Jag syftade främst på skumma personer med skåpbil (lastbil har även förekommit här i Norrland) som systematiskt stjäl cyklar.
Att det är utländska personer är ännu mer problematiskt eftersom det då är sannolikt att cyklarna lämnar landet för all framtid. Jag har inget som helst emot utländska personer, däremot har jag mycket emot kriminella personer, speciellt sådana som nyttjar möjligheterna att åka till ett annat land för att begå brott (turistbrottslingar).
Jag höll själv på att få min cykel stulen förra sommaren av två engelsktalande individer. En person försökte uppehålla mig med ett samtal medan den andra troligen skulle lasta in min låsta cykel i en bil... Troligen höll den ena från början bara utkik men när han upptäckte att jag uträttade mitt ärende snabbare än vad de beräknat så försökte han uppehålla mig med ett samtal. När jag kom tillbaks till cykeln så stod det en bil några meter från min cykel. Bilen hade nedfällt baksäte och uppfälld baklucka. En smått stressad kille gick från min cykel till bilen, den andra killen som pratat med mig hoppade raskt in i bilen och de båda åkte iväg. Slump? Jag tror inte det...