Stulna cyklar hittade i lastbil i Falun + ANNAT (vi har ju passerat sid 3...)

Oskar sa:
ooms sa:
Hep sa:
Visst, kan man se det som att det är mitt ansvar och att jag borde se till att ha reserver för allt som kan tänkas hända, men hur skulle det funka i praktiken? Hur många skulle kunna/våga köpa ett hus alls då, oavsett pris? Lite som att tycka att jag borde ha med mig tre slangar, ett lagningskit, en punkaspray och ett par extra däck med på varje runda. "Har du inte förberett dig för att allt skit kan hända samtidigt kan du gott sitta där i skogen och gråta!"
Om alla tog det ansvaret, skulle vi ha lägre bostadspriser, lägre privat skuldsättning, och lägre finansiella risker i landet.

...lägre ekonomisk aktivitet, lägre tillväxt, lägre BNP o.s.v ;-)
Jamendåså, då är det bara att köra på! Vi lånar på oss lite till och blåser upp bubblan ännu mer, det är ju skitbra för tillväxten och BNP! Bara att bränna på! Det kommer säkert nån i framtiden och städar upp när bubblan smäller...

ooms sa:
Oskar sa:
ooms sa:
Hep sa:
Visst, kan man se det som att det är mitt ansvar och att jag borde se till att ha reserver för allt som kan tänkas hända, men hur skulle det funka i praktiken? Hur många skulle kunna/våga köpa ett hus alls då, oavsett pris? Lite som att tycka att jag borde ha med mig tre slangar, ett lagningskit, en punkaspray och ett par extra däck med på varje runda. "Har du inte förberett dig för att allt skit kan hända samtidigt kan du gott sitta där i skogen och gråta!"
Om alla tog det ansvaret, skulle vi ha lägre bostadspriser, lägre privat skuldsättning, och lägre finansiella risker i landet.

...lägre ekonomisk aktivitet, lägre tillväxt, lägre BNP o.s.v ;-)
Jamendåså, då är det bara att köra på! Vi lånar på oss lite till och blåser upp bubblan ännu mer, det är ju skitbra för tillväxten och BNP! Bara att bränna på! Det kommer säkert nån i framtiden och städar upp när bubblan smäller...

Jag vet inte om du på riktigt tycker att den ekonomiska drivkraften hos Albanien på 80-talet är något att sträva efter, men man kan ju undra. Jag är själv ingen fan av spekulationsekonomi, men det finns ändå ett behov av ett visst risktagande. Om allt vi gör ska vara fullständigt säkert och tryggt händer inte mycket. I ett sådant land cyklar man på femtonkilos oväxlade eländen och jag tror de flesta utanför Södermalm tycker att det är rätt trist.

Eftersom jag tog mig själv som exempel så undrar jag om du tycker att jag i mitt exempel "bränner på" och "blåser upp bubblan", genom att jag inte kör med både livrem och dubbla hängslen och bara har en halv miljon i reserv och en marginal på några tusen i månaden? Själv tycker jag mig vara rätt vuxen, åtminstone just på den punkten, men jag klarar inte alla försämringar om de kommer samtidigt.

Snuten sa:
Det finns ju de som menar att det inte finns någon bostadsbrst. Däremot finns en efterfrågan på billiga bostäder som inte finns. Kunderna efterfrågar något som marknaden inte kan leverera.

Ungefär som att jag inte har råd att köpa en Tesla trots att den på ett komfortabelt och miljövänligt (nåja) sätt skulle tillgodose mina behov. Alltså köper jag det jag har råd med istället.

Det här med pris på nyproducerade hus tycker jag är intressant. Man hävdar ibland att det inte går att bygga billigt, men samtidigt är det ganska tydligt att varken löner eller materialpriser stigit i den takt som huspriserna har ökat, och det var ju inte direkt så att byggarna gick i konkurs på löpande band för 10-15 år sedan.

Alltså sker det någonstans rejält mycket större vinster vid nyproduktion idag jämfört med tidigare.

Kan man sätta fingret på denna punkt borde kommunala bostadsbolag kunna bygga avsevärt billigare jämfört med de kommersiella förutsatt att man är beredd att producera mot lägre bruttomarginal.

Hep, just du tyckte jag ändå hade ok marginaler (tänkte skriva det i inlägget tidigare idag, men glömde, eller snarare det försvann när jag tog bort mycket av vad jag skrivit).
Självklart behövs det tas ekonomiska risker i ett samhälle, men jag tycker inte att det är på den privata bostadsmarknaden det ska ske, åtminstone inte i den omfattning som sker (och har skett) i Sverige, t.ex. amorteringsfria lån, osv.

H. sa:
Det här med pris på nyproducerade hus tycker jag är intressant. Man hävdar ibland att det inte går att bygga billigt, men samtidigt är det ganska tydligt att varken löner eller materialpriser stigit i den takt som huspriserna har ökat, och det var ju inte direkt så att byggarna gick i konkurs på löpande band för 10-15 år sedan.

Alltså sker det någonstans rejält mycket större vinster vid nyproduktion idag jämfört med tidigare.

Kan man sätta fingret på denna punkt borde kommunala bostadsbolag kunna bygga avsevärt billigare jämfört med de kommersiella förutsatt att man är beredd att producera mot lägre bruttomarginal.

Det är nånting som är extremt skevt i det här. När man säljer tomtmark till byggare och de bygger bostäder blir det svindyrt. Samtidigt uppmuntrar man Attefallshus på enskilda tomter vilket verkar kunna ske ganska smärtfritt förutsatt att det finns plats. Alltså borde kommuner/stat kunna upplåta mark till låg kostnad där personer kan få bygga egna "Attefallshus" med fullt eget ekonomiskt ansvar. Det som måste bekostas är infrastrukturen för el, vatten ,avlopp och transporter. Härigenom borde man kunna få ungdomar at göra något vettigt, bo kvar i närheten och betala skatt där. Kanske skall man ha nån säljrestriktion för att förhindra galopperande försäljningspriser? Folk vill bo, och det kan antagligen både jobba och i viss mån betala för att det skall bli verklighet.

Jag går på bidrag (försörjningsstöd), jobbar svart och hyr ut sambons lägenhet svart i andrahand. Lever, mår och sparar pengar faktiskt.

Fältprästen sa:
Frankenstein's Bike sa:
Det skulle ha hjälpt mängder med människor som hamnade i livslånga skuldsituationen när bostadsbubblan brast senast (90-talet). De hade bara chans att dra av förlusterna mot eventuella vinster det år de blev tvingade att sälja sitt boende med förlust (säg -93) och många sitter fortfarande idag med stora skulder.

Hade de istället kunnat kvitta förlusterna löpande allt eftersom vinster uppstog hade de både haft incitament att arbeta på och en lättare börda att bära mentalt.

Företag har den rätten, så varför inte privatpersoner?
Varför blev de tvingade att sälja sitt boende? Det var väl knappast så att boendet blev dyrare?

Jag kan köpa upplägget med en avbetalning av reavinstskatten.
Eller så slopar man den helt. Det borde då rimligtvis gälla all reavinstskatt på bostäder/aktier mm.

Jag kan också tänka mig att man slopar skatten om man samtidigt köper en liknade bostad i samma område/region.
Dvs man skall inte ha gjort någon uppenbar vinst på att ha flyttat.
Skatten kommer då senare, när man flyttar till en billigare bostad.

Tvingade var det en del som blev, oavsett om det blev dyrare att bo eller ej (vilket det blev, när staten inte längre kunde diktera valutakursen och räntorna skenade), när marknadsvärdet gick under belåningsvärdet fick många ett samtal från deras bank med en uppmaning att sätta in mellanskillnaden eller sälja...

Men visst, banken kom inte hem och knäckte någons knäskålar. Och varför skulle de göra det när kronofogden sköter utmätningen både snabbare och gratis.

Det jag föreslår är inte en avbetalning av reavinsterskatter, utan att reavinstskatten kan kvittas mot tidigare reaförluster även för privatpersoner. Det känns ganska orimligt att du bara kan kvitta förluster mot vinster samma är du tog förlusten när företag kan rulla förluster utan tidsbegränsning.

Hep sa:
Fältprästen sa:
1888 sa:
I de någtlunda stora städerna är det bostadsbrist för dom som inte har speciella behov.

Jag är absolut inte för bidrag.
Men jag hatar snabba ändringar av vilkor som man räknat
med i sina kalkyler.
Bostadsbrist är inte bara något storstadsfenomen, den finns på landsbygden också.

Om man tar med t.ex. räntebidraget i sin kalkyl och sedan inte tål att det tas bort har man gjort en fullständigt fel kalkyl från början.
Då lär man inte tåla en ränteuppgång heller.

Du resonerar som att man bara räknar med att en eländig sak i taget kan hända. Det har inte jag som bor i ett rätt dyrt hus råd med. Jag räknar med att klara en ränteuppgång. Jag räknar med att klara andra och mer oförutsedda saker som kan hända med ett hus. (Som nu när kommunen fick för sig att bygga nya radhus i andra ändan av vägen jag bor på och därför kräver mig på 320 000 kr för att jag ska stå för min solidariska del av vägförbättringen jag inte har nytta av.) Jag är beredd på att saker kan förändras vad gäller räntelagar och liknande, men inte att det ska ske över natt. Så visst klarar jag av att räntebidraget försvinner, men om det gör det alltför snabbt och räntan och annat också förändras samtidigt kommer jag få problem.

Oj. Blir det femfiligt? Har du gått med på kravet?

Tillbaka
Topp