Styv länk.

kaipartai

Ny medlem
Styv länk.
Har precis bytt utväxling och satt dit ny kedja, men en länk verkar vara styv, kedjan kuggar över när jag trycker på! Har böjt och töjt, och jag kan inte hitta den styva länken när jag känner på kedjan, men den vill fortfarande kugga över. Ger den sej efter lite inkörning eller ska jag fortsätta böja och töja hela kedjan?

Styv länk.
Jag har nitat ihop ett dussin kedjor med "gammal nit". Skuvar ut den med kejdebrytare å den bara sitter kvar i en "länkarm". Kortat kedjan och sedan försiktigt o finkänsligt pressat tillbaka niten med kejdebrytaren. Ibland får man vända kejdebrytaren igen och trycka tillbaka den lite igen. Oftast har detta funkat ok o länken har inte blivit så stel som man kan tro. Dock inte ngt för finhojjen kanske.. men det går iaf. Många ggr jag inte hittat den "brutna" länken när man låtit kedjan gå några varv genom drivlinan.
mvh.

Styv länk.
de lite smartare kedjebrytarna kan pressa ut länken utan att du behöver böjja kedjan, det e lättare.

Denna är sådan.

park-ct-5-chain-tool.jpg

Styv länk.
Om det hoppar när du tar i men inte annars är det säkert så att kedjan är ny och dreven gamla, då hoppar det. Du skriver "har bytt utväxling", är det singlespeed eller bytt utväxling på en växeldrivlina? Om singlespeed, är det med kedjespännare eller utan?

Det är bara spännarlös singlespeed med välspänd kedja som klarar av att stå emot en ny kedja på slitna drev eftersom kedjan då inte har utrymme att klättra över tänderna på drevet.

Är det en stel länk borde du märka att bakväxeln flipprar till en gång per kedjevarv oavsett hårt, löst, framåt eller bakåt.

Styv länk.
Det är SS, bytte från 34t till 44t fram, kan vara problemet då det drevet är betydligt mer använt! Cyklade till jobbet ikväll; problemet blev bara värre och värre, slutade med att kedjan liksom fastnade i kedjespännaren för att sedan hoppa! Till slut gick kedjespännaren isär! Fick gå sista biten! Ska testa att byta framdrev imorgon, har ett som är betydligt mindre använt, det är kanske det som felar då kedjan hoppar flera gånger per varv!

Tillbaka
Topp