Styrketräning + spinning

greblleM

Ny medlem
Styrketräning + spinning
Till hösten när spinningen går igång igen på riktigt så tänkte jag även göra ett försök på överkroppen med. Tanken är att vara effektiv och köra styrka och spinning på samma pass för att slippa nöta fram och tillbaka till gymmet varenda dag.
Nu är frågan, ska jag styrketräna innan eller efter spinningen? Rent spontant så skulle jag nog styrketräna innan för jag kliver helst in i duschen direkt efter spinningen. Några tankar om detta?

Styrketräning + spinning
Ja herregud, nåde den som blir svettig på ett gym. (Sarkasm..)

Att komma ifrån ett spinning pass som man brukar bli helt dränkt i (iaf jag) till gymmet är inget jag ens funderar över, men visst har sett andra gjort det. Just not my cup of tea.

Styrketräning + spinning
Låter som mycket på en gång. Jag skulle börjat med styrketräningen. Efter ett spinningpass har du tömt kroppen på en del kolhydrater, så det låter inte som den ultimata kombinationen.

Styrketräning + spinning
Lite som jag trodde då. Genomsvettig i gymmet (jag blir -väldigt- svettig) och ganska tömd på energi.

Det får nog faktiskt bli att testa lite styrka innan spinningen då.

Styrketräning + spinning
Skulle också kört ett pass på gymmet först för att avsluta med ett spinningpass. Denna kombination rekommederar jag starkt då det ger väldigt mycket, har själv kört så då tillfälle har funnits. Sen är det väl ett bra sätt att få ut restprodukterna med ett spinningpass.

Har du möjlighet så prova ett bodypumppass innan ett spinningpass. Har dock själv aldrig provat det men veta några som kör så.

Det där med att bli svettig på ett gym är tydligen lite tabu. Har hittills tränat på företagsgymmet och jag kan inte låta bli att småskratta när det dyker upp dårar i kostym varefter de hänger av sig kavajen och börjar bänkpressa i skjorta och slipps. Själv värmer jag upp ordentlig på löpband och kör salamanderkryp i några minuter.

Senast redigerad av en moderator:
Styrketräning + spinning
För ett tag sedan när jag inte ville köra Leos Happy-turer, så tränade jag 1h spinning och sedan 1h bodypump. Naturligtvis bytte jag byxor, skor och tröja i mellan och tryckte i mig lite gainer.
Överkroppen är ju rätt utvilad och benen är redan uppvärmda. Jag fick sänka något kg på benböj och utfall.
På detta sätt kunde man komma närmare känslan efter ett Happy-pass med Leo. Utpumpad med ett lätt ringande i öronen.

I år har cyklat mer och inte behövt simulera Happy-koma. Inget går mot "the real stuff"

Styrketräning + spinning
När det begav sig så gjorde jag som Robert. Först ett spinning pass och sedan ett BodyPump alternativt core (mage+rygg). Tvärtom fungerade inget vidare för mig eftersom jag tog ut mig helt och hållet på pump passet. På den tiden körde jag 4 spinningpass+BP/core pass i veckan. Det var tider det...
/Peter

Styrketräning + spinning
PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var
> tider det...
> /Peter

med mjukisträning. Nu för tiden är det 2-3 st, 3-5 timmars Happypass i veckan som gäller. ;)

Styrketräning + spinning
Körde lite sådan här träning i vintras. Tycker det är överlägset bäst att först köra styrketräning och sedan gå in och ösa spinning. Dels på grund av svettningarna, men även då ett hårt spinningpass gör hela kroppen slutkörd vilket inte ger någon bra grund för att köra styrketräning efteråt. En timmes styrketräning av överkropp innan spinning går dock bra.

Styrketräning + spinning
Men jag blev inte så slutkörd av spinning. Om man kör 3-5 timmar skogspass och spinning i mellan, så upptäckte jag att spinning ger inte så mycket träning för cyklingen. Däremot kändes spinningpassen väldigt lätta när jag cyklat några gånger.

Styrketräning + spinning
Om du inte blev slutkörd var du för feg att på skruva åt bromsen :)

Men sedan är det ju så att spinningpass normalt sett bara är typ 50 minuter varav kanske 10-15 är uppvärvning och bara 30 minuter är träning, och 5 minuter nedvarvning. Så det blir ett rätt kort träningspass i spinning, så de simulerar normalpass i cykel rätt dåligt.

Styrketräning + spinning
Naturligtvis kan man köra spinningpasset med mer än 90% puls och gå i väggen men då följer jag inte instruktionerna för passet. När man kör Activospinn får man en rekommenderad puls och det följer jag gärna.
Jag vill bara säga att jag är inte i så god form idag för köra denna Spinning-BP-kombon. Man får träna lite mer innan jag vågar mig på sådana pass. Man är inte heller så bra form för en Happy-tur efter ett sådant dubbelpass.

Nu kör jag cykling i skogen som tung träning och enstaka BP eller spinningpass som komplement för höja lägstanivån vid cykelfria veckor.

Styrketräning + spinning
Håller med Robert där att ett skogspass är helt överlägset ett spinningspass när det gäller att ta ut sig. Spinning är egentligen rätt tråkigt enl. min mening då det i princip är helt riskfritt men funkar bra som ett substitut. Nackdelen med ett skogspass är att överkroppen inte får samma träning som den får i ett gym. Pushbike med en tung hojj gynnar ios överkroppen lite mer än ordinär AM.

Vill man köra eget pass på ett spinningpass så kan man sätta sig längst bak, där brukar jag sitta för att inte störa de andra. Kan vara bra att kolla av med instruktörer innan så att man inte stör instruktören.

Vill man köra ett längre pass spinning så kan man ju köra ett dubbelpass (om de möjligheterna finns) och gå iväg och springa runt i en sal el. dyl. när de andra från första passet håller på och varvar ner samt stretchar. Körde ofta förr dubbelpass när jag jobbade på Ericsson då det fanns möjlighet till det. En fördel som jag själv upplever med själva spinningen är den att jag slarvar inte lika mycket med strechingen som jag gör när jag har varit i skogen med hojjen.

Att köra ett gympass först och sedan ett spinningspass med ordentlig nedvarvning är att föredra istället för tvärtom. Detta för att bli av med restprodukter (eller avfallsprodukter som de ibland också kallas för) så som mjölksyra, arakidonsyra och kalium joner från musklerna. Kroppen börjar med att reparera trasiga muskelceller (och INTE omvandla fett till muskler) och att bygga muskler för att förbereda sig för en liknande övning i framtiden (det är bl a. därför varierad träning är att föredra). Obs!! Det går alltså INTE skita ut restprodukterna utan musklerna måste ’sköljas’ för att underlätta själva återhämtningsprocessen. Restprodukterna tas omhand av bl a. levern, hjärnan mm och EJ av varken tunn- eller tjocktarmen. Här är det viktigt att låta musklarna återhämta sig emellanåt. Om man kör massa hårda pass efter varandra utan att låta musklerna återhämta sig så kommer man till slut att prestera sämre med ev. skador och överbelastning som följd. Så här fick jag det förklarat idag på dagens träning av träningskompis som är Leg. allmänläkare.

Styrketräning + spinning
Mikkop skrev:
> Vad gör man på ett gym om man är rädd för att
> svettas???

Samma regler tycker jag bör gälla i en skivstångslokal som i övriga mer eller mindre offentliga rum. Droppar du svett omkring dig är det inte så värst angenämt, och efter ett spinningpass droppar man nästan alltid svett.

Styrketräning + spinning
skaparn skrev:
> Mikkop skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad gör man på ett gym om man är rädd för
> att
> > svettas???
>
>
> Samma regler tycker jag bör gälla i en
> skivstångslokal som i övriga mer eller mindre
> offentliga rum. Droppar du svett omkring dig är
> det inte så värst angenämt, och efter ett
> spinningpass droppar man nästan alltid svett.

Man kan använda en handduk....

Styrketräning + spinning
Robert skrev:
> > Samma regler tycker jag bör gälla i en
> > skivstångslokal som i övriga mer eller mindre
> > offentliga rum. Droppar du svett omkring dig
> är
> > det inte så värst angenämt, och efter ett
> > spinningpass droppar man nästan alltid svett.
>
> Man kan använda en handduk....

Jepp. Det håller jag med om. Mitt inlägg var riktat till de som raljerade kring det här med svett på gym.

Styrketräning + spinning
Mikkop skrev:
> Vad gör man på ett gym om man är rädd för att
> svettas???
>
Vad gör man på en en motionsanläggning om man är rädd för svettiga människor, man är ju där för att svettas och precis som tidigare nämnt så har man ju alltid en handduk med sig. Däremot är det värre med folk som kommer dit och stinker gammal svett och tvätt.

Styrketräning + spinning
Mja det är ju skillnad mellan att svettas och att svettas. Efter ett vanligt gympass är jag lite halvsvettig men efter ett rejält spinningpass är jag precis lika blött av svett som om jag har badat. Det är i det läget inte speciellt trevligt eller juste att kliva in i gymmet, varken för mig själv eller andra. Eftersvettningen efter ett spinningpass håller dessutom i sig rätt lång tid efter att passet är avslutat och då hjälper det inte att torka av sig med en handduk efter passet och tro att det ska hjälpa. Efter någon minut är jag dyngblöt igen.

Tillbaka
Topp