styrketräna

jerka

Ny medlem
styrketräna
Glöm inte att man som cyklist faktiskt använder en stor del av kroppen så att även träna överkroppen är ingen dum ide. Om ni inte har ett dyrt tränings kort. så går det utmärkt att träna med gummi band (finns att köpa i sportaffärer, dyrt) eller gå till en båttillbehörsaffär och köp chock cord (finns på löpmeter och i massa olika dimesioner) ett par bekväma hantag tillvärkas lätt av en bit 12.5 mm armerad gummislang (finns i samma butik) och vips så har du ett bra träningsredskap för några tior som med lite fantasi går att träna hela kroppen med.

styrketräna
Uhm. Ja.

Fast muskelträning bör ligga i ett intervall under 15 reps per set (det betyder att man inte ska orka lyfta vikten en 16:e gång och inte att man ska sluta vid 15).

Tror jag håller mig kvar med mitt dyra träningskort, det står bröstträning på schemat om några minuter...

styrketräna
Äh, det är bara onödigt att släpa runt på för mkt vikt i muskler som inte sitter i benen!!
Har aldrig blivit trött i överkroppen av att cykla (om inte cykeln gått sönder och man tvingats bära..)!

styrketräna
Mytomspunnen anledningen till att du alldrig blir trött i överkroppen är att du har så ont i bena efter att försökt hålla min rulle.
Och visst håller jag med the TnT om att träningen är effektivare på gym men gummibandet har sina fördelar i att man kan köra en halvtimme efter att man kommer hem från ett stadigt cykelpass och på så vis bättra på sin styrka. och det är bättre än att inte köra alls om man nu inte är så stark som mytomspunnen (tror att han är)

styrketräna
Jag tränar gratis i Gymet på jobbet. ;-)

The_TnT: beror väl på vad målsättningen är med träningen. Jag har kört hela kroppen en dryg månad med 3x15, kör nu knäböj & rodd 3x6, kommer efter 6 veckor med det köra knäböj 3x30+ för att få lite muskulär uthållighet i benen.

/Anders

styrketräna
Ang. gummiband så är de väl utmärkta om man inte har tillgång till annan utrustning men annars ngt bristfälliga, främst då motståndet inte är anpassat varken till rörelse eller muskelgrupp/er. Det blir tyngre ju längre man sträcker ut bandet, därmed ingen belastning i början...

styrketräna
*Mytomspunnen anledningen till att du alldrig blir trött i överkroppen är att du har så ont i bena efter att försökt hålla min rulle.

Ja Jerka då är det väl en bättre ide att träna ben än att träna överkroppen??

styrketräna
jerka wrote:

> gummibandet har sina fördelar i att man
> kan köra en halvtimme efter att man kommer hem från ett stadigt
> cykelpass och på så vis bättra på sin styrka.

Efter ett cykelpass är glykogendepåerna så gott som tomma, varför muskelträning inte är så bra att kör just då. Men det är iaf. bättre än att inte träna alls.

Prova armhävningar etc. på cykeln och medvetet jobba mer med överkroppen än du behöver. Kan nog göra sitt till.

styrketräna
anderski wrote:

> The_TnT: beror väl på vad målsättningen är med träningen. Jag
> har kört hela kroppen en dryg månad med 3x15, kör nu knäböj &
> rodd 3x6, kommer efter 6 veckor med det köra knäböj 3x30+ för
> att få lite muskulär uthållighet i benen.

Självklart spelar målsättningen en oerhörd roll med all träning hur den ska läggas upp.

Jag menar ändå att styrketräning (i gym) bör ha en belastning med mindre än ungefär 15 reps per set. Muskulär uthållighet tränar man upp på cykeln medan gymmet är till för att bygga explosivitet och råstyrka.

Själv kör jag en månad tungt (4-6 reps) [1] följt av en månad lätt (12-15 reps) och sen vilar jag en vecka (även från jobbigare cykling) innan det hela börjar om igen. Året runt! Notera dock att jag inte stryketränar enbart för att bli en bättre cyklist utan mer för att jag älskar att köra slut på mig med tunga vikter och se kroppen växa :) En nackdel är att jag varken blir grov (p.g.a. cyklandet) eller snabb på cykeln (p.g.a. styrketränandet). De kompletterar varandra väl, dock. På vintern ligger prioriteten på gymmet och på sommaren cyklingen. Känner jag mig halvsliten skippar jag därför pass med lägst prio (om jag inte vilar helt från träning).

Är man "utseendetränande" är det nog lämpligast att köra antingen tungt och lätt varierat eller någonstans runt 8 reps.

Vill man bara bli stark ska man köra tungt, vilket f.ö. ger störst muskler varför det är vanligast bland body builders. Dock är skaderisken större så se till att du kan övningarna innan du kör tungt! Kom även ihåg att senor och ligament behöver betydligt mer tid att bygga upp sig än muskler varför man ska träna lätt åtminstone ett par-tre månader innan man börjar med tung styrketräning!

De som vill styrketräna för att bli bättre cyklister gör dock alldeles rätt i att träna med många repetitioner. Det ger bättre uthållighet och lättare muskler i förhållande styrkan. Kanske är 30+ rätt väg? Är man bara gymråtta om vinterhalvåret tror jag ändå mer på att köra 15-.

Som vanligt när det gäller träning är allting relativt och individuellt. Prova därför vad som passar dig bäst.

1. Med 4-6 reps menas att vikten ska vara så lätt att man orkar göra 4 repetitioner i rad, men samtidigt så tung att man inte orkar mer än 6. Orkar man fler så gör man så många man orkar och tar sen en tyngre vikt nästa set. På det viset hittar man snart en vikt som passar i intervallet. Allteftersom man blir starkare väljer man sedan tyngre vikter. Ibland kanske man skulle behöva en hantel mitt emellan två vikter och då får man köra 6+ på den lättare tills man klarar 4 med den tyngre. Träningsschema & dagbok där man skriver ned vikter & reps rekommenderas!

styrketräna
Jag är imponerad av alla som orkar hålla på med styrketräning och spinning inomhus på vinterhalvåret. Själv har jag noll motivationslust att sitta inne och träna. Sticker hellre ut och cyklar året om. Har väl aldrig känt behov av styrketräning heller, benen är redan ok och resten av kroppen hänger med än. Men mångsidig träning är ju aldrig fel, så det kanske är dags att lyfta lite stockar i skogen under turerna. :-)

/Leo

styrketräna
Började styrketräna i våras (mars) och har hållit på sen dess, med ett uppehåll i juli. Det är bra med gratisgym på jobbet! Det börjar ge resultat nu. I början var det hur tråkigt som helst. Det vinglade och hade sig. Och inte hände det nåt heller. Men nu är man "inne i det" och nu går det bättre!

/Tobe

Tillbaka
Topp