"Styrfylla" Vad gäller egentligen?

T.R.S.

Ny medlem
Ok styrfylla är förmodligen ett ord som egentligen inte finns men alla förstår innerbörden, eller gör man det?

Scenario:

"Så man har varit hos polare Pär och druckit några kalla när det tillslut är dags för hemfärd, hjälmen på cykeln är laddad med korrekt belysning/reflexer, broms och pling pling klocka. Det börjar bli lite mörkt ute så belysningen slås på och den bakre ställs in på blinkning för att synas extra bra, är iaf tanken och sedan bär det av. Även om man är lite på örat så går det stadigt och det trampas mestadels på cykelvägar och tom på rätt sida där det är uppritat, så duktig så. Längre fram går cykelbanan längs med en bilväg och när man kommer dit så visar det sig att polisen har en rutinkontroll här och arbetar runt cykelbanan.

Pling pling låter det där man kommer och försöker göra sig uppmärksam, vill ju inte krocka med konstapeln där framme. En hand åker upp så det bromsas in, stopp betyder det ju och man känner igen typen direkt - nyexaminerad.

Konstapeln: - Godkväll, vi har rutinkontroll och ska bara se så att allt står rätt till.

Oskyldig cyklist: - Ok vad är det som ska kontrolleras?

Konstapeln: - Vad har vi varit ikväll då?

Oskyldig cyklist: - Nere i centrum hos en kompis.

Konstapeln har nu tittat runt på cykeln och fått ögonen på det blinkade baklyset.

Konstapeln: - Sådär får du inte cykla omkring, det ska vara fast sken. Pekandes på baklyktan.

Oskyldig cyklist: - Enligt informationen på Vägverkets hemsida ang cykelbelysning står det att den får blinka om... vad hetere, kommer inte på ordet men om den blinkar 200ggr så ska det vara ok.

Konstapeln tittar upp lite misstänksamt pga det borttappade ordet och går bort till en kollega. Kommer sedan tillbaka med en alkomätare i högsta hugg o ber en att blåsa. "Blåååååååååsssss...Piiiiip"

Konstapeln: - Jaha 0.3 visar utandningsprovet, hur mkt har ni druckit ikväll?

Cyklist: - Fyra, fem öl blev det väl, vi kollade på matchen o käka lite.

Konstapeln: - Ja vi har ju ingen promillegräns för cyklister och ni vinglar ju inte fram, vänta ska jag höra efter med min mer erfarna kollega.

Cyklist: - Ok..

Vad kan man vänta sig i ett sånt här läge, är ju svårt att ge ett givet svar men några kanske har erfarenhet i ämnet? Alkohol och trafik är ju ett känsligt ämne för många med all rätt men cykling är ju en gråzon, iaf om man försöker hitta information i ämnet.

Polisen hemsida behandlar inte ämnet vad jag kan se.

Vägverkets hemsida behandlar inte ämnet vad jag kan se.

NTF hemsida finns följande information - http://www.ntf.se/konsument/fraga5200.asp

Så kan dom ta en för vårdslöshet utan att man gör något vårdslöst? Ang den blinkade lyktan så står det här http://www.vv.se/templates/page3____22262.aspx att det är ok om frekvenzen överstiger 200 blink/minut. Eftersom det är lite av en gråzon kan man jämföra med en annan gråzon = sjöfylleri där gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1.0 promille men det finns ingen nedre gräns utan bedömning görs i varje enskilt fall. http://www.polisen.se/inter/nodeid=32197&pageversion=1.jsp

Varför undrar jag detta? Min egna åsikt är att cykeln är ett toppensätt att ta sig fram på när man varit på flaskan till en viss gräns, var den gränsen går är upp till var och en att ha känsla för. Alltså kan man framföra cykeln på ett trafiksäkert sätt tycker jag att det är ok. Nu är det ju dock inte jag som bedömmer detta vid en kontroll och av med körkortet vill jag inte bli därav vore det fint med lite mer klarspråk i ämnet.

MVH

Så vitt jag vet är en cykel ett fordon och cyklar du på fyllan åker lappen på stubben.
Hur cyklar man på ett trafiksäkert sätt om man e full? På samma sätt som man kör bil om man är full?

Absolut, om det hade varit så enkelt hade det nog stått det men nu gör det inte det.

MVH

Senast redigerad av en moderator:
Grejen är att jag faktiskt inte vet men då polisen ser en cykel som ett fordon i så många andra fall har jag svårt att tro att dom inte gör det även här.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
Den meningen får jag skicka till nasa för att få någon klarhet i ;) Men du säger fylla på cykeln = indraget körkort på stubben, vad är din definition på fylla?

MVH

TRS skrev:
> vad är din definition på fylla?

Samma som om man sitter bakom ratten i en bil skulle jag tro. Sen vet jag inte om kortet ryker vid 0.3 promille men jag tror att du ska räkna med samma straff som om du hade suttit i en bil, fast jag har ju ingen aning så varför skriver jag? :oD

Trafiklagstiftningen behandlar inte ämnet cyklar och onykterhet specifikt då en cykel, som Johan skriver, är ett fordon. Samma regler gäller alltså för cykel som för alla andra fordon, bil, MC, moped etc.

Det är inte tillåtet. Men det verkar inte finnas något straff för det.
Om de kan tvinga dig till utandningsprov eller blodprov är en annan fråga.
Det kan såklart bli "vårdslöshet i trafik" av det. Och du kan bli av med körkortet på samma sätt som du kan bli av med körkortet om du är full till fots. Men det kräver nog upprepade fyllor.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=773500

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm
"3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

Gemensamma bestämmelser

1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19510649.htm
"4 § Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader."

Vic skrev:
> Trafiklagstiftningen behandlar inte ämnet cyklar
> och onykterhet specifikt då en cykel, som Johan
> skriver, är ett fordon. Samma regler gäller
> alltså för cykel som för alla andra fordon,
> bil, MC, moped etc.
>
> Enkelt!

Återigen absolut om det vore så men rattfyllerilagen omfattar endast motorfordon.

MVH

Luddigheter där.

1. Motordrivet fordon... Räknas moped klass II till den gruppen? För i vanliga situationer räknas de ofta som cyklar, på sätt och vis. Och moped klass I är ännu krångligare. Lite gråzon över den rent allmänt.

2. "under eller EFTER färden"? Det står ju inget om när alkoholen intogs, så man skulle kunna åka dit om man dricker långt efter att man avslutat färden. Jag tycker det borde finnas en bättre tidsbestämning.

3. "0.2 promille i blodet eller 0.10 mg/L i utandningsluften" är också lite skum. Om man har alkohol i utandningsluften pga nåt man nyss ätit, men inte i blodet, så kan man ändå bli dömd om man tolkar det strikt. Jo, jag vet att moderna apparater inte mäter så längre, men det är ändå konstigt formulerat.

Hej alla MTB:are. Jag arbetar som polis och finner denna debatt ganska lustig. För det första får man aldrig någon promillehalt vid en kontroll med sållningsinstrumentet, alltså du kan inte ha fått beskedet 0,3 promille. Det enda instrumentet talar om för oss är att man lägst har 0,2 promille och om så är fallet får man följa med till polisstationen för provtagning i bevisinstrumentet. Denna maskin heter numera Evidenzer och det är först här man får svar på sin exakta promillehalt.

Blodprov tas bara vid fall av eftersupning samt om misstänkt inte kan/vägrar blåsa i evidenzern. Man kan inte dömas för rattfylleri om det är så att man cyklar onykter. I extrema fall skulle man kunna fällas för vårdslöshet i trafik men då krävs det att man orsakat en olycka med personskador som följd. Detta skulle man dock kunna dömas för även om man cyklat spiknykter. Det väsentliga är inte nykter eller onykter utan hur och var cykeln framförts.

Körkortsindragning är det inte polisen som beslutar om utan körkortsenheten vid länsstyrelsen. Polisen kan dock i vissa fall dra in körkort på plats ex: Rödljuskörning, rattfylleri, sjukdomsfall mm. Detta prövas dock alltid av länsstyrelsen som även beslutar om längden på indragningen. Man kan också bli av med sitt körkort om man omhändertas för fylleri vid upprepade tillfällen.

Kontentan är alltså, drick gärna några öl och cykla. Du riskerar inget straff för rattfylleri. Däremot avråder jag till detta med tanke på din egen säkerhet.

Finns de verkligen poliser som tar en för styrfylla om man inte är helt jävla bängfull? Jag menar, det är ju skitbra om folk tar cykeln istället för bilen när det vankas fest, att då belägga det med samma straff vore ju att säga att man lika gärna kan köra?
Nej, jag tror inte att man åker dit på det. Skulle som sagt vara undantagsfallet att man är så full att man utgör en fara för sig själv eller andra, eller om man orsakar en olycka.

edit: Jamen ser man på. Ett utomordentligt bra svar har ju redan utfärdats av lagens långa arm! Gud vad jag älskar den blandade expertisen på happy! (fast folk får nog tagga ner sig i diskussionerna om brakeless fixie och rödljuskörningar nu kanske? ;) )

Vill bara klargöra att scenariot jag skrev ovan var rent hypotetiskt =)

Men tack Cybercop då fick jag svaret på min fråga = man åker inte fast för vårdslöshet i trafik så länge man inte gör något vårdslöst och någon promillegräns har vi inte än så länge för cykeln.

MVH

Sprockets skrev:

> Gemensamma bestämmelser
>
> 1 § Fordon får inte föras av den som på grund
> av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol,
> andra stimulerande eller bedövande ämnen eller
> av andra skäl inte kan föra fordonet på ett
> betryggande sätt."
>

Undrar vad cyklisterna i sverigetempot eller Sthlm-Gbg skulle säga om polisen stod och snodde in alla på sluttampen :)

Sernevi skrev:
> (fast folk får nog tagga ner sig i
> diskussionerna om brakeless fixie och
> rödljuskörningar nu kanske? ;) )

Exakt.. Cykla gärna full med bromsar men inte nykter utan... LOL!!!

Så länge man framför cykeln på ett trafiksäkert sätt är det ok med alkohol i kroppen,
om man vinglar över hela körbanan är risken stor att man åker dit.

Indurain skrev:
> Så länge man framför cykeln på ett
> trafiksäkert sätt är det ok med alkohol i
> kroppen,
> om man vinglar över hela körbanan är risken
> stor att man åker dit.

För vadå?

En gång var jag på en tillställning med ca. 50 personer.
48 st av dessa gick på Polishögskolan, 49:onde läste till tandläkare å den sista var jag.

Fyra av dessa tog cykeln hem efter efterfesten något salongsberusade men allmänt glada i hatten.

The End.

/B

Där ser man. Sist jag var på fest var det bara jag som cyklade hem, tror jag. Jag vet inte vad folk hade för yrken men de verkade som de flesta var ingenjörer.

Bang skrev:
> En gång var jag på en tillställning med ca. 50
> personer.
> 48 st av dessa gick på Polishögskolan, 49:onde
> läste till tandläkare å den sista var jag.
>
> Fyra av dessa tog cykeln hem efter efterfesten
> något salongsberusade men allmänt glada i
> hatten.

Me, myself and I. Samt Tandläkaren. Det blir 4.

Skulle tro att har du mer än 0,2 promille i blodet så kan man åka dit för rattfylla. Över 1,0 grov?

Så är det för bil men det kanske inte finns några gränser för cykel. Men en cykel är ju faktiskt ett fordon.

Versus skrev:
> Skulle tro att har du mer än 0,2 promille i
> blodet så kan man åka dit för rattfylla. Över
> 1,0 grov?
>
> Så är det för bil men det kanske inte finns
> några gränser för cykel. Men en cykel är ju
> faktiskt ett fordon.

Inget illa menat men läs igenom tråden innan =)

MVH

Bang skrev:
> En gång var jag på en tillställning med ca. 50
> personer.
> 48 st av dessa gick på Polishögskolan, 49:onde
> läste till tandläkare å den sista var jag.
>
> Fyra av dessa tog cykeln hem efter efterfesten
> något salongsberusade men allmänt glada i
> hatten.
>
> The End.
>
> /B

Ok, så ingen var polis och fyra cyklade hem?

Risken när man är på fyllan är ju att man just vinglar kör på rött å trottoarer kanske utan lampa osv. Svårt å se att en person som druckigt skulle göra en fuktionskontroll av sin cykel. På samma sätt som polisen gör rutinkontroll på bilar så börjar det med körkortet, sen uppdagas obetald skatt, körförbud, fylla osv osv. Personer med allmänt låg moral fastnar då i nätet vilket polisen vet därför satsar man resurser på denna typ av kontroller.

Tänk på det MTB:are!!

Oscar skrev:
> Tänk på det MTB:are!!

Jag fattar inte.. vad var det jag skulle tänka på. Funktionskontroll av min cykel när jag är full?

Rippa skrev:
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänk på det MTB:are!!
>
>
> Jag fattar inte.. vad var det jag skulle tänka
> på. Funktionskontroll av min cykel när jag är
> full?

Om du räknar dig som MTB:are så är svaret ja

Jovisst å att inte cykla öven nån tanta eller unge men oftast är de nog inte ute vid den tiden på dygnet ;)

Hellre asfalten än en lastbil.
Det borde väl finnas en cykelmotsvarighet till "salongsberusad", dvs så berusad att man inte är en fara för vare sig sig själv eller andra. "Cyklistberusad" eller "Trafikantberusad" kanske...

Oscar skrev:
> Jovisst å att inte cykla öven nån tanta eller
> unge men oftast är de nog inte ute vid den tiden
> på dygnet ;)

Mycket att undvika... Youtube: bike+drunk+russian..

Fast den här liraren på moppe fick mig att garva rejält också :)

Oscar skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Oscar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tänk på det MTB:are!!
> >
> >
> > Jag fattar inte.. vad var det jag skulle tänka
> > på. Funktionskontroll av min cykel när jag
> är
> > full?
>
> Om du räknar dig som MTB:are så är svaret ja

Vad ingår i funktionskontrollen?

bruce skrev:
> Nu har jag ont i magen..
>

In russia bike drives you!

Men den här killen har ju världens jobbigaste cykel-fylla, och det står hur mycket folk som helst och ser på:

> Oscar skrev:
> -----
> > Tänk på det MTB:are!!
>

Ja, men mig veterligen så sitter cykelteknik i ryggraden, hur full jag än är så lyckas jag ändå styra kärringhojen hem, utan o vurpa för en sketen trottoarkants skull. Du får väll ut och trycka på bakdämparen och kolla dina hjulreflexers tip tophet hur mycket du vill men...

captain8track skrev:
> -----
> > Oscar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tänk på det MTB:are!!
> >
>
> Ja, men mig veterligen så sitter cykelteknik i
> ryggraden, hur full jag än är så lyckas jag
> ändå styra kärringhojen hem, utan o vurpa för
> en sketen trottoarkants skull. Du får väll ut
> och trycka på bakdämparen och kolla dina
> hjulreflexers tip tophet hur mycket du vill men...

Ja finns säkert en hel del som säger samma sak om sin bilkörning...

Fattigt argument.

All slags oaktsamhet/berusning i trafik kan påverka både dig själv och andra medtrafikanter, oavsett fordon.

Så även om du inte vurpar, så kanske du ringlar lite för långt ut i vägrenen, och en bil är tvungen att veja tvärt och kraftigt... ja det finns en miljon scenarion på vad som kan hända.

Men om du känner att du klarar av att köra berusad....så visst. Men va inte så naiv och tro att det inte kan påverka dina medtrafikanter.

/Vainlord

Underbart! Som vanligt "vet" vissa att man blir av med körkortet vid styrstångsfylla och rapar upp detta i denna tråden med paragrafer och skit. Nu är det ju inte så, vilket Cybercop påpekar. Kan vi inte försöka hålla oss till att informera om sånt som vi kan och spekulerar vi så ska det framgå?

Tillbaka
Topp