[STULET] Cannondale Scalpel 3 2010. [Update: Ny cykel uthämtad!]]

STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln stals från min uteplats på min öppna
> innergård i lugna området sickla allé ett
> stenkast från HBB i Stockholm. Jag låste den på
> uteplatsen för att duscha och städa lite, för
> att sen tvätta och ställa in den inne i
> lägenheten där jag normalt har den.
>
> Cykeln är en Cannondale Scalpel 3 2010 och är
> sannolikt den enda av denna årsmodell och version
> i Stockholm. Den är svart/grön lackerad med vit
> lefty gaffel. Handtagen som sitter på är svarta
> Coda Weave, storleken är medium vilket anges på
> ramen, XT komponenterna byttes ut till XTR i butik
> när den köptes. Det sitter en kålfiber
> flaskhållare på cykeln, i denna satt en
> cykloteket vattenflaska.
>
> SAMMANFATTNING KÄNNETECKEN:
> - Svart/grön lackering
> - Vit LEFTY gaffel
> - Vit/grön sadel
> - Svarta "väv" handtag
> - Storlek "M" är fastklistrat på ramen
> - Flaskhållare i kålfiber
> - Cykloteket vattenflaska
>
> SPECIFIKATION KÄNNETECKEN:
> - LEFTY vit gaffel
> - XTR komponenter
> - FSA Afterburner vevparti
> - Vita AVID Elixir bromsar
>
> Cykeln hämtades ut i mitten av juli 2010, har
> därefter haft rambrott och nya ramen har inte ens
> suttit på en månad.
>
> Cykeln kostade 36'000kr och är ännu inte helt
> avbetald, försäkringen täcker bra 8000kr vilket
> inte ens räcker att betala av det sista på den.
> Förutom att detta är en finansiell kris för mig
> är cyklingen och cykeln otroligt viktigt
> emotionellt för mig, det är med denna cykel jag
> får vardagen att orka runt och jag är minst sagt
> förtvivlad då jag inte har en chans att köpa en
> ny då budgeten redan är tight som det är.
>
> Jag skulle uppskatta ALLA typer av hjälp jag kan
> få. Snacka med de cyklister ni träffar på om
> denna stulna fincykel, en sak leder till en annan,
> tillslut kanske någon ser den, hittar den slängd
> nånstans, hittar den på blocket etc.
>
> Ungefär 2% av alla stulna cyklar kommer tillbaks
> till sin ägare, jag är desperat.
>
> EDIT: Ring gärna mig om ni märker av nånting
> mystiskt eller ser den fara förbi er på stan.
> 073-0400538
>
>
> Egen tagen bild i juli månad, handtagen är
> utbytta till svarta coda weave:
> http://img29.imageshack.us/img29/7906/scalpel111.j
> pg
>
> Cannondales bild:
> http://img59.imageshack.us/img59/3210/scalpel.jpg

fan va tråkigt. hoppas du återfår den. det är ju ändå en relativt ovanlig hoj. men vad kommer försäkringsbolaget säga nu?

o nån kanske redan nämnt det, vafan, lämna inte hojen ute, även om du bara tänkt städa eller vad som helst. aldrig obevakad!!!!!

Barabingbaraboom skrev:
> Jag är tamejfan fortfarande förbannad.

Min pannlampa är laddad. Lägger en hundring i kollekten till Stizze.

Det är förjävligt. Att man aldrig kan få ha något ifred. Alltid nån jävel som ska förstöra.
Hoppas att det löser sig.
/Andreas

Faan!!! Surt var ordet!!! Tyvärr lär du inte se röken av den cykeln mer MEN har du Folksam lär du i.a.f. få ut 20tkr minus självrisk, talar av egen erfarenhet sen i våras....
Hur mycket detaljer tog du upp i polisanmälas? I såna här lägen vorde det en fördel om cykeln stog innanför balkongdörren, låst eller olåst spelar ingen roll eftersom du själv var i hemmet. Då borde cykeln gå som lösöre.

I mitt fall var jag så korkat ärlig att jag sanningsenligt uppgav att cykeln stod i hallen med dörren på "glänt", (medan jag själv var på dass). Detta resulterade i att den inte kunde gå som lösöre och därför bara 20tkr i ersättning. (Så där sumpade man i ett nafs 10-15tkr...)

Hur som helst, du vet ju att du har många ögon o öron med dej härifrån så vi får be till någon högre makt att din hoj kommer till rätta. Har till att börja med lagt in ditt nr i mobilen ifall jag råkar få syn på den.

Lycka till // Larsa

Vilket jävla stöd man känner från alla här som bryr sig. Tack så hemskt mycket.

Jag är fortfarande illamående av att nått äckel där ute pillar på min cykel just nu. Har redan stämt av med chefen om extratimmar på jobbet för att kunna göra nånting, det kommer inte räcka långt men en början är det alltid.

bruce skrev:
> Min pannlampa är laddad.

Ta det lugnt om du går ut med knölpåken, och inte belastar foten i onödan så här efter operationen.

Surt som fan hur som helst Stizze, vet precis hur det känns att bli av med en hoj. Håller också korkgluggarna öppna.

Borde inte en så här ovanlig cykel vara ganska svår att sälja utan upptäckt, beg. marknaden för ovanliga MTBs i den här prisklassen är väl ganska begränsad i Sverige eller?

Biyta hör till lägenheten, så stod den på balkongen/uteplatsen så tolkar jag det som att det är lösöre. Dvs ersätts till marknadsvärde. Kanske de är dumma och ger ett slentrian-nej, men det är bara att stå på sig.

Jag tror det ordnar sig.

(Själv har jag Trygg Hansa sen 15 år, och de har i mina 2 skadeärenden varit väldigt tillmötesgående, ej cykelrelaterat fö)

Senast redigerad av en moderator:
ordens skrev:
> Borde inte en så här ovanlig cykel vara ganska
> svår att sälja utan upptäckt, beg. marknaden
> för ovanliga MTBs i den här prisklassen är väl
> ganska begränsad i Sverige eller?

Tyvärr är det väll inga dummbommar som fixar en sån här hoj, STIZZE's cykel hade dom säkert haft koll på ett tag. Och när så tillfället gavs så klippte dom väll till.
Tillvägagångsättet är ganska likt när min egen Meta 5'a blev stulen, varit ute o hojjat, lämnade cykeln "obevakad" ett kort ögonblick och då passade dom på... I mitt fall med att gå in i lgh, när jag själv var hemma!!!
Som någon annan skrev här i tråden så kan tjuvarna mycket väl läsa/skanna av Happy efter dyra cyklar...

Jag har funderat lite på vad som hade hänt ifall jag fått tag på den/dom som stal den. Eftersom dom var så pass kyliga och antagligen fler än en, så hade det nog inte slutat till min favör. Men det hade varit skönt att åtminstone fått märka den/dom jä....a....

// Larsa

Fy fan. Vidrigt, en av Happys grymmaste skogshojjar i händerna på nåt äckel.

Vi borde Laserturka den jäkeln, hårt. "Klippa hans tung, klippa öran, göra kaos med han!"

Lappar i kvarteren där du bor och hårdbevakning av annonser lär vara värt besväret.

Å kämpa hårt med försäkringsbolaget.

Det förklarar varför du smsade WO för UBR. Stulen cykel är i alla fall giltigt förfall att utebli på ett Bike Rally. Blev själv i bilen nu, bara det var trist. Hoppas att det löser sig för dig.

Den här cykeln ska inte kunna rulla inom landets gränser i alla fall, vi är MÅNGA som kommer ha ögonen öppna!

Helt otroligt....Ruskigt tråkigt att inte inte folk kan skilja på mitt och ditt. Hur som helst som alla andra lider jag med dig och håller utkik i Örebroområdet

Helt för jävligt. Jag kan låna ut min Giant trance 3 i fall du behöver en cykel tills du kan fixa en ny. Pm:a i så fall.

en fråga: du sa att cykeln var låst, bröt tjuven upp låset eller lyftes hojen bort?

Sökt via sökmotorer inget napp än skriv alla möjliga ord separat som tex. scalpel 3,xtr el. avid exlir. Verkligen trist me den fina hojen. :(

Vi får hoppas att det löser sig som det gjorde för tjejem ned rosa däck på SSWC.

Vidrigt trist detta. Utifall att den som stulit cykeln faktiskt läser den här tråden så kanske man inte bör lägga ut eventuella misstänkta länkar här utan PM:a Stizze direkt istället.

Jävla tråkigt, lider med dig stizze! Hoppas att det löser sig med försäkringsbolaget eller allra helst att cykeln återfinns! Finns det ingen speciell sajt för stulna cyklar, tror någon länkat till det tidigare vid sådana här trådar?

Jag vill inte vara en partypooper men i försäkringsvilkoren för IF så är ersättningen 8kkr per cykel oavsett var skadan inträffar (punkt 3.1.2)

Jag håller utkik i stan och ute i Bromma.

Ahhhrg! Lider med dig. Man känner sig fan personligt kränkt när man blivit bestulen på ett föremål man lagt ned mycket tid och pengar på, samt som man haft glädje av.

Må tjuvpacken hemsökas av all världens flatlöss. Ibland är det nästan så att man önskar att en viss aspekt av sharialags-bestraffning borde finnas - en Happy-sharia paragraf där dom tjuvaktiga fingertopparna kapas av i bromsskivan på ett roterande Mavic Crossmax SLR (se tråden mektabbar...bl.a). En fingertopp för varje tusenlapp som förlorats i självrisk/ersättningsnivå.
Men eftersom jag är en human och tolerant person så skulle jag aldrig föreslå något sånt ; )

Håller koll i Gbg så mycket jag nu kan.

Surt, lider med dig.

Vad händer med denna typ av stöldgods, säljs den för några tusingar, strippas cykeln och säljs i delar eller försvinner den ut ur landet? Känns som att det borde vara rätt svårt att omsätta den typen av varor jämfört med t ex hemelektronik eller smycken som har en bredare köpbas.

Tack alla.

Jag har Moderna Försäkringar som hemförsäkring. Enligt deras hemsida täcker dom endast 8000kr, vad självrisken är har jag inte orkat kolla. Oavsett så är det en struntsumma i sammanhanget, min ekonomi kommer inte tillåta mig att skaffa en ny cykel i liknande standard. Jag kommer jobba över en hel del nu framöver men med ett inte särskillt välbetalt jobb kommer detta ta ett tag.

Jag känner mig helt tom, och uppgiven.

Det finns säkert någon vänlig själ här som är ägare av en cykelbutik som kan ge dig ett riktigt bra pris på en ny cykel. Håller tummarna. :)

Skogling skrev:
> Det finns säkert någon vänlig själ här som
> är ägare av en cykelbutik som kan ge dig ett
> riktigt bra pris på en ny cykel. Håller
> tummarna. :)

Finns gud? :\

Att detta händer dig som har kommit igång och gjort enorma framsteg på kort tid är otroligt tråkigt och att dessutom sitta med lån kvar är .... och att sedan få råd med en ny cykel.

Jag tycker att dom som kan skall ge ett litet bidrag och jag börjar gärna med 500 kr ( vill inte se ett tråkigt slut på denna historien ).

Stefan om du postar ditt bankkonto ( alternativt PM'ar mig ) så får du första potten av mig, hoppas fler tar efter :) ( nudge )

Mvh
/Anders Edfors

edfors skrev:
> Jag tycker att dom som kan skall ge ett litet
> bidrag och jag börjar gärna med 500 kr ( vill
> inte se ett tråkigt slut på denna historien ).

Tack så hemskt mycket Anders, jag uppskattar det verkligen. Men jag skulle aldrig förvänta mig eller med gott samvete ta emot pengar. Jag är jätteglad och mer än nöjd med att folk uppmärksammar tråden och spanar lite extra cyklar som åker förbi. Tack ändå!

Tillbaka
Topp