Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kais01 sa:intressant diskussion.
tanken att ersätta något som är progressivt och justerbart med något som inte är det går mig lite förbi?
glitch sa:Jag tycker du ska testa.
Kanske ge dansken ett skambud:
https://m.pinkbike.com/buysell/2695102/
Gillar du den inte lär du kunna sälja den för rimliga pengar utan allt för stort värdetapp.
Annars finns några Topaz på pinkbike, en riktigt bra luftdämpare som ger mer tuningmöjligheter än din RS för finlir.
https://m.pinkbike.com/buysell/2672759/
marr sa:kais01 sa:intressant diskussion.
tanken att ersätta något som är progressivt och justerbart med något som inte är det går mig lite förbi?
Inget ovanligt, tyvärr.
Har du någonsin testat en schysst coil på en schysst ram? Det är väldigt trevligt. Jag kör gärna coil på min orange, vid vissa tillfällen. Andra är topazen bättre.
kais01 sa:marr sa:kais01 sa:intressant diskussion.
Inget ovanligt, tyvärr.
Har du någonsin testat en schysst coil på en schysst ram? Det är väldigt trevligt. Jag kör gärna coil på min orange, vid vissa tillfällen. Andra är topazen bättre.
inte så mycket på mtb, därav min nyfikna fråga.
jo förresten en öhlinscoil på en full stache jag provade. men den led av för hårda däck pga för smala 40i fälgar till tretumsdäck så det var tyvärr stötigt.
och har kört gummidämpad coil på framgaffeln till min moulton från -68. bottnar relativt lätt, men har god komfort.
kais01 sa:intressant diskussion.
Jämfört med att köpa en Vivid känns det som att kasta pärlor åt svin. Vivid är en mycket trevligare dämpare när det börjar kötta på. Plus faktisk justerbarhet.zinkpasta sa:En annan idé är att höra av dig till t.ex. Vorsprung och/eller TFTuned med vad du har och vad du vill uppnå, och kolla om de säger sig kunna tune:a om nuvarande dämpare. Ingen garanti för att det blir perfekt dock och du kommer få skicka iväg dämparen, men de vet iaf vad de gör, tror jag. (Kolla in Steves Tuesday Tune på youtube för skön fjädring&dämpningsnörderi..)
Iaf Vorsprung erbjuder sin "Tractive Valve Tuning System" för Monarch Plus: https://vorsprungsuspension.com/pages/tractive-valve-tuning-systems
happymtb.fr sa:@trampapådå
Omväxlingskurvan påminner väldigt mycket om dom, då hypade, äldre versioner av VPP från Santa Cruz och Intense. Lösningen var att lägga banden i den negativa kammaren och justera trycket därefter.
Labba gärna med det innan du slänger pengar på en dyr coil i en äldre format är mitt tips! ?
Det har jag inte hört förut...trampapådå sa:Intressant! läst lite om de men även att de kan pajja dämparen? ligger de nåt i de eller bara myt?
happymtb.fr sa:@trampapådå
Omväxlingskurvan påminner väldigt mycket om dom, då hypade, äldre versioner av VPP från Santa Cruz och Intense. Lösningen var att lägga banden i den negativa kammaren och justera trycket därefter.
Labba gärna med det innan du slänger pengar på en dyr coil i en äldre format är mitt tips! ?
Rattnalle sa:Jämfört med att köpa en Vivid känns det som att kasta pärlor åt svin.
marran sa:jofahjalm sa:Åh, marran kommer med!
Men om man tittar från ungefär sag nu så är länkaget ordentligt progressivt. Om man då har valt att samtidigt ha sex band så tänker jag att man är ute efter en jätteprogressiv cykel? Den borde också vara supersvampig tidigt i slaget. Det verkar extremt vanligt att folk vill använda så mycket band och tokens som det bara går, men lite oklar motivering till varför detta är vald setup. Cykeln borde ju iallefall bete sig ganska annorlunda med den fjäderdämpare.
Plötsligt händer det...
Jag tror att anledningen till att många gillar många tokens/gummiband/spacers är puckeln i början av slaget som luftdämpare har, det är nog lättare för många att bli irriterade på stötighet i början av slaget än hängmatta efter sag. Och med en Monarch måste man ha svinmånga band för att inte bottna om man inte kör den i trampläge, speciellt när den körs med 30% sag för att kompensera för initial stötighet. Därmed inte sagt att den är dålig, men den kommer precis som alla andra dämpare med sin egen uppsättning kompromisser och begränsningar som kan vara mer eller mindre svåra att jobba sig runt beroende på vad man är ute efter.
Men du har helt rätt, cykeln kommer bli helt annorlunda med coil, 25% sag och kompressionsdämpning som faktiskt gör något. Om trampapådå sen gillar det eller inte är svårt att säga.
Valhalla_ sa:Många mycket kloka ord här.
Jag har valt coildämpare till min propain spindrift, trots att folk internet-gissar att det relativt linjära länkaget inte passar för coil, så det ska bli spännande att se hur den känns och om jag tänkt rätt. Gick upp ett snäpp i hårdhet på fjädern och däri hoppas jag få lite mer motstånd mot bottning. Dessutom tror jag att mer "midstroke support" liksom hindrar en från att bottna i viss mån, att man inte kommer till det området lika lätt som med luft. Med token-fulladdad luftdämpare blåser man ju igenom en stor del av allt slag relativt lätt- kurvan är ju flack till en början- sedan hamnar man i det branta området och då blir det plötsligt stötigt istället. Coil tar en ju till det stötiga området gradvis så att säga.
Som jämförelse har jag min scott gambler, som har ungefär lika (o-)progressivt länkage som spindrift, och en enkel fox van coildämpare. Den bottnar fasen aldrig och ger bra stöd, men går ändå otroligt plusht i småstök.
Valhalla_ sa:Valhalla_ sa:Många mycket kloka ord här.
Jag har valt coildämpare till min propain spindrift, trots att folk internet-gissar att det relativt linjära länkaget inte passar för coil, så det ska bli spännande att se hur den känns och om jag tänkt rätt. Gick upp ett snäpp i hårdhet på fjädern och däri hoppas jag få lite mer motstånd mot bottning. Dessutom tror jag att mer "midstroke support" liksom hindrar en från att bottna i viss mån, att man inte kommer till det området lika lätt som med luft. Med token-fulladdad luftdämpare blåser man ju igenom en stor del av allt slag relativt lätt- kurvan är ju flack till en början- sedan hamnar man i det branta området och då blir det plötsligt stötigt istället. Coil tar en ju till det stötiga området gradvis så att säga.
Som jämförelse har jag min scott gambler, som har ungefär lika (o-)progressivt länkage som spindrift, och en enkel fox van coildämpare. Den bottnar fasen aldrig och ger bra stöd, men går ändå otroligt plusht i småstök.
Har nu fått min spindrift, körde som sagt coildämpare (superdeluxe), snäppet över på hårdheten. 25% sag och det finns till synes oändligt med resurser. Riktigt bra "midstroke support", mer än jag är van vid från luftdämpare. Ändå är den plush och tar småstöket bra. Och något oväntat kanske men den känns faktiskt rätt "livlig", mer än väntat. Droppat ca 60 cm till platt hittills och tagit några mindre hopp (bara kört en enda tur i mörkret), och lugnt map bottning, det finns mycket mer att hämta. Länkaget är bara aningen progressivt och enligt internet är coildämpare helt fel för denna ram.
Internet har fel.
Alla åsikter och dessa varianter finns på Internet.Valhalla_ sa:Internet har fel.
Rattnalle sa:Exakt sådär upplevde jag också övergången till coil på birden.
Det där var en fet luftburk!
Ja jäklar! Fett !!Ja den är brutal! får monarch + att se ut som en leksak ?Visa bilaga 402354
Man stoppar i spacers och rullar över rötter i låg fart och tänker, oj va plusht. Sedan huckar man en lastkaj och kollar om det bottnar. Spacers löser båda testen, men testen motsvarar inte riktig cykling speciellt bra.
Jävlar va BB såg högt utRockMachine kör ju samma ram med coil på sina nya "endurocyklar" som trådskaparen?
https://rockmachine.us/en/2020/mountain-fully/blizzard-90-27-rz/gloss-silver-dvo-green-black
Eller har jag helt fel?
Är det en Vivid air? Vad körde du för mått på den??En liten uppdatering!
Det vart inte någon coil! De blev luft men enligt hörsägen så nära coil man kommer!
Ska bli spännande att testa!Visa bilaga 402342
stämmer bra! de är 216x63Är det en Vivid air? Vad körde du för mått på den??
Kan man få en uppdatering?Ja den är brutal! får monarch + att se ut som en leksak ?Visa bilaga 402354
Vad vill du veta? Hann testa både vivid air och dvo jade på ramen innan den såldes i höstas :)Kan man få en uppdatering?
Bad du tyckte såklart! Vilken dämpare var roligast och varför? Framförallt hur det blev med coil då du tydligen hamnade där tillslut.Vad vill du veta? Hann testa både vivid air och dvo jade på ramen innan den såldes i höstas :)
Vividen var riktigt bra, väldigt plush och följsam. Sägs ju ska vara väldigt lik coil, men var ändå så nyfiken att testa så slog till på en Dvo jade som jag verkligen gillade skarpt utför. De vart om än mer plush och bakhjulet satt som klistrat i backen, däremot stigcykling hemma i skogarna så kändes det av till de negativa. gungigt, tungt och lite dött typ.Bad du tyckte såklart! Vilken dämpare var roligast och varför? Framförallt hur det blev med coil då du tydligen hamnade där tillslut.