[STULET] Cannondale Scalpel 3 2010. [Update: Ny cykel uthämtad!]]

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Denna tråden har iaf fått mig att börja följa
> STIZZEs blogg. Det enda positiva kanske...

Jahapp, nu känner jag mig taskig som bloggat så förbannat dåligt sen stölden också.. ;) Har blivit förkyld och tappade lusten helt några dar där, är igång stenhårt med motivationen igen och JOBBAR JÄRNET på jobbet för att få in extra timmar och extra kosing till en ny cykel. 4000spänn extra redan ihop-gnetat till december lönen. Jag måste snitta 4000spänn extra i månaden för att kunna ha råd att TA LÅN på en ny cykel för att hinna få den till April månad, känns ju skitskoj eller hur. Jag väljer att se det lite komiskt ;)

Kommer igång med cyclocrossandet när som helst igen, ställde in en runda igår eftersom vädret var som det var och jag fortfarande inte är helt frisk.

STIZZE skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Denna tråden har iaf fått mig att börja
> följa
> > STIZZEs blogg. Det enda positiva kanske...
>
> Jahapp, nu känner jag mig taskig som bloggat så
> förbannat dåligt sen stölden också.. ;)

Ha ha! Svart komik! ;)

Jag håller ut, du ligger som favorit nu.

@MTBiker, skadeglädje är ju den sanna glädjen, och jag bjuder på massvis av den sorten! ;)

@Mike, Det vore en episk historia om du hitta den i tallin och plocka med den hem. ;)

Nä det är faktiskt helt dött, inte ett ord från en enda instans.. bara frågar om jag hört nått nytt :\

Nu var det sjukt länge sen jag var inloggad på happy.. brukar mest browsa. Men din tråd fick mig att bryta normen..
Hur som helst, jag kör bud i stan (cykel) så jag kommer hålla mina ögon öppna. Man brukar kunna se rätt mycket saker när man far runt i stockholm varje dag hela dagen. Jag kommer prata med mina kollegor och be de göra samma sak..

Jag hoppas verkligen att den dyker upp.
Lägger in ditt nummer och ringer om nåt dyker upp.

338 skrev:
> Nu var det sjukt länge sen jag var inloggad på
> happy.. brukar mest browsa. Men din tråd fick mig
> att bryta normen..
> Hur som helst, jag kör bud i stan (cykel) så jag
> kommer hålla mina ögon öppna. Man brukar kunna
> se rätt mycket saker när man far runt i
> stockholm varje dag hela dagen. Jag kommer prata
> med mina kollegor och be de göra samma sak..
>
> Jag hoppas verkligen att den dyker upp.
> Lägger in ditt nummer och ringer om nåt dyker
> upp.

Fan va schysst, tack så hemskt mycket! Ni budkillar lär ha grym koll på stan, det betyder mycket!

Snacka om att den som kommer cyklande på en grön svart c-dale scalpel kommer känna sig iaktagen (ärligt införskaffad eller ej). Folk som står och pekar efter honom, budcyklister som börjar följa efter...

Jag spanar vidare (och kommer vara en av dom som smyger efter varje scalpel jag ser :-)

/* Jörgen */

Jörgen_A skrev:
> Snacka om att den som kommer cyklande på en grön
> svart c-dale scalpel kommer känna sig iaktagen
> (ärligt införskaffad eller ej). Folk som står
> och pekar efter honom, budcyklister som börjar
> följa efter...
>
> Jag spanar vidare (och kommer vara en av dom som
> smyger efter varje scalpel jag ser :-)
>
> /* Jörgen */

Iaktagen, det tror jag verkligen på. Ett bra tag framöver också, för 2010 modellerna går inte att fåtag på längre i sverige heller så cykeln är VERKLIGEN unik.

Jag har bara sett en enda scalpel 2010 och det var på en kvinnlig cyklist på hammarby hill tävlingen, tror hon är halvt rikskändis inom mtb också men minns inte vad hon hette... och tror inte hon är från stockholm..... Hon hade även en lite dyrare modell med svart lefty, jag hade ju "snikmodellen" med vit lefty.

Men som beskrivningen säger på min cykel, cykeln har XTR som bakvxl, framvxl, reglage och kassett. Original är XT, och handtagen är svarta med "väv" mönster från 90-talet, original är vita handtag som bilden visar. Cykeln ska inte va ett dugg svår att identifiera som min med den beskrivningen!

STIZZE skrev:

> Men som beskrivningen säger på min cykel, cykeln
> har XTR som bakvxl, framvxl, reglage och kassett.
> Original är XT, och handtagen är svarta med
> "väv" mönster från 90-talet, original är vita
> handtag som bilden visar. Cykeln ska inte va ett
> dugg svår att identifiera som min med den
> beskrivningen!

Tyvärr är den dock knappast kvar i det tillståndet längre. Antingen nedplockad och såld pryl för pryl. Eller skickad utomlands skulle jag gissa på :(

Rippa skrev:
> Tyvärr är den dock knappast kvar i det
> tillståndet längre. Antingen nedplockad och
> såld pryl för pryl. Eller skickad utomlands
> skulle jag gissa på :(

Risken finns, men då kommer ingen hitta den heller.. Beror ju helt på vem som snott den.

Jag tror den står och svalnar. Är övertygad om att stölden var en ren impulshandling av fel person som råkade gå förbi.

jomper skrev:
> Jag tror den står och svalnar. Är övertygad om
> att stölden var en ren impulshandling av fel
> person som råkade gå förbi.

Ja, det har ju hänt förr, flera ggr, att unika cyklar som blivit knyckta kommit tillrätta efter efterlysning här. Hopp finns ju alltid.

jomper skrev:
> Jag tror den står och svalnar. Är övertygad om
> att stölden var en ren impulshandling av fel
> person som råkade gå förbi.

Jag tror snarare att det är någon som haft koll på cykeln under en tid.

Oskar skrev:

> Jag tror snarare att det är någon som haft koll
> på cykeln under en tid.

Brukade den stå ute olåst ofta alltså?

OM det är ett "pundarhugg" så kan du räkna med att tjuven får någon tuselapp, högst, av sin langare. Langaren sitter sen på den tills han hittar nån som vill ha den. Oftast är det inte svårare än så. Är den då för het så står den på nån vind eller så tills langaren ger bort den eller löser nån skuld, har man tur så dyker den upp då. Sakerna är för billiga för att skeppas nånstans utomlands om det inte är organiserat.

jomper skrev:
> Oskar skrev:
> > Jag tror snarare att det är någon som haft koll
> > på cykeln under en tid.
>
> Brukade den stå ute olåst ofta alltså?

Nej verkligen inte.

Dock så vet hela området om att jag cyklar mycket då jag glider in på innerväggen om kvällarna med pannlampan på, det väcker nog folks uppmärksamhet varje gång då alla har vardagsrummet åt detta håll. Alla i min trappuppgång vet om att jag cyklar massa, massvis med folk har gått förbi och sett cykeln när jag tvättat det 3+ ggr i veckan i åtskilliga timmar. Huset som ligger på andra sidan innergården har även otroligt bra uppsikt över min uteplats, och dom ser även lätt vart vi håller hus i lägenheten, en jävla insikt med andra ord.

Du borde sätta upp lappar runt ditt bostadsområde och förtälja vad som har hänt.. Det skadar knappast.

STIZZE skrev:
> Dock så vet hela området om att jag cyklar
> mycket då jag glider in på innerväggen om
> kvällarna med pannlampan på

Vafasen, är du spindelmannen??? F'låt det usla skämtet...

338 skrev:
> Du borde sätta upp lappar runt ditt
> bostadsområde och förtälja vad som har hänt..
> Det skadar knappast.

Jag har satt upp lappar i området, men nån idiot river ner dom direkt. Kanske en skyldig?

Johan A skrev:
> STIZZE skrev:
> > Dock så vet hela området om att jag cyklar
> > mycket då jag glider in på innerväggen om
> > kvällarna med pannlampan på
>
> Vafasen, är du spindelmannen??? F'låt det usla
> skämtet...

1 word: iphone. :)

STIZZE skrev:

> Jag har satt upp lappar i området, men nån idiot
> river ner dom direkt. Kanske en skyldig?

Allvar? Det skulle ju göra mig sjukt misstänksam mot grannar!

Rippa skrev:
> STIZZE skrev:
> -----
>
> > Jag har satt upp lappar i området, men nån
> idiot
> > river ner dom direkt. Kanske en skyldig?
>
> Allvar? Det skulle ju göra mig sjukt misstänksam
> mot grannar!

Äh, det är tvättstugehitler. Tål inte att någon skräpar ner området, oavsett meddelande. Hoppas jag.

Antingen jävligt konstigt eller understimulerad pensionär som tycker att lappar "förfular" området.
Vi har en sån här...

Finns många sorgliga människor, som du säger, tycker det är fult eller bara är trött på livet och irriterar sig på allt möjligt larvigt. Vi har ett par gubbar/kärringar med näsan i vädret här, kan säkert va en sån.

Men det konstiga var att jag satte upp lappar i alla portar här, på insidan av dörren.. Så någon måste ha lagt ner energi och gått runt hela området, slagit koden och gått in i varje port, bara för att ta bort lapparna etc.. Överallt, uppsatt samma kväll cykeln försvann, borta dagen efter. Antingen det, eller så finns det en idiot i varje port.

Egentligen är det fult av mig att spekulera, men jag tror faktiskt att den skyldige haft koll på din cykel innan han/hon slog till. Det är rätt osannolikt att en random person skulle råka passera genom ditt område och liksom "ojsan, här står det visst en obevakad 36 000 kr-cykel".

[edit]: Oj, ditt inlägg ovanför mitt gör mig ju inte direkt mindre misstänksam.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har tänkt tanken massvis med gånger, men vad ska jag göra åt saken, jag har glott i garagen och de förrådsutrymmen jag kommer åt..

Jag vet att det finns en person som cyklar i huset mitt emot, som har FULL insikt i min lägenhet och min uteplats. Just nu har han två cyklar ute på sin balkong. Det är den enda person jag vet som bor här som direkt skulle kunna blicka på cykeln och se att det är en 30k+ cykel, vanligt folk kanske ser att den är speciell men var tvungen att googla för att fatta.

Jag bodde en gång i ett hus med ett ganska stort gemensamt förråd med enskilda förrådsutrymmen. En dag när jag skulle plocka ut cykeln ur mitt förrådsutrymme saknades hjulen. Cykeln var fastlåst med bygellås i själva förrådskonstruktionen och dörren till förrådsutrymmet, så att dörren liksom låstes av cykellåset. Så jag blev JÄVLIGT paff och stod länge å kliade mig i huvudet och var faktiskt lite motvilligt imponerad över hjulstölden, för jag förstod inte hur det hade gått till. Nåja, jag gick runt i förrådet och synade var förrådsutrymme noga. Till sist hittade jag ett förrådsutrymme där en gammal filt hängde över något i ett skymt hörn. Det kändes misstänkt, och jag bröt mig in i förrådet (!). Och mycket riktigt, där var mina hjul...

Oskar skrev:
> Jag bodde en gång i ett hus med ett ganska stort...

Spännande historia, men jag har inga skumma hörn eller förråd här tyvärr :\ Men jag kommer inte in i allas förrådshallar heller, bara min egen trappuppgång.

Oskar skrev:
> ...jag förstod inte hur det hade gått till. ... Till sist hittade jag ett förrådsutrymme där ... var mina hjul...

Spännande. Kom du någonsin på hur skurken gått tillväga? Var inget uppbrutet, och hur fick de ut hjulen? Vad hände sedan, konfroterade du grannen, och hur många fingrar knäckte du på vederbörande? :)

ostkaka skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > ...jag förstod inte hur det hade gått till.
> ... Till sist hittade jag ett förrådsutrymme
> där ... var mina hjul...
>
> Spännande. Kom du någonsin på hur skurken gått
> tillväga? Var inget uppbrutet, och hur fick de ut
> hjulen? Vad hände sedan, konfroterade du grannen,
> och hur många fingrar knäckte du på
> vederbörande? :)

Nej, jag kom aldrig på hur skurken gått tillväga. Och det enda jag knäckte var tjuvens (?) förrådsdörr. :-)

kan det inte vara en ide att snacka med liraren som också cyklar.. ring på hans dörr och berätta vad som hänt, samtidigt som du försiktigt scannar hans lägenhet.. fan man vill ju att den ska dyka upp.

jag är faktiskt med på den linjen att det är någon i området som kände till cykeln sen tidigare.
jag var med om något helt sjukt för ett par år sen. hade en ganska sjysst mtb som jag låste i vårt cykelförråd, där man behövde nyckel för att komma in. cykeln var låst i ett ställ i förrådet. när jag kommer in för att hämta cykeln har någon öppnat med nyckeln och sen sågat ut hela stället... helt sjukt att det finns sådana tjuvar i samma hus. det gjorde mig oerhört förbannad eftersom jag visste att tjuven är här hela tiden, men jag fick ju inte tag på honom..

Lektion 1 i hur man klarar upp ett brott: den enklaste förklaringen är vanligtvis den rätta. Därför tror jag att tjuven är någon som sett dig och cykeln dagligen och planerat stölden, kanske läst din blogg. Som jag förstår det bor du i ettt område där det krävs nyckel för att komma in på gården vilket gör det svårare.

Undersök vem som bor i din närhet, avskriv de flesta och ringa in potentiellt misstänkta.

Hoppas att cykeln dyker upp, men om den inte återfinns så vad för cykel menar du då köpa?

mickb skrev:
> Hoppas att cykeln dyker upp, men om den inte
> återfinns så vad för cykel menar du då köpa?

Jag var grymt nöjd med cykeln och vill helst ha tillbaks den, får jag inte tillbaks den blir det en ny scalpel.

rularn skrev:
> Hur gick det med försäkrningsbolaget?

Det är inte klart än, men jag får max ut 6500 när självrisk är betald.

Johan A skrev:
> Men fy fan vad surt.... Byt bolag på stubben,
> eller åtminstone innan du har köpt ny cykel.

+1 Och fixa specialförsäk

Och du är säker på att det inte finns nån specialförsäkring hos den bank du hade din avbetalning genom?, de brukar ju gärna se till att deras ägodelar (ja, cykeln är deras tills du betalat av den) täcks av försäkring, så det kan ju hända att cykeln går under deras och inte din försäkring.

Tillbaka
Topp