Styrlager - Scott CX - lossnade inte - nu fixat - tack!

Longines

Aktiv medlem
Trögt styrlager på min Scott CX och nu lossnar inte den integrerade spacern med broms/wirehållare - vad ska jag göra? Är det metallerna som spökar eller?

Bilagor

• 15320277_10153932496386123_1942825656_n.jpg
    15320277_10153932496386123_1942825656_n.jpg
    69.5 KB · Besök: 35
Senast ändrad:
Är ju några märken på spacern (klämskador?) men egentligen ska den sitta där ganska löst.

Saknade gummiklubba men slog med stor hammare och träbit. Spacern följer med styrröret. Ska jag slå hårdare (hårt)?

Jag får leta reda på en gummiklubba alt. stor hammare och en tjockare träbit. Wirehållaren känns ganska vek.
Jag funderar på att montera hjulet och styret för att det skal bli stadigare - mer kraft när jag slår. Finns det något bättre förslag?

Tjena!

Sitter det inte en packning innuti den spacern? Banka vidare på styrröret tills det är igenom, lite smörj på under tiden skadar inte..

Som ovanstående skriver, knacka ur gaffeln. Har varit med om samma sak själv på förr.

Knacka inte på själva vajerhängaren, du vill ju inte böja sönder den och behöva köpa nytt styrlager.

Nu har den lossnat - men det är inte några kullager utan några slags glidlager. Räcker det med att rengöra och fetta in?

Ja det är väl ett kaplslat kullager.
Känns det lent och fint när du vrider runt det?
Är drt hackigt/indexerat så vill du byta.

Tack för hjälpe! En rejäl gummiklubba och lite tålamod.. Nu är det infettat och klart. Sitter distansringen rätt - för den skall väl inte vara under lagret?

Bilagor

• fetto.jpg
    fetto.jpg
    56.5 KB · Besök: 42
Det (det röda) är krympringen som nyper gaffel i lager och ska ligga precis så.
(Och är orsaken till att när en gaffel nyper fast så är det ide att slå neråt lite och sedan upp igen så konan släpper.)

Frikostigt med fett men det gör inte så mycket nytta på utsidan av lagret om du inte har haft problem med knak förstås:)

En kompis Scott av samma modell ungefär har kärvat ihop helt. Var det verkligen glidlager som gick att smörja upp? Har jättesvårt att hitta rätt ersättningslager (verkar ev. finnas i USA för 60USD eller ngt).

Garanterat kullager. Ta ut lagren och kolla om det står på vilken modell det är. Googla annars cykelns spec.
Detta med SHIS IS42/28.6 | IS52/40 passar för modellår 2016, men behöver förstås inte vara samma för annat år..

Garanterat kullager. Ta ut lagren och kolla om det står på vilken modell det är. Googla annars cykelns spec.
Detta med SHIS IS42/28.6 | IS52/40 passar för modellår 2016, men behöver förstås inte vara samma för annat år..

Jo, jag har googlat, men det är en gammal cantilever-cx med integrerad vajerhängare, så det verkar vara lite special. Men jag får knacka isär det och se om kanske lagren går att byta separat.

Tillbaka
Topp