Stulet framhjul?

Peddano1

Medlem
Stulet framhjul?
Igår var det någon stackars själ som ansåg att de behövde mitt framhjul mer än vad jag behöver ?

Jag har försökt googla på vilket hjul jag ska köpa men blir inte klok på vad jag ska klicka hem och hoppas någon här kan guida mig? Kan såklart lämna in cykel på närmaste verkstad men vill hitta den mest prisvärda lösningen!

Cykel är ca 10 år gammal, crecent sport hybrid 28". Bifogar 2 bilder (varav en detaljbild på bakhjulet) och hoppas på att det är tillräckligt för att få hjälp?

Bilagor

• IMG_0181.jpeg
    IMG_0181.jpeg
    941.8 KB · Besök: 373
  • IMG_0180.jpeg
    IMG_0180.jpeg
    975.5 KB · Besök: 170
Stulet framhjul?
Hej!
Informationen är tillräcklig och det är standardhjul på massor av cyklar.
Jag har ett över i förrådet du kan få beroende på var i Sverige du befinner dig (har tyvärr kastat lådan jag fick hjul levererat i härom veckan)

Det här hjulet skulle passa t.ex. om du inte kan få fram nåt på forumet:

Tänk på att du behöver köpa bromsskiva i rätt storlek också, då denna är borta med hjulet. (Till hjulet ovan passar en skiva med 6-bultsinfästning, skruvar kommer med skivan.)

Stulet framhjul?
Kunde vara bra med bild på dropouts på framgaffeln också och kanske på baknavet.

ETRTO 622x17 är fälgens dimensioner (622 mm diameter, 17 mm innerbredd).
Kan vara lämpligt med samma. bredden är inte superviktig men diametern bör matcha.

Ser ut som QR-nav på första bilden men en närmare bild skulle hjälpa att bekräfta. Quick Release alltså och inte det modernare Thru Axle (TA).

Det finns väl bara en standard för QR numera, 100 mm. Därtill en QR-pinne för att hålla fast hjulet.
Du verkar ha skivbroms så du behöver då ett nav som kan ta skiva. Gissar på Shimano.

Stulet framhjul?
Det finns olika typen av bromsskivor så man kan behöva kolla att man väljer en som passar till oket. De har också olika fäste. Wunderbaum föreslår 6-bults vilket nog är bra. För exempelvis Shimano center lock krävs extra special-verktyg.

Stulet framhjul?
Kan rekommendera dessa QR-pinnar. Se till att välja för framhjul:

Eller ännu bättre en "slow release" med insex så kanske hjulet får sitta kvar :-)

Stulet framhjul?
Eftersom du även behöver framdäck förmodar jag, kanske du ska passa på att byta även bak och därmed uppgradera en av de saker som verkligen gör skillnad (till en rimlig kostnad). Finns ett gäng trådar på forumet om pendlardäck.

Stulet framhjul?
Tack alla för svar!

Tror jag har koll på läget nu och lägger beställning på det som Wunderbaum rekommenderade plus lämpligt däck ?

Om jag mäter bromsskivan bak kan jag räkna med att det är samma dimension fram?

Tack även för tips om byte av däck även bak ?

Stulet framhjul?
Tack alla för svar!

Tror jag har koll på läget nu och lägger beställning på det som Wunderbaum rekommenderade plus lämpligt däck ?

Om jag mäter bromsskivan bak kan jag räkna med att det är samma dimension fram?

Tack även för tips om byte av däck även bak ?
Du kan nog kallt räkna med att det är samma storlek fram och bak. Gissningsvis 160mm. Står kanske en beteckning också. Jag skulle köpt en Shimano RT56, brukar väl ligga på en hundring hos de tyska handlarna.

Tillbaka
Topp