Styrketräning och cykling, går det att kombinera?

skier

Aktiv medlem
Efter att ha lyckats drabbas av två matförgiftningar på mindre än en månad (pastasallad med kyckling, aldrig mer!) så har matchvikten rasat med 4 kg. Kanon kanske en del tycker, men om man väger för lite redan från början är det mindre roligt.

Alltså är det dags att ta tag i styrketräningen igen efter semestern. Eftersom jag vet att en del här håller på med både styrketräning och cykling tänkte jag fiska efter lite hjälp med träningsprogram.
Min tanke är att köra två dagar styrketräning och tre dagar cykling per vecka, med styrketräningen uppdelad på två olika pass, så varje muskelgrupp bara tränas en gång/vecka.

Så här var min plan:
måndag: styrketräning överkropp 1
tisdag: cykel, intervall
onsdag: styrketräning överkropp 2
torsdag: cykel, mtb
fredag: vila
lördag: cykel distans (landsväg eller mtb)
söndag: vila

Styrkepassen blir mest tunga basövningar, mycket hantlar och skivstång, inte mycket maskiner.
Målet är att bygga på lite muskler på överkroppen (för fåfängans skull) och hålla rygg/mage stark för att slippa ryggont. Samtidigt vill jag inte tappa konditionen.

Sånt som jag funderar över:
1. ska man köra uppdelade styrkepass eller samma pass två gånger/vecka?
2. ska man köra 2 ggr styrketräning + 3 ggr cykel eller tvärt om? (3 ggr styrka/2 ggr cykel)
3. Kan det rent av vara bättre att kombinera ihop passen och köra både styrketräning och cykling nån av dagarna?

Jag kommer inte att vilja träna mer än 5 ggr/vecka, har kört 6 ggr/vecka under våren men det blir för slitsamt. Jag har tävlat lite i H30 både landsväg och mtb i år och tänker ha bättre resultat nästa år. Cyklar ute året runt. Tips, råd, funderingar mottages tacksamt!

1. ska man köra uppdelade styrkepass eller samma pass två gånger/vecka?
Svårt att svara på utan att veta ditt schema, men personligen skulle jag inte klara av att köra alla överkroppsövningar i samma pass. Dela upp det är mitt råd.

2. ska man köra 2 ggr styrketräning + 3 ggr cykel eller tvärt om? (3 ggr styrka/2 ggr cykel)
beror väll på vad du vill fokusera på :)

3. Kan det rent av vara bättre att kombinera ihop passen och köra både styrketräning och cykling nån av dagarna?
Vill du få muskelmassa på överkroppen skall du inte köra ett hårt cykelpass efteråt. Musklerna behöver näring & vila.
Rent generellt är det skitsvårt att biffa till sig och samtidigt fokusera på konditionsträning, men det är även viktigt att köra en del cardio när du bygger muskler. Hjärtat behöver sitt!

Och när vi ändå är inne på det hela, jag har kört rätt mycket knäböjj med skivstång tidigare, sen började jag cykla lite mer och upplever knäböjj + cykling som extremt kontraproduktivt. Nån annan som håller med? :)

och en liten brasklapp, jag är långt ifrån proffs :)

Senast redigerad av en moderator:
orm skrev:
-------------------------------------------------------
> Och när vi ändå är inne på det hela, jag har kört rätt
> mycket knäböjj med skivstång tidigare, sen började jag
> cykla lite mer och upplever knäböjj + cykling som extremt
> kontraproduktivt. Nån annan som håller med? :)

Kontraproduktivt på vilket sätt?

det är klart det går, men du måste äta otroliga mängder mat! du lär definitivt behöva nån typ av gainer. Vill du gå upp i vikt måste du se till att alla depåer är påfyllda hela tiden så att kroppen kan "bygga" ostört. Bulka!

I övrigt gäller det att ha sunt förnuft. Känner du dig trött i benen, kör inte ytterligare ett benpass utan vila hellre en dag extra. Vilan är lika viktig som träningen när man ska bygga muskler.

jonzén skrev:
> garpa: gainer är bra om man är lat o inte orkar
> laga mat. (jag trycker i mig det efter träningar
> om jag har det stressigt i skolan etc.) men
> rejäla mängder riktig mat är bäst..
> myyyyyycket kött är gott. bönor i tomatsås med
> några stekta ägg är perfekt till frukost
> (mycket kolesterol också iofs)

exakt, jag gör likadant. jag hinner inte laga mat varje kväll (i samband med träningen) för jag har så mkt annat för mig.

orm skrev:
> upplever knäböjj + cykling som extremt
> kontraproduktivt. Nån annan som håller med? :)

Snarare tvärtom. Fast det beror väl på vilken typ av cykling man ägnar sig åt. Men det blir såklart ingen rolig cykling efter ett pass med knäböj.

Jag kanske ska förtydliga mig lite. Styrketräningen är alltså inte benträning utan bara överkropp, lite mer specifikt hur jag hade tänkt köra:
Måndag: bröst, triceps, mage
Onsdag: biceps, rygg, axlar

Ungefär en timme/pass. Jag tror tre cykelpass/vecka är fullt tillräcklig benträning för mig.

Jag skulle välja ut två övningar med mycket muskler som arbetar samtidigt och som går att göra hemma på en halvtimme. Det passet körs sedan två gånger i veckan. Mage kan du träna lite varje dag. En billig skivstång kostar inte många hundra. Det är förmodligen inte, eller ens i närheten av, det optimala men det är ett upplägg som går att kombinera med cykling, arbete och vardagsliv. Jag har för egen del svårt att få träningen att bli av om den inte är realistiskt och långsiktigt upplagd från början så detta är mitt tips. Håll till godo!

Rekommenderas:

1934030295.jpg

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1934030295

Daniel_E skrev:
> orm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och när vi ändå är inne på det hela, jag
> har kört rätt
> > mycket knäböjj med skivstång tidigare, sen
> började jag
> > cykla lite mer och upplever knäböjj + cykling
> som extremt
> > kontraproduktivt. Nån annan som håller med?
> :)
>
> Kontraproduktivt på vilket sätt?

Jo som att mina tunga knäböjjspass ger explosiva extremt syrekrävande muskler, när jag till cyklingen vill ha helt andra muskler ....

Hedlund skrev:
> styrketräning är roligare än cykling

Fel forum att skriva det på? :)

OT: Jag kör själv cykling ca 2ggr /vecka samt innebandy 1-2ggr / vecka och 2 överkroppspass på gymmet, tycker det känns bra, jag kör:
pass 1 bröst/triceps/biceps
pass 2 rygg/axlar

samt att jag kör en magövning efter varje pass + lite situps efter annan träning.

JJag tycker inte heller det är lätt att kombinera styrka på överkroppen med cykling. Men jag ska ju bli brandman, så en cyklistkropp räcker inte långt...

Jag tycker som ngn skrev att du ska fundera över övningar med påverkan på många muskelgrupper. Marklyft är bra, gärna med försiktig viktökning i början, som alltid.

Mage, rygg, bänkpress om du vill visa upp dig, du kan ju köra med hantlar och sitta lutad mot bänken. Ove Rytter säger att det är bra :)

Biceps tycker jag är ganska onödigt att träna specifikt, de får träning ändå. Axelpress och rodd är andra bra övningar. Chins och dips är ju alltid roliga, men jobbigt med en cyklistkropp i början. ;)

Kondition innan styrkepass, snarare än tvärt om. Olika övningar olika dagar. 10 reps i 3 set.
Om jag kör ett benpass blir det så tungt det går, 3 reps. Fart på passet för att hålla pulsen uppe och inte dröna runt på gymet.

Ungefär så tänker jag iaf kring min egen träning, +lite rodd, löpning och cykel.

Lycka till! Skriv gärna hur det går.

Ah, den här frågan brottas jag med år efter år. Först gymmar jag upp mig o sen cyklar jag bort mina muskler o sen gymmar jag igen. Och hela tiden äter jag mig spyfärdig och plågar i mig godis. Går? Kanske, min kropp verkar inte klara det, men det betyder ju inte att någon annan inte har bättre förutsättningar.

Jag tcker det funkar lite bättre om jag delar upp lita, typ cyklar mer i 2 veckor, gymmar mer i två veckor. Och jag tycker absolut att du ska styrketräna benen lite även om du cyklar. När jag trodde jag hade starka ben för att jag cyklade många mil om dan höll jag på trilla omkull när jag skulle köra lite knäböj på gymmet. Var dessutom olika stark i höger o vänster.

Och det där med mat. Gainer är utmärkt, planering ännu bättre. Planera så du inte måste ställa dig o laga varje gång du behöver äta. Koka mycket potatis ris el pasta på en gång och ha det som bas i nästa rätt, laga mycket o frys in i portioner, gör så att det middagen så det räcker till lunch till morgondagen, etc. Annanrs hinner man varken cykla eller träna styrketräning, bara laga mat.

orm skrev:
> Daniel_E skrev:
> -----
> > orm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Och när vi ändå är inne på det hela, jag
> > har kört rätt
> > > mycket knäböjj med skivstång tidigare, sen
> > började jag
> > > cykla lite mer och upplever knäböjj +
> cykling
> > som extremt
> > > kontraproduktivt. Nån annan som håller med?
> > :)
> >
> > Kontraproduktivt på vilket sätt?
>
> Jo som att mina tunga knäböjjspass ger explosiva
> extremt syrekrävande muskler, när jag till
> cyklingen vill ha helt andra muskler ....

???

- ökad explosivitet behöver inte vara negativt för din uthållighet
- "syrekrävande muskler" är precis det du vill ha som uthållighetsidrottare

Jag kan berätta hur min träning ser ut.

Jag är 28år och har ganska exakt styrketränat i 9år, började efter gymnasiet. Genom åren så har man haft toppar och dalgångar.. När jag var 22 så vägde jag runt 102kg och satsade allt på att bli stor! Efter plugget så började man jobba. Vantrivdes på jobbet, stressigt m.m Rasade till 84kg.. Sen nytt jobb, trivdes med livet igen. Då började jag satsa hårt igen! :) 101kg och mycket mer muskler tog det ena rekordet efter det andra vid 27års ålder. Men så råkade jag få en cykel av en kompis... Cyklade mycket när jag var yngre! Renoverade upp den. 1år senare 18kg lättare :D Så är jag fast i cyklingen. (Köpte ny hoj i November) Styrketränar fortfarande, men gud vilken vilken skillnad på kropp, puls och fysik ja hela jag! Cyklingen har verkligen ändrat min fysik! hade ju noll kondition innan...

Har visserligen tappat en del styrka, men det skiter jag i. Cyklingen har gett mer än 10kg mer i bänk! =)

Min träningsvecka kör jag:
dag 1 styrka (axlar, triceps, mage)
dag 2 cykel
dag 3 styrka (rygg, biceps)
dag 4 vila
dag 5 styrka (bröst, mage)
dag 6 vila
dag 7 cykel

Men ibland blir det mer cykel... För det ser jag inte som träning ibland, är ju fan skoj att dra ut i skogen och bara köra =)

Nackdelen är att jag är konstant hungrig! Jag äter konstant...

Micke S skrev:
> - "syrekrävande muskler" är precis det du vill
> ha som uthållighetsidrottare

Det där får du gärna förklara närmare för en som är totalt oinsatt i ämnet.

mytomspunnen skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > - "syrekrävande muskler" är precis det du
> vill
> > ha som uthållighetsidrottare
>
> Det där får du gärna förklara närmare för en
> som är totalt oinsatt i ämnet.

syre spelar en central roll vid energiutvinning.

madeiraguide skrev:

> Kondition innan styrkepass, snarare än tvärt om.

nja man brukar väl säga att det är bättre att köra styrka först och kondition/cardio efteråt

oj vad det har skrivits mkt här bara man är ute och cyklar några timmar...
Verkar vara lite olika bud om vad som egentligen är bäst, just nu känns det som om jag håller mig till min ursprungliga plan med 2 ggr styrketräning/3 ggr cykling per vecka.

Ev provar jag som nån skrev att träna mer styrketräning några veckor och sen mer cykling osv, låter som en bra idé.
Tack för alla förslag!

skier skrev:
> Jag kanske ska förtydliga mig lite.
> Styrketräningen är alltså inte benträning utan
> bara överkropp, lite mer specifikt hur jag hade
> tänkt köra:
> Måndag: bröst, triceps, mage
> Onsdag: biceps, rygg, axlar
>
> Ungefär en timme/pass. Jag tror tre
> cykelpass/vecka är fullt tillräcklig benträning
> för mig.

Först ska jag väl säga att jag inte är någon expert :)

Har fått lära mig att rygg och biceps inte ska tränas på samma tränings tillfälle. Då du använder biceps när du tränar rygg. Det samma gäller bröst och triceps.
Hinner du träna tre olika muskelgrupper på en timme?

För att få ut max av musklerna så borde det vara effektivare att köra:

Mån: Bröst, biceps,

Ons: Rygg, triceps,

Dag3: Axlar, mage

Benke

Känns det inte lite bodybuilder att dela upp träningen sådär? I verkligheten är det ju inte direkt så det fungerar. Ska man styrketräna ska det göras så verklighetstroget som möjligt tycker jag.

Snusmumriken skrev:
> skier skrev:
> -----
> > Jag kanske ska förtydliga mig lite.
> > Styrketräningen är alltså inte benträning
> utan
> > bara överkropp, lite mer specifikt hur jag
> hade
> > tänkt köra:
> > Måndag: bröst, triceps, mage
> > Onsdag: biceps, rygg, axlar
> >
> > Ungefär en timme/pass. Jag tror tre
> > cykelpass/vecka är fullt tillräcklig
> benträning
> > för mig.
>
>
> Först ska jag väl säga att jag inte är någon
> expert :)
>
> Har fått lära mig att rygg och biceps inte ska
> tränas på samma tränings tillfälle. Då du
> använder biceps när du tränar rygg. Det samma
> gäller bröst och triceps.
> Hinner du träna tre olika muskelgrupper på en
> timme?
>
> För att få ut max av musklerna så borde det
> vara effektivare att köra:
>
> Mån: Bröst, biceps,
>
> Ons: Rygg, triceps,
>
> Dag3: Axlar, mage
>
> Benke

Stämmer bra med rygg och biceps, är just därför jag kör dom samma dag, kan lika bra köra slut biceps helt när man ändå är igång. Har kört diverse metoder och jag kände ingen revulation att flytta biceps till tex bröstpasset.

Tillbaka
Topp