Styrlager problem...

Drifter

Aktiv medlem
Styrlager problem...
Jag har försökt att byta till en ny (original) gaffel på min brukshoj, men jag får inte av styrlagerkonan som sitter på gaffeln! Den sitter som berget! Det är A-headset...

/Erik

Styrlager problem...
Kanske blir till att investera i ett nytt styrlager igen! Köpte det senaste för ett halvår sedan. Saken hör till att det är till brukshojen=( Surt!

Styrlager problem...
Knacka lite till. Försiktigt men bestämt. Jag fattar inte riktigt hur du lyckats få ett märke på gaffeln dock. Prova med nån smörja, eller att värma den med varmluftspistol eller hårfön! köp inget nytt innan du fått hjälp av de riktiga experterna här. De vaknar nog imorgon bitti.

Styrlager problem...
Jag har testat allt det där förutom värmepistol, eftersom jag inte äger någon. Finns faktiskt inte ens en hårtork i lägenheten=) Jag har provat lite olika smörjmedel, men den sitter som berget. Bestämt har jag definitivt hammrat. Gaffelkronan är av aluminium och det är där som märkena blivit=( Jag väntar tills imorgon=)

Tack för dina tips!

/Erik

Styrlager problem...
Prova att ta en STOOOR skruvmejsel (flat) och kör in den som en kil mellan
kronan och lagerbanan, smörja rekomenderas.
Slå lite i taget runt i ca 90graders intervaller.

Styrlager problem...
Jag gjorde en fuling, tog en gammal morakniv, satte eggen mellan ringen och kronan. Sen knackade jag in den försiktigt med en hammare, lite åt gången och runt hela ringen. Gav några fula märken på kronan så metoden är inte att rekommendera.

Barnett tipsar bara om ett verktyg som heter Stein CRR1 men Google gav inget bra resultat. Det verkar vara en gripklo man kan sätta mellan kronan och ringen och sen en glidhammare som knackar loss ringen.

Du kan inte använda samma ring på nya lagret?

FSA har en slitsad ring som är busenkel att både sätta dit och ta bort, men det hjälper dig inte nu.

Förmodar att rengöring/omfettning av gamla lagret inte hjälper? Vissa billigare lager kräver den proceduren var månad om man kör i mycket vått...

Styrlager problem...
Park Tool har ettt bra verktyg för precis den här jobb - men det kostar mycket. Forra den kommit har jag använt båda teknik ovan....bara bli försiktig!

Styrlager problem...
Ibland kan man lyckas få in gaffeln i skruvstycket så att gaffeln kan hänga i lagerkonan. Om man lyckas med det kan man sen ta en planka och lägga på gaffelröret och sedan dunka på med en hammare. Om det går att få till tycker jag att det här är den bästa metoden, eftersom konan då kommer rakt ut och inte sätter sig på tvären. Har man medhjälpare som kan hålla i gaffeln kan man ta det från skruvstyckets sida. På många dämpgafflar blir det här tyvärr svårt.

Styrlager problem...
Jag har bara ett lager! Skruvmejsel är vad jag har använt...hmm...morakniven blir nästa=) Det är ett Cane Creek lager förövrigt.

Tack för svaren!

/Erik

Styrlager problem...
Om man drar åt skruvstädet tillräckligt hårt för att nypa fast ringen ordentligt kan det finnas risk att man deformerar styrröret?

I vart fall borde ringen bli lite söndermosad?

Tror faktiskt knivmetoden är bättre utan att ha testat din metod.

Styrlager problem...
Skruvstädet ska inte dras åt alls runt ringen. Skruvstädet används som mothåll. Skruvstädet ska alltså öppnas så mycket att gaffel/krona går fri men konan tar stopp. Sen knackar man till. Som sagt, oftast svårt med dämpgafflar men med stela gafflar brukar det funka bra. Har man tur kan man få till det även med små skruvstycken eller klena gaffelkronor.

Styrlager problem...
Säg mig vad man inte kan ha en morakniv till?=) Jag fick loss den! I'm a free man! Moahaha! Gaffeln är hel och fin=)

Tack så mycket för all hjälp!

/Erik

Styrlager problem...
oxr Skrev:
-------------------------------------------------------
> Skruvstädet ska inte dras åt alls runt ringen.
> Skruvstädet används som mothåll.

Ah! Dåså!

Då förstår jag varför det skulle vara svårt med dämpargafflar också :)

Tillbaka
Topp