[Stulen] Peugeot fixie på Södermalm

Cykeltjuvar och pedofiler. Vad ända inihelvete. En cykel är en cykel, en gammal sunkig peugeot är i princip värdelös. Hur kan man jämföra detta med att våldföra sig på ett barn? Jag bara undrar.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> en gammal sunkig peugeot
> är i princip värdelös.

Inte för Bruse. :(

Hoppas verkligen du hittar din hoj, detta efter att någon happyit våldfört sig illa på tjuvfanskapet.

Min gissning är tyvärr att något ärkemiffo snott hojen för att bygga en egen fixie med delar från den. Köpa egna hjul är väl för dyrt, typ.

nenja skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > en gammal sunkig peugeot
> > är i princip värdelös.
>
> Inte för Bruse. :(
>

Nej det förstår jag också. Men att jämställa en cykelstöld med nån som tvångsknullar barn är väl lite väl magstarkt.

JLarsson skrev:
> Cykeltjuvar och pedofiler. Vad ända inihelvete.
> En cykel är en cykel, en gammal sunkig peugeot
> är i princip värdelös. Hur kan man jämföra
> detta med att våldföra sig på ett barn? Jag
> bara undrar.

Tvångsbeteende som tvångsbeteende. Nej jag känner mig rätt säker den här gången. Jag tror helt enkelt att det är bland stans pedofiler man gör bäst i att leta efter bruses cykel. (hoppas inte du kör fondot om ett par timmar då blir man väl nerprejad i ett dike)

Nä förresten det var kanske en lite väl magstark liknelse när jag tänker efter. Själv har jag aldrig blivit bestulen på en gammal värdelös fixie, bara på dyra racrar. Och cyklocrosser. Och MTB:s. Så det var väl därför jag lider lite extra varje gång jag hör talas om cykeltjuvar. Vilket låter rätt oskyldigt men faktiskt(!!) kan vara mer lönsamt än knarkhandel! Det var i alla fall så sant som det var sagt!!

Senast redigerad av en moderator:
Tack alla som säger de ska hålla utkik. Vore ju najs om den hittades nånstans.

I stort sätt alla delar går att ersätta, det är nya grejer. Men ramen från 1980 går inte att ersätta hur som helst. Så hittas den utan exempelvis hjulen, som går att köpa nya på Cykelcity, så blir jag nöjd ändå.

Hoppas jag inte behöver köpa nytt lås...

2008-02-08.gif ht=247

Mer strippar: http://yehudamoon.com/

Bruse, en analys om varför den blev stulen kanske är på sin plats?
Den är borta, gräv inte ner dig i det. Gå vidare och skaffa något nytt.

Liknelsen tidigare kan bara komma från någon som inte har barn.

Mr Handley skrev:
> Bruse, en analys om varför den blev stulen kanske
> är på sin plats?

Oj, vad jag har analyserat. Tänk om jag stannade hemma och kollade på teve istället, tänk om jag bar med den in på krogen, tänk om jag kopplade 16 000 volt till ramen, tänk om jag tunnelbanan istället, tänk om...

Enkelt svar att det helt enkelt finns fä därute som inte kan skilja på ditt och mitt. Och en allmän förfallen moral som är skapad av inkompetent polis.

> Den är borta, gräv inte ner dig i det. Gå
> vidare och skaffa något nytt.

Har börjat leta sen i lördags. Men det hjälper inte, det finns fortfarande fä därute som har långa fingrar. Nästa gång drabbar det dig. Varför inte börja rensa i träsket nu? ;~)

bruse skrev:

> Och en
> allmän förfallen moral som är skapad av
> inkompetent polis.

Eh, där tappade jag tråden. Det är alltså polisens fel att din fixie försvann?

Jag tycker att det har spårat ur nu, klart han ska ha tillbaka sin kära ägodel, sen att jämnföra det med pedofili så kan man väl få göra det om man vill, hursom helst så ska cykeltjuven kölhalas eller liknande straff. Det här är ändå sveriges trevligaste mountainbike forum fast det kanske inte gäller fixiägare.

Analysen jag tänkte var snarare: Var var den låst, hur var den låst, med vad var den låst etc etc.

Att lägga tid på attt leta förändrar inte faktumet att vissa anser sig ha rätt till det som inte tillhör dem. Vill du förändra det finns det grupper att gå med i.

Monglo skrev:
> Bruse, du har glömt ett t.
>
> :)

Äääh, sulen är sulen och kommer aldrig åter :)

Monglo skrev:
> Bruse, du har glömt ett t.
>

Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2008-05-12 12:39 av the_TnT.

Någon som har roligt!

JLarsson skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Och en
> > allmän förfallen moral som är skapad av
> > inkompetent polis.
>
> Eh, där tappade jag tråden. Det är alltså
> polisens fel att din fixie försvann?

När polisen i NY införde nolltolerasn för alla brott, även de små, sjönk även antalet grova brotten. Det hänger ihop. Om svenska polisen verkligen beivrade samtliga brott, skulle även cykelstölderna sjunka. Hittat tråden igen? Den endes fel att en sak blir stulen är tjuven.

Tråkigt med cykeln Bruse. Hur gick det med dejten då...

Bara en tanke det där med att beslagta cyklar mm.
Även om jag vet att det är "min cykel" som någon annan cyklar på ger det väl inte mig rätt att ta den ifrån vederbörande å påvisa att den tillhör mig. Personen ifråga kan ju ha köpt den i god tro å då är den hans lr...

Själv har jag blivit av med 11 cyklar. Nu skiter jag i att låsa grejerna å tar med mig cykeln överallt eller har den under ständig uppsikt om jag sitter å tar en öl på en utservering t.ex. Ska jag låsa något så är det skitcyklar som ingen gör sig besvär att stjäla då låsen är för kraftiga.

Ett alternativ är ju att ha en SS med frihjul. Då får man bromsa med skon mot däcket istället men större risk att förövaren lär sig en läxa.

Jag ska hålla ögonen öppna Bruse. Hoppas du hittar något som kan fylla tomrummet.

Tyvärr Bang, god tro är avskaffat i lag numera. Har du köpt stöldgods, riskerar du bli av med både prylen och pengarna. Om du däremot fått ut försäkringspengar för exempelvis cykeln, så är egenomdomen försäkringsbolaget. Då riskerar du begå egenmäktigt förfarande. Eller nåt sånt.

Nån som har en ram i storlek 53-54 att sälja? ;~)

1.Chockfasen
Kännetecknas av att man har svårt att ta in vad som hänt, förvirring, hysteri, förtvivlan, yrsel, illamående etc.

2.Reaktionsfasen
Kännetecknas av sårbarhet, ångest, sömnproblem, sorg, depression, ilska, koncentrationssvårigheter, skam

3.Bearbetningsfasen
Kännetecknas av att isoleringen bryts och personen vågar se framåt

4.Nyorienteringsfasen
Vidareutveckling av bearbetningsfasen.

Schysst analys Rippa! Det där brukar ju stämma i många händelser. stöld, flickvän gör slut mm.
Fas 1 var direkt i fredags. Fas 4 redan i lördags då jag meckade ihop Pepitan som Klonen skulle få, så den blev en ss.

Fas 5: tröstköpa (onödiga) cykelprylar på Cykloteket på lunchen... ;~)

Nu måste bruse få tillbaka sin cykel snart, annars kommer det bli outhärdligt hänga på den här sidan. ;-)
Med tanke på att han bor i kärrtorp är förutsättningarna för psykrehabilitering inte så goda.
Se så, ut och leta nu!! För allas bästa.

Nu blev det väl knas, hur menar du egentligen?

Mr Handley skrev:
> Liknelsen tidigare kan bara komma från någon som
> inte har barn.

SuperApe skrev:
> Nu blev det väl knas, hur menar du egentligen?
>
> Mr Handley skrev:
> > Liknelsen tidigare kan bara komma från någon
> som
> > inte har barn.

Han menar att om man har barn jämställer man inte pedofili med cykelstöld. Det var väl inte en särskillt knasig tes?
Enligt mitt sätt att se på saken var själva bedriften att göra den liknelsen klart värre än vilken cykelstöld som helst. Riktigt vidrigt faktiskt, även om det inte var allvarligt menat.

Surt Bruse. Hoppas att du får tillbaka hojen.

Fan, jag blir galen på att man skall behöva tänka sig för varje gång man ställer sin cykel ifrån sig.

Tänker ofta på en tråd en tid tillbaka då någon blev av med en hoj utanför en matbutik och skrev att jag får väl skylla mig själv för att jag var godtrogen och inte låste. Det kanske är sant, att man inte får vara godtrogen, men skylla sig själv... NEJ, man måste kunna använda sin cykel när och hur man vill.

Det är klart att det inte fungerar i praktiken, men jag tycker det är så djävla galet att man skall behöva ha sin cykel i lägenheten (förutom om man gör det för ball-faktorn)eller skall behöva ta sin rostiga surrogathoj så fort man skall lämna den.

Jag har 'knock on wood' inte blivit av med någon cykel men jag tror inte att jag någonsin låter buset vinna och tvinga upp mig på något rostigt surrogat. Jag vill använda min cykel när jag cyklar oavsett om det är i stan eller skogen. Med det inte sagt att jag inte tänker mig för var och hur jag ställer den och låser den, men jag använder den.

Intressant med en blogg för stulna hojar, vet inte om det är verkningsfullt, men i alla fall ett bra iniativ. Har då och då tänkt tanken på att man borde ha någon form av skärmsläckare på sin dator som rullar stulna hojar, ett ganska vettigt sätt att nöta in vilka cyklar man skall flukta efter. Det är lätt att skapa såna med. t.ex. irfan view, men det är klart, det skall underhållas....

Hur som helst hoppas att den dyker upp igen, oskadd.

Nu blev jag lite nervös. Jag ställer min cykel precis överallt i stan och jag har ett Abus-Granit, X-Plus, 54/60 HB-lås som jag använder att låsa cykeln med. Hur säkert är ett sådant lås? Något Björnligan fixar på nolltid? Var inneboende för hos en gammal dam på Kronobergsgatan för en många herrans år sedan. En morgon när hon kom hem efter en promenad med hunden berättade hon att hon hade sett en snubbe åka omkring i en vit skåpbil på Kungsholms Strand och plocka upp alla cyklar han såg som inte var fastlåsta i något.
Bruse, det ska antagligen till ett litet mirakel för att du ska få återse din cykel, men om du nu inte gör det så hoppas jag att du lyckas ersätta den med en ny som du gillar precis lika mycket.

smiley skrev:
> jag har ett
> Abus-Granit, X-Plus, 54/60 HB-lås som jag
> använder att låsa cykeln med. Hur säkert är
> ett sådant lås? Något Björnligan fixar på
> nolltid?

Abus verkar ju tycka att det är ett av deras säkraste lås i alla fall. Jag har ett likadant men är lika nojjig som du är jag med.

smiley skrev:
> Abus-Granit, X-Plus, 54/60 HB-lås som jag
> använder att låsa cykeln med.

Jag sålde sådana förut och fick alltid höra att de var löjligt säkra. Vilket väl i praktiken betydde att vinkelslip var det enda som gällde.
Sådana finns iofs med batteridrift nuförtiden.

Jag litar hursomhelst blint på mitt för att låsa fast min 8000kronors pendlare på stan, dag som natt.
Dock givetvis fackmannamässigt med in-femmor till hjulen och låset genom bakgaffel och godtycklig markfast stålbit.

perzzon skrev:
>
> Dock givetvis fackmannamässigt med in-femmor till
> hjulen och låset genom bakgaffel och godtycklig
> markfast stålbit.

In-femmor, was ist das?

Samma som in-sex men med bara 5 kanter på verktyget.
Ovanligt verktyg som de flesta inte har tillgång till, därmed svårare att stjäla hjulen.
Nu kan det nog iofs gå att banka i ett torx av lagom storlek och tvinga upp den ändå men det är ju klart krångligare.

Dyra är de ju inte direkt: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=772&iItemId=92307
Men man skall vara medveten om att det blir en aning trixigare med lagerspänning och sånt när man inte har QR men ändå stickaxel.

Shit vad pedofiligrejen ställde till det, det var verkligen inte meningen. Jag bara gjorde som någon här (vet inte vem) har som "pay-off" eller vad det heter, att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter. Jag skrev i affekt det jag först kom att tänka på när jag läste om stölden. Sen insåg jag att det inte var så lyckat. Var verkligen inte meningen att skriva nåt korkat!

fyfan va lågt att ens prata om perversa typer!

Cykeltrjuven däremot finner man oftast bland ungdommar utan körkort. Dvs fredliga människor, dessutom tillhör brottet ett faktiskt fredligt brott.
DVS sker utan att offret är på plats, så denne kan hävda att den skulle slå tjuven, dvs hedersamt för offret.att offret skulle slå förbrytaren är något som offret tydligen alltid hävdar han skulle gjort.

Jag avråder starkt folk från att överraska en tjuv, skrik, ropa eller gör tjuven uppmärksamm på att du sett den så kommer den fly illa kvickt. Tex kan ett smidigt knep vara att skramla med sina nycklar eller börja prata mobiltelefon på låssas.
Att överraska en tjuv, det gör itne ens poliser med vapen, varför, jo för att trängda hundar biter per automatik.

Grövre brott är rån, personrån sexuella lättjor eller bedrägerier. Där de utsatta offrena får psykologiska men och en hämmad utveckling av sin integritet heder och mänsklighet.

Cykelstöld kan mest jämföras med snatteri, något som barn och annars lagliga personer oftast kan tänka sig tillgripa, för att de inte är så hemska. dock skal det nämnas att en cykeltjuv aldrig kan hävda sin oskuld eller säga att stjäla cyklar är något som borde vara accepterat, utan glatt bita i gräset och ta straffet om den blir påkommen.

Tillbaka
Topp