Stulna cyklar

Trident

Medlem
Stulna cyklar
Då var det dags igen, folk har svårt att skilja på mitt och ditt så natt till i dag blev jag av med fyra cyklar och ett par tävlingshjul. Håll gärna ögonen öppna, dela och så vidare så kanske det finns en chans att de hittas. Försvann från Mellerud i Dalsland natten till i dag.
Drössiger.jpg
Sup.jpg
Rocky mountain.jpg
planet x.jpg

//Markus Porath
0703110276

kais01

Aktiv medlem
Stulna cyklar
urrk.

och de lär dyka upp igen för att skörda de kommande nyinköpen. förvara gärna bakhjulen på annan och säkrare plats än cyklarna?

Trident

Medlem
Stulna cyklar
Mellan midnatt och sex på morgonen monterade de ur ett fönster i garaget för att ta sig in och ut, hade tydligen koll på att detta var enda rummet med brytare på dörren och inte rörelsesensor. Måste ha varit väldigt målinriktade eller hade bråttom då de lämnade tre par andra hjul som var riktigt dyra, massor av verktyg och annat värdefullt. Dessutom ratade den min helt nybyggda vintercykel som i mitt tycket är helt optimal, solskenscyklister helt utan smak med andra ord.

Tror bästa skyddet mot stöld är att hålla sig anonym med vad man har hemma, har de bestämt sig för att de vill ha dina cyklar är det svårt att skydda sig. Gör man det för krångligt står de väl och väntar när frugan eller dottern kommer hem från jobbet så får de låsa upp, dör föredrar jag att de bryter sig in faktiskt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Idioter.
Hoppas ni inte står utan cyklar till nån tävling .
Tyvärr tror jag som Kais01 att dom vet vart det kommer att stå cyklar även i framtiden.
Installera ir och även rörelsestyrd belysning på utsidan.
Tänk noga igenom hur du ska agera vid ev larm.

M

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stulna cyklar
Det som stör mig allra mest med den brott av den här typen och även rån och en del andra är att de som utför den inte för ett ögonblick tänker på den otrygghet de skapar. Fy f-n för att veta att någon varit inne där samtidigt som ni var hemma alldeles nära. Det närmaste jag varit var att ha inbrott i bilen och det räckte bra.

Freddie L

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Fy vad tråkigt! Det har varit ett par liknande inbrott även här i trakten, det har känts som de vet vad de är ute efter, inte ett random pundarbryt.

Eapea

Aktiv medlem
Stulna cyklar
jag har för mig att jag läste bara för en vecka sedan eller två om ett identiskt fall där de tagit sig in genom ett fönster i garaget (det enda som saknade sensor) och tagit en hel hög fina cyklar??

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Stulna cyklar
jag har för mig att jag läste bara för en vecka sedan eller två om ett identiskt fall där de tagit sig in genom ett fönster i garaget (det enda som saknade senor) och tagit en hel hög fina cyklar??
Det var ett fall i Hälsingland för ett par veckor sedan, som skrevs om i lokalmedia. 5 cyklar, totalvärde ca 170k, försvann ur låst och larmat (förutom ett litet fönster) garage, låg lite avsides ute på vischan. Garaget sammanbyggt med bostadshuset. Moped med nycklar i och även andra värdefulla saker i garaget lämnades kvar.
Den drabbade misstänkte att sociala medier och/eller träningsapp gett tjuvarna info om vad som fanns därinne...

Westman

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Mellan midnatt och sex på morgonen monterade de ur ett fönster i garaget för att ta sig in och ut, hade tydligen koll på att detta var enda rummet med brytare på dörren och inte rörelsesensor. Måste ha varit väldigt målinriktade eller hade bråttom då de lämnade tre par andra hjul som var riktigt dyra, massor av verktyg och annat värdefullt. Dessutom ratade den min helt nybyggda vintercykel som i mitt tycket är helt optimal, solskenscyklister helt utan smak med andra ord.

Tror bästa skyddet mot stöld är att hålla sig anonym med vad man har hemma, har de bestämt sig för att de vill ha dina cyklar är det svårt att skydda sig. Gör man det för krångligt står de väl och väntar när frugan eller dottern kommer hem från jobbet så får de låsa upp, dör föredrar jag att de bryter sig in faktiskt.
Har du haft hantverkare eller någon annan där nyligen? Eller är det praxis att man installerat larmet på det där viset, dom verkade ju veta eller se hur det var installerat menar jag?

Stervelo

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Jag tror man ska vara försiktig med sociala medier och strava. Bilder på dyrgripen, även om det är en bild på dig själv, med riktigt namn. Sen vet kräken var prylarna finns.

Min syrra är polis, sakerna man får höra är helt sjuka.

Nicathu

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Bedrövligt tråkigt att höra! Jag bor inte många mil ifrån dig och här har vi haft problem med två olika ligor (polisens antagande) som gjort flera inbrott och den ena ligan arbetar just som du berättade med att montera ur ett fönster...

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Hälsingland

Aktiv medlem
Stulna cyklar

Öppningsbart fönster eller sågade de av karmskruvarna och lyfte ut hela fönstret? Jag byggde mitt garage medvetet med små ej öppningsbara fönster, men det hjälper ju föga om de plockar ur hela fönstret..

Trident

Medlem
Stulna cyklar
Har så klart funderat en del genom åren hur jag skall skydda mina cyklar och annat på bästa sätt och det här ju en spark i arslet att sluta fundera och börja agera men surt att det blev en så jävla hård spark.

Jag kommer att sätta ett par saker i verket som kommer göra livet surt för den som bryter sig in, så klart bättra på larmet, bara en slump att det inte sitter rörelsesensor där nu, och galler för fönstret men har lite andra planer också. Tänker däremot inte tala om för någon vad det är, ju färre som vet desto bättre 😊

Trident

Medlem
Stulna cyklar
Öppningsbart fönster eller sågade de av karmskruvarna och lyfte ut hela fönstret? Jag byggde mitt garage medvetet med små ej öppningsbara fönster, men det hjälper ju föga om de plockar ur hela fönstret..
Plockade ur kassetten, svinenkelt på de flesta fönster, lossar bara listerna utvändigt och tar ur den. Fördelen är att när de bara ställde den bredvid blev ju inget förstört och enkelt att återställa

Hälsingland

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Plockade ur kassetten, svinenkelt på de flesta fönster, lossar bara listerna utvändigt och tar ur den. Fördelen är att när de bara ställde den bredvid blev ju inget förstört och enkelt att återställa

Sant, mina fasta fönster sitter ju fast och man får ju iaf såga av skruvarna. Men dörren tar ju inte många sekunder att bryta upp så vill nån in kommer dom ju in, det är ju enklare hos mig. Larmet går ju men är vi inte hemma hjälper ju inte det, innan väktare dyker upp lär det mesta vara borta.

Edit: Iofs det kanske inte är så märkvärdigt att sprätta kassetten på mina heller när jag tittar lite.. Får sätta ett inkrypningsskydd i mitten skruvat på insidan, kan ju måla ett plattjärn eller rör så ser det inte så illa ut.

Senast ändrad:

mamme1

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Har så klart funderat en del genom åren hur jag skall skydda mina cyklar och annat på bästa sätt och det här ju en spark i arslet att sluta fundera och börja agera men surt att det blev en så jävla hård spark.

Jag kommer att sätta ett par saker i verket som kommer göra livet surt för den som bryter sig in, så klart bättra på larmet, bara en slump att det inte sitter rörelsesensor där nu, och galler för fönstret men har lite andra planer också. Tänker däremot inte tala om för någon vad det är, ju färre som vet desto bättre 😊
Ett tråkigt, men antagligen nödvändigt tips, är att även redigera vilken info som visas i profilen.

Joem

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Fy fan vad tråkigt. Hoppas cyklarna kommer tillbaka på ett eller annat sätt. Jag bor i närområdet och ska hålla utkik. Om du känner att du vill dela med dig av hur försäkringsbolaget hanterar detta så vore det intressant att veta, kanske även för andra.

Crocko

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Kostängselaggregat med fördröjt tillslag kan rekommenderas som tillval till larmet. Ett annat alternativ om man vill hjälpa lagen på traven är dörrstängare med fördröjning som stänger in tjuven så där 20 sekunder efter att de tagit sig in.

Tomcaten

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Skulle hängt en giljotin ovanför fönstret på insidan, även fast jag har barn är risken 0% att de skulle få för sig att klättra in genom garagefönstrena då dom ej är öppningsbara. Sen som säkerhetsåtgärd kan man ju alltid berätta om giljotinen..

Nej, Giljotin är en för snabb död.

Rostig björnfälla när man är på långsemester resa i Asien 6 månader är bäst.

Bele

Aktiv medlem
Stulna cyklar

Tror du har helt rätt i att det bästa sättet att inte få ovälkommen påhälsning är att hålla låg profil. Däremot tror jag att det är bra att försvåra så mycket som möjligt, ju längre tid det tar desto större risk för tjuven. Tiden är en helt avgörande faktor.
I ditt fall handlar det om professionella tjuvar och de gör en avvägning mellan risk och potentiellt byte. Risken att de skulle börja med rån tror jag är mycket liten. Riskerna är mycket större och straffen hårdare.

Värt att fundera på hur ni ska agera om ni väcks av larm och ha en färdig plan för det. Min brorsa som reser mycket i tjänsten fick gå en kurs hur de skulle agera om de blev rånade. En fd SAS-soldat rekommenderade att man alltid ska lämna ifrån sig det man har, prylarna går att ersätta men inte livet eller hälsan. De som begår brottet har tagit en risk och vill då uppnå något. Det finns en klar risk att situationen urartar om man är motsträvig. Han hade själv lämnat ifrån sig sina saker, även i de fall han bedömde att han skulle kunna övermanna rånarna, då det alltid finns en slumpkomponent. Med det sagt - ring polisen, dokumentera och kanske följ efter, men konfrontera inte.

Helt off topic - jag har en Emballator-flaska från något tri-lopp hemma. Tack!

iionasson

Medlem
Stulna cyklar
0CECE7B3-346B-4FD9-B4F1-572757900B89.jpeg
Hej Bullen,

Lördagen den 7/11 lämnade jag kvar min kära slaskhoj utanför min arbetsplats på Waterloogatan, Slakthuset i Göteborg.
Då jag kom tillbaka till platsen idag måndag, var allt jag hittade liket av 1 utav 2 likadana lås, 3 olika stenar i varierande form och storlek, samt 1 rör från en byggnadsställning jag också misstänker använts för att få loss någonting som var mitt, till sitt.
2 Trelock bygellås höll fast min kära vän i ett stålrör på 100ømm på lastkajen
Ingen speciell cykel, men en del delar jag höll kärt tyvärr. Inget större värde i cykeln. Alla delar går ju säkert att återfinna på nytt igen, men tråkigt att någon claimade min skit som sin skatt.

Hojta gärna till om ni skulle se den någonstans.
Fulbygget består av;

1 stycke stålram av okänt fabrikat strl 57-58 isch, en gång färgstrippad och polerad, numera vackert och ömt patinerad.
Nittoriser kapat
Shimano 600 stam, saknar dock täckplugg för bulten (på bild sitter en riktigt stygg lösning med en Brooks styrändsplugg, men den hade de lämnat kvar vid sidan av låset 😂)
Svarta Ourygrips
Svart Tektro bromshandtag
Svart Miche frambroms
1 stycke svart Cinelli Unicanitor sadel
Uno Sadelstolpe med bortpolerad logga
Sturmey Archer vev med noname svarta plastplattisar
Vittoria Randonneur däck med reflexsidor
Bakhjul okänt, fulmoddat ss
Framhjul silverfälg 36 h, har för mig att det var Campa.

Tack på förhand!

moros

Aktiv medlem
Stulna cyklar
Den här känns inte helt legit. Ny FB-profil. Nån som saknar den?

Visa bilaga 452484
Jo tjena. En "rapportera stöldgods"-knapp är vad som behövs på FB. Retar mig något fruktansvärt att se samma profiler lägga ut cykel efter cykel. Är det inte ens egen kan man inte polisanmäla precis. Jävla hälarmarknad FB erbjuder. (misstänka piratkopior går däremot att rapportera eftersom upphovsrättsbrott är en av de allvarligaste typerna vi har i det här landet)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer