Styrlager, vid byte från rak 1 1/8 till tapered.

Juhlin

Aktiv medlem
Söndagens stigtur är hotad då jag idag fick ändan ur och tänkte byta från min budget RS gaffel till en FOX 32 med lite mer slaglängd.

Gafflar och styrlager är utanför min bekvämhetszon. (Hjälp!)

Jag hade en fet bricka på gaffelkronan med 1,1/8 röret, denna passar såklart inte på på min "nya" FOX gaffel som är tapered, detta då innerdiametern på brickan är anpassad just för det smalare röret.

Mätte innerdiameter på nedre lagret och ytterdiameter på gaffeln vilka båda var 40mm och tänkte att "det funkar alltså utan bricka på på tapered gafflar", och skruvade ihop allting. Efter att ha försökt justera in arrangemanget i 30-45 minuter verkar det stört omöjligt att få styrning utan motstånd samt utan glapp i lagret. Jag börjar därmed fundera på om jag har skruvat ihop grejorna korrekt.

För att vara extra tydlig: jag försöker skruva dit den svarta gaffeln istället för den vita.

Behöver jag en nedre bricka på gaffelkronan?

Om jag behöver ett nytt styrlager, vilka dimensioner behöver jag ta med mig innan jag hänger mig på låset hos LBS söndag morgon?
IMG_20191123_1436451.jpg

IMG_20191123_143618.jpg

Bilagor

• IMG_20191123_235236.jpg
    IMG_20191123_235236.jpg
    240 KB · Besök: 116
Ja, du behöver en nedre bricka. Lagret kan inte ligga direkt mot gaffelkronan.
Som du ser på den vita gaffeln så har brickan en konisk sektion. Denna bit är vad lagrets inre bana, som även den är koniskt formad, vilar på och håller lagret centrerat. Det är viktigt att enbart den inre lagerbanan är i kontakt med gaffeln, och yttre banan är i kontakt med ramen (via lagerskålen) och således låter allt röra sig fritt utan skav.

Ok jag förstår.
Jag antar att jag åker på ett nytt styrlager då brickorna inte säljs löst.

Hoppas bara jag inte har några udda dimensioner så de tinte ligger på hyllan imorgon.

Tack!

Om du inte hade en adapter (bricka anpassad för att använda en rak 11/8 gaffel med ett 1.5tums nedre headset) så kommer du behöva ett nytt nedre lager inklusive tillhörande crown race (brickan).

Det kan vara bra att kolla upp vad din ram kräver för "standard" innan du går till butiken. Göra lättast genom att googla lr skriva tillverkare o modell här så brukar man kunna få hjälp.

Senast ändrad:
Så länge det nedre lagret stort nog för en tapergaffel så borde du kunna hitta enbart en crown race som passar med ditt styrlager.
Måhända säljer inte OnOne det men det går ofta att hitta en passande från andra fabrikat.

Ta med den gamla crown race-delen från din vita gaffel så din LBS kan matcha lutningen på den

Preacher sa:
Så länge det nedre lagret stort nog för en tapergaffel så borde du kunna hitta enbart en crown race som passar med ditt styrlager.
Måhända säljer inte OnOne det men det går ofta att hitta en passande från andra fabrikat.

Ta med den gamla crown race-delen från din vita gaffel så din LBS kan matcha lutningen på den

Precis. Men var försiktig,det finns olika vinklar på lager/crownrace. Viktigt att det blir rätt.

Har surfat runt lite och funnit att jag alltså bör ha ett EC49.
Gissar mig till att det är en förkortning för External Cup med 49mm ytterdiameter?
Ingen av de lokala butikerna hade detta på hyllan naturligtvis, de erbjöd sig inte ens beställa ett....

Jag är dock lite osäker på vad bokstäverna betyder och om någon kan klargöra? Type E,F,H?
Lager.jpg

Enligt Hope's hemsida verkar bokstaven indikera "stack height" för lagerkoppen.
"F" verkar ju också vara enda alternativet för EC49/40.

Från Hope:

Stack Heights for each cup are:
CUP A = 14MM
CUP E = 6MM
CUP F = 14MM
CUP H = 14MM
CUP 1 = 17MM (INC 3 SHIMS)
CUP 2 = 8MM (INC 3 SHIMS)
CUP 7= 8.5MM (No SHIMS)

Tillbaka
Topp