Håller med Robert där att ett skogspass är helt överlägset ett spinningspass när det gäller att ta ut sig. Spinning är egentligen rätt tråkigt enl. min mening då det i princip är helt riskfritt men funkar bra som ett substitut. Nackdelen med ett skogspass är att överkroppen inte får samma träning som den får i ett gym. Pushbike med en tung hojj gynnar ios överkroppen lite mer än ordinär AM.
Vill man köra eget pass på ett spinningpass så kan man sätta sig längst bak, där brukar jag sitta för att inte störa de andra. Kan vara bra att kolla av med instruktörer innan så att man inte stör instruktören.
Vill man köra ett längre pass spinning så kan man ju köra ett dubbelpass (om de möjligheterna finns) och gå iväg och springa runt i en sal el. dyl. när de andra från första passet håller på och varvar ner samt stretchar. Körde ofta förr dubbelpass när jag jobbade på Ericsson då det fanns möjlighet till det. En fördel som jag själv upplever med själva spinningen är den att jag slarvar inte lika mycket med strechingen som jag gör när jag har varit i skogen med hojjen.
Att köra ett gympass först och sedan ett spinningspass med ordentlig nedvarvning är att föredra istället för tvärtom. Detta för att bli av med restprodukter (eller avfallsprodukter som de ibland också kallas för) så som mjölksyra, arakidonsyra och kalium joner från musklerna. Kroppen börjar med att reparera trasiga muskelceller (och INTE omvandla fett till muskler) och att bygga muskler för att förbereda sig för en liknande övning i framtiden (det är bl a. därför varierad träning är att föredra). Obs!! Det går alltså INTE skita ut restprodukterna utan musklerna måste ’sköljas’ för att underlätta själva återhämtningsprocessen. Restprodukterna tas omhand av bl a. levern, hjärnan mm och EJ av varken tunn- eller tjocktarmen. Här är det viktigt att låta musklarna återhämta sig emellanåt. Om man kör massa hårda pass efter varandra utan att låta musklerna återhämta sig så kommer man till slut att prestera sämre med ev. skador och överbelastning som följd. Så här fick jag det förklarat idag på dagens träning av träningskompis som är Leg. allmänläkare.