Sugen på att börja köra MTB

Empan

Ny medlem
Tjena!
Jag har nu i dagarna blivit inspirerad av en vän att börja köra mountainbike, jag tänkt på att köpa en ny cykel förut men det har inte blivit av. Men nu är jag sugen och letar febrilt efter en bra instegscykel som jag kan köra med åtminstone 3-4 år utan att den rasar ihop eller att jag behöver "uppgradera" mig. Jag har varit och tittat på cyklar på olika närliggande cykelbutiker och det var en cykel som jag fastnade lite extra mycket för.
Mondraker finalist PRO 29er: http://www.mondraker.com/16/eng/bikes/finalist-pro-29er/511
Men prislappen ligger runt 15 000:-, jag provade några andra märken med cyklar som låg runt 10 000:-, men det var något speciellt med Mondraker'n. Vad bör en lägga på en instegscykel? Är 15 000:- för mycket? Jag kanske tröttnar efter 2 veckor, och vad jag har förstått är andrahandsvärdet ganska lågt. Har ni annars något tips på en bra instegscykel mellan 8000-15000? Jag har aldrig cyklat mountainbike förut, men jag gillar action och fart.:-) Puderåkning med skoter är annars mitt största intresse. Jag är 20 år och gillar träning.

Tack på förhand!

//Emil

Köp en cykel du gillar och tror på så kommer den att bli använd med glädje (tex. den Mondrakern du redan fastnat för).

Den var fin.
Lite överprisad för en (nästan) 12 kg ALU 29" hardtail med XT grupp. Men absolut ingenting som borde gå sönder i första taget.
"Instegsmodeller" i segmentet 29" ALU hardtail skulle jag hellre vilja se för kanske 8000-10000.
Och har du budget på 15 tkr och hittar en billigare cykel med jämförbar spec så har du massor med pengar kvar till alla tillbehör som tillkommer ifall du är ny på MTB.
Hjälm, skydd, skor, handskar, glasögon, praktiska kläder, GPS(?), pedaler, olika däck för olika förhållanden, ...

Men den är snygg, det får jag hålla med om.

Det där med att du kanske tröttnar efter 2 veckor, ja de e ju en sak som är svår att svara på dock.
Jag började själv cykla MTB för ca 6 veckor sedan och tyckte det var bra skoj så gick precis med i MTB klubben i stan.
Cykeln som du länkar är ju en mycket fin nybörjar hoj om man kollar delarna. Shimano XT är mycket bra saker.
RockShox är bra märke på dämpare, Jag vet dock inget om Mondraker annars. Jag kollar själv mest Scott och specialized pga att dom har butik i stan, de är ju en fördel att man har butik i sin ort om något går sönder.

Det som kommer göra att du vill byta cykel innan 3-4 år är om du cyklar på mycket rötter och sten (jobbigare partier) då kommer du vilja ha en heldämpad cykel.

Kul med fler som vill cykla i skogen :)

Vad som är för mycket för en första cykel kan ju bara du själv avgöra. Men mitt tips är att titta på begagnat. Du kan göra bra fynd på cyklar som är nått eller ett par år gamla. Visst, det kan betyda att du kan behöva byta en eller annan del och mecka lite, men det är en del av hobbyn.

Och sök upp andra som cyklar. Då kan du hänga på andra när de ska ut och även få tips om var du kan cykla och råd och hjälp både med cyklingen och meckandet. Och varför inte kolla om du kan få låna och testa några cyklar? Ett bra sätt att känna sig för lite vad det är för typ av cykling och cykel du vill ha. Du hittar säkert folk här. Varför inte kolla i kallendern efter rides, till exempel? Eller kolla om det finns nån grupp på Facebook? Finns för de flesta orter i Sverige.

Och kom ihåg, vi hade kul på våra helstela cyklar på nittiotalet också, en del av oss till och med tidigare än så, så det är inte cykeln det hänger på. Inte bara, i alla fall ;)

Jag valde mellan beg och den här i våras:
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-463503/wg_id-117
Blev beg hardtail med aluram, 29", sram x9 system, 11,9 kg. Supernöjd men så fort jag skall fixa ngt på cyklen blir det 100 ggr värre än tänkt. Byta styrstam för att förbättra sittställning:
En bult hade rostat, fick såga loss med bågfil. Sadeln fastnade, sprayade, bankade och svor-nästa dag släppte den. Byta däck-gäller dock alla cyklar-köpte fina racinng ralph med snakeskin. Fick ej på dem.
Detta är dock små bekymmer men du slipper dem vid nyköp.
Lycka till!

Tubepower sa:
[...] men så fort jag skall fixa ngt på cyklen blir det 100 ggr värre än tänkt. Byta styrstam för att förbättra sittställning:
En bult hade rostat, fick såga loss med bågfil. Sadeln fastnade, sprayade, bankade och svor-nästa dag släppte den. Byta däck-gäller dock alla cyklar-köpte fina racinng ralph med snakeskin. Fick ej på dem.[...]

Välkommen till livet som hängiven cyklist. Inget är "bara att..." ;)

olle/frost sa:
Tubepower sa:
[...] men så fort jag skall fixa ngt på cyklen blir det 100 ggr värre än tänkt. Byta styrstam för att förbättra sittställning:
En bult hade rostat, fick såga loss med bågfil. Sadeln fastnade, sprayade, bankade och svor-nästa dag släppte den. Byta däck-gäller dock alla cyklar-köpte fina racinng ralph med snakeskin. Fick ej på dem.[...]

Har man väl börjat är det bara att trampa till dess hjärtat slagit sitt sista slag. Finns ingen återvändo, men måste man variera sig så kan man byta cykel eller hitta nya rundor.

Välkommen till skogs!!

olle/frost sa:
Tubepower sa:

Sant och jobbigt....
Nu har jag 2 cyklar, familjen växer fort.

Tubepower sa:
olle/frost sa:
Tubepower sa:

Sant och jobbigt....
Nu har jag 2 cyklar, familjen växer fort.

Se det positivt - du behöver aldrig mer leta någon ny hobby!

Glömde jag säga att det är löjligt roligt att cykla - ibland under turen och ibland efteråt...

Köp mondrakern! 15 papp är inget o klaga på, tycker inte alls den var överprisad. Sjukt kul att cykla i skogen så du kommer garanterat inte ångra dig, förutom om du köper en billigare än den du fastnat för!

Den var ju riktigt snygg. Jag tycker du skall köra på den. Det kommer nya pengar om några veckor igen om det är där skon klämmer.

Om du gillar action osv (även skoter, som jag) så tror jag av min egen och mina "cykel kompisar" att du kommer rätt snart att vilja ha en fullgung, samtliga som jag har börjar cykla med även jag själv har nu heldämpade cyklar. Moondraken var fin, men tänk på hur du ev kommer att gilla att cykla. Vill du ha action och lite mer lek så kanske det är ett alternativ. Nu säger jag inte att man inte kan ha roligt på en hardtail, men jag personligen (och mina vänner) ångrar inte en sekund att vi bytte till heldämpat.
Det ända man har ångrat är att man inte bytte tidigare :p
Lycka till med vilket val du än gör! Och välkommen till cyklandets förtrollande land ;)

Rekommenderar beggad cykel som första.
Om du kör snöskoter så är du väl van att skruva,
Oh det blir givetvis mer skruvande, ffa i början, med en begagnad cykel.
Men snart nog kommer du, först tvinga till att skruva för det behövs skruvas på en mtb hela tiden, och sen vilja göra mer och nere själv, så där ryker 'köpa i lbs för servicen' argumentet.
Med en beg slipper du förlora så mycket pengar på den första cykeln, som blir en experimentcykel.

Tillbaka
Topp