Styrstam mtb, hjälp

Tubepower

Medlem
Styrstam mtb, hjälp
Sitter idag med raka armar trots att jag flyttat sadeln. Önskar ha något böjda armar, en något kortare styrstam behövs. Jag vet INGENTING om detta. Idag är totala längden 15,5 cm om man mäter från yttersidorna. Vad tror ni om ca 4 cm kortare?
Önskar hjälp med länk till lämplig modell att köpa, alternativt om någon av er har en passande liggandes.
Se gärna bilder.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Styrstam mtb, hjälp
Styrstam mtb, hjälp
Tubepower sa:
Tack!
Funderar tom på 70mm, sadeln är idag inställd på minsta avståndet som går.
Ja 70 eller 80....

Jag tror det är tveksamt att justera sadelposition för hur du vill sitta. Åtminstone jag justerar iaf sadeln med vad som är trampeffektivt och bekvämt för ben/knän.

Styrstammar är det bara att experimentera hej vilt med. Tänk bara på att styrningen kommer kännas helt annorlunda när du byter längd på stammen, och du kanske kommer vilja ha ett bredare styre om du har kortare stam. Tips är att köpa billiga stammar så du kan testa några olika längder.

Styrstam mtb, hjälp
Skral sa:
Tubepower sa:
Tack!
Ja 70 eller 80....

Jag tror det är tveksamt att justera sadelposition för hur sträckta armar du vill ha. Åtminstone jag justerar iaf sadeln med vad som är trampeffektivt och bekvämt för ben/knän.

Styrstammar är det bara att experimentera hej vilt med. Tänk bara på att styrningen kommer kännas helt annorlunda när du byter längd på stammen, och du kanske kommer vilja ha ett bredare styre om du har kortare stam. Tips är att köpa billiga stammar så du kan testa några olika längder.

Styrstam mtb, hjälp
Skral sa:
Tubepower sa:
Tack!
Ja 70 eller 80....

Jag tror det är tveksamt att justera sadelposition för hur du vill sitta. Åtminstone jag justerar iaf sadeln med vad som är trampeffektivt och bekvämt för ben/knän.

Yes, jag förstår!
Tack för tips!! Tänkte handla på nätet, tips på handlare och märke?
FSA hittarde jag bara i 90 samt 130, verkar vara slut i övriga längder.

Styrstam mtb, hjälp
På söndag är det Lida CX, så om du släpar dig dit kan vi säkert samla ihop komplett uppsättning styrstammar åt dig.
Jag kan dra med 35, 50, 60, 90, 110, och 120 tror jag.

Styrstam mtb, hjälp
Eveningstar sa:
På söndag är det Lida CX, så om du släpar dig dit kan vi säkert samla ihop komplett uppsättning styrstammar åt dig.
Jag kan dra med 35, 50, 60, 90, 110, och 120 tror jag.

?
Jag kan säkert vänta med köp tills efter det! Önskar prova 70, 80 samt 90.
Jag skickar ett pm

Styrstam mtb, hjälp
Gå till din lokala butik med den gamla i handen och köp en kortare... Eller googla how to measure mtb stem.

Har du inte en för stor cykel då?
Raka armar avhjälps annars genom att man kan luta sig lite framåt.

En billig stam kostar inte många hundra. :)

Styrstam mtb, hjälp
Ställbara stammar är inget att ha.
Cykla bort till skärholmen så finns det massa cykelbutiker (Team Sportia, XXL, Dechlaton, Intersport, m.fl.)

Styrstam mtb, hjälp
NickPick sa:
Gå till din lokala butik med den gamla i handen och köp en kortare... Eller googla how to measure mtb stem.

Har du inte en för stor cykel då?
Raka armar avhjälps annars genom att man kan luta sig lite framåt.

En billig stam kostar inte många hundra. :)

Nu har jag en plan, ev testa några på sön. Annars köpa en med justerbar längd, 80-90mm.
Jag hoppas att jag inte har för stor ram men det är inte omöjligt. Det får visa sig efter lite experiment med styrstam.

Tillbaka
Topp