Stulen mtb i centrala Göteborg

Hej, min bmc speedfox 02 blev stulen natten till häromdagen i Göteborg centrum. Den stod låst i ett låst cykelrum som hade ett sådant smart kodlås på dörren. Är det någon som ser något på forumet eller på någon annan försäljnings sida skulle jag uppskatta om ni hör av er😁
Det konstiga är att dörren inte var uppbruten vilket betyder att någon antingen har fått koden eller blivit insläppta, något som låter bekant för någon?
Vad hade/har ni gjort om cykeln blivit stulen av er?

Ställ aldrig cyklar i allmänna cykelrum en dampirra är ok men om inte ställ den i ditt hus det är inte så konstigt att den blev tagen någon med kod till rummet måste ha sätt den och tänkt att det var en lätt stöt

stod den låst med ett heavy duty lås eller något från biltema beroende om den var låst i något eller om den var låst i sig skälv är också en faktor

Jag ska hålla ett öga på blocket och happy då jag spenderar bra mycket tid där men troligtvis så kommer den säljas på ett Facebook forum eller till någon random privat person inte då via annons eller så använder tjuven den skälv

Ställ aldrig cyklar i allmänna cykelrum en dampirra är ok men om inte ställ den i ditt hus det är inte så konstigt att den blev tagen någon med kod till rummet måste ha sätt den och tänkt att det var en lätt stöt

stod den låst med ett heavy duty lås eller något från biltema beroende om den var låst i något eller om den var låst i sig skälv är också en faktor

Jag ska hålla ett öga på blocket och happy då jag spenderar bra mycket tid där men troligtvis så kommer den säljas på ett Facebook forum eller till någon random privat person inte då via annons eller så använder tjuven den skälv
Tack det var bostadsföreningens cykelförråd, den är helt svart med dt swiss hjul mednya däck fox 34 fork xt deore bromsar

Ja det är det jag tänker men det är en 6 siffrig kod som man inte bara kan råka se när någon slår in den så antingen att någon har givit ut koden eller liknande
Om du inte redan gjort kanske prata med brf:en om att byta koder?
Polisanmäl och rapportera till försäkringsbolag (om du inte redan gjort såklart).

Jag håller lite utkik om jag ser den, bifoga gärna bild här om du har.

Polisanmäl och rapportera till försäkringsbolag (om du inte redan gjort såklart).

Bilagor

• IMG_3780.webp
    IMG_3780.webp
    660.5 KB · Besök: 166

tack jag infogade en bild i ett annat svar jag har polisanmält och noterat försäkringen så får se vad som händer, är såklart mer ute efter cykeln än pengar tyvärr

Ett cykelrum som som en hel bostadsförening har tillgång till är verkligen inget ställe jag hade vågat förvara en fincykel som du nu fått lära dig den hårda vägen. Hoppas du hittar den.
Nja jag vet lite dumt men det är verkligen en liten förening och inte alla har tillgång till detta rum men jo jo fortfarande ett rum alla tjuvar vill komma in i

Här finns många tips på hur man kan förvara sin cykel i lägenheten:

Jag såg en intervju med en missbrukare som förklarade hur han ordnade heroin. Han hade en fast köpare till dyra cyklar i Sthlm, han nämnde Specialized och det skulle vara minst 30-40k per hoj. För 3-4 cyklar fick han ett "ägg" tydligen 5g heroin. Ingen aning om hur länge det räcker men tio pundare omsätter nog ett antal cyklar..

Jag såg en intervju med en missbrukare som förklarade hur han ordnade heroin. Han hade en fast köpare till dyra cyklar i Sthlm, han nämnde Specialized och det skulle vara minst 30-40k per hoj. För 3-4 cyklar fick han ett "ägg" tydligen 5g heroin. Ingen aning om hur länge det räcker men tio pundare omsätter nog ett antal cyklar..

Heroin är riktigt gammaldags. Används det fortfarande i Sverige?
Det verkar dock som att något är fel med priserna. Jag hittar att heroin kostade 73 euro per gram i Sverige i 2017. Man borde får många gram för en Specialized.

I Nederländerna var när jag var ung heroinmissbrukare de vanligaste cykeltjuvar. De tog dock alltid cyklar som stöd på gatan, inte inne i en låst rum. Det är en annan kategori tjuvar.

Heroin är riktigt gammaldags. Används det fortfarande i Sverige?
Det verkar dock som att något är fel med priserna. Jag hittar att heroin kostade 73 euro per gram i Sverige i 2017. Man borde får många gram för en Specialized.

I Nederländerna var när jag var ung heroinmissbrukare de vanligaste cykeltjuvar. De tog dock alltid cyklar som stöd på gatan, inte inne i en låst rum. Det är en annan kategori tjuvar.
Ingen aning, men det tror jag säkert. Tror inte någon som är i ett tungt missbruk är särskilt kapabel att sälja en dyr hoj, vem köper av en påtänd horsare?

Får väll hoppas på att det inte är det och att det är någon som är så dum att den sälja den på blocket eller något så jag kan få tag i den jävel till person
Ja hoppas kan man alltid. Min cykel kom tillbaka och tjuven åkte fast, men det var efter jag fått ut pengar för den.

Han hade stulit mängder av grejer och hade lägenheten full så det var ju inte bara cykeln han dömdes för såklart.

Ja hoppas kan man alltid. Min cykel kom tillbaka och tjuven åkte fast, men det var efter jag fått ut pengar för den.

Han hade stulit mängder av grejer och hade lägenheten full så det var ju inte bara cykeln han dömdes för såklart.
Hur fick ni tag på cykeln och tjuven, hade han lagt ut en annons någonstans eller var det bara ren tur som du stötte på honom på gatan?

Hur fick ni tag på cykeln och tjuven, hade han lagt ut en annons någonstans eller var det bara ren tur som du stötte på honom på gatan?
Det var polisen som hittade den. Dom gjorde väl husis hos honom och cykeln hittades väl med ramnumret. Jag fick dom etc. senare så jag fick reda på vem det var, och allt han dömdes för.

Det här var 2006 så några trackers tror jag inte existerade..

Vad fick du betala i självrisk och hur mycket fick du ut från f-bolaget
Då var det nog 1500, jag fick tillbaka cykelns nypris minus självrisken. Den var bara några veckor gammal. Men som sagt 20 år sedan nästan, din självrisk framgår väl i din försäkring.

Många hemförsäkringar har ju ett pristak för cyklar idag. T.ex på vår försäkring idag tror jag högsta pris är 30 tkr per cykel som ersätter.

Edit:35 tkr var det justerat till. Och jag hade redan köpt en likadan när den hittades.

Då var det nog 1500, jag fick tillbaka cykelns nypris minus självrisken. Den var bara några veckor gammal. Men som sagt 20 år sedan nästan, din självrisk framgår väl i din försäkring.

Många hemförsäkringar har ju ett pristak för cyklar idag. T.ex på vår försäkring idag tror jag högsta pris är 30 tkr per cykel som ersätter.
Ja självrisk ja men hittar inget om hur mycket jag kan få tillbaka, jag har anmält så får väll se. Vet inte om jag vågar hoppas på nypris då den kostade 40k nypris när den kom ut vilket var runt 2017 men kan ju hoppas runt 15-30k men vet inte hur mycket de ger ut som sagt men jaja

Grannar stjäl, sorgligt men sant. Och du som tänker, ”I min brf känner alla vara…” de stjäl också.
Kanske borde hålla ett extra öga men det känns också konstigt isåfall att de stulit andra cyklar samt skärmar till elcyklar och lämnat en dörr på glänt som man inte ens kan låsa upp utan måste bryta upp eller något liknande

Edit:35 tkr var det justerat till. Och jag hade redan köpt en likadan när den hittades.
Det går ofta att sakförsäkra och slippa taket men självrisken är sällan att leka med.
Jag försäkrade min touringhoj inkl tillbehör när jag åkte på långtur.
Vill minnas att det var för 60 tusen, minns tyvärr inte varken premien eller självrisken men nog var det runt 20%.

Hej, min bmc speedfox 02 blev stulen natten till häromdagen i Göteborg centrum. Den stod låst i ett låst cykelrum som hade ett sådant smart kodlås på dörren. Är det någon som ser något på forumet eller på någon annan försäljnings sida skulle jag uppskatta om ni hör av er😁
Det konstiga är att dörren inte var uppbruten vilket betyder att någon antingen har fått koden eller blivit insläppta, något som låter bekant för någon?
Vad hade/har ni gjort om cykeln blivit stulen av er?
Håll koll på facebook marketplace, störst chans att den dyker upp där. Nästa steg är att aldrig bevara din cykel i ett sådant cykelförråd. Ha den i din lägenhet, om du inte kan få plats så gör plats! Det är dyra grajjor

Ja jag har tyvärr inte plats för det i lägenheten
I tråden "cykel i lägenhet" som länkas ovan så finns det många bra tips. Det går att vara lite kreativ och hitta lösningar man inte tänkt på. Jag har egentligen inte heller plats för cykel i lägenheten men eftersom alternativet är att oroa sig för stöld så gör jag plats.

Om du har köpt cykeln för 40 tkr 2017 så får du 20% i jämförelse med en ny cykel. Dessutom avdrag för självrisk. Så ha inga större förhoppningar om några större summor. Jag har själv en cykel i mycket bra skick från 2017. Skulle den bli stulen skulle jag få lägga mycket pengar emellan för att få något likvärdigt.

Både för din egen skull och för försäkringskollektivet (alla som försäkrar sig) är det bäst att i möjligaste mån försöka förebygga stöld.

Utdrag från Folksams ersättningsvillkor
"Under det första halvåret tappar cykeln inte i värde alls. Därefter minskar värdet med 5 procent det andra halvåret, och därefter 10–20 procentenheter per år, tills cykeln är fem år gammal. Är den fem år eller äldre så är värdet 20 procent i jämförelse med en ny cykel. Du hittar en tabell med alla siffror under ”Ersättning från hemförsäkringen” ovan."

kodlås tar inte lång tid att lista ut kod på för en klåfingrad bandit så de är bokstavligen den sämsta lösningen på en dörr till ett cykelförråd..
Det är en 6 siffrig kod 0-9 vilket betyder att det finns 1 000 000 olika kombinationer, men jag antar att du menar att det inte tar lång tid att ta reda på koden i form av att fråga runt eller liknande

Givetvis säkrast att ha cykel i lägenhet men en dyr parkering. Kan vara intressant att göra ett överslag på cykelns pris, risk för stöld och kostnad parkering. Räknar jag på 5m2 boyta, hyra och ränta så landar jag runt 12000kr om året för cykelparkering i bostaden. Om cykeln kostar 24 000kr så lönar det sig inte att använda boyta som parkering om stölden i förrådet sker mer sällan än vartannat år. Vet inte hur korrekt detta överslag är men är ett scenario. Poängen är att valet är svårt. I praktiken har jag nog 4 cyklar på 5m2 i lägenheten så då är kalkylen en annan. Å andra sidan den cykel jag har i gemensamt cykelrum har inte blivit stulen på 25år. Det är dock löjligt att det är som det är med cykelstölder.

Det är en 6 siffrig kod 0-9 vilket betyder att det finns 1 000 000 olika kombinationer, men jag antar att du menar att det inte tar lång tid att ta reda på koden i form av att fråga runt eller liknande
finns enkla medel att lätt lista ut vilka siffror som används på keypaden sen är människan vanligtvis lat o gör koden efter fingerergonomi vilket underlättar jobbet att lista ut vilken kombo de är på just de 6 sifforna.. därav fler o fler bostadsföretag slussar ut kod o installerar blipp pga koder är för enkla att lista ut samt att kodlås för de ska vara säkra ska det bytas kod på en ggn i kvartalet.. vilket medför en jäkla massa jobb o dessutom ska man som användare lära sig nya koder stup i ett

hoppas du får tillbaka cykeln.

om det inte är möjligt ta in nästa cykel i din lägenhet är ett alternativ är att montera av och ta in exempelvis bakhjulet när cykeln förvaras i förrådet.

nu är det tyvärr så att tjuven nu vet att det finns en fincykelägare på platsen, vilket gör att han lär återkomma.

Ingen aning, men det tror jag säkert. Tror inte någon som är i ett tungt missbruk är särskilt kapabel att sälja en dyr hoj, vem köper av en påtänd horsare?

Läste en artikel för något år sedan om just sjunkande priser på just heroin i Sverige, enligt artikeln så hade priserna nästan halverats på ett par år men inblandningen av någon billigare och mycket starkare substans hade ökat.

Kan tänka mig att det är samvetslösa personer som vill ha en dyr cykel billigt och inte bryr sig det minsta om vem det drabbar som köper en uppenbart stulna cyklar av pundare..

Tillbaka
Topp