Stumpjumper Evo, S3 eller S4.

mtb565

Aktiv medlem
Velar mellan storlekar på senaste generationen Stumpjumper Evo.

175cm lång, kör idag en Jeffsy (med 35mm stem) i storlek large och trivs på den. I reach ligger S4 närmast men då växer hjulbasen med 29mm. S3 är hjulbasen 2mm kortare men Evon kan ju bli rätt mycket slackare än Jeffsy så tänker att stabiliteten finns där ändå. S3 känns (på papper) hyfsat rätt i allt förutom en reach på 448 som känns KORT.
Jag vill ha nått som är något mer kapabel än Jeffsyn men kanske inte upplevas som en (mycket) större hoj eller otympligare.

Svårt och se att jag kan provcykla mer än att rulla runt parkeringen. Tror att en S3 är i stort sett rätt men tycker som sagt att reachen känns lite väl kort. På en S4 känns reachen mer rätt men tror kanske cykel annars kommer kännas för stor. Den ska gå som "allround hoj" men prio på mer kapabel i utförsåka jämfört med Jeffsyn utan att bli klumpig.

Input?

GeometryGeeks
1666983101668.png

YT Jeffsy storleksguide
1666983160489.png

Specialized Stumpjumper Evo storleksguide
1666983279687.png

Jag hade kört S4.
Har du en 50 mm styrstam eller så hemma prova den på jeffsyn och känn hur det är att sittrampa avståndsmässigt sett från sadel till styre.
Vill du ha mer utförsstabilitet är längre hjulbas bara bra. Sen är det alltid komromisser, men s3 stumpy reach tror jag inte på för dig om du ska ha en mer utförskapabel hoj.

Dem har skapat S-storlekarna för att man ska kunna välja storleken beroende på hur man vill att cykeln ska kännas. Det du beskriver låter som att en S4 hade varit det bästa valet men samtidigt tror jag att en S3 hade fungerat fint och kanske bättre som en all round hoj men om fokuset är utförsåkning så är nog S4 ett bättre val.

Alltså lite svår situation speciellt eftersom du verkar nöjd med din nuvarande geo. 1.5cm längre effektiv top tube påverkar också vid sittande cykling, och då kör du redan kort stam på jeffsyn. Men låter å andra sidan inte som längre partier av sittande cykling är aktuellt..

Du tror inte att en parkeringsrull ändå kan avgöra om en S3 känns för liten?

Jag har s4 är 181 cm lång har den som allround mest stigcykling. Funkar väldigt bra för utförsåkning också. Jag hade nog kört s4 om jag vore dig.

Dem har skapat S-storlekarna för att man ska kunna välja storleken beroende på hur man vill att cykeln ska kännas. Det du beskriver låter som att en S4 hade varit det bästa valet men samtidigt tror jag att en S3 hade fungerat fint och kanske bättre som en all round hoj men om fokuset är utförsåkning så är nog S4 ett bättre val.
Och ändå vill jag ha en S3 ½... Den kommer gå i all terräng platt/uppför/nedför men den ska vara mer utförs kapabel än Jeffsyn.

Alltså lite svår situation speciellt eftersom du verkar nöjd med din nuvarande geo. 1.5cm längre effektiv top tube påverkar också vid sittande cykling, och då kör du redan kort stam på jeffsyn. Men låter å andra sidan inte som längre partier av sittande cykling är aktuellt..

Du tror inte att en parkeringsrull ändå kan avgöra om en S3 känns för liten?
Jag är ju inte riktigt nöjd med nuvarande geon annars hade jag inte tittat på ny cykel, jag vill ha något lite mer kapabelt utan att gå full-enduro för jag tror det blir lite för mycket för åkningen häromkring. Jag är dock nöjd med storleken på Jeffsyn. Sitt cyklar gör man ju på transport och annan tråkig terräng så det är ju inte helt o relevant men jag tror inte jag kommer lida av längden där. Närmsta S3 som jag hittat är dock ganska långt bort.

Jag har s4 är 181 cm lång har den som allround mest stigcykling. Funkar väldigt bra för utförsåkning också. Jag hade nog kört s4 om jag vore dig.
Du är ju som sagt också 6 cm längre än mig :D

Jag kör S3 på min evo, är 176cm, känns helt rätt och skulle inte vilja ha den större.
Vilken typ av cykling kör du och vad har du åkt på för hoj innan (reach osv)?

Jag inser att min frågeställning är lite "hur långt är ett snöre" men lite input är ju bra. Jag är (mest) bekymrad att S4 kommer kännas lite för lång i knix och stök, i högre fart och mer rakt på lär S4 vara klart bäst. Båda storlekarna är ju egentligen rätt beroende på.

Närmsta S3 som jag hittat är dock ganska långt bort.
Finns inte en S4 närmare då? Eller någon happyit i närheten som kan erbjuda en provrull? Fråga i stumpjumper-tråden?

Som du lägger upp det hade inte jag vågat chansa. Jag är ju 181cm vilket oftast placerar mig "mitt i" en storlek och då blir det enklare.

Svårt det där eftersom det blir så individuellt. Jag har en vanlig Stumpjumper S4 och är 187cm lång samt en Status i S5. Detta då jag tycker att S4 kändes bättre i Hellas med lite mer aktiv cykling och S5 i Järvsö då jag vill ha en stabil hoj.

Känner igen frågeställningen….. är 187 lång och velade mellan S4 och S5. Landade i en S5, ville ha en stabil hoj och som komplement till min Epic EVO xl som jag är grymt nöjd med!

Tillbaka
Topp