Sugen på E-mtb

Sugen på E-mtb
Hrm, inte sålänge du måste ha din el-mtb för att göra det.
Om du börjar klara det på din oassisterade mtb efteråt ska jag hålla med dig.

"höjt ribban för var jag klarar av att köra "

Sugen på E-mtb
Der Kaiser sa:

Jag klarade ju inte det... :) Visserligen på en 26" hardtail men där jag tidigare klev av och gick med cykeln kan jag nu trampa hela vägen uppför. Eller som i vintras när jag cyklade i skoterspår och på sjöisar i decimeterdjup snö. Det klarade jag heller inte med gamla cykeln. Mycket roligare!

Sugen på E-mtb
Så då har den ju inte höjt ribban för vad du klarar, det är cykeln som klarar mer, inte du.
Köp en vettig heldämpad modern trailhoj och försök utveckla dig på den, om du har någon som helst "sportmanship" i dig så kommer varje krux eller backe DU klarar på en tramp-mtb kännas som en större seger.

Och ja, jag anser att det är fuska att använda syrgas på höga berg. Och att använda epo i sport.
Liksom el-assistans är de mediciner och har sitt användnings område i att göra vardagen bättre och lättare för de som behöver det.
När man sportar gör man det själv.

fhansson925 sa:
Der Kaiser sa:

Jag klarade ju inte det... :) Visserligen på en 26" hardtail men där jag tidigare klev av och gick med cykeln kan jag nu trampa hela vägen uppför. Eller som i vintras när jag cyklade i skoterspår och på sjöisar i decimeterdjup snö. Det klarade jag heller inte med gamla cykeln. Mycket roligare!

Sugen på E-mtb
Jorå, jag provade faktiskt en Trek Fuel Ex 8 innan och var nära att köpa den men den hade bara blivit "lite bättre" än min gamla cykel. När jag provade en e-mtb som kostade ungefär lika mycket blev det en mycket större WOW känsla som fick mig att öppna plånboken.

Sen förstår jag inte resonemanget, en vanlig trailcykel har också begränsningar och det är att benkraften inte räcker till alla gånger. Hur mycket kolfiber och feta däck jag än har så finns det en gräns för hur mycket jag orkar trampa och den har jag nu ökat så att jag kan köra på andra ställen än tidigare. Det är klart att det är mer macho eller "sportmanship" att åka längdskidor i en slalombacke som Gunde Svan gjorde hellre än att ta skidliften och använda alpinskidor med stålkant. Alla kanske inte är lika macho... ?

Sugen på E-mtb
Bara lite kommentarer, till er Rebeller. Vi lägger oss inte i för att vi är gubbar, paragrafryttare etc. Vi lägger oss i för vi vill inte få cykelförbud och fler konflikter som sabbar det vi tycker är roligast.

@simon89: Förbudsdiskussionen är faktiskt inte bara en "mkt trolig historia", t o m sann. Sitter själv i dialogmöten och försöker hålla förbuden borta för mtb-cykling kring gbg, där det är svårt att få folk att förstå skillnaden på cyklar och motordrivna fordon. Dom är mycket angelägna om att elcykelförbudet efterlevs men pratar gärna med oss cyklister.

Förbudet är f ö inte alls "förlegat", det är från 2016.

fhansson925 sa:
Det är heller inte olagligt att köra i naturen men kräver ändå markägarens tillstånd så visa respekt och ta reda på vad som gäller för den led du tänker köra så är det inga problem.

Förtydligande: Det är olagligt att framföra elcyklar i terrängen mha allemansrätten. Dessutom får bara cykla på privat mark eller med markägarens tillstånd. För cyklar utan elassistans är det däremot grönt ljus genom allemansrätten, där behöver du inte tillstånd.

Sen ligger det en hel del i att i praktiken är inte det här med e-mtb ett problem utanför storstädernas redan konfliktfyllda stadsnära skogar, t ex Änggårdsbergen.

Prylen är säkert kul men lirar dåligt med just allemansrätten i Sverige, därav att vi har en del diskussion om det. Många verkar inte ens veta om det, och handlarna är inte ett dugg intresserade att informera om vad som gäller.

Peace out, hoppas vi alla kan ha kul i skogen länge framöver!

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
Westman sa:
Bara lite kommentarer, till er Rebeller. Vi lägger oss inte i för att vi är gubbar, paragrafryttare etc. Vi lägger oss i för vi vill inte få cykelförbud och fler konflikter som sabbar det vi tycker är roligast.

Men om det nu skulle bli ett lokalt förbud mot cyklar i skogen så är det väl elcyklarna man förbjuder först? Så har man gjort i några naturreservat bla och det är därför elcyklar inte ingår i allemansrätten för att det enkelt ska vara möjligt att förelägga ett lokalt förbud utan att förbjuda all cykling. Det måste man givetvis respektera..

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
Westman sa:

Men om det nu skulle bli ett lokalt förbud mot cyklar i skogen så är det väl elcyklarna man förbjuder först? Så har man gjort i några naturreservat bla och det är därför elcyklar inte ingår i allemansrätten för att det enkelt ska vara möjligt att förelägga ett lokalt förbud utan att förbjuda all cykling. Det måste man givetvis respektera..

Fast det behövs inga lokala förbud mot elcyklar i skogen längre då dom nu sen förra året är förbjudna via allemansrätten.
Allemansrätten gäller i naturreservat också, fast det kan i tillägg finnas reservatföreskrifter som ger ytterligare regler/inskränker allemansrätten.

Att förbjuda elcyklar på privat mark hoppas jag ingen vill eller tänker göra! Och på väg (via Trafikförordningen/lokal anvisning) finns ju ingen anledning att förbjuda dom heller. Riktigt bra som pendelfordon tycker jag, och nog de flesta andra.

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
Westman sa:
fhansson925 sa:
Westman sa:

Fast det behövs inga lokala förbud mot elcyklar i skogen längre då dom nu sen förra året är förbjudna via allemansrätten.
Allemansrätten gäller i naturreservat också, fast det kan i tillägg finnas reservatföreskrifter som ger ytterligare regler/inskränker allemansrätten.

Att förbjuda elcyklar på privat mark hoppas jag ingen vill eller tänker göra! Och på väg (via Trafikförordningen/lokal anvisning) finns ju ingen anledning att förbjuda dom heller. Riktigt bra som pendelfordon tycker jag, och nog de flesta andra.

Det här har ju dragits ett antal gånger; men jag förstår verkligen inte slutsatserna de dragit på Naturvårdsverkets hemsida: http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
De säger först att en elcykel är ett motoriserat fordon sedan att den får framföras i naturen med markägarens tillåtetelse. Jag förstår inte den slutsatsen. Är det ett motoriserat fordon så får den inte framföras i skogen, även om man har markägarens tillstånd (eller till och med är markägare om man nu inte använder den som arbetsfordon vilket föreslagits, men det känns extremt osannolikt att någon markägare har en elcykel som arbetsfordon).

Känns som att det behövs ett prejudikat annars kommer dessa trådar med samma argument återkomma i evighet, amen.

Sugen på E-mtb
Lars.E sa:
Lejon sa:
Känns som att det behövs ett prejudikat annars kommer dessa trådar med samma argument återkomma i evighet, amen.

Eller så kan man följa reglerna oavsett vilket straff en eventuell överträdelse skulle innebära. Halleluja!
Jo att försöka följa lagen är en bra utgångspunkt, men eftersom Naturvårdsverket inte är en lagstiftande myndighet och de till och med skriver att de själva "bedömer" lagstiftningen på sitt sätt så vet vi ju egentligen inte vad som är lagligt eller inte.
(Att följa ALLA lagar och regler är för övrigt enligt mig omöjligt om man inte är en extremt osmidig människa, men det är kanske en annan (evig) diskussion. De som hävdar att de alltid följer lagen är antingen självbedragare eller lögnare om du frågar mig :-) Eftersom jag själv begår mindre lagbrott varje dag - precis som en mycket stor andel av alla som rör sig i trafiken om man ska hårdra det - tycker jag det är förmätet av mig om jag ska begära att ingen annan begår lagbrott som inte har någon negativ konsekvens för någon annan, även om jag själv troligen aldrig någonsin kommer elcykla i skogen. För sakens skull: jag är emot vålds-elcyklande på stigar som medför olägenhet för andra, men elcyklande med omdöme i skogen har jag inget emot eftersom det - med omdöme - inte är värre/farligare/ondskefullare än vanligt cyklande.

Sugen på E-mtb
Lejon sa:
För sakens skull: jag är emot vålds-elcyklande på stigar som medför olägenhet för andra, men elcyklande med omdöme i skogen har jag inget emot eftersom det - med omdöme - inte är värre/farligare/ondskefullare än vanligt cyklande.

Precis som vålds-cyklande med vanlig cykel också kan göra stor skada och borde bestraffas.

Sugen på E-mtb
N_sandstrom sa:
Som sagt, vi har inga här som hatar elcyklar. Vi har bara ett par som försöker föra en sansad debatt om det. För att det är ett kontroversiellt koncept, och det påverkar oss alla som cyklar terräng, oavstt om vi gör det mer eller eller ej.

Men sen kommer det gång på gång in folk och kastar sig in i trådarnana, som känner sig skitkränkta och gnäller och försöker idiotförklara alla som uppmanar till att sätta sig in i vilka regler som gäller. Och då blir det tråkigt nog bara gnäll och konflikter kvar av allt.

Till TS, jag beklagar att du hittills fått ont om relevanta svar, men du är den sista i raden av mängder av trådar som övertagits av egoistiska individer som uppmanat till att skita i regelverk och hänsyn.

Fast "skita i regler" och "skita i hänsyn" behöver inte nödvändigtvis vara samma sak

Vi tar ett hypotetiskt scenario:
Säg att jag har en el-mtb och en mtb utan el.
(I verkligheten har jag mtb utan el, ingen med el)

Säg vidare att du är ute och går i skogen och jag är ute och cyklar.
Vi kommer på samma stig och blir mötande.
Jag saktar ner, håller avstånd i sidled och kanske hälsar verbalt eller med en vinkning eller någon annan gest också.

Om det är tillåtet att cykla utan el och förbjudet att cykla med el så har jag antingen följt reglerna, eller inte följt reglerna beroende på vilken cykel jag har haft.
Men visa hänsyn har jag gjort oavsett.

Säg om jag istället hade cyklat så fort jag kunde och hållit minsta möjliga avstånd i sidled utan att köra på dig.
Om jag då cyklar på mtb utan el.
Hade du då tänkt, ja ja, men han cyklade iaf på en cykel utan hjälpmotor, så då är det okej ändå?

Om vi ska ta extremfallen och ställa dem mot varandra så skulle jag hellre se att folk cyklar lugnt i skogen på elcykel (även om det inte är tillåtet) än att folk "svinar" och inte tänker en tanke på någon annan än sig själv på en cykel utan hjälpmotor.

Eller om vi vänder det åt andra hållet, att man bör alltid visa hänsyn mot folk man möter/passerar oavsett vilket fordon man framför, med eller utan motor, oavsett på eller utanför väg.

Sugen på E-mtb
Lejon sa:
Lars.E sa:
Lejon sa:

Eller så kan man följa reglerna oavsett vilket straff en eventuell överträdelse skulle innebära. Halleluja!
Jo att försöka följa lagen är en bra utgångspunkt, men eftersom Naturvårdsverket inte är en lagstiftande myndighet och de till och med skriver att de själva "bedömer" lagstiftningen på sitt sätt så vet vi ju egentligen inte vad som är lagligt eller inte.
(Att följa ALLA lagar och regler är för övrigt enligt mig omöjligt om man inte är en extremt osmidig människa, men det är kanske en annan (evig) diskussion. De som hävdar att de alltid följer lagen är antingen självbedragare eller lögnare om du frågar mig :-) Eftersom jag själv begår mindre lagbrott varje dag - precis som en mycket stor andel av alla som rör sig i trafiken om man ska hårdra det - tycker jag det är förmätet av mig om jag ska begära att ingen annan begår lagbrott som inte har någon negativ konsekvens för någon annan, även om jag själv troligen aldrig någonsin kommer elcykla i skogen. För sakens skull: jag är emot vålds-elcyklande på stigar som medför olägenhet för andra, men elcyklande med omdöme i skogen har jag inget emot eftersom det - med omdöme - inte är värre/farligare/ondskefullare än vanligt cyklande.

Även jag bryter mot många regler, både sådana som aldrig ger något straff och såna som ofta ger straff om fel person får reda på det.
Däremot tycker jag att det är helt på sin plats att upplysa folk om saker som bryter mot reglerna, vad straffet än må vara. Om dom sedan väljer att bryta mot reglerna ändå så är det som det är.
Tyvärr verkar det som att inte alla förstår att de bryter mot reglerna, än hur ofta någon säger det till dem.

Sugen på E-mtb
GuessWho sa:
N_sandstrom sa:
Som sagt, vi har inga här som hatar elcyklar. Vi har bara ett par som försöker föra en sansad debatt om det. För att det är ett kontroversiellt koncept, och det påverkar oss alla som cyklar terräng, oavstt om vi gör det mer eller eller ej.

Men sen kommer det gång på gång in folk och kastar sig in i trådarnana, som känner sig skitkränkta och gnäller och försöker idiotförklara alla som uppmanar till att sätta sig in i vilka regler som gäller. Och då blir det tråkigt nog bara gnäll och konflikter kvar av allt.

Till TS, jag beklagar att du hittills fått ont om relevanta svar, men du är den sista i raden av mängder av trådar som övertagits av egoistiska individer som uppmanat till att skita i regelverk och hänsyn.

Fast "skita i regler" och "skita i hänsyn" behöver inte nödvändigtvis vara samma sak

Vi tar ett hypotetiskt scenario:
Säg att jag har en el-mtb och en mtb utan el.
(I verkligheten har jag mtb utan el, ingen med el)

Säg vidare att du är ute och går i skogen och jag är ute och cyklar.
Vi kommer på samma stig och blir mötande.
Jag saktar ner, håller avstånd i sidled och kanske hälsar verbalt eller med en vinkning eller någon annan gest också.

Om det är tillåtet att cykla utan el och förbjudet att cykla med el så har jag antingen följt reglerna, eller inte följt reglerna beroende på vilken cykel jag har haft.
Men visa hänsyn har jag gjort oavsett.

Säg om jag istället hade cyklat så fort jag kunde och hållit minsta möjliga avstånd i sidled utan att köra på dig.
Om jag då cyklar på mtb utan el.
Hade du då tänkt, ja ja, men han cyklade iaf på en cykel utan hjälpmotor, så då är det okej ändå?

Om vi ska ta extremfallen och ställa dem mot varandra så skulle jag hellre se att folk cyklar lugnt i skogen på elcykel (även om det inte är tillåtet) än att folk "svinar" och inte tänker en tanke på någon annan än sig själv på en cykel utan hjälpmotor.

Eller om vi vänder det åt andra hållet, att man bör alltid visa hänsyn mot folk man möter/passerar oavsett vilket fordon man framför, med eller utan motor, oavsett på eller utanför väg.

+1

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:

Håhåjaja... Killen med kollen tror jag.

Sugen på E-mtb
Det är ett konstigt resonemang det här, att elmtb ska dra till sej en svans av "ynglingar" som aldrig tidigare ägt en cykel, och givetvis missköter sej och ger vanliga, rättrådiga cyklister dåligt rykte.
Jag har sett ett antal vanliga mtbcyklister missköta sej, men aldrig en elmtbcyklist...mest beroende på att elmtb faktiskt inte är så vanligt, eller att såväl batteri som elmotor är så diskreta att man inte lägger märke till dem.

Sugen på E-mtb
Lars.E sa:
Även jag bryter mot många regler, både sådana som aldrig ger något straff och såna som ofta ger straff om fel person får reda på det.
Däremot tycker jag att det är helt på sin plats att upplysa folk om saker som bryter mot reglerna, vad straffet än må vara. Om dom sedan väljer att bryta mot reglerna ändå så är det som det är.
Tyvärr verkar det som att inte alla förstår att de bryter mot reglerna, än hur ofta någon säger det till dem.

Det finns folk åt andra hållet också som tror att vissa saker är olagligt fast det inte är det, tex som att det skulle vara förbjudet med elcyklar i skogen. Hur många gånger man än förklarar så vill de ändå tolka saker fel för egen egoistisk vinning och det är minst lika tråkigt.

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
ForesterGuy sa:
Det är ett konstigt resonemang det här, att elmtb ska dra till sej en svans av "ynglingar" som aldrig tidigare ägt en cykel, och givetvis missköter sej och ger vanliga, rättrådiga cyklister dåligt rykte.
Jag har sett ett antal vanliga mtbcyklister missköta sej, men aldrig en elmtbcyklist...mest beroende på att elmtb faktiskt inte är så vanligt, eller att såväl batteri som elmotor är så diskreta att man inte lägger märke till dem.

Haha, så är det verkligen! De som kör E-mtb har legat under en sten hela tiden och precis nu när det finns elcyklar på marknaden har de plötsligt hoppat fram och terroriserar alla som vistas i skogen! Det är aldrig erfarna mountainbikare som har börjat med att bygga egen BMX hemma i garaget och kört flertalet XC långlopp i sina bästa år för att senare vilja ha en rolig turcykel när kroppen börjar säga stopp. Nej, för så kan det väl ändå inte vara..

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
Många elmtbhatare har ett storstadsperspektiv, och det är klart att en stor mängd cyklister på ett begränsat område kan slita på terrängen, elektrifierat eller ej. I skogslänen är det sällan ett problem, där jag cyklar på somrarna är chansen större att stöta på renar än andra cyklister...

Med det sagt så sliter inte en elmtb mer på terrängen än en vanlig mtb, de flesta skadorna verkar uppstå pga bromssladdar.
Och nej, att en elmtb är tung spelar ingen roll, det är väl snarare totalvikten cykel + cyklist som är intressant då. Min gamla militärcykel är tyngre än min elmtb, och man hör aldrig någon ropa på förbud där...
Förbud mot cyklister över 100 kg kanske? Jag klarar mej under den gränsen även om man räknar in min elmtb, eller militärcykeln. ;-)

Sugen på E-mtb
ForesterGuy sa:

Måste vara för att elmtb är så vansinnigt billigt så vilken snorunge som helst kan köpa dem.... Eller?
Jag tror att den cykelboom vi ser i Sverige kräver mer utbildning från myndigheter. Vad gäller i trafiken och vad gäller i skogen... För både gående, cyklister och bilister m.fl.

Sugen på E-mtb
Lejon sa:
Det här har ju dragits ett antal gånger; men jag förstår verkligen inte slutsatserna de dragit på Naturvårdsverkets hemsida: http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
De säger först att en elcykel är ett motoriserat fordon sedan att den får framföras i naturen med markägarens tillåtetelse. Jag förstår inte den slutsatsen. Är det ett motoriserat fordon så får den inte framföras i skogen, även om man har markägarens tillstånd (eller till och med är markägare om man nu inte använder den som arbetsfordon vilket föreslagits, men det känns extremt osannolikt att någon markägare har en elcykel som arbetsfordon).

Hmm, verkar som du blandar ihop det med terrängkörningslagen?! Den gäller inte elcyklar utan bara motordrivna fordon. Motoriserat behöver inte betyda att det är motordrivet..

Sugen på E-mtb
Sugen på E-mtb
Sugen på E-mtb
emmer sa:
JPL sa:
ForesterGuy sa:
JPL sa:
Det är svårt att förklara för den som verkligen inte vill förstå.....
Vad är det du inte förstår, yngling?
Som jag skrivit tidigare i tråden, jag är inte ute efter en debatt med anonyma småtroll.
Tänk på att du riskerar att hamna i debatt med en som kör skittung el-fullgung med sidostöd...
Bara så du vet hur aparta folk kan vara :-)

Eller få svar från en som tycker om att förstöra trådar med lögner och tror han äger skogen. En del tänker verkligen bara på sig själva..

Sugen på E-mtb
ForesterGuy sa:
JPL sa:
ForesterGuy sa:
JPL sa:

Vad är det du inte förstår, yngling?

Som jag skrivit tidigare i tråden, jag är inte ute efter en debatt med anonyma småtroll.

Här är det säkrast att vara anonym, annars kommer väl Emmer med basebollträt...

Haha, vänta bara tills Bengt-Re kommer med sitt dravel! Orka..

Sugen på E-mtb
JPL sa:

Det är sant.

Men oavsett om ämnet handlar om el-mtb, något annat inom cykling eller något ämne som inte handlar om cykling överhuvudtaget så finns det väl utrymme för olika åsikter?

Om någon har en åsikt som är raka motsatsen din åsikt (oavsett ämne) och denna någon förklarar sin ståndpunkt för dig på ett begripligt sätt, innebär det automatiskt att du byter åsikt?

De flesta är inte så narcissistiska att de tycker att alla som inte håller med dem i alla situationer är totalt korkade.

(För övrigt så tyckte jag att ditt "En skillnad på en del av oss gubbar och er ynglingar, är att fler gubbar har erfarenhet av hur tufft motstånd vi skogscyklister stöter på mellan varven"-inlägg var sansat)

Sugen på E-mtb
GuessWho sa:
(För övrigt så tyckte jag att ditt "En skillnad på en del av oss gubbar och er ynglingar, är att fler gubbar har erfarenhet av hur tufft motstånd vi skogscyklister stöter på mellan varven"-inlägg var sansat)

...förutom tilltalet "er ynglingar" till personer vars ålder han inte känner till...

Sugen på E-mtb
ForesterGuy sa:
GuessWho sa:

...förutom tilltalet "er ynglingar" till personer vars ålder han inte känner till...

Förvisso, men om man ser till helheten.
Annars får du väl ta det som en komplimang om någon tycker att du ser ut att vara ung, stark och snygg ? :p

Sugen på E-mtb
Hej igen, jag är inte ute efter tjaffsigheter, men jag har säkert varit plumpt i mitt sätt att uttrycka mej.

Det var liksom inte en åsikt jag framförde utan ett försök till förklarande varför många vill undvika el-MTB i skogen.
Att jag skrev yngling berodde helt enkelt på att det uttalades "gubbar" om många av de som uttryckte sej negativt om el-MTB, och då antog jag det som rimligt att den som kallar de äldre på ett forum för gubbar, själv är yngre, och då relativt sett är en yngling jmf med gubbar.

Men om någon nu tog illa upp av att bli kallad yngling, så var det inte min avsikt. Däremot blir jag ju gruvligt nyfiken på om du ForesterGuy vill tala om vem du är och avanonymisera dej och tala om hur gammal du är. :)

Sugen på E-mtb
GuessWho sa:
ForesterGuy sa:
GuessWho sa:

Förvisso, men om man ser till helheten.
Annars får du väl ta det som en komplimang om någon tycker att du ser ut att vara ung, stark och snygg ? :p

Nä, jag har ju elmtb så jag måste ju vara klen, lat och tjock...

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
Lejon sa:

Hmm, verkar som du blandar ihop det med terrängkörningslagen?! Den gäller inte elcyklar utan bara motordrivna fordon. Motoriserat behöver inte betyda att det är motordrivet..

I lagboken är en 250w elcykel=cykel. Då borde inte terrängkörningslagen spela någon roll alls. Men sen "bedömer" Naturvårdsverket att det ändå är att betrakta som att elcyklar borde undantas från allemansrätten eftersom den är motoriserad (inte ett motorfordon). Det är det jag inte får ihop. Men det finns kanske någon lagtext (alltså inte Naturvårdsverkets bedömningar) som förklarar hur Naturvårdsverket gör sin bedömning att elcykel inte får framföras i naturen trots att den inte är ett motorfordon?

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
Lejon sa:
I lagboken är en 250w elcykel=cykel. Då borde inte terrängkörningslagen spela någon roll alls.

Korrekt, i kapitlet om vad som räknas som ett motordrivet fordon så undantas uttryckligen pedalassisterade fordon oavsett motorstorlek. Elcyklar är alltså inte förbjudna att köras fritt i naturen som en motorcykel är.

Lejon sa:
Men sen "bedömer" Naturvårdsverket att det ändå är att betrakta som att elcyklar borde undantas från allemansrätten eftersom den är motoriserad (inte ett motorfordon). Det är det jag inte får ihop. Men det finns kanske någon lagtext (alltså inte Naturvårdsverkets bedömningar) som förklarar hur Naturvårdsverket gör sin bedömning att elcykel inte får framföras i naturen trots att den inte är ett motorfordon?

Det är det här vissa verkar ha svårt att förstå och det står också ganska luddigt och tvetydigt på flertalet ställen. Att inte ha rätt att vistas i naturen enligt allemansrätten betyder inte att det är förbjudet, det krävs bara tillåtelse av markägaren. Terrängkörningslagen däremot totalförbjuder motordrivna fordon, till och med markägaren själv får inte köra där.

Men som någon skrev tidigare att det bara skulle vara tillåtet på privat mark vete tusan, har aldrig sett det påståendet tidigare. Hur skulle man då kunna få cykla på uppmärkta leder i Rörbäcksnäs, Idre och Åre med elcyklar om det bara gäller privat mark?

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
Lejon sa:
Men det finns kanske någon lagtext (alltså inte Naturvårdsverkets bedömningar) som förklarar hur Naturvårdsverket gör sin bedömning att elcykel inte får framföras i naturen trots att den inte är ett motorfordon?

Om du kollar på Naturvårdsverkets formulering så gör de flera hänvisningar. Alla SOU och prop:ar som det hänvisas till finns på nätet.

Sugen på E-mtb
oxr sa:
Lejon sa:
Men det finns kanske någon lagtext (alltså inte Naturvårdsverkets bedömningar) som förklarar hur Naturvårdsverket gör sin bedömning att elcykel inte får framföras i naturen trots att den inte är ett motorfordon?

Om du kollar på Naturvårdsverkets formulering så gör de flera hänvisningar. Alla SOU och prop:ar som det hänvisas till finns på nätet.

Min fråga var dåligt formulerad; det är tydligt i min länk vad de baserar sin bedömning på, men "färdig" lagtext saknas alltså?

Sugen på E-mtb
Lejon sa:
oxr sa:
Lejon sa:

Min fråga var dåligt formulerad; det är tydligt i min länk vad de baserar sin bedömning på, men "färdig" lagtext saknas alltså?

Vad är det för lagtext du syftar på? Naturvårdsverket har gjort sin bedömning utifrån de lagar och bestämmelser som redan finns.

Sugen på E-mtb
Lars.E sa:
Edarion sa:
Vi kan ta den här diskussionen i länkad tråd istället, så slipper vi gå OT här.

Tack!

Fast det är väl inte OT att berätta för TS att det hen vill göra generellt inte är tillåtet?

Man kan väl göra det med en hänvisning till tråden i länken då? Istället för att det ska ta 10, 20 eller 100 inlägg? Det råder dessutom delade meningar kring lagen och tonen är oftast otrevlig.
Fler frågor i ämnet hänvisar även jag till den tråden... Denna skulle handla om tips kring el-mtb. Låt det vara så.

Tillbaka
Topp