Sugen att testa coil, råd och tips sökes

intressant diskussion.

tanken att ersätta något som är progressivt och justerbart med något som inte är det går mig lite förbi?

kais01 sa:
intressant diskussion.

tanken att ersätta något som är progressivt och justerbart med något som inte är det går mig lite förbi?

Inget ovanligt, tyvärr.

Har du någonsin testat en schysst coil på en schysst ram? Det är väldigt trevligt. Jag kör gärna coil på min orange, vid vissa tillfällen. Andra är topazen bättre.

marr sa:
kais01 sa:
intressant diskussion.

Inget ovanligt, tyvärr.

Har du någonsin testat en schysst coil på en schysst ram? Det är väldigt trevligt. Jag kör gärna coil på min orange, vid vissa tillfällen. Andra är topazen bättre.

inte så mycket på mtb, därav min nyfikna fråga.

jo förresten en öhlinscoil på en full stache jag provade. men den led av för hårda däck pga för smala 40i fälgar till tretumsdäck så det var tyvärr stötigt.

och har kört gummidämpad coil på framgaffeln till min moulton från -68. bottnar relativt lätt, men har god komfort.

kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:
intressant diskussion.

Inget ovanligt, tyvärr.

inte så mycket på mtb, därav min nyfikna fråga.

jo förresten en öhlinscoil på en full stache jag provade. men den led av för hårda däck pga för smala 40i fälgar till tretumsdäck så det var tyvärr stötigt.

och har kört gummidämpad coil på framgaffeln till min moulton från -68. bottnar relativt lätt, men har god komfort.

Progressivt är inte alltid lika med bra. Svårare än så behöver det inte vara. Samma med inställningsmöjligheter. Även om man kan ställa in 100saker kanske man ändå inte kommer åt den där saken man vill ha.

Det finns ingen helig gral, om man intr köper en holy grail såklart.
https://www.tftuned.com/holy-grail-shock/p3206

kais01 sa:
intressant diskussion.

Progressivt är inte alltid lika med bra. Det är bara en egenskap som ibland passar hojen, ibland inte. I detta fall blir det till synes lite kaka på kaka och något mindre progressivt vore nog på sin plats. Typ coil.

Sen blir iofs coildämpare i praktiken progressiva till viss del för de har ofta en rätt stor gummibuffert på slutet som rampar upp rejält innan man slår igenom..

Justerbarhet är inte heller nödvändigtvis bra, risken för en vanlig dödlig är istället att man fuckar upp något.

Senast ändrad:
Progressive_Spring_All_620x.jpg

Finns ju även nya fjädrar som är progressiva.

Coil är riktigt snyggt och det and forget grejen är säkert skönt. Som jag förstått det blir väl olika länkage olika bra med coil, känns lite som en chansning att hoppa på något man inte VET funkar bättre, vore kul att höra vad tillverkaren skulle rekommendera.

Byta till coil verkar långt ifrån lika enkelt som att byta till en bättre gaffel.

Senast ändrad:
När man köpt en cykel av ett litet företag i Tjeckien som har sämst kundsupport och inte går att få tag på. då kanske man får chansa lite helt enkelt

zinkpasta sa:
En annan idé är att höra av dig till t.ex. Vorsprung och/eller TFTuned med vad du har och vad du vill uppnå, och kolla om de säger sig kunna tune:a om nuvarande dämpare. Ingen garanti för att det blir perfekt dock och du kommer få skicka iväg dämparen, men de vet iaf vad de gör, tror jag. (Kolla in Steves Tuesday Tune på youtube för skön fjädring&dämpningsnörderi..)

Iaf Vorsprung erbjuder sin "Tractive Valve Tuning System" för Monarch Plus: https://vorsprungsuspension.com/pages/tractive-valve-tuning-systems
Jämfört med att köpa en Vivid känns det som att kasta pärlor åt svin. Vivid är en mycket trevligare dämpare när det börjar kötta på. Plus faktisk justerbarhet.

Fjäder, mindre sag och mer kompressionsdämpning är fruktansvärt trevligt. Tycker jag. Väl värt att prova jämfört med en progressiv rampningsfest utan dämpning som det låter som om TS har nu.

@trampapådå
Omväxlingskurvan påminner väldigt mycket om dom, då hypade, äldre versioner av VPP från Santa Cruz och Intense. Lösningen var att lägga banden i den negativa kammaren och justera trycket därefter.
Labba gärna med det innan du slänger pengar på en dyr coil i en äldre format är mitt tips! ?

Intressant! läst lite om de men även att de kan pajja dämparen? ligger de nåt i de eller bara myt?

happymtb.fr sa:
@trampapådå
Omväxlingskurvan påminner väldigt mycket om dom, då hypade, äldre versioner av VPP från Santa Cruz och Intense. Lösningen var att lägga banden i den negativa kammaren och justera trycket därefter.
Labba gärna med det innan du slänger pengar på en dyr coil i en äldre format är mitt tips! ?

trampapådå sa:
Intressant! läst lite om de men även att de kan pajja dämparen? ligger de nåt i de eller bara myt?

happymtb.fr sa:
@trampapådå
Det har jag inte hört förut...
Var har du sett det?

marran sa:
jofahjalm sa:
Åh, marran kommer med!

Men om man tittar från ungefär sag nu så är länkaget ordentligt progressivt. Om man då har valt att samtidigt ha sex band så tänker jag att man är ute efter en jätteprogressiv cykel? Den borde också vara supersvampig tidigt i slaget. Det verkar extremt vanligt att folk vill använda så mycket band och tokens som det bara går, men lite oklar motivering till varför detta är vald setup. Cykeln borde ju iallefall bete sig ganska annorlunda med den fjäderdämpare.

Plötsligt händer det...

Jag tror att anledningen till att många gillar många tokens/gummiband/spacers är puckeln i början av slaget som luftdämpare har, det är nog lättare för många att bli irriterade på stötighet i början av slaget än hängmatta efter sag. Och med en Monarch måste man ha svinmånga band för att inte bottna om man inte kör den i trampläge, speciellt när den körs med 30% sag för att kompensera för initial stötighet. Därmed inte sagt att den är dålig, men den kommer precis som alla andra dämpare med sin egen uppsättning kompromisser och begränsningar som kan vara mer eller mindre svåra att jobba sig runt beroende på vad man är ute efter.

Men du har helt rätt, cykeln kommer bli helt annorlunda med coil, 25% sag och kompressionsdämpning som faktiskt gör något. Om trampapådå sen gillar det eller inte är svårt att säga.

Köper Marrans tankar till 100% och delar den uppfattningen efter egna erfarenheter ?

Valhalla_ sa:
Många mycket kloka ord här.

Jag har valt coildämpare till min propain spindrift, trots att folk internet-gissar att det relativt linjära länkaget inte passar för coil, så det ska bli spännande att se hur den känns och om jag tänkt rätt. Gick upp ett snäpp i hårdhet på fjädern och däri hoppas jag få lite mer motstånd mot bottning. Dessutom tror jag att mer "midstroke support" liksom hindrar en från att bottna i viss mån, att man inte kommer till det området lika lätt som med luft. Med token-fulladdad luftdämpare blåser man ju igenom en stor del av allt slag relativt lätt- kurvan är ju flack till en början- sedan hamnar man i det branta området och då blir det plötsligt stötigt istället. Coil tar en ju till det stötiga området gradvis så att säga.

Som jämförelse har jag min scott gambler, som har ungefär lika (o-)progressivt länkage som spindrift, och en enkel fox van coildämpare. Den bottnar fasen aldrig och ger bra stöd, men går ändå otroligt plusht i småstök.

Har nu fått min spindrift, körde som sagt coildämpare (superdeluxe), snäppet över på hårdheten. 25% sag och det finns till synes oändligt med resurser. Riktigt bra "midstroke support", mer än jag är van vid från luftdämpare. Ändå är den plush och tar småstöket bra. Och något oväntat kanske men den känns faktiskt rätt "livlig", mer än väntat. Droppat ca 60 cm till platt hittills och tagit några mindre hopp (bara kört en enda tur i mörkret), och lugnt map bottning, det finns mycket mer att hämta. Länkaget är bara aningen progressivt och enligt internet är coildämpare helt fel för denna ram.

Internet har fel.

Senast ändrad:
Intressant! Och grymt fin hoj!!
Kommer att testa coil till våren och utvärdera, förhoppningsvis kommer det upp nåt vettigt på K&S tills dess annars får jag väl öppna plånboken lite till. Har velat mellan Jade och Vivid r2c men kommit fram till att flest verkar nöjda med Vivid. Men tiden får visa vad det blir!
Även vart i kontakt med Rock machines teamåkare Vojtech Blaha som kört coil på alla sina Blizzard i EWS och han menar på att det inte är något problem och bara fördelar

Valhalla_ sa:
Valhalla_ sa:
Många mycket kloka ord här.

Jag har valt coildämpare till min propain spindrift, trots att folk internet-gissar att det relativt linjära länkaget inte passar för coil, så det ska bli spännande att se hur den känns och om jag tänkt rätt. Gick upp ett snäpp i hårdhet på fjädern och däri hoppas jag få lite mer motstånd mot bottning. Dessutom tror jag att mer "midstroke support" liksom hindrar en från att bottna i viss mån, att man inte kommer till det området lika lätt som med luft. Med token-fulladdad luftdämpare blåser man ju igenom en stor del av allt slag relativt lätt- kurvan är ju flack till en början- sedan hamnar man i det branta området och då blir det plötsligt stötigt istället. Coil tar en ju till det stötiga området gradvis så att säga.

Som jämförelse har jag min scott gambler, som har ungefär lika (o-)progressivt länkage som spindrift, och en enkel fox van coildämpare. Den bottnar fasen aldrig och ger bra stöd, men går ändå otroligt plusht i småstök.

Har nu fått min spindrift, körde som sagt coildämpare (superdeluxe), snäppet över på hårdheten. 25% sag och det finns till synes oändligt med resurser. Riktigt bra "midstroke support", mer än jag är van vid från luftdämpare. Ändå är den plush och tar småstöket bra. Och något oväntat kanske men den känns faktiskt rätt "livlig", mer än väntat. Droppat ca 60 cm till platt hittills och tagit några mindre hopp (bara kört en enda tur i mörkret), och lugnt map bottning, det finns mycket mer att hämta. Länkaget är bara aningen progressivt och enligt internet är coildämpare helt fel för denna ram.

Internet har fel.

Senast ändrad:
Exakt sådär upplevde jag också övergången till coil på birden.

I viss mån kan det nog förklaras av att jag med Vivid kunde ha mer dämpning. För nu när jag kör en CCIL som också går att skruva upp dämpningen på känns det inte allt för stor skillnad. Som kontrast till Monarch Plus som aldrig kändes riktigt bra.

Rattnalle sa:
Exakt sådär upplevde jag också övergången till coil på birden.

Samma på min gamla Ibis, kör man coil, särskillt med lite mindre SAG än innan, så får man betydligt bättre stöd från fjädern när man trampar. Och även om AS spelar en viktig roll för trampandet, så är ordentligt stöd från fjädern minst lika viktigt.
(Det är ingen slump att de flesta av DWs länkage rampar ganska tidigt i slaget)

Nu har jag kommit över en manitou revox pro som jag tänkt testa på min cube stereo 140. Mest för att det är kul att testa. Denna hoj har en i det närmaste helt platt länkagekurva så det ska bli intressant att jämföra mot den monarch+ jag kört med (som jag varit riktigt nöjd med för övrigt). Revoxen går att ställa allt möjligt på så det ska bli intressant att se om jag lyckas få till en bra setup eller om det går åt pipan.

Bilder och en kort recension följer, måste få tag på nya bussningar bara..

Man stoppar i spacers och rullar över rötter i låg fart och tänker, oj va plusht. Sedan huckar man en lastkaj och kollar om det bottnar. Spacers löser båda testen, men testen motsvarar inte riktig cykling speciellt bra.

Det är väl typ det här som är vanlig stigcykling? Iaf i mitt fall där terrängen är mycket trampstig, korta utförsåk, sen huckar man det man kommer över för lite spänning i tillvaron.

Jag har själv svårt att balansera min dämpare efter dessa förutsättningar, ska laborera lite mer nu igen efter att ha läst här.

Senast ändrad:
Bad du tyckte såklart! Vilken dämpare var roligast och varför? Framförallt hur det blev med coil då du tydligen hamnade där tillslut.
Vividen var riktigt bra, väldigt plush och följsam. Sägs ju ska vara väldigt lik coil, men var ändå så nyfiken att testa så slog till på en Dvo jade som jag verkligen gillade skarpt utför. De vart om än mer plush och bakhjulet satt som klistrat i backen, däremot stigcykling hemma i skogarna så kändes det av till de negativa. gungigt, tungt och lite dött typ.
Så jag antar att de handlar om hur man ska använda cykeln!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp