styrrör i kortaste laget..

• Trådstartare Trådstartare odi
  • Start datum Start datum

odi

Medlem
Höll på och provmontera då jag fick lite grejer från crc idag och stötte på problem, stolpen jag beställt har tre skruvar som spänner runt styrröret på gaffeln men eftersom gaffeln är kapad sen tidigare är det bara två av skruvarna på stolpen som spänner åt. en sådan: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3907

dvs stolpen bygger 48mm men det är bara lite mer än hälften så mycket styrrör kvar på gaffeln och fästa i, min fråga: räcker det att bara två skruvar nyper åt? om inte kan man förlänga styrröret på nåt sätt?

bulten som spänner styrlagret blev även den förkort men dessa måste väl finns i längre varianter
??, kollade på dom jag hade hemma på andra cyklar, där var dock alla samma storlek..

Senast redigerad av en moderator:
Det är ju inte särskilt bra, men om 70% av stammen har styrrör att bita på så borde det vara ok.

Dock så är ju inte den homogen, ditt rör slutar så man ser överkanten på det vid den övre slitsen på stammen? Detta är ju ett bekymmer.

Finns inte något bra sätt att länga ditt styrrör, om möjligt så byt till ett lägre styrlager (lägre stackheight) om du måste köra med den stammen, alt. byt stam.

Naturligtvis är det bara att montera, men svårt att garantera att det håller för ruff åkning.

Edit: stavfel

Tack för tipset!

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/FIRE826.jpg detta sitter på nu och det känns som det bygger en del, några tips på styrlager som bygger mindre??

ev kanske man kan kapa en liten bit från en annan gaffel och foga ihop på nåt sätt, har ingen svets men det kanske fungerar och punkta ihop från insidan med kemisk metall?

-------------------------------------------------------
> Det är ju inte särskilt bra, men om 70% av
> stammen har styrrör att bita på så borde det
> vara ok.
>
> Dock så ju inte den homogen, ditt rör slutar så
> man ser överkanten på det vid den övre slitsen
> på stammen? Detta är ju ett bekymmer.
>
> Finns inte något bra sätt att länga ditt
> styrrör, om möjligt så byt till ett lägre
> styrlager (lägre stackheight) om du måste köra
> med den stammen, alt. byt stam.
>
> Naturligtvis är det bara att montera, men svårt
> att garantera att det håller för ruff åkning.

Måste du ha en så superfet styrstam? Är det 7m huck som står på programmet? Är det inte det tror jag du klarar dig väldigt långt med nättare stammar av hög kvalitet.

Det är en identiti drjekyll, tanken är att det ska bli lite 4x till sommaren, sen lär det väl bli nån runda på bmx banan och nån runda i skatehallen.

Stolpen vill jag ha på då jag fastnat just för den, så det blir till att byta styrlager sen försöka förlänga styrröret på nåt sätt. bult har jag fixat nu som når ner till stjärnan i gaffeln.

Men en bit styrör och kemisk metall på insidan som fäster ihop kan inte det fungera??, samt hålla ihop bitarna med en styrstam medan man mekar ihop det så det blir rakt och fint, vad tror ni??

Om du skarvar med kemiskt metall så tror jag lika gärna att du kan låta bli. Men om du kan hitta ett rör som passar invändigt som förstärkning så kan det nog gå att skarva på en snutt. Men då måste röret vara 1" invändigt så att du kan använda en entumsstjärna att spänna lagret med.

kemisk metall; då blir det nog bättre med tuggummi (helst hubbabubba)

om du är beredd lägga ngra kronor, gå till en mekanisk verkstad elikn., antingen ngra hundralappar om de är på bra humör, eller en packe folköl å vetelängd om de är på väldigt bra humör, å be dem svetsa eller så. kanske du måste ha med dig material, men det är mkt möjligt de har.

lycka till

Bilagor

• BBB Extender stem bhp-20_.jpg
    BBB Extender stem bhp-20_.jpg
    11.2 KB · Besök: 39
Absolut, det är en bra lösning på en touringhoj eller pendlare, men kanske inte på en 4X.

Ang. kemisk metall, glöm det, som tidigare sagt. Du kommer bara slå ut dina tänder.

Har kapat till en liten bit styrrör idag från en annan gaffel jag hade liggande, sen blir det och masa sig ut ur garaget och uppsöka nån med svets..

tack för alla tips

odi skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kapat till en liten bit styrrör idag från en
> annan gaffel jag hade liggande, sen blir det och
> masa sig ut ur garaget och uppsöka nån med
> svets..
>
> tack för alla tips

Posta gärna bilder på resultatet!

Tillbaka