Oj, nu kommer det komma många åsikter... men mitt råd är.
Träna tungt, uthållighet tränar du på cykel. Dvs max 12 repetitioner (helst mindre), 2-3 set. Övningar så skulle jag satsa på atg-knäböj* och utfall. Glöm inte att värma upp.
atg-knäböj, eller ass to the grass knäböj, är mycket diskuterat.
Fördelarna är många med en atg:
1. mindre belastning på knän. Den störst belastningen är det vid 90grader vinkel och då bör man inte belasta sina knän mer genom att bromsa upp och accelerera igen.
2. mindre risk för skador. Man kan inte lägga på lika mycket vikter med atg som en kortare knäböj.
3. man måste jobba med rörlighet
Nackdelar:
1. man måste jobba med rörlighet
Obs! de flesta människor kan inte göra en atg-knäböj utan att först börja träna rörlighet. Jag hade stora problem att klara en atg-knäböj. För min del, och de flesta andra, verkar det bästa att inte stretcha utan att göra rörlighetsövningar. Två bra är knäböj utan vikter (använd armar som motvikt) och gå så långt ned du kan. Den andra är att ta tag i tårna med händerna, stå med så raka ben du kan, går sedan en knäböj så långt du kan. Då har man möjlighet att pressa sig ned lite längre. Stanna inte där utan gå upp i ursprungsläget, 8-12reps/3-4set. Gör man detta ofta så kan man lära sig att göra atg-knäböj på några veckor.
Parentes: En orsak varför det är så många som pratar om att vinkeln skall vara 90grader är pga att i tävlingssammanhang är det inte ett godkänt lyft om inte vinkel mellan lårets ovansida är 90 grader.