. Fast premien på den försäkringen antagligen kommer att bli väldigt hög...

/Magnus

Stulen cykel... igen
Det är inte realistiskt att få tillbaka nypriset på en cykel om den inte är ny. Som privatperson räknar man ju aldrig med avskrivningar o dyl men det är väl det det handlar om.

Om meddelivslängden på en mtb är fem år och den blir stulen efter ett, så har du ju skjutit upp nyinvesteringen av din nästa cykel ett år iom att du får en ny cykel. Den "vinsten" skall inte försäkringsbolaget stå för, då skulle det bli aldeles för vanligt med försäkringsbedrägerier.

Stulen cykel... igen
I Tyskland är det vanligt med nyvärdesförsäkringar på cyklar. Det kostar naturligtvis lite mer, men där kan man i alla fall själv välja om man tycker att det är värt det eller inte. Jag kan väl också tycka att det är lite konstigt, men det är ju en tjänst som man betalar för och uppenbarligen tycker de tyska försäkringsbolagen att det finns någon form av ekonomi i det.

I princip kan man kanske se det som något slags avbetalningsköp innan man har köpt varan.

Min flickväns föräldrar har en sådan försäkring och när hennes cykel för en tid sedan blev stulen i Malmö, lyckades hon få nyvärdet för en fem år gammal MTB trots att den blev stulen ute under natten.

/Johan

Stulen cykel... igen
=David skrev:
> Han
> som fick fängelse är fortfarande skyldig mig en
> massa pengar men jag har inte lust att pröjsa
> kronofogden 500 spänn om året för att dom hånfullt
> ska berätta för mig att snubben som faktiskt har
> ett jobb inte har råd att betala mig.

Usch för att bli bestulen och veta vem det är och ändå inte få ut nåt. Har inte funderat på att anlita en *riktig* indrivare istället för kronofogden? Eller har du några köttiga kompisar så kan du ta tag i saken själv.

Stulen cykel... igen
Men tkb, såååå får man ju inte göra, brottslingarna är ju försvarade av samhället medan vi skötsamma individer bara kan se på när de utför sina brott! Brottslingar ska ju smekas medhårs i alla lägen för det är synd om dem, taskig uppväxt, missbrukande föräldrar mm.

Stulen cykel... igen
Nogie skrev:
> Men tkb, såååå får man ju inte göra,
> brottslingarna är ju försvarade av samhället medan
> vi skötsamma individer bara kan se på när de utför
> sina brott! Brottslingar ska ju smekas medhårs i
> alla lägen för det är synd om dem, taskig uppväxt,
> missbrukande föräldrar mm.

Vad skulle du helst vilja ha? Stulen cykel eller missbrukande föräldrar?

Stulen cykel... igen
Jag har snackat med försäkrings bolaget (if) nu och de drar självrisken på cykelns värde: 10160 (inkl tillbehör). Sedan har de en maxgräns på 6000:- Så jag får ut 6000:- iaf... Plus att jag får 1000:- från smart safety. Eftersom när jag köpte cykeln precis blivit av med min gamla köpte jag ett abus granit plus lås för 700:- som inte skulle gå att få upp. Men eftersom det inte fanns något att låsa fast den i i förådet så kunde de klart bara bära med den så snart de kommit in. Och då får jag inte ut de 2000:- som jag hade fått om låset varit kvar och uppbrutet.

Frågade öven if vad det kostat att fullförsäkra cykeln. 220:- per år... synd att man inte tänkte på det innan... 220:-/år är ju ingenting!

Jaja, får ju ut 7000:- iaf och jag har fått ett kanonpris på en ny från cykelspec (7640:-) där jag köpte mina två tidigare cyklar... Sedan tillkommer låset iofs... ska ha ett sådan stort abus igen... Och nästa gång ska jag fixa försäkringen på fullvärdet och dessutom ha cykeln i lägenheten.

Stulen cykel... igen
Jag ska sluta säga ifrån, jag ska oxå bli en som jamsar med o älskar när icke skötsamma individer våldför sig på skötsamma människor i min omgivning. Hurra!!!! Ytterligare en hjärntvätt är fullbordad!

Stulen cykel... igen
jag lider med dig! fick min cykel stulen för någon månad sedan! FY FAN! så jävla tråkigt att folk inte kan lämna ens prylar i fred utan att man måste kedja fast dem i ett bankvalv med tidslås för att få ha det i fred!

Hoppas du återfår den!

Stulen cykel... igen
Nogie skrev:
> Jag ska sluta säga ifrån, jag ska oxå bli en som
> jamsar med o älskar när icke skötsamma individer
> våldför sig på skötsamma människor i min
> omgivning. Hurra!!!! Ytterligare en hjärntvätt är
> fullbordad!
>

Du har rätt, det skulle var mycket bättre om vi radade upp alla kriminella och oliktänkade mot väggen direkt.
Sen fakturerar vi föräldrarna för ammonutionen.

Stulen cykel... igen
Nejdå Lundatok, jag har ju ändrat mig, och är omvänd, jag älskar individer som inte kan sköta sig! Dessa skall ha nobelpris för sitt öppna och fria tänkande! Tänk vilka entreprenörer det skulle bli utav dessa! Och vilket härligt nätverk det skulle bli om man lägger upp detta på ett globalt plan! Allting skulle styras utav dessa individer! Tänk vilket underbart scenario! Halleluja!

Stulen cykel... igen
Shit satt och kolla på konas 2006 cyklar ( http://www.konaworld.com/2k6/preview/ ). Ska kolla upp vad man kan få för pris på en 2006 caldera. Den har ungefär samma komponenter som min (före detta min) cinder cone. Hos cykelspec kommer den ligga på 9600:-. Hoppas de kan ge mig ett kanonpris på den... Det hade jag gillat... Färgen är grymt skön. Sedan får man XT bakväxel isf för LX och loite andra saker som är snäppet bättre men i stort sett samma cykel... Kan ju bli lite plåster på såren om man får uppgradera sig lite. Känns ju lite surt att lägga ut 1500 (ugefär det som försäkringen inte täcker) på en likadan cykel som man köpte för två veckor sedan.

Tillbaka
Topp