[STULET] Något pucko har min fixie!

Frostyfog

Ny medlem
I fredags rustade jag upp min crescent ful-fixie till fullgod nivå - bytte ut 475-skiv-framnavet med påskruvat drev mot ett riktigt miche flip-flop nav... (bilden är gammal, baknavet är bytt, svart linus-framhjul, svart linda på styret)
DSC00193.JPG ht=544

Söndag morgon såg jag märken av någons underdimensionerade avbitare på det lilla hänglåset jag låste den med genom framdrev+kedja. Idioten hade även gett sig på vevpertiets kedjeskydd (tjock alu-ring) och böjt ut den när han gav sig på låset...
Och nu, ikväll, var det bara det avklipppta låset kvar på bakgården.
Jag hade gått ut för att montera på snygga skärmar på den...

VA FAN! Jag vill ha mina hojar lite längre än EN HELG!
Om någon ser en sådan fixie med 1-kors ekring på bakhjulet så är den min!

Hoppas verkligen nöten som snodde den skall åka över en redig kulle utan spd. eller ännu hellre ut framför ett tåg.

(och ni andra - håll era cyklar väl låsta, även ful-hojar är surt att bli av med)

EDIT: STORA bokstäver får man ha när saker stulits / jomper

Senast redigerad av en moderator:
"det lilla hänglåset jag låste den med genom framdrev+kedja." Jag är ledsen men det kan inte kallas att låsa den. Speciellt inte om du redan vet att du har väckt minst en tjuvs intresse.
-Surt ändå. Var blev den stulen?

trist. du får låsa bättre nästa gång. själv skulle jag inte ställa en gammal ultra låst på det viset om jag inte ville bli av med den.

det vore väl tråkigt om han eller hon hamnade framför ett tåg eller förolyckades på något vis!??!!?
förstår din frustration men tycker du inte det egentligen. aldrig kul om någon går och dör. skulle hellre få min finaste cykel stulen 20 gånger om än att just den tjuv som tog den gick och dog tack vare att han eller hon stulit den. den hade ju iofs frambroms.

haru nåt nr man kan ringa ifall man får se den i rörelse på stan. är ju ute och cyklar en hel del. ha det fint.

dtb skrev:
-------------------------------------------------------
> haru nåt nr man kan ringa ifall man får se den i
> rörelse på stan. är ju ute och cyklar en hel
> del. ha det fint.

Skall du ringa kallagrodan så fort du ser ett pucko på en fixie? Flatrate?

Atlas skrev:
> "det lilla hänglåset jag låste den med genom
> framdrev+kedja." Jag är ledsen men det kan inte
> kallas att låsa den. Speciellt inte om du redan
> vet att du har väckt minst en tjuvs intresse.
> -Surt ändå. Var blev den stulen?

För en fixie är ju låsningen av kedjan lika bra som låsning genom hjul+ram utan att man samtidigt låser fast hojen i något förankrat - man kommer inte så långt på ett halvt trampvarv utan frihjul, men mitt lås var underdimensionerat och jag var på väg att byta det mot större samma kväll (tänkte dock fortfarande samma form av låsning)...

Stulen från bakgården av Södra Vägen 81 (Chalmerstunnelns mynning).. i Göteborg för dom som inte bor här ;)

mobilen är 0704831715, (dock undanbedes busringning... patienter gillar inte när uppmärksamheten ägnas åt annat än dom)

Senast redigerad av en moderator:
Fimpar man kedjan går det ypperligt att promenera med en fixie med låst vevparti.

Problem för skurkarna blir det först när låset kräver mer än en bultsax för att kväckas, samt förhindrar att cykeln flyttas från platsen innan låset är knäckt.

Då din fina fixie dessutom ser relativt lätt ut så skulle jag alldrig lämna den utan att sätta fast den i något, folk reagerar inte på någon som bär en cykel över axeln.

I Polen?
Det vet du väl att default är Tjockhult, allt annat måste skrivas ut tydligt i rubriken... :)

Beklagar förlusten, och lycka till med upphittandet i.a.f!

Frostyfog skrev:
> För en fixie är ju låsningen av kedjan lika bra
> som låsning genom hjul+ram utan att man samtidigt
> låser fast hojen i något förankrat - man kommer
> inte så långt på ett halvt trampvarv utan
> frihjul, men mitt lås var underdimensionerat och
> jag var på väg att byta det mot större samma
> kväll (tänkte dock fortfarande samma form av
> låsning)...

Javesst! det enda tjyyven behöver göra när han kommit hem är att dela kedjan, byta klinga och bygga ihop igen, genialiskt!

eller för att slippa bära hem cukeln, häng av kedjan från drevet..

Tråkigt! Hoppas att du får tillbaka den!

Eller kanske inte... Jag har hört att fixie-cyklar är farliga, de har fel på bromsarna typ. Och just du borde väl vara rädd om dig. Inga nycklebens-brott eller trasiga handleder, va? Tänk på skolan!

/Fredrik

slhap skrev:
> Javesst! det enda tjyyven behöver göra när han
> kommit hem är att dela kedjan, byta klinga och
> bygga ihop igen, genialiskt!
>
> eller för att slippa bära hem cukeln, häng av
> kedjan från drevet..

Verkar som om vi ha olika syn på orsaken till låsning...
Min tanke är främst att göra hojen oanvändbar för färd från plats och spontan-stöld (misslyckades iofs kapitalt i detta fall) - med låst kedja måste ju tjuven faktiskt vara ute efter cykeln specifikt och inte bara efter en fyllehoj att komma hem från krogen med eller som ersättning för hans egna som just fick punka.
I detta fall var dock nivån otillräcklig.

Vore kul om den kom tillbaka, men i slutändan handlar det om en hoj jag lagt under 1,5k på, inte så mycket mer än att åka på böter för fuskåkning på spårvagn (ursprungligen, innan miche-navet, var de välanvända 520-SPD-pedalerna typ halva hojens kostnad så då var det verkligen inte dyr hoj, men ruskigt smidig)

Fredrik! kul att se att du fortfarande hänger här!

Tillbaka
Topp