N_sandstrom sa:
Som sagt, vi har inga här som hatar elcyklar. Vi har bara ett par som försöker föra en sansad debatt om det. För att det är ett kontroversiellt koncept, och det påverkar oss alla som cyklar terräng, oavstt om vi gör det mer eller eller ej.
Men sen kommer det gång på gång in folk och kastar sig in i trådarnana, som känner sig skitkränkta och gnäller och försöker idiotförklara alla som uppmanar till att sätta sig in i vilka regler som gäller. Och då blir det tråkigt nog bara gnäll och konflikter kvar av allt.
Till TS, jag beklagar att du hittills fått ont om relevanta svar, men du är den sista i raden av mängder av trådar som övertagits av egoistiska individer som uppmanat till att skita i regelverk och hänsyn.
Fast "skita i regler" och "skita i hänsyn" behöver inte nödvändigtvis vara samma sak
Vi tar ett hypotetiskt scenario:
Säg att jag har en el-mtb och en mtb utan el.
(I verkligheten har jag mtb utan el, ingen med el)
Säg vidare att du är ute och går i skogen och jag är ute och cyklar.
Vi kommer på samma stig och blir mötande.
Jag saktar ner, håller avstånd i sidled och kanske hälsar verbalt eller med en vinkning eller någon annan gest också.
Om det är tillåtet att cykla utan el och förbjudet att cykla med el så har jag antingen följt reglerna, eller inte följt reglerna beroende på vilken cykel jag har haft.
Men visa hänsyn har jag gjort oavsett.
Säg om jag istället hade cyklat så fort jag kunde och hållit minsta möjliga avstånd i sidled utan att köra på dig.
Om jag då cyklar på mtb utan el.
Hade du då tänkt, ja ja, men han cyklade iaf på en cykel utan hjälpmotor, så då är det okej ändå?
Om vi ska ta extremfallen och ställa dem mot varandra så skulle jag hellre se att folk cyklar lugnt i skogen på elcykel (även om det inte är tillåtet) än att folk "svinar" och inte tänker en tanke på någon annan än sig själv på en cykel utan hjälpmotor.
Eller om vi vänder det åt andra hållet, att man bör alltid visa hänsyn mot folk man möter/passerar oavsett vilket fordon man framför, med eller utan motor, oavsett på eller utanför väg.