Stulen stevens SLC SL - ute på K&S

snackjanne

Ny medlem
I september förre året råkade Norvelo i Stockholm utt för ett bedrageri. Bl a förlorade vi en Stevens SLC SL. En bedrageri änmälan har lämnats vid Stockholms polisen vilket även köparn av stöldgodset är medveten om. Vi kallar honom för Sven.

Sven försöker nu för andra gången att sälja en cykel som han vet är stulen. (första gången togs annonsen bort direkt. Tack Happy!).

Vi vet nog alla att köper man stöldgods är man en hälare enligt lagen. Tyvärr har Södertorn ett par tusen bedrageri anmälningar i högen och vi får nog vänta ett tag på vår tur.

Just nu på köp & Sälj finns denna annons:

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=43903

P.S. cykeln var utrustad med ett par svarta Mavic Ksyrium Elite hjul. Nu verkar den ha fått Fulcrum Racing 7 (tråkigt på en så fin maskin). Har någon köpt ett par Elite i Smålandsstenar nyligen? PM:a

StulenCykel.JPG ht=580

Man blir trött...

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Så det aset är på-g igen :(

Han har ju lagt ner lite stålar och vill (har försökt sedan september) göra en snabb vinst. Inget konstigt där om man saknar moral. Jag undrar bara hur man kan sova fridfullt när man är medvetan? Just det! det kan man om man inte har moral.

Vi vill veta hans mailadress utan att lägga ner mycket möda själva. Dumhuvudet använder säkert sin vanliga som kan hittas i tusen sammanhang.

Aouch, den hade passat mig perfekt. Ja, förutom plånboken då.

Tur att man läser trådarna här och uppmärksammas på bedrägligt uppträdande.. Hoppas happy agerar på korrekt sätt.

Polisen är totalt ointresserade av cykelstölder och "småhäleri". Jag har försökt flera gånger, med både adress och personnummer på tjuven. Efter någon vecka kommer det ett brev med ett meddelande som lyder någonting i stil med: Ärendet nerlagt i brist på bevis.

Det är ju förjävligt, både att cyklarna öppet säljs så här och att polisen helt enkelt struntar i att ta tag i det hela.

/Leo

snackjanne skrev:
>
> P.S. cykeln var utrustad med ett par svarta Mavic
> Ksyrium Elite hjul. Nu verkar den ha fått Fulcrum
> Racing 7 (tråkigt på en så fin maskin). Har
> någon köpt ett par Elite i Smålandsstenar
> nyligen? PM:a
>

Kan det var de här? http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=43837 Hoppas de inte är sålda! Vad är det för fel på folk?

/Fredrik

Edit: Mitt fel är att jag var två minuter för långsam... ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Jensen skrev:
> kan man inte anmäla på annat polisdistrikt? me
> mindre beläggning?

Jag ringde Gislaved i dag. Ärendet ligger hos Södertorn... Gislaved var mycket hjälpsamma, men ärendet ligger hos Södertorn som har en hög...

snackjanne skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kan man inte anmäla på annat polisdistrikt?
> me
> > mindre beläggning?
>
>
> Jag ringde Gislaved i dag. Ärendet ligger hos
> Södertorn... Gislaved var mycket hjälpsamma, men
> ärendet ligger hos Södertorn som har en hög...

aha, så nu näre ligger där, kan man inte anmäla nån annanstans?

trist historia...
Vore det inte idé att införa ett system med köp och sälj som mer integrerat i forumet så att säljaren står som det nick han/hon har på Happy. Det skulle i alla fall försvåra för dom som säljer stöldgods.

tillmann skrev:
> Jag gillar inte han Sven. Man tycker att det borde
> gå att lösa det här!

+1

Jag har givetvis försökt hjälpa Janne på alla sätt som vi kan. Tyvärr går det ju inte att göra så mycket när polisen inte är intresserad av att hjälpa till..

jomper skrev:
> Jag har givetvis försökt hjälpa Janne på alla
> sätt som vi kan. Tyvärr går det ju inte att
> göra så mycket när polisen inte är intresserad
> av att hjälpa till..

ta bort annonsen?

snackjanne skrev:
> I september förre året råkade Norvelo i
> Stockholm utt för ett bedrageri. Bl a förlorade
> vi en Stevens SLC SL. En bedrageri änmälan har
> lämnats vid Stockholms polisen vilket även
> köparn av stöldgodset är medveten om. Vi kallar
> honom för Sven.
>
> Sven försöker nu för andra gången att sälja
> en cykel som han vet är stulen. (första gången
> togs annonsen bort direkt. Tack Happy!).
>
> Vi vet nog alla att köper man stöldgods är man
> en hälare enligt lagen. Tyvärr har Södertorn
> ett par tusen bedrageri anmälningar i högen och
> vi får nog vänta ett tag på vår tur.
>
> Just nu på köp & Sälj finns denna annons:
>
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=43903
>
> P.S. cykeln var utrustad med ett par svarta Mavic
> Ksyrium Elite hjul. Nu verkar den ha fått Fulcrum
> Racing 7 (tråkigt på en så fin maskin). Har
> någon köpt ett par Elite i Smålandsstenar
> nyligen? PM:a
>
>
>
> Man blir trött...

hur vet ni att det är samma stevens?

jomper skrev:
> Janne ville att den skulle ligga kvar, annars
> skulle vi givetvis ta bort den.

Aha, undrade mest eftersom han tackade för att den första blev borttagen. Men det är klart att den ska ligga kvar om de vill att den gör det.

Folk som snor eller hälar cyklar är väl sällan raketforskare, men den här killen kan ju knappast ha alla indianer i kanoten. Annonsera med ett registrerat mobilnummer (hjulen)?
Vi vet vad du heter, vi vet var du bor...

Edit: Eller inte. Jag gör en pudel tror jag. Förlåt Sven!

Jag hoppas att "Sven" verkligen är den skyldiga med tanke på hur han hängs ut, och att ni som redan har fällt honom har tillräckligt för att stötta er anklagan.

Vill verkligen inte försvara någon tjuv, men att hängas ut utan att ha gjort ngt måste vara förjävligt.
Å andra sidan, om det är rätt person så ska han rullas i tjära och fjädrar och då tror jag att forum liknande detta är ett utmärkt sätt.

Det är säkert som du säger Janne men man skulle ju vilja veta om Sven delar din uppfattning eller om han anser sig ha köpt cykeln. Någon form av transaktion verkar han ju ha gjort?

Sven har varit informerade att han har köpte ett stulen cykel av båda Snackejanne och Södertörns polis. Han har fått råd av Polisen att lämna cykel till närmaste polis - med ärendenr. Han är informerade att behåller cykel, eller försök att blir av med cykel är ett brott. Vidare, att eventuellt köpare riskera att förlora cykel.

Prata med försäkringsbolaget och polisen och köp tillbaka prylarna. Gjorde själv samma sak med ett musikinstrument som blev stulet.

Som sagt är det i realiteten det försäkringsbolag som betalat ut ersättning för cykeln som driver såna här ärenden. De brukar iofs vara mycket bättre och snabbare på den hanteringen än polisen någonsin har varit, så det kanske är bra egentligen.

Vad jag vet så är den nya god-tro-lagen väldigt rak i teorin men väldigt få har däremot lagförts med den så det hela kanske inte är så solklart som man vill tro, tyvärr.

EDIT: Jag skriver ju så krångligt att jag inte själv fattar vad jag menar... fy på dig Pär.

Om det vore så att "Sven" är oskyldig har han ju möjlighet att bemöta alla anklagelser här på forumet, eller hur? För även om det kan gå ett "drev" på Happy brukar vi väl ta till oss "fakta", så om han kommer med ett vettig förklaring till betendet så accepterar vi....

Atlas skrev:

> Vad jag vet så är den nya god-tro-lagen väldigt
> rak i teorin men väldigt få har däremot
> lagförts med den så det hela kanske inte är så
> solklart som man vill tro, tyvärr.

Bingo Rimer lämnade in en stulen hassebladare på service, som han hade köpt i "god tro". Servicefirman vägrade lämna tillbaka den till honom och fick rätt i tingsrätten.

http://www.kamerabild.se/nyheter/fo...te-stulen-kamera-1.250489.html?firstComment=5

rikard skrev:

>
> Bingo Rimer lämnade in en stulen hassebladare på
> service, som han hade köpt i "god tro".
> Servicefirman vägrade lämna tillbaka den till
> honom och fick rätt i tingsrätten.
>
> http://www.kamerabild.se/nyheter/fotografer/Bingo-
> Rimer-kopte-stulen-kamera-1.250489.html?firstComme
> nt=5

Det låter ju logiskt. Bingo drabbades alltså av första delen av lagen som gör att han blir av med stöldgodset utan ersättning (annat än rätten att ställa krav gentemot säljaren a.k.a tjuven eller hälaren).

Vad Sven här riskerar är däremot häleri, ett brott som är mycket allvarligare än att till exempel stjäla cykeln. Frågan är bara om cykeln kan anses som stöldgods redan nu eller först när polisen har utrett ärendet. Och vad utredningen kan få för konsekvenser på påföljande domar.

Men som sagt, försäkringsbolaget som stod för skadan i första ledet (Norvelos?) borde vara mycket intresserade.

Hej allihopa här på HappyMtb.

Fick först idag veta att det skrivits här om min annons på Stevens Cykeln.Nu vill jag lämna min version av det som hänt:

Jag såg en annons på en Stevens,hade ingen anledning att betvivla säljaren,så jag köpte den.Fick i princip omgående reda på köparen inte kommit över den på ett "rent" sätt.Har för mig att jag tog bort annonsen direkt,men kommer inte ihåg om Happy tog bort den själva.Hade jag kunnat så hade jag bara lämnat tebax cykeln (givetvis).Pratade massor med Jan (snack-Janne?),han var tydligen säljare av cykeln.Han ville jag skulle lämna in cykeln till polisen,jag ville ha reda på hur allt gått till.Det fick jag så småningom också.Men det som sades vara stöld,var ju mer åt bedrägeri-hållet,så tycker jag o polisen i viss mån också.Har hela tiden spelat med öppna kort,vem jag är osv.Haft massor av kontakt med polisen o lovat dem att inte göra något så länge utredningen pågår,o det har jag hållit,cykeln har inte rullat en endaste meter.Den hänger på väggen hemma.
Nu pratade jag med polisen i förra veckan,fick svaret att utredningen är nedlagd.Men nu pratade jag med Jan idag o han sade att det är den inte,vi får se i nästa vecka,när polisen är tillbaka.Där är läget just nu,cykeln springer ingenstans i nuläget,detta skall redas upp först.Sms.ade Jan för ett bra tag sedan,men fick inget svar.Tänkte hans försäkringsbolag ville komma åt cykeln o får jag bara tillbaka vad jag lagt ut så är jag nöjd.

Nu till det mindre roliga,finns som överallt en massa här på Forumet som har en massa åsikter om mig.Utan att jag känner dessa människor så är de snabba att lämna omdömen om mig.Till er vill jag fråga följande:varför tror ni att jag har telnummer o allt med i annonsen? O ingen mail som inte leder nånvart? Har sålt massor av saker här på Happy o säkert köpt ännu mer,roligare att köpa tyvärr än att sälja.Har betalt i förskott massor av gånger,för jag litar på folk o vill göra rätt för mig.
Tack till er som iaf ifrågasatt,hur vissa kan döma folk utan att veta ett smack om vem den personen är?
O till dig som skrev för många cyklar,den var bra.Jag har för många cyklar,2st Bianchi T-Cube,1st Bianchi 928L,du är välkommen närsom att kolla o prata lite cykel.
Mvh Sven Van Dijk Smålandsstenar

marcus_ec skrev:
> Fan vad det tyst det blev? haha :D

Tja, det har ju inte sagts något i tråden på nästan två dar, så det var ju relativt tyst innan också. Alla håller väl på att cykla hemåt, så om du behöver en påse chips till i kväll hinner du nog fara i väg och handla det innan diskussionen börjar igen.

Som jag förstått det är det en otrolig risk att köpa och sälja ett föremål där ägarförhållandena är oklara.

Är ett föremål stulet eller motsvarande har köparen i många fall ingen som helst rätt att behålla godset. Det köparen kan civilrättsligt kräva skadestånd av köparen. Det är inte lika lätt att hävda "god tro" längre.

Ett bra exempel på hur viktigt det är att kolla sina köp extra noga!

Tillbaka
Topp