Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jansson99 sa:Ta diskussionen om förövarnas ursprung och ev. kopplingar till ligor och tillvägagångssätt på Flashback istället för här.
NickPick sa:jansson99 sa:Ta diskussionen om förövarnas ursprung och ev. kopplingar till ligor och tillvägagångssätt på Flashback istället för här.
Så då är egentligen ens nyheten att en lastbil med stulna cyklarnyheter aktuellt för happymtb?
NickPick sa:jansson99 sa:Ta diskussionen om förövarnas ursprung och ev. kopplingar till ligor och tillvägagångssätt på Flashback istället för här.
Så då är egentligen ens nyheten att en lastbil med stulna cyklarnyheter aktuellt för happymtb?
jansson99 sa:NickPick sa:jansson99 sa:Ta diskussionen om förövarnas ursprung och ev. kopplingar till ligor och tillvägagångssätt på Flashback istället för här.
Diskussionen om stulna cyklar kan vara intressant. Diskussionen om förövarnas eventuella etnicitet och obegripliga insinuationer om kopplingar och tillvägagångssätt av båtmotorstölder någon helt annan stans i landet är det inte.
jansson99 sa:Ta diskussionen om förövarnas ursprung och ev. kopplingar till ligor och tillvägagångssätt på Flashback istället för här.
plumse sa:Blir det här första tråden där den spårar ur och en moderator till slut får en varning? ?
bluetail sa:Vill bara helt kort klargöra min ståndpunkt som ts av den här tråden:
Tanken jag hade var att nyheten i sig själv var intressant då några här på forumet Under förra helgen blivit av med sina cyklar.
Tänkte att de kanske kunde dra nytta av informationen.
Från min sida har syftet aldrig varit att hänga ut någon folkgrupp eller något samhällsskikt.
NickPick sa:Så då är egentligen ens nyheten att en lastbil med stulna cyklarnyheter aktuellt för happymtb?
jomper sa:NickPick sa:Så då är egentligen ens nyheten att en lastbil med stulna cyklarnyheter aktuellt för happymtb?
Du borde hänga lite på flashback, regelverket där är klart mer komplext än här och OT är inte OK.
Om det här varit deras cykelforum så hade det raderats inlägg och hänvisat till att ärendet är den aktuella stölden, diskussioner om invandring hänvisas till aktuellt forum och eventuella teorier om hur andra stölder generellt går till skulle pekas till relevant forum.
Det här är primärt ett cykelforum.
Snuten sa:...
Jesses!
.A. sa:Snuten sa:...
Jesses!
Varför kände du att det var dig jag vände mig till?
jomper sa:Snälla, dra inte censurkortet igen. Censur är när staten är inne och petar, inte när du inte får publicera vad du vill på en webbplats någon annan driver och har ansvar för.
.A. sa:Den som går i svaromål får t ex Maktens halvkvävda "verklighetsförnekelse" i retur.Han lever i "confirmation bias" tillsammans med många andra.
jomper sa:NickPick sa:Så då är egentligen ens nyheten att en lastbil med stulna cyklarnyheter aktuellt för happymtb?
Du borde hänga lite på flashback, regelverket där är klart mer komplext än här och OT är inte OK.
Om det här varit deras cykelforum så hade det raderats inlägg och hänvisat till att ärendet är den aktuella stölden, diskussioner om invandring hänvisas till aktuellt forum och eventuella teorier om hur andra stölder generellt går till skulle pekas till relevant forum.
Det här är primärt ett cykelforum.
staine sa:Jag tror inte att moderatorerna, eller vissa andra, behöver vara så rädda att rasismen ska frodas bara för att man försöker reda ut hur och av vem cyklarna blivit stulna, samt vart de kan ha tagit vägen. De öststats-ligor som ofta pekats ut i dessa sammanhang får nog snällt ta och finna sig i att vi som älskar våra cyklar gärna vänder vår kärlek till hat mot dom som tar dom. Jag har själv blivit bestulen på ett tiotal cyklar och tycker att cykeltjuvar är jordens avskum.
Därmed INTE sagt att alla rumäner är cykeltjuvar. Eller att alla knarkare är det. Det är det ingen som har sagt.
Makten sa:.A. sa:Den som går i svaromål får t ex Maktens halvkvävda "verklighetsförnekelse" i retur.Han lever i "confirmation bias" tillsammans med många andra.
Vem är du? Tror aldrig jag sett ett enda inlägg av dig förut. Märkligt med folk som dyker upp och beskyller folk för saker när de aldrig är närvarande annars.
42Hz sa:Samma användare varje gång i dessa trådar, dras som flugor till skit!
Snuten sa:42Hz sa:Samma användare varje gång i dessa trådar, dras som flugor till skit!
Är du flugan eller skiten?
me.I.am sa:Snuten sa:42Hz sa:Samma användare varje gång i dessa trådar, dras som flugor till skit!
Är du flugan eller skiten?
Cyklar du något också?
plumse sa:Tycker för övrigt diskussionen kring härkomst är högst relevant för att underlätta för samtliga inblandade i arbetet att stävja problemet med cykelstölder.
...
Och ang öststatdiskussionen var det ingen som påstod att alla öststatare själ cyklar.
NAnders sa:plumse sa:Tycker för övrigt diskussionen kring härkomst är högst relevant för att underlätta för samtliga inblandade i arbetet att stävja problemet med cykelstölder.
...
Och ang öststatdiskussionen var det ingen som påstod att alla öststatare själ cyklar.
Om inte alla av en viss härkomst (eller hudfärg, eller religion, eller...) kan misstänkas stjäla, hur kan då spekulationen om tjuvarnas härkomst vara till hjälp i det förebyggande arbetet mot cykelstölder?
.A. sa:Vem lever i verklighetsförnekelse? Det var ditt begrepp och du har tydligt redovisat var du står. Bemöt det jag skriver i stället för att ge dig på mig som person.
JKolmo sa:NAnders sa:plumse sa:Tycker för övrigt diskussionen kring härkomst är högst relevant för att underlätta för samtliga inblandade i arbetet att stävja problemet med cykelstölder.
...
Om inte alla av en viss härkomst (eller hudfärg, eller religion, eller...) kan misstänkas stjäla, hur kan då spekulationen om tjuvarnas härkomst vara till hjälp i det förebyggande arbetet mot cykelstölder?
Om utländska ligor är överrepresenterade vad gäller stöldbrott så skulle det ju t ex underlätta om vi fick ha fungerande gränskontroller. Detta är inte att påstå att alla av en viss härkomst stjäl. Det är inte heller rasism.
+1Kristoffer R sa:Det var jag som skrev att "Albanien verkar helt laglöst" med basis av artikeln om stulna bilar. Den kritiken tar jag till mig och frasen var helt klart onödigt generaliserande. Enligt artikeln jag länkade till - från en motortidning - är det så att albanier tydligen kontrolleras extra noga vid gränspassagerna då bilarna ofta är stulna. Där handlar det främst om äldre bilar; 10-15 år gamla eller mer. Däremot finns ingen större ambition från den lokala polisen att stävja eller göra något åt problemet utan man får problem först då man försöker korsa gränsen till EU. Albanien ligger väldigt väldigt långt ned på korruptionsindex, vilket är ett annat sätt att beskriva läget. De flesta länder som är längre ner är oftast plågade av krig eller andra inre konflikter. Sverige ligger däremot oftast i topp tillsammans med Finland och Danmark. Det är en skillnad, inte en värdering av individerna.
https://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2016
http://www.business-anti-corruption.com/country-profiles/albania
Kaunas i Litauen är välkänt som en plats där man köper upp skrotade bilar, främst från USA och därefter reparerar dem med stulna delar och efter säljer dem till EU. Det är big business och effektiva logistikkedjor från beställning till leverans. För att kunna driva den verksamheten måste man ha pengar att investera och kompetens som kan jobba med bilarna. När det gäller tex moderna lyxbilar som BMW förekommer det alltså att bilarnas utrustning kollas upp via BWM och stölden sker på beställning. Det sker regelbundet här där jag bor att under en natt försvinner på just BMW ett dussin rattar, airbags, GPS, centralenheter mm som då är eftertraktade på en krockad bil som skall lagas och har USA-spec på GPS. Inget återfinns, ingen har sett något.
http://www.spiegel.de/international...-police-team-tracks-car-thieves-a-920517.html
Om vi då går till Falun. Vilka är det som kör runt stulna cyklar i lastbil i Falun. Var kom de ifrån och var är de på väg? Går det att se en liknande bild över hur cykelstölderna ser ut i Sverige? Det tyska lagret i Hamburg med 1500 cyklar, det alltså en oerhörd mängd, som skulle fraktas österut tyder ju på att det finns en industriell organisation även bakom de stölderna.
Med tanke på att kriminaliteten på bilsidan är ganska väl uppdelad mellan "enkla stölder av komplett äldre bil" till specialbeställda delar finns uppenbarligen en hierarki i kompetens och organisation mellan de länderna som är målen för stöldgodset. Uppenbarligen är Rumänien och Bulgarien, på alla möjliga plan, sett till allmän status, löneläge, intern rasism och diskriminering av folkgrupper, landets situation före Warzawapaktens upplösning, inte vet jag, de som ligger längst ned på kompetenslistan i EU. Det borde även i stort avspeglas på brotts-sidan. Det förefaller alltså som de riktar in sig på just cykelstölder och annat där det är enklare att transportera och avyttra godset. Ser vi alltså en ökande trend av organisation på denna front precis som när det gäller annat stöldbegärligt gods.
Att kunna diskutera dessa fenomen känns för mig självklart, och det har absolut inget som helst med rasism och fördomar att göra. EU och dess öppna gränser är fantastiskt för oss cykelentusiaster, på ett otal sätt. Jag har gamla pass liggande med stämplar från alla gränskontroller från tiden innan. Att den inre marknaden och de öppna gränserna inte bara förenklar laglig verksamhet utan även olaglig är uppenbart, och att de olika länderna har olika standard för efterlevnad av lagar och regler är också uppenbart. De flesta globala eller internationella företag har interna utbildningar i kultur, do's and don'ts, det handlar inte heller om fördomar eller rasism utan ett nyktert konstaterande av fakta, det är skillnad mellan länder. Att alla medborgare är individer är en annan sak.
Nummer ett för att kunna göra något åt det är att klämma åt ligorna och då krävs både samarbete över gränserna samt att man vågar fundera och teoretisera kring problemen. Har man fel får man prova något annat.
Jeppe_E sa:JKolmo sa:NAnders sa:plumse sa:Tycker för övrigt diskussionen kring härkomst är högst relevant för att underlätta för samtliga inblandade i arbetet att stävja problemet med cykelstölder.
...
Om utländska ligor är överrepresenterade vad gäller stöldbrott så skulle det ju t ex underlätta om vi fick ha fungerande gränskontroller. Detta är inte att påstå att alla av en viss härkomst stjäl. Det är inte heller rasism.
Du menar;
"Välkommen till Sverige, vad är syftet med din resa hit?"
"Vi ska sno ett gäng cyklar"
"Nej, då får ni inte komma hit"
Eller du tänker mer på utresande? I den riktningen har det ju sällan varit någon större kontroll.
ooms sa:+1Kristoffer R sa:Det var jag som skrev att "Albanien verkar helt laglöst" med basis av artikeln om stulna bilar. Den kritiken tar jag till mig och frasen var helt klart onödigt generaliserande. Enligt artikeln jag länkade till - från en motortidning - är det så att albanier tydligen kontrolleras extra noga vid gränspassagerna då bilarna ofta är stulna. Där handlar det främst om äldre bilar; 10-15 år gamla eller mer. Däremot finns ingen större ambition från den lokala polisen att stävja eller göra något åt problemet utan man får problem först då man försöker korsa gränsen till EU. Albanien ligger väldigt väldigt långt ned på korruptionsindex, vilket är ett annat sätt att beskriva läget. De flesta länder som är längre ner är oftast plågade av krig eller andra inre konflikter. Sverige ligger däremot oftast i topp tillsammans med Finland och Danmark. Det är en skillnad, inte en värdering av individerna.
Kaunas i Litauen är välkänt som en plats där man köper upp skrotade bilar, främst från USA och därefter reparerar dem med stulna delar och efter säljer dem till EU. Det är big business och effektiva logistikkedjor från beställning till leverans. För att kunna driva den verksamheten måste man ha pengar att investera och kompetens som kan jobba med bilarna. När det gäller tex moderna lyxbilar som BMW förekommer det alltså att bilarnas utrustning kollas upp via BWM och stölden sker på beställning. Det sker regelbundet här där jag bor att under en natt försvinner på just BMW ett dussin rattar, airbags, GPS, centralenheter mm som då är eftertraktade på en krockad bil som skall lagas och har USA-spec på GPS. Inget återfinns, ingen har sett något.
http://www.spiegel.de/international...-police-team-tracks-car-thieves-a-920517.html
Om vi då går till Falun. Vilka är det som kör runt stulna cyklar i lastbil i Falun. Var kom de ifrån och var är de på väg? Går det att se en liknande bild över hur cykelstölderna ser ut i Sverige? Det tyska lagret i Hamburg med 1500 cyklar, det alltså en oerhörd mängd, som skulle fraktas österut tyder ju på att det finns en industriell organisation även bakom de stölderna.
Med tanke på att kriminaliteten på bilsidan är ganska väl uppdelad mellan "enkla stölder av komplett äldre bil" till specialbeställda delar finns uppenbarligen en hierarki i kompetens och organisation mellan de länderna som är målen för stöldgodset. Uppenbarligen är Rumänien och Bulgarien, på alla möjliga plan, sett till allmän status, löneläge, intern rasism och diskriminering av folkgrupper, landets situation före Warzawapaktens upplösning, inte vet jag, de som ligger längst ned på kompetenslistan i EU. Det borde även i stort avspeglas på brotts-sidan. Det förefaller alltså som de riktar in sig på just cykelstölder och annat där det är enklare att transportera och avyttra godset. Ser vi alltså en ökande trend av organisation på denna front precis som när det gäller annat stöldbegärligt gods.
Att kunna diskutera dessa fenomen känns för mig självklart, och det har absolut inget som helst med rasism och fördomar att göra. EU och dess öppna gränser är fantastiskt för oss cykelentusiaster, på ett otal sätt. Jag har gamla pass liggande med stämplar från alla gränskontroller från tiden innan. Att den inre marknaden och de öppna gränserna inte bara förenklar laglig verksamhet utan även olaglig är uppenbart, och att de olika länderna har olika standard för efterlevnad av lagar och regler är också uppenbart. De flesta globala eller internationella företag har interna utbildningar i kultur, do's and don'ts, det handlar inte heller om fördomar eller rasism utan ett nyktert konstaterande av fakta, det är skillnad mellan länder. Att alla medborgare är individer är en annan sak.
Nummer ett för att kunna göra något åt det är att klämma åt ligorna och då krävs både samarbete över gränserna samt att man vågar fundera och teoretisera kring problemen. Har man fel får man prova något annat.
Trådens bästa inlägg.
Snuten sa:ooms sa:+1Kristoffer R sa:Det var jag som skrev att "Albanien verkar helt laglöst" med basis av artikeln om stulna bilar. Den kritiken tar jag till mig och frasen var helt klart onödigt generaliserande. Enligt artikeln jag länkade till - från en motortidning - är det så att albanier tydligen kontrolleras extra noga vid gränspassagerna då bilarna ofta är stulna. Där handlar det främst om äldre bilar; 10-15 år gamla eller mer. Däremot finns ingen större ambition från den lokala polisen att stävja eller göra något åt problemet utan man får problem först då man försöker korsa gränsen till EU. Albanien ligger väldigt väldigt långt ned på korruptionsindex, vilket är ett annat sätt att beskriva läget. De flesta länder som är längre ner är oftast plågade av krig eller andra inre konflikter. Sverige ligger däremot oftast i topp tillsammans med Finland och Danmark. Det är en skillnad, inte en värdering av individerna.
Trådens bästa inlägg.
Kan bara hålla med. Tänker man fritt finns det åtminstone en chans att man tänker rätt om man är tillräckligt smart.
Är man däremot hårt hämmad och styrd från början är det bara tur om man råkar tänka rätt någon gång. Då kvittar det hur smart man är.
JKolmo sa:NAnders sa:plumse sa:Tycker för övrigt diskussionen kring härkomst är högst relevant för att underlätta för samtliga inblandade i arbetet att stävja problemet med cykelstölder.
...