Styrstammens betydelse

Trixter

Medlem
Styrstammens betydelse
Hej!

Har börjat cykla lite stig för att det verkar roligt. Utvecklingen är verkligen snabb i början vilket är kul. Med det menar jag alltså inte att jag på något sätt blivit duktig utan snarare att det gått fort att gå från skitkass till kass.;)
Jag kör på en White XC Lite 27,5 vilket ju inte är optimalt för stigcykling men det får duga för stunden tills jag är säker på om detta är något jag vill lägga mer resurser på. Dock märker man ju i samband med utvecklingen av vilka brister cykeln har och jag vill gärna tweaka den lite för att förbättra upplevelsen bland tallar och sten.

Jag såg någon video på bunnyhopping i samband med att jag googlade efter lite teknikövningar. Där börjar man ju med att ta upp cykeln på bakhjulet. Grejen är att jag knappt får upp denna cykel på bakhjulet när jag har lite fart uppe. Om jag cyklar sakta kan jag med kraft (pump, ryck, kroppsvikt långt bak) trampa upp den till OK vinkel på låg växel men att med lite fart bara kunna få upp framhjulet är bara att glömma. Frågan är hur mycket längden på styrstammen skulle kunna hjälpa till med detta? Jag har idag en 110 mm styrstam, för visst mäter man väl cc-måttet från styrstammen till styret? Skulle en förändring på bara några centimeter, ner till tex 80mm, göra någon skillnad tror ni eller är geometrin på cykeln så pass fel så det inte spelar någon större roll?

Styrstammens betydelse
Det är ju mer än så som spelar in, t.ex om cykeln har för lång hjulbas för dig.
Men för att svara på frågan, varje centimeter spelar roll. Men om du inte kan få upp hjulet över huvud taget så säger det att cykeln är på tok för stor och att annan styrstam inte skulle göra någon skillnad, alternativt att du har fel timing eller teknik eller helt enkelt inte tar i tillräckligt.

Styrstammens betydelse
Jo, det är klart att jag kan få upp den... (pun intended) men inte till någon balanspunkt. Jag får kanske upp däcket 30cm när jag har fart.

Styrstammens betydelse
Jag tycker också det är svårt. Jag har visserligen en tung, lång & modern cykel men jag tror ändå att det är min förmåga som är problemet. På youtube verkar samma hoj funka bra....... Sen kan jag inte låta bli att tro att det vore enklare att slipa på tekniken på en dirt bike eller nåt sånt.

Styrstammens betydelse
Längden på styrstammen spelar stor roll. Hur sitter du på cykeln, väldigt utsträckt eller ganska upprätt? Har du ett foto när du sitter på den? 110 mm låter väldigt långt. Idag är väl 90mm en lång xc-xtyrstam.

Om du vill få upp cykeln på bakhjulet så ska du ha en så kort styrstam som möjligt. Har du lite pengar över och vill testa, köp t.ex denna i 40mm för 165 kr plus frakt. https://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-enduro-mtb-stem/rp-prod139235

Styrstammens betydelse
Jag gjorde en hel del mixtringar med mina stammar och efter att ha verkligen prövat mig fram, alltså köpt, installerat och sedan hojjat mig igenom en stam. Så var det ett max på 60mm längd för därutöver blev det för annorlunda för att det skulle kännas bra och man fick lite ryggsträckningar också. Och då är ändå min hoj stor, XL med ett angle-set på.

Kanske ska jag hellre säga pröva dig fram själv istället för att lyssna på det som jag satte som min individuella gräns, 60mm.

Styrstammens betydelse
Få upp cykeln på bakhjulet i fart ÄR svårt, tycker iallafall jag.
Övning behövs, förlåtande geometri hjälper förstås med. Sänk sadeln om du inte redan gjort det.

/T

Tillbaka
Topp