Sugen att testa coil, råd och tips sökes

trampapådå

Aktiv medlem
Sugen att till våren testa coil på min Rock machine blizzard, det som gör mig nyfiken är mest snack om oslagbar känslighet. Har för tillfället en Monarch plus debonair som jag egentligen är nöjd med, men nyfikenheten finns där. Cyklar endel stig hemma mest för motion men de är parkåka som jag har cykeln till primärt.
Är lite orolig på att jag kommer uppfatta den för linjär och bottna på alla större hopp och dropp på lagom springrate, någon som testat en rm blizzard med coil och kan uttala sig?

Har kikat endel på vivid coil, dvo jade och även cc db coil. Någon som har någon input där? söker något i <5k pris så fox går bort, gillar enkelheten med RS därav lite sugen på en vivid coil r2c

Så summa summarum, ska jag testa eller behålla min luftdämpare?

Hitta på en RM blizzard i linkage, har jag uppfattat de rätt att länkaget är regressivt?
Namnls.jpg

Ah, dagens möjlighet till vilda spekulationer!

Sett över hela slaget så är cykeln så lite progressiv att jag tror du landar i bottningsfest. Coilen borde förbättra så att det blir mer stöd tidigare i slaget jämfört med luftdämparen. Jag vet inte om du kommer tycka att det är en förbättring. Jag tycker en linjär känsla är bra om man har mycket slaglängd och kör snabbt i stök.

Ja de är just bottningsfest jag är rädd för, kör mest hoppleder och flowigt men gillar även stök. för övrigt kör jag min monarch med 30% sag och 6 band i vilket talar för att det kanske blir för linjärt med coil

Kanske lite svårt att testa nu men kolla om du kan få låna en dämpare när säsongen kommit igång igen.

Vem vet, det kanske inte alls är nåt för dig.

Vad ska det vara för längd på den?

trampapådå sa:
Ja de är just bottningsfest jag är rädd för, kör mest hoppleder och flowigt men gillar även stök. för övrigt kör jag min monarch med 30% sag och 6 band i vilket talar för att det kanske blir för linjärt med coil
Varför inte testa lite ändra mått än 16mm och då har du tagit bort 16mm av fjädringsvägen men det är vad stötdämpare sjunker men hur mycket sjunker cyklen med 16mm sag.

Paco sa:
Kanske lite svårt att testa nu men kolla om du kan få låna en dämpare när säsongen kommit igång igen.

Vem vet, det kanske inte alls är nåt för dig.

Vad ska det vara för längd på den?

Ja det vore ju absolut att föredra, 216x63 är de så rätt vanligt.

sdx ursäkta men förstod inte riktigt vad du menade!

Att se på utväxling genom hela slaget för att få en bild av progressivitet är ganska missvisande. Givet att du kör med samma sag så är kraften vid sag fix, och då är det därifrån du ska börja räkna progressivitet för att få en bild av urbottningskraften.

Jag skulle säga att den utväxlingskurvan inte är speciellt lämplig för en luftdämpare, då den framhäver både puckeln i början av slaget som alla luftdämpare har mer eller mindre av, och svackan mitt i slaget.

Om du går över till coil kan jag tänka mig att du kan kliva ner en del i sag, kanske runt 25%, och fortfarande ha bättre känslighet runt sag, men lyfter kraftkurvan mitt i slaget och då får mer stöd där, och eventuellt håller urbottningsenergin hyggligt konstant. Det går såklart att räkna på det med lite matlabkrigande.

En annan aspekt är att M+ typiskt har väldigt lite kompressionsdämpning om du kör den i öppna läget (som man lätt gör eftersom den blir stötig och eländig annars). Med lite mer kompressionsdämpning som det ofta är i mer dh-betonade dämpare rent generellt kommer det också att ge dig mer bottningsmarginaler utan att behöva ha en miljon gummisnoddar och jättelångsam retur för att kompensera för den progressiva luftfjädern.

Allt detta mellan tummen och pekfingret utan att någonsin ha provat den hojen eller räknat på den, ingen garanti för att det funkar för dig men om det var min hoj skulle jag tycka det var värt att prova.

Åh, marran kommer med!

Men om man tittar från ungefär sag nu så är länkaget ordentligt progressivt. Om man då har valt att samtidigt ha sex band så tänker jag att man är ute efter en jätteprogressiv cykel? Den borde också vara supersvampig tidigt i slaget. Det verkar extremt vanligt att folk vill använda så mycket band och tokens som det bara går, men lite oklar motivering till varför detta är vald setup. Cykeln borde ju iallefall bete sig ganska annorlunda med den fjäderdämpare.

6 av 9 band är i pga att annars bottnar jag ur den i varje större hopp om jag inte landar helt perfekt på 30% sag. Jag kan erkänna att jag är långt ifrån någon expert och har inte laborerar jättemycket med monarchen heller

tack marr för utförligt svar!

Senast ändrad:
trampapådå sa:
6 av 9 band är i pga att annars bottnar jag ur den i varje större hopp om jag inte landar helt perfekt på 30% sag. Jag kan erkänna att jag är långt ifrån någon expert och har inte laborerar jättemycket med monarchen heller

Testat mindre sag? Testat köra halvöppet läge? Vet att i alla fall Fox rekommenderar att man kör bakre dämparen i halvöppet läge vid påfrestande terräng.

yonsson sa:
trampapådå sa:

Testat mindre sag? Testat köra halvöppet läge? Vet att i alla fall Fox rekommenderar att man kör bakre dämparen i halvöppet läge vid påfrestande terräng.

testat typ 27% sag men vart lite stötig. Samma med mellanläget, tycker de är rätt keff utför när de blir stökigt!

en annan väg att gå är en bättre och mer förfinad luftdämpare

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Åh, marran kommer med!

Men om man tittar från ungefär sag nu så är länkaget ordentligt progressivt. Om man då har valt att samtidigt ha sex band så tänker jag att man är ute efter en jätteprogressiv cykel? Den borde också vara supersvampig tidigt i slaget. Det verkar extremt vanligt att folk vill använda så mycket band och tokens som det bara går, men lite oklar motivering till varför detta är vald setup. Cykeln borde ju iallefall bete sig ganska annorlunda med den fjäderdämpare.

Plötsligt händer det...

Jag tror att anledningen till att många gillar många tokens/gummiband/spacers är puckeln i början av slaget som luftdämpare har, det är nog lättare för många att bli irriterade på stötighet i början av slaget än hängmatta efter sag. Och med en Monarch måste man ha svinmånga band för att inte bottna om man inte kör den i trampläge, speciellt när den körs med 30% sag för att kompensera för initial stötighet. Därmed inte sagt att den är dålig, men den kommer precis som alla andra dämpare med sin egen uppsättning kompromisser och begränsningar som kan vara mer eller mindre svåra att jobba sig runt beroende på vad man är ute efter.

Men du har helt rätt, cykeln kommer bli helt annorlunda med coil, 25% sag och kompressionsdämpning som faktiskt gör något. Om trampapådå sen gillar det eller inte är svårt att säga.

marran sa:
Plötsligt händer det...

Jag tror att anledningen till att många gillar många tokens/gummiband/spacers är puckeln i början av slaget som luftdämpare har, det är nog lättare för många att bli irriterade på stötighet i början av slaget än hängmatta efter sag. Och med en Monarch måste man ha svinmånga band för att inte bottna om man inte kör den i trampläge, speciellt när den körs med 30% sag för att kompensera för initial stötighet. Därmed inte sagt att den är dålig, men den kommer precis som alla andra dämpare med sin egen uppsättning kompromisser och begränsningar som kan vara mer eller mindre svåra att jobba sig runt beroende på vad man är ute efter.

Men du har helt rätt, cykeln kommer bli helt annorlunda med coil, 25% sag och kompressionsdämpning som faktiskt gör något. Om trampapådå sen gillar det eller inte är svårt att säga.

Jo, jag har en Monarch på min Five som också är proppfylld med band. Men det är ju lika populärt på gafflar som inte har samma problem med att vara stötiga tidigt i slaget. Annars känns det som Rockshox gjorde ett ordentlgit lyft med Superdelux. Känns som en riktig toppdämpare jämfört med mina tidigare Monarcher.

Ja och nej. Gafflar har samma puckel de också, vissa i lite mindre grad eftersom konstruktionen är mindre begränsad av maxtryck. Å andra sidan är friktion en större faktor i gafflar, och åkaren är som regel svagare och mer vibrationskänslig i händer/handleder än fotleder. Typiskt vill du dessutom ha mer grepp fram än bak.

Men jag tror också att många skulle tjäna på att prova färre tokens och mer tryck både fram och bak. Därmed inte sagt att det är rätt väg för alla, men den som inte provar vet inte.

marran sa:
jofahjalm sa:
Åh, marran kommer med!

Plötsligt händer det...

Aha. Du menar typ att man kör väldigt mycket sag för att få luftfjädern känslig i småstöket och sen i med massa gummisnoddar för att hindra att det bottnar i hoppen. Det känns igen.

De är väl mer känslighet i början och mer support i mitten som är lite av det jag saknar nu. Men får hålla koll på k&s över vintern efter fynd annars försöka testa en fjäderdämpare när parkerna öppnar och se hur det känns. ska definitivt testa mindre band och högre tryck också hur de känns!

Den där kurvan ser i mina ögon ut som att den är bättre lämpad för coil än för luft. Jag hade definitivt provat.

En annan idé är att höra av dig till t.ex. Vorsprung och/eller TFTuned med vad du har och vad du vill uppnå, och kolla om de säger sig kunna tune:a om nuvarande dämpare. Ingen garanti för att det blir perfekt dock och du kommer få skicka iväg dämparen, men de vet iaf vad de gör, tror jag. (Kolla in Steves Tuesday Tune på youtube för skön fjädring&dämpningsnörderi..)

Iaf Vorsprung erbjuder sin "Tractive Valve Tuning System" för Monarch Plus: https://vorsprungsuspension.com/pages/tractive-valve-tuning-systems

absolut haft det i åtanke men med tanke på att de kostar lika mycket som en vivid r2c coil eller snudd på en topaz så känns de inte så lockande på nåt vis!

zinkpasta sa:
En annan idé är att höra av dig till t.ex. Vorsprung och/eller TFTuned med vad du har och vad du vill uppnå, och kolla om de säger sig kunna tune:a om nuvarande dämpare. Ingen garanti för att det blir perfekt dock och du kommer få skicka iväg dämparen, men de vet iaf vad de gör, tror jag. (Kolla in Steves Tuesday Tune på youtube för skön fjädring&dämpningsnörderi..)

Iaf Vorsprung erbjuder sin "Tractive Valve Tuning System" för Monarch Plus: https://vorsprungsuspension.com/pages/tractive-valve-tuning-systems

trampapådå sa:
absolut haft det i åtanke men med tanke på att de kostar lika mycket som en vivid r2c coil eller snudd på en topaz så känns de inte så lockande på nåt vis!

zinkpasta sa:

Mera flöde genom shims kolven och lite annan shimsning.
Det fixar man själv med en Dremel och några shims.

Octagon sa:
marran sa:
jofahjalm sa:
Åh, marran kommer med!

Plötsligt händer det...

Aha. Du menar typ att man kör väldigt mycket sag för att få luftfjädern känslig i småstöket och sen i med massa gummisnoddar för att hindra att det bottnar i hoppen. Det känns igen.

Eller med rekommenderat sag till lägre tryck för att inte bottna på smågrejor men ändå slippa skaka sönder på rötter?

Hur ska man göra istället då?
Jag förstår nog inte varför man vill ha det linjärt om det inte är grävt fint som ett dansgolv.
Men vill gärna lära mig.

Jag hade gärna även hört lite om hur man ska tänka kring lsc/hsc vs tryck och progressivitet. Än så länge får de stå öppna.

jonte987 sa:
Eller med rekommenderat sag till lägre tryck för att inte bottna på smågrejor men ändå slippa skaka sönder på rötter?

Jag förstår nog inte varför man vill ha det linjärt om det inte är grävt fint som ett dansgolv.
Men vill gärna lära mig.

Jag hade gärna även hört lite om hur man ska tänka kring lsc/hsc vs tryck och progressivitet. Än så länge får de stå öppna.

Sjävla teorin är ju inte så svår i sin grund. Du har någon typ av fjäder som är en elastisk komponent. Sedan har du dämpning som är en typ av friktion som äter energi. Om du t.ex. sänker trycker och sätter i en massa volymspacers i en luftfjäder (samtidigt som du sänker trycket för att ha samma sag) så blir den normalt väldigt progressiv och får mer och mer hängbuk på fjäderkurvan. Det betyder att om du rullar över en stege i låg fart så känns det plushare eftersom du har mindre fjäderkraft för att flytta hjulen. Du kan också sluta få cykeln att bottna genom att kraften som krävs för att helt komprimera fjädern blir större. När man cyklar på riktigt så kommer antagligen cykeln gå längre i sluget där fjädern är mer progressiv. Det betyder då att man dels har mindre användbar slaglängd tillgänglig och att den som är tillgänglig har en mycket styvare fjäder från läget i slaget där den befinner sig. Jag misstänker att spacers är populära för att folk faktiskt utvärdera det så. Man stoppar i spacers och rullar över rötter i låg fart och tänker, oj va plusht. Sedan huckar man en lastkaj och kollar om det bottnar. Spacers löser båda testen, men testen motsvarar inte riktig cykling speciellt bra.

jofahjalm sa:
jonte987 sa:

Men vill gärna lära mig.

Sjävla teorin är ju inte så svår i sin grund. Du har någon typ av fjäder som är en elastisk komponent. Sedan har du dämpning som är en typ av friktion som äter energi. Om du t.ex. sänker trycker och sätter i en massa volymspacers i en luftfjäder (samtidigt som du sänker trycket för att ha samma sag) så blir den normalt väldigt progressiv och får mer och mer hängbuk på fjäderkurvan. Det betyder att om du rullar över en stege i låg fart så känns det plushare eftersom du har mindre fjäderkraft för att flytta hjulen. Du kan också sluta få cykeln att bottna genom att kraften som krävs för att helt komprimera fjädern blir större. När man cyklar på riktigt så kommer antagligen cykeln gå längre i sluget där fjädern är mer progressiv. Det betyder då att man dels har mindre användbar slaglängd tillgänglig och att den som är tillgänglig har en mycket styvare fjäder från läget i slaget där den befinner sig. Jag misstänker att spacers är populära för att folk faktiskt utvärdera det så. Man stoppar i spacers och rullar över rötter i låg fart och tänker, oj va plusht. Sedan huckar man en lastkaj och kollar om det bottnar. Spacers löser båda testen, men testen motsvarar inte riktig cykling speciellt bra.

Ja, det låter oroande träffsäkert. Det är väl mer riktig cykling som krävs då.

Edit, fast givet samma dämpare så får jag öka trycket och får för lite sag om jag ska undvika bottning utan token. Är det nu jag borde vilja skruva på kompressionen?

Senast ändrad:
Vad har du för dämpare? Det är bättre att googla fram lite information av hur kompression funkar. Det vanliga är att enheten består av shims med ställbar förspänning som täcker små hål, sedan finns det en nålventil. Förspänningen på shimsen är HSC och nålventiel är LSC. När dämparen rör sig tillräckligt fort öppnas brickorna av oljetrycket, om förspänningen är högre än oljetrycket går oljan genom nålventiel och flödet där ger mängden LSC. Har man en vanlig Rockshoxdämpare som en Delux eller en Monarch finns där inte så mycket att hämta i vanlig inställningsväg om man inte vill leva med att köra dämparen i trampläge och dom är ofta rätt extrema.

jofahjalm sa:
Vad har du för dämpare? Det är bättre att googla fram lite information av hur kompression funkar. Det vanliga är att enheten består av shims med ställbar förspänning som täcker små hål, sedan finns det en nålventil. Förspänningen på shimsen är HSC och nålventiel är LSC. När dämparen rör sig tillräckligt fort öppnas brickorna av oljetrycket, om förspänningen är högre än oljetrycket går oljan genom nålventiel och flödet där ger mängden LSC. Har man en vanlig Rockshoxdämpare som en Delux eller en Monarch finns där inte så mycket att hämta i vanlig inställningsväg om man inte vill leva med att köra dämparen i trampläge och dom är ofta rätt extrema.

Jag har en super delux rc3 men jag tänker även på lyrik med charger 2.
Jag tror jag förstår vad lsc & hsc gör tekniskt men jag förstår inte samspelet med de andra inställningarna. Inte mer än att även lsc gör det skakigt på rötter.

Nu kör jag lyrik med 2 token och det kanske inte är orimligt. Deluxen är en annan historia men vad jag förstår så är det många som kör med alla token just på megan.

jonte987 sa:
jofahjalm sa:

Jag tror jag förstår vad lsc & hsc gör tekniskt men jag förstår inte samspelet med de andra inställningarna. Inte mer än att även lsc gör det skakigt på rötter.

Nu kör jag lyrik med 2 token och det kanske inte är orimligt. Deluxen är en annan historia men vad jag förstår så är det många som kör med alla token just på megan.

Och jag gillade megan med fjäder.... Dvs raka motsatsen. De tyckte jag var gött.

marr sa:
jonte987 sa:
jofahjalm sa:

Och jag gillade megan med fjäder.... Dvs raka motsatsen. De tyckte jag var gött.

Jag vet. Ärligt talat så har jag inte ont av deluxen och jag är nöjd med gaffeln. Kanske jag begriper bättre när det börjar gå lite fortare.

jonte987 sa:

För att LSC ska ha något större effekt så måste man ha tillräckligt med HSC så att kresten inte alltid öppnar sig. Just med nya charger2an så är ju inställningarna sådan att det faktiskt går att känna skillnad enkelt. Det är ju bara att börja ratta. Sätter du på två eller tre klick HSC känner du tydligen när du vrider på LSC. Om du har en långslagig Lyrik så känns det rätt mycket med två tokens. På mina Mega har jag två tokens i bakdämparen och jag skulle inte vilja ha mer. Man känner tydligt rampen när man går djupt i slaget, men utan spacers var det klart sämre.

marran sa:

Folk verkar tycka att VPP (samma lika länkage mer eller mindre) funkar väldigt bra med coil av just de skäl som Marran skrev.

De flesta av Santa Cruz sponsrade åkare körde också med coil innan Samma Cruz gick över till att låta den lägre länken driva dämparen.

? kul läsning såhär sent på kvällen!

Det som Marran artigt säger mellan raderna är att utväxlingskurvan och dämparen är dåliga. Den hårda sanningen är att det finns ingen räddning i sikte, bara mer eller mindre dåliga kompromissar.

Jag uppskattar att nån vågar säga att mindre tokens och mer tryck är vägen att gå, eller iaf prova. Tack!
För mig känns det som skillnad mellan att vara förare eller passagerare... men visst har man inte alltid viljan, styrkan och förtroende att vara förare jämt!

Jag kan förstå om man är tech geek och har provkört det mesta och alltid fokuserar på detaljerna så kan man kanske känna så. Men jag är inte den. Så en sådan här kommentar är kul läsning för mig en sen kväll ;)

happymtb.fr sa:

Det som Marran artigt säger mellan raderna är att utväxlingskurvan och dämparen är dåliga. Den hårda sanningen är att det finns ingen räddning i sikte, bara mer eller mindre dåliga kompromissar.

Jag uppskattar att nån vågar säga att mindre tokens och mer tryck är vägen att gå, eller iaf prova. Tack!
För mig känns det som skillnad mellan att vara förare eller passagerare... men visst har man inte alltid viljan, styrkan och förtroende att vara förare jämt!

Många mycket kloka ord här.

Jag har valt coildämpare till min propain spindrift, trots att folk internet-gissar att det relativt linjära länkaget inte passar för coil, så det ska bli spännande att se hur den känns och om jag tänkt rätt. Gick upp ett snäpp i hårdhet på fjädern och däri hoppas jag få lite mer motstånd mot bottning. Dessutom tror jag att mer "midstroke support" liksom hindrar en från att bottna i viss mån, att man inte kommer till det området lika lätt som med luft. Med token-fulladdad luftdämpare blåser man ju igenom en stor del av allt slag relativt lätt- kurvan är ju flack till en början- sedan hamnar man i det branta området och då blir det plötsligt stötigt istället. Coil tar en ju till det stötiga området gradvis så att säga.

Som jämförelse har jag min scott gambler, som har ungefär lika (o-)progressivt länkage som spindrift, och en enkel fox van coildämpare. Den bottnar fasen aldrig och ger bra stöd, men går ändå otroligt plusht i småstök.

Jag blir helt vrickad i hövvet av denna tråd. :)

Du kör alltså med stor sag (30%) och väldigt många tokens? Det ger alltså ”maximal” progressivitet. Det du vill testa är coil vilket ger motsatsen, alltså en näst intill linjär fjädring med lite progressivitet? Vad är målet?

30% är väl snarare standard, 40% är mycket sag.
Målet är bättre känslighet i början och mer stöd i mitten egentligen. Första anledningen att jag vill testa är just för att testa, jag är relativt ny inom mtb och har inte kört någon ~160mm cykel med coil tidigare endast dh cyklar. Därav lite nyfiken på om det är något jag går miste om!

yonsson sa:
Jag blir helt vrickad i hövvet av denna tråd. :)

Du kör alltså med stor sag (30%) och väldigt många tokens? Det ger alltså ”maximal” progressivitet. Det du vill testa är coil vilket ger motsatsen, alltså en näst intill linjär fjädring med lite progressivitet? Vad är målet?

happymtb.fr sa:

Nja, "dåligt" ett så grovt och trubbigt ord. Alla setuper kräver kompromiss med den ena eller andra parametern, mitt dåligt kan vara ditt bra, beroende på var och hur vi cyklar.
Men, jag hade inte föredragit den kombinationen av utväxlingskurva och dämpare nej ;)

Bara för att ge ett exempel på kompromiss, så den nya modegrejen "stöd mitt i slaget" som alla tydligen vill ha mer av och det aldrig kan bli för mycket av verkar det som, samma sak som "stötigare på medelstora rötter". Lite tillspetsat, men ungefär så. Det finns tyvärr inga enkla sanningar, och inga kompromisslösa setuper. Men om du vet vad du är ute efter är det lättare att hitta en setup (grejor + inställningar alltså) som innebär mindre kompromiss.

jonte987 sa:
jofahjalm sa:

Fattar inte att ni är så kåta på LSC,HSC men tittar inte ens på returdämpningen utan tror att allt handlar bara om LSC,HSC.
För det verkar som om dom flesta gafflar,stötdämpare är övershimsade och har ett pissdåligt oljeflöde genom shims kolven.

Senast ändrad:
Om du menar mig så är jag mest kåt på att förstå. Kör med dem öppna nu.
Retur dämpning verkar funka på lyrik så långt jag kan bedöma.

Jag tror jag förstår vad jofa menar med konsekvensen av för mycket progressivitet. Tack för det.

Däremot är är inte övertygad om att det är så himla hemskt att rekommendera nybörjare att testa fler token än default. Alternativen "håll käft och cykla " och "köp en coil för 7000" kan ju komma strax efter.

Jag tyckte 2 token i lyrik blev ett väldigt lyft. Just pga midstroke support lustigt nog. Kanske jag inte bryr mig om det om jag blir bättre på att cykla men just nu är det bra skit. Jag kör inte stora hopp på grävt utan rätt tekniskt i förhållande till övrig kompetens.

Tillbaka
Topp