Stulna cyklar hittade i skåpbilar.

Du är farligt nära en kulturkrock på happymtb. Hata cykeltjuvar vs. aldrig hävda att utlänningar kommer till Sverige för att begå brott. Jag spår urspårning till lunch.

ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Du är farligt nära en kulturkrock på happymtb.
> Hata cykeltjuvar vs. aldrig hävda att
> utlänningar kommer till Sverige för att begå
> brott. Jag spår urspårning till lunch.

Det är väl klart att det förekommer. Att däremot som vissa gör komma till slutsatsen att alla kommer hit för att begå brott är en helt annan sak.

Jag skulle tro att en lista här på happy på samtliga cyklar från tillslaget skulle återbörda 90% till sina rätta ägare efter att det fått nätverkas ett tag. Har man inte bilder och serienummer med på listan lär ju rätte ägaren kunna verifiera och beskriva exakt vad han blivit av med. Dessutom skulle man få fram en resväg så man lättare kan placera ut var resten av hojarna kommer ifrån.

Det där fenomenet minns jag från början av 90-talet. Ystad är och var även då en hamnstad, och det är lätt att snabbt skeppa ut stöldgods på en färja. Misstänker att en av mina egna cyklar råkade ut för just det ödet.

Man hoppas att polisen och tullen är lite kreativa då det gäller bevakningen. Det borde inte vara svårt att sätta käppar i hjulet för den här slags cykeltjuveri.

ething skrev:
> Du är farligt nära en kulturkrock på happymtb.
> Hata cykeltjuvar vs. aldrig hävda att
> utlänningar kommer till Sverige för att begå
> brott. Jag spår urspårning till lunch.

Varför det? Den som generaliserar är DU.

samtidigt så jävla sorgligt att det skall behöva vara en särskild operation. Sedan när den är över återgår poliserna (polisen) till att producera "ingenting".

Det skall ju för bövelen vara ständig övervakning av större mått än den som varit.

Men det är ju ett av polisens största problem; att skall ngt bli gjort måste det till en särskild satsning elikn.

"Nu har vi operation baka ngra brödlimpor på bageriet i ngn vecka; för det har vi inte gjort sedan vi öppnade bageriet för 2 år sedan..."

BadBoy09 skrev:
> Kanske vore bra om fler höll utkik efter denna
> typ av personer:
>
> http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1928792/Sex-gripna-for-cykelstolder.html

Jag förstår inte riktigt här, vad är det för typ av personer du tycker att vi ska hålla utkik efter? Personer som färdas i skåpbilar? Män i 20-årsåldern? Personer som uppträder konstigt?

fredrikw skrev:
>
> Jag förstår inte riktigt här, vad är det för
> typ av personer du tycker att vi ska hålla utkik
> efter? Personer som färdas i skåpbilar? Män i
> 20-årsåldern? Personer som uppträder konstigt?

Cykeltjuvar. Alla borde hålla bättre utkik efter cykeltjuvar.

Vad menar de med "utländska medborgare"? Är det svenska medborgare med utländsk härkomst eller är det personer med medborgarskap i ett annat land?

zirxo skrev:
> Vad menar de med "utländska medborgare"? Är det
> svenska medborgare med utländsk härkomst eller
> är det personer med medborgarskap i ett annat
> land?

Det senare så klart. Iaf om de menar det de skriver.

ipv6 skrev:
>
> Alla borde hålla bättre utkik efter cykeltjuvar.

+1!

Ja med nummer på bröstet sådär som björnbusarna har i Kalle Anka, då vet man dessutom exakt vem det är som varit elak och stulit ens hoj.

Det skulle vara jättejobbigt om alla utländska besökare var cykeltjuvar. Och jättebra om inga Svenskar var cykeltjuvar.

Det kan vara relevant att nämna att de misstänkta är utländska medborgare. Dels kopplingarna till Norge och dels då det tidigare skeppats ut stulna cyklar via Ystad.

Då det gäller hur man skall hålla koll efter cykeltjuvar så måste det naturligtvis vara något som varierar enormt beroende på plats och situation. Man måste använda sitt omdöme, sin fantasi och sin erfarenhet och det kommer naturligtvis att begås misstag, både av polis och allmänhet. Alternativet är att definitivt vända bort blicken och urskuldra sig med att man ju aldrig kan veta säkert. Måtte vi aldrig få en allmänhet och en poliskår som i majoritet blir så feg och bekväm.

Jag syftade främst på skumma personer med skåpbil (lastbil har även förekommit här i Norrland) som systematiskt stjäl cyklar.

Att det är utländska personer är ännu mer problematiskt eftersom det då är sannolikt att cyklarna lämnar landet för all framtid. Jag har inget som helst emot utländska personer, däremot har jag mycket emot kriminella personer, speciellt sådana som nyttjar möjligheterna att åka till ett annat land för att begå brott (turistbrottslingar).

Jag höll själv på att få min cykel stulen förra sommaren av två engelsktalande individer. En person försökte uppehålla mig med ett samtal medan den andra troligen skulle lasta in min låsta cykel i en bil... Troligen höll den ena från början bara utkik men när han upptäckte att jag uträttade mitt ärende snabbare än vad de beräknat så försökte han uppehålla mig med ett samtal. När jag kom tillbaks till cykeln så stod det en bil några meter från min cykel. Bilen hade nedfällt baksäte och uppfälld baklucka. En smått stressad kille gick från min cykel till bilen, den andra killen som pratat med mig hoppade raskt in i bilen och de båda åkte iväg. Slump? Jag tror inte det...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp