SuperSix Evo vs Aeroad?

loglog

Medlem
SuperSix Evo vs Aeroad?
Jag har möjlighet att köpa en Supersix Evo 5 gen 5 för 44000 kr. Väger det mot en Aeroad CF SLX 7 som kostar 56000 kr med frakt.

Fördelar Aeroad:
- Effektmätare ingår
- Helintegrerad cockpit ingår
- 65 mm DT Swiss hjul istället för 45 mm Visionhjul

Båda cyklar har 105 Di2 och tar 32 mm däck. De har likartad geometri och hjulen väger lika.

På SuperSix tillkommer åtminstone 4000 kr för köp och montering av integrerat styre och ca 4000 för effektmätare. Så på totalen ligger de ganska nära i pris.

Vad skulle ni välja mellan dessa två? Jag är ute efter att träna hårt och köra fort. Gör väldigt lite klättring. Tycker Aeroaden är snyggare men kanske är den FÖR mycket cykel? Många verkar också tycka SuperSix är en riktig bra ram.

Undanbeder off topic-kommentarer såsom att integrerad cockpit är dåligt etc :)

SuperSix Evo vs Aeroad?
Om du gillar Aeroaden mer och inte ser några andra konkreta skillnader, köp den. Jag är inte du men hade personligen undvikit cyklar med pressfit vevlager, som Canyon har men inte Supersix. Till Supersix kan du köpa effektpedaler som är enkla att flytta till en annan cykel och blir mer flexibel i det avseendet. 65 mm fälgar kan vara mer vindkänsliga men är förmodligen lite snabbare än lägre fälgar.

SuperSix Evo vs Aeroad?
Om du gillar Aeroaden mer och inte ser några andra konkreta skillnader, köp den.
+1

Pressfit är däremot precis vad det ska vara på en ram tillverkad i kofliber.

Själv har jag väldigt svårt för canyon generellt sett och ffa. aeroaden, men tvekar inte på att det är en riktigt bra cykel ffa. för pengarna. Se till att du får rätt storlek och så bara. Har för mig att dem är väldigt långa.

Tycker Aeroaden är snyggare men kanske är den FÖR mycket cykel?
Vad är det du syftar på? För aero?

SuperSix Evo vs Aeroad?
Är det därför så många tillverkare gått tillbaka till gängat (BSA, T47) de senaste åren?
Dem gör det för att det är det som folk vill ha, inte för att det är bättre.
Att limma in ett metallrör i en kolfiberram är ju bara rent av onödigt.
(Tycker väl inte att det är en avgörande faktor i val av cykel dock)

Det värsta är ju när ramtillverkarna väljer BSA och sedan specar cyklarna med DUB-vevar.

SuperSix Evo vs Aeroad?
Är det därför så många tillverkare gått tillbaka till gängat (BSA, T47) de senaste åren?
Det blir ju bara mer problem på sikt när/om hylsan släpper.
Har inte haft några problem med pf senaste 8-10 åren. Det var väl dom första bb30 där lagren satt direkt i en kolram med dåliga toleranser (hmm specialized hmm) utan nylonhylsa som gav pressfit dåligt rykte på internet. :)

SuperSix Evo vs Aeroad?
Behöver du helintegrerat styre? Jag skulle testa att köra med den ett tag för att se om jag vill ha en annan längd/bredd på styre/styrstam innan jag kör ett helintegrerat. Som tidigare sagt, köp ett par pedaler och flytta mellan dina cyklar. De nya där man tillochmed kan byta mellan landsväg/mtb klossar är superbekvämt

SuperSix Evo vs Aeroad?
Inte kört de båda men skillnaden i gaffelvinkel är nog tillräcklig för att göra en del skillnad i körkänslan. Hade personligen valt SSE, för att jag tycker den är snyggare och bättre ramgaranti med cannondale

SuperSix Evo vs Aeroad?
+1

Pressfit är däremot precis vad det ska vara på en ram tillverkad i kofliber.

Själv har jag väldigt svårt för canyon generellt sett och ffa. aeroaden, men tvekar inte på att det är en riktigt bra cykel ffa. för pengarna. Se till att du får rätt storlek och så bara. Har för mig att dem är väldigt långa.

Vad är det du syftar på? För aero?
Jag antar att jag dels menar att den skulle kunna vara väldigt stiff (framför allt), men även att breda hjul kan vara känsliga i vinden.

Tillbaka
Topp