Styrlagersfråga från nybörjare

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 46060
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 46060

Guest
Hejsan!

Jag fick idag min Scott Speedster från cykelkraft. Det var inte mycket att montera mer än att vrida styret rätt. Vad jag har insett så gjorde jag en sak som man inte ska göra. Jag är rädd för att jag pajjat nått i styrlagret eller i värsta fall ramen. I denna cykel finns något som fabriken kallar ”Integrated steel cup”. Huvudfrågan är alltså om jag kan ha förstört något? Detta är vad jag gjorde.

1: Lossade skruven som sitter i mitten på topplocken på styrstammen.

2: Vred styret medurs (sett uppifrån) och skruvade fast skruven på topplocket. Eftersom allt gick smärtfritt när jag vred styret så hoppas jag att de rätta skruvarna på sidan av styrstammen redan var lösa.

3: Eftersom styret inte satt fast helt när jag fixerade framhjulet mellan benen så fortsatte jag att spänna toppskruven hårt tills det satt fast. Jag testade även att cykla en runda efter detta steg.

4: När jag kom på att jag pillat på fel skruv så lossade jag skruven som sitter i mitten på topplocket och spände rätt skruvar som sitter på sidan av styrstammen. Dessa ska spännas med 5Nm moment men eftersom jag inte har nått att kolla momentet med så spände jag dessa så pass mycket att styret inte gick att rubba när jag fixerade framhjulet mellan knäna. Jag skulle beskriva det som att jag spände de ganska hårt med en skruvmejsel. Sedan spände jag toppskruven väldigt lätt så inget glappar och allt känns stabilt nu!

Om sidoskruvarna på styrstammen inte var lösa när jag vred styret rätt, kan jag ha förstört nått i styrlagret när jag vred styret då?

Vad händer om man spänner styrlagret för hårt, kan ramen och i princip hela cykeln bli förstörd då?

Vad händer om man spänner styret för hårt, kan ramen och hela cykeln bli förstörd då?

Lossa allt igen.

Steg1 spänn topplocket, lagom mycket så du inte har glapp i styrlagret.

Steg2. Skruva fast styrstammen, dra inte speciellt hårt om det är speccat 5nm. Är något i kolfiber, var extra försiktig.

Steg3 nej din cykel går inte itu, speciellt inte ramen.

Steg4. Går det att svänga, glappfritt? Gratis, alla inblandade har överlevt.

Du har nog inte pajat nåt.

Du spänner lagret genom att lossa stytstammen (dom 2 på sidan/sidorna) , sen nyper du frambromsen och ruckar hojen fram och bakåt.

Känner du ett glapp? Spänn då lite på mitten skruven till glappet är borta och allt går lätt att vrida (dvs styra).

Dra sen åt styrstammen (rakt i förhållande till hjulet).

Ramen har inte gått sönder. I värsta värsta fall har du stressat lagret men tror inte du orkar dra sönder lagret. Starnuten borde ge vika innan.

spaxen sa:
...ska spännas med 5Nm moment men eftersom jag inte har nått att kolla momentet med så spände jag dessa så pass mycket att styret inte gick att rubba när jag fixerade framhjulet mellan knäna. Jag skulle beskriva det som att jag spände de ganska hårt med en skruvmejsel...

Är skruvmejsel rätt verktyg till styrstammen? Eller var det bara en liknelse för hur hårt du vred?

Tack för svar, ja jag lossade allt igen innan jag skrev här. För säkerhets skull så vred jag tillbaka styret så som det var i kartongen innan jag spände skruven ovanpå. (Tänkte så jag skruvar tillbaka någon gänga i styrlagret som inte ska skruvas. Vet inte hur det är konstruerat under locket.)

Efter det vände jag styret rätt. Spände allt lagom hårt. Svårt att förklara hur hårt men jag har beställt en momentnyckel och jag hoppas den gör att jag kan spänna styret lite till. Just nu tror jag att jag kan reglera styret om jag tar i väldigt mycket. Man vill ju att det ska sitta bergsfast.

Det går att svänga glappfritt.

En utifall-fråga: Om jag har spänt 5Nm (eller mer), och det ändå går att reglera styret. Vad kan vara fel då?

Tack för svar. Vad händer om jag spänner skruven på i toppen på röret för hårt (jag spände den väldigt hårt i steg 2 ovan)?

Vad jag var förstått så har vissa styrlager nån expanderskruv inne i sig och vissa har mutter. Eftersom jag bara har kolfiber i själva gaffeln (och eftersom Scott säger att det är ett ”integrated steel cup”) så antar jag att jag bara har en mutter. Är det gängorna man riskerar att pajja då?

Har du nått tips på nån sida där man kan se hur allt är uppbyggt i detalj så tas det gärna emot.

Plocka isär det istället. Fotografera varje steg så du minns hur det sitter ihopa.

Så lär du dig hur det ser ut :)

marr sa:
Plocka isär det istället. Fotografera varje steg så du minns hur det sitter ihopa.

Så lär du dig hur det ser ut :)

Det får bli typ nästs år när den inte är sprillans ny längre. Det är min första cykel. :)

När du spänner den så försöker den dra gaffeln uppåt vilket i så fall spänner åt styrlagret. Spänner du det för hårt så går det trögt att styra och lagret slits onödigt fort.

Dock är det så att om skruvarna på styrstammen är åtdragna när du spänner skruven på locket så kommer den inte att lyckas att dra gaffeln uppåt och då händer just ingenting. (Förutsatt att du inte drar den så hårt att expandern lossnar eller du drar sönder skruven).

d_anders sa:
När du spänner den så försöker den dra gaffeln uppåt vilket i så fall spänner åt styrlagret. Spänner du det för hårt så går det trögt att styra och lagret slits onödigt fort.

Dock är det så att om skruvarna på styrstammen är åtdragna när du spänner skruven på locket så kommer den inte att lyckas att dra gaffeln uppåt och då händer just ingenting. (Förutsatt att du inte drar den så hårt att expandern lossnar eller du drar sönder skruven).

Men jag hör och läser här och där att man absolut inte får lossa den på toppen förrän man lossat de på stammen. Vad kan hända då?

spaxen sa:
d_anders sa:

Men jag hör och läser här och där att man absolut inte får lossa den på toppen förrän man lossat de på stammen. Vad kan hända då?

Det är bullshit. Inget händer. Men som ovan sa, försök inte spänna när stammen sitter fast. Det är bara jobbigt.

Din cykel kommer varken implodera eller explodera när du skruvar på den.

marr sa:
Det är bullshit. Inget händer. Men som ovan sa, försök inte spänna när stammen sitter fast. Det är bara jobbigt.

Haha ok... Men en sista fråga (jag missade att quota mina två inlägg längre upp.

Om jag fortfarande kan justera styret om jag spänt skruvarna på stammen till 5Nm eller mer, vad kan va knasigt då?

Jag har beställt en momentnyckel och jag hoppas den tillåter mig att spänna styret lite till. Just nu tror jag att jag kan justera styret med bara handkraft om jag tar i rejält, och man vill ju att det ska va bergsäkert.

Senast redigerad av en moderator:
spaxen sa:
marr sa:

Haha ok... Men en sista fråga (jag missade att quota mina två inlägg längre upp.

Om jag fortfarande kan justera styret om jag spänt skruvarna på stammen till 5Nm eller mer, vad kan va knasigt då?

Jag har beställt en momentnyckel och jag hoppas den tillåter mig att spänna styret lite till. Just nu tror jag att jag kan justera styret med bara handkraft om jag tar i rejält, och man vill ju att det ska va bergsäkert.

Njä, det ska sitta hårt. Men ge med sig om du kraschar, rätt normalt.

Okej, det låter alltså inte som att jag slängt 12.000 i sjön genom att sabba hojen, och mina premiärnerver börjar lugna ner sig. :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp