Sugen på E-mtb

Sugen på E-mtb
Sugen på E-mtb
I NORGE https://elbil.no har man nyligen genomfört en lagändring så att el-cyklar nu jämställs med vanliga cyklar och är tillåtna i skog och mark. (med enstaka undantag)
Kanske något för Sverige att ta efter? Stefan Löfven! Läser du här?

Sugen på E-mtb
diktator.jpg

Sidan 3.

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
Edarion sa:
fhansson925 sa:
Lars.E sa:
Edarion sa:
Vi kan ta den här diskussionen i länkad tråd istället, så slipper vi gå OT här.

Tack!

Fast det är väl inte OT att berätta för TS att det hen vill göra generellt inte är tillåtet?

Vad är det TS vill göra som inte är tillåtet?

Men snälla... Nu är du där igen! Ta det i annan tråd!

Jag blev nyfiken på vad Lars.E menar med sitt inlägg?

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:

Jag menar att Naturvårdsverket anser att det inte är tillåtet att cykla el-cykel i skogen utan markägarens tillstånd.
TS ville ha en el-MTB att cykla stig med... Vilket inte anses vara tillåtet. Därför försöker folk att upplysa vederbörande om det.

Själv har jag inget emot el-cyklar i skogen och jag cyklar ofta med glädje efter stigar som är uppkörda av enduromotorcyklar, fyrhjulingar och andra motoriserade fordon och leksaker.

Sugen på E-mtb
Lars.E sa:
fhansson925 sa:

Jag menar att Naturvårdsverket anser att det inte är tillåtet att cykla el-cykel i skogen utan markägarens tillstånd.
TS ville ha en el-MTB att cykla stig med... Vilket inte anses vara tillåtet. Därför försöker folk att upplysa vederbörande om det.

Själv har jag inget emot el-cyklar i skogen och jag cyklar ofta med glädje efter stigar som är uppkörda av enduromotorcyklar, fyrhjulingar och andra motoriserade fordon och leksaker.

Jag läser TS inlägg och kan fortfarande inte se något olagligt i det? Kan inte läsa att han tänker cykla utan tillstånd eller där det råder förbud någonstans faktiskt..

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
Lars.E sa:
fhansson925 sa:

Jag läser TS inlägg och kan fortfarande inte se något olagligt i det? Kan inte läsa att han tänker cykla utan tillstånd eller där det råder förbud någonstans faktiskt..

Hoppas jag har fel, men just nu tolkar jag det mest som att du är ute efter att tjaffsa. Lite halvt om halvt retoriska frågor som man ändå ska svara på så att du får vatten på din binära kvarn. (Antingen eller, ett eller noll, rätt eller fel.) Försök att tolka in vad avsikten är med det som skrivs istället. Men som sagt, jag kan ha misstolkat din text, det är ju lätt så med skriven text utan den muntliga konversationens nyanser.....Så jag ber om ursäkt preventivt om så skulle vara fallet.

Skulle det kunna vara som så att i all välmening så tolkar man TS som mindre kunnig i ämnet, och även om TS inte har angivit att hen ska cykla utan tillstånd så kanske det är lätt att tolka att TS inte har tänkt i dom banorna alls, och då lyfter man upp även den aspekten.

Sugen på E-mtb
JPL sa:
Hoppas jag har fel, men just nu tolkar jag det mest som att du är ute efter att tjaffsa. Lite halvt om halvt retoriska frågor som man ändå ska svara på så att du får vatten på din binära kvarn. (Antingen eller, ett eller noll, rätt eller fel.) Försök att tolka in vad avsikten är med det som skrivs istället. Men som sagt, jag kan ha misstolkat din text, det är ju lätt så med skriven text utan den muntliga konversationens nyanser.....Så jag ber om ursäkt preventivt om så skulle vara fallet.

Skulle det kunna vara som så att i all välmening så tolkar man TS som mindre kunnig i ämnet, och även om TS inte har angivit att hen ska cykla utan tillstånd så kanske det är lätt att tolka att TS inte har tänkt i dom banorna alls, och då lyfter man upp även den aspekten.

Vem menar du? Jag ville bara veta vad Lars.E menade med att TS tänker göra något olagligt? Ungefär som att anklaga någon som köper en bil att bryta mot lagen bara för att det är möjligt att köra över tillåten hastighet.

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
JPL sa:

Vem menar du? Jag ville bara veta vad Lars.E menade med att TS tänker göra något olagligt? Ungefär som att anklaga någon som köper en bil att bryta mot lagen bara för att det är möjligt att köra över tillåten hastighet.

Snacka om att bara söka konflikt och meningskiljaktigheter... Nu har du fått din sista chans av mig eller lyckats, vad vet jag... Du blir härmed den första jag ignorerar... Grattis!

Sugen på E-mtb
Edarion sa:
Snacka om att bara söka konflikt och meningskiljaktigheter... Nu har du fått din sista chans av mig eller lyckats, vad vet jag... Du blir härmed den första jag ignorerar... Grattis!

OK, det var ju tråkigt att du tycker så för det var inte min mening. Däremot tycker jag det är synd att varenda tråd om elcyklar ska förstöras av inlägg om tolkningar av lagar och regler och att personer som är intresserade och vill veta mer hela tiden blir anklagade för att göra något olagligt. Tror jag inte varit med om en vettig tråd om elcyklar på det här forumet utan att personer som emmer, Beng-Re och ett gäng andra ska förstöra dem med löjligt tjafs och trams. Det är väldigt synd...

Sugen på E-mtb
Vad finns det för märken som är skapliga ? jag tycker dom är lite dyra och vad väger dom ?jag kommer nog köpa en om något år dom är nog väldigt praktiska

Sugen på E-mtb
toysc sa:
Vad finns det för märken som är skapliga ? jag tycker dom är lite dyra och vad väger dom ?jag kommer nog köpa en om något år dom är nog väldigt praktiska

Om man utgår ifrån en vettig cykel utan motor kostar det utan vidare 15.000 kr. Lägg till lite starkare komponenter och en bra motor så är allt under 20.000 kr ett helt ok pris skulle jag säga.

Sugen på E-mtb
toysc sa:

I stort sett alla de stora märkena har idag olika E-mtb's i olika prislägen men räkna med minst 20 000 kr för en ny. Vikten varierar lite men runt 20 kg är vanligt. Rideaway säljer ganska prisvärda e-mtb's från Haibike mfl: http://www.rideaway.se/ebikes/

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
Edarion sa:

OK, det var ju tråkigt att du tycker så för det var inte min mening. Däremot tycker jag det är synd att varenda tråd om elcyklar ska förstöras av inlägg om tolkningar av lagar och regler och att personer som är intresserade och vill veta mer hela tiden blir anklagade för att göra något olagligt. Tror jag inte varit med om en vettig tråd om elcyklar på det här forumet utan att personer som emmer, Beng-Re och ett gäng andra ska förstöra dem med löjligt tjafs och trams. Det är väldigt synd...

Försök inte, det görs tjafs- och tramsinlägg från bägge sidor.

Sugen på E-mtb
JTF sa:
fhansson925 sa:
...ända tills någon kommer och tjafsar om lagar och regler.

Du kan väl fortsätta vara trevlig och saklig även mot dom som "tjafsar om lagar och regler".

Jag har försökt vara saklig flera gånger men tröttnade när jag hela tiden möttes av otrevliga inlägg av personer som anser att det är deras "rätt" att försvara cykling i skogen. Finns några trådar som visar det..

Sugen på E-mtb
Jag tycker att alla här borde försvara rätten att cykla i skogen.

fhansson925 sa:
JTF sa:
fhansson925 sa:
...ända tills någon kommer och tjafsar om lagar och regler.

Du kan väl fortsätta vara trevlig och saklig även mot dom som "tjafsar om lagar och regler".

Jag har försökt vara saklig flera gånger men tröttnade när jag hela tiden möttes av otrevliga inlägg av personer som anser att det är deras "rätt" att försvara cykling i skogen. Finns några trådar som visar det..

Sugen på E-mtb
Ni som kritiserar E-MTB kanske ska lugna er lite. Jag har långfärdscyklat, kört landsvägscykling och mycket MTB under alla år men en knäskada har satt stopp för alltför hård ansträngning vid "vanlig" cykling.
Nu har jag skaffat en E-MTB och kan återigen få glädjen av att komma ut och cykla både i terräng och rundor runt staden. Och jag cyklar precis på samma terrängavsnitt som när jag kunde cykla "muskel"-MTB. Elen hjälper till och kompenserar för det jag inte klarar på samma sätt idag. Varför ska jag fråga markägaren om detta? Om lagen förbjuder mig så är det en lag som faktiskt är omodern och kränkande (modernt ord i dessa tider). Ni som kritiserar tänk att du själv en dag inte kan cykla som tidigare men har kvar samma begär att komma ut i naturen som är det fantastiska med MTB.

Sugen på E-mtb
Elgigant sa:
Ni som kritiserar E-MTB kanske ska lugna er lite. Jag har långfärdscyklat, kört landsvägscykling och mycket MTB under alla år men en knäskada har satt stopp för alltför hård ansträngning vid "vanlig" cykling.
Nu har jag skaffat en E-MTB och kan återigen få glädjen av att komma ut och cykla både i terräng och rundor runt staden. Och jag cyklar precis på samma terrängavsnitt som när jag kunde cykla "muskel"-MTB. Elen hjälper till och kompenserar för det jag inte klarar på samma sätt idag. Varför ska jag fråga markägaren om detta? Om lagen förbjuder mig så är det en lag som faktiskt är omodern och kränkande (modernt ord i dessa tider). Ni som kritiserar tänk att du själv en dag inte kan cykla som tidigare men har kvar samma begär att komma ut i naturen som är det fantastiska med MTB.

Kul att du hittat ett sätt att komma ut i skogen men kontrollera vad som gäller där du åker. Problemet är att vissa inte kan skilja på sak och person och menar att alla som kör e-mtb's är ligister och förstör naturen.

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
Elgigant sa:

Kul att du hittat ett sätt att komma ut i skogen men kontrollera vad som gäller där du åker. Problemet är att vissa inte kan skilja på sak och person och menar att alla som kör e-mtb's är ligister och förstör naturen.

:-) Enduro-cyklister sliter också på naturen, men det klagar inte elcykelmotståndarna på...

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
Man kan väl säga att rent slitagemässigt på naturen så kan man nog jämställa en motionär på en E-MTB med en elit på MTB. Snittfarten på en MTB-bana blir inte högre för E-cyklaren jmf med elitcyklisten. På en timme cyklar jag max 20 km på en kuperad bana, en elit typ 25 km. Slitaget blir större för eliten. Vikten på elcykeln är ca 6 kg högre.

Sugen på E-mtb
Elgigant sa:
Man kan väl säga att rent slitagemässigt på naturen så kan man nog jämställa en motionär på en E-MTB med en elit på MTB. Snittfarten på en MTB-bana blir inte högre för E-cyklaren jmf med elitcyklisten. På en timme cyklar jag max 20 km på en kuperad bana, en elit typ 25 km. Slitaget blir större för eliten. Vikten på elcykeln är ca 6 kg högre.

Slitaget beror nog mer på däck och åkstil..

Sugen på E-mtb
Precis, vad jag vill säga är alltså att E-MTB inte sliter mer på naturen total sett om man tar hänsyn till vilka som använder E-MTB jmf med MTB förutsatt samma åktider och vikt på cyklist.

Sugen på E-mtb
Men el-gigant, alla som väljer el-mtb gör det inte för att de är permanent begränsade. Du är den första i nån av de här trådarna som säger sig göra det. Många el-mtb-entusiaster säger att en fördel att man kommer längre på samma ansträngning, så de som väljer el-mtb utan handikapp kommer cykla längre och alltså slita mer på marken.

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
Lars.E sa:
fhansson925 sa:

TS vill ha E-mtb till stigcykling.
Även om hen inte skrivit exakt var den stigen ligger och om markägaren gett löfte så kan man ju misstänka att tanken var att cykla stig i random skog där hen för tillfället blir sugen att cykla.
Men självklart finns det en chans att TS har koll på ett speciellt område där hen har blivit lovad att cykla med E-mtb.
Men det framgår inte med övertygande tydlighet, så jag förstår att det finns cyklister här som gärna informerar om de regler som gäller.

Åter igen... Jag har personligen inget emot elcyklar, men jag tycker att det är lite lustigt hur el-cyklisterna går i så djup försvarsställning och sedan går till hård motattack så fort någon cyklist informerar om att Naturvårdsverket anser att allemansrätten inte gäller el-cyklar.

Välkommen att ställa frågor på det du tycker är oklart och felaktigt i det jag försöker föra fram.
Gissningsvis tycker du att jag bara tjafsar? Som alla andra som inte tolkar allt som du gör. Och det finns säkert fler här som tycker att jag tjafsar? Men jag försöker iallafall svara på dina funderingar om varför E-mtb trådar blir som dom blir så gott jag kan.

Sugen på E-mtb
Der Kaiser sa:
Men el-gigant, alla som väljer el-mtb gör det inte för att de är permanent begränsade. Du är den första i nån av de här trådarna som säger sig göra det. Många el-mtb-entusiaster säger att en fördel att man kommer längre på samma ansträngning, så de som väljer el-mtb utan handikapp kommer cykla längre och alltså slita mer på marken.

Vi får sänka effekten på de vältränade cyklisterna med anti-EPO då...

Sugen på E-mtb
ForesterGuy sa:
Der Kaiser sa:

Vi får sänka effekten på de vältränade cyklisterna med anti-EPO då...

Och förbjuda endurotävlingar i skogen...

(obs- trams/ironi)

Senast ändrad:
Sugen på E-mtb
Lars.E sa:
fhansson925 sa:
Lars.E sa:
fhansson925 sa:

Även om hen inte skrivit exakt var den stigen ligger och om markägaren gett löfte så kan man ju misstänka att tanken var att cykla stig i random skog där hen för tillfället blir sugen att cykla.
Men självklart finns det en chans att TS har koll på ett speciellt område där hen har blivit lovad att cykla med E-mtb.
Men det framgår inte med övertygande tydlighet, så jag förstår att det finns cyklister här som gärna informerar om de regler som gäller.

Åter igen... Jag har personligen inget emot elcyklar, men jag tycker att det är lite lustigt hur el-cyklisterna går i så djup försvarsställning och sedan går till hård motattack så fort någon cyklist informerar om att Naturvårdsverket anser att allemansrätten inte gäller el-cyklar.

Välkommen att ställa frågor på det du tycker är oklart och felaktigt i det jag försöker föra fram.
Gissningsvis tycker du att jag bara tjafsar? Som alla andra som inte tolkar allt som du gör. Och det finns säkert fler här som tycker att jag tjafsar? Men jag försöker iallafall svara på dina funderingar om varför E-mtb trådar blir som dom blir så gott jag kan.

Ok, det var ju vänligt att informera vad som gäller. Problemet är att det görs i varenda tråd som handlar om elcyklar. Ibland även i otrevlig ton och det skapar irritation bland de som vill diskutera seriöst. Jag sa aldrig att du tjafsar men du la fram det som att TS tänkte göra något olagligt vilket jag inte kunde förstå. Peace

Sugen på E-mtb
Att en elmtb är tung gör inte att den sliter mer på terrängen, det är snarare totalvikten som kan bidra till det.
Däremot är vikten en nackdel när man ska bära cykeln, sen det dök upp smartphones med möjlighet att köra kartappar så har jag roat mej med att cykla ut på små skogsvägar och se om det finns stigar som man kan använda som genvägar till nästa skogsväg. Vissa gånger har terrängen varit så kuperad att jag fått bära cykeln nån kilometer, och det gör man ogärna med en cykel som väger 22 kg... ;-)
Jag har också cyklat till sjöar som enligt kartan inte har väg runtom, för att se om det går att köra runt med cykel.
Ibland går det inte ens att gå runt ens om man inte släpar/bär på en cykel, inte enbart beroende på åns bredd.
Att leta rätt på gamla huggarkojor är också kul, fast en del som jag besökte som barn är svåra att hitta nu, pga av all sly som växt upp runtomkring. Trots GPS så gick jag förbi en koja flera gånger på några tiotal meters avstånd...
Vissa av vägarna i de här trakterna är på god väg att bli terräng, eftersom de på sin höjd används som skoterled på vintern. Man kan köra bil där, om man vill meja ned de tre meter höga björkarna som växer mitt i vägen...

Jag är inte primärt ute efter att träna och skaffa mej kondis här, jag är ute på upptäcktsfärd.

Bilagor

• DSC_0373.JPG
    DSC_0373.JPG
    458.6 KB · Besök: 21
Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
Lars.E sa:
fhansson925 sa:
Lars.E sa:
fhansson925 sa:

Ok, det var ju vänligt att informera vad som gäller. Problemet är att det görs i varenda tråd som handlar om elcyklar. Ibland även i otrevlig ton och det skapar irritation bland de som vill diskutera seriöst. Jag sa aldrig att du tjafsar men du la fram det som att TS tänkte göra något olagligt vilket jag inte kunde förstå. Peace

Den informationen kan nog vara befogad i de flesta trådarna om E-mtb. Så jag förstår att det finns cyklister här som gärna sprider den informationen.
Jag försökte ju ändå att tona ner det genom att skriva "Naturvårdsverket anser att det inte är tillåtet att cykla el-cykel i skogen utan markägarens tillstånd." Då jag valde orden "anser" och "inte tillåtet" istället för olagligt så är det ett försök till en snällare formulering än vad din tolkning blev.
Men som sagt... Text går att tolka lite som man vill.

Sugen på E-mtb
Lars.E sa:
Den informationen kan nog vara befogad i de flesta trådarna om E-mtb. Så jag förstår att det finns cyklister här som gärna sprider den informationen.

Då kan man också upplysa att man cyklar på höger sida i alla trådar på detta forumet för det är också något som inte alltid efterföljs!

Sugen på E-mtb
Der Kaiser sa:
Uppfriskande med ett nytt argument. Om jag förstår dig rätt är även längden man cyklar ett problem.
Man kanske ska införa ransoneringskort? Varje cyklist får cykla 10mil landsväg och 3 mil stig per vecka.

Sugen på E-mtb
Gustafsson1 sa:
Der Kaiser sa:
Uppfriskande med ett nytt argument. Om jag förstår dig rätt är även längden man cyklar ett problem.
Man kanske ska införa ransoneringskort? Varje cyklist får cykla 10mil landsväg och 3 mil stig per vecka.

Han menar nog att med elcykel kan man köra flera varv på samma bana. Fast jag tänker tvärtom, med mer kraft i benen kan man cykla på ställen där andra inte cyklar. Precis så har det blivit för mig att man söker hela tiden nya utmaningar och med elcykel har den ribban höjts rejält.

Sugen på E-mtb
fhansson925 sa:
Lars.E sa:

Då kan man också upplysa att man cyklar på höger sida i alla trådar på detta forumet för det är också något som inte alltid efterföljs!

Om du misstänker att TS eller andra i de trådarna inte är medveten om det så...
Men...
Jag tror inte att alla kommer att uppskatta det.

Sugen på E-mtb
Tack för påminnelsen om varför jag inte frekventerar Happy speciellt mycket längre!

Typisk svensk jante-tjafs tråd. Ve den som inte tycker som kollektivet. Och som vanligt (och som i det svenska samhället i stort) så är logik och fakta totalt underordnat vad kollektivet tycker. I det här fallet spelar det ingen roll att det är väl etablerad fakta att elcyklar i sig inte nödvändigtvis sliter mer på naturen än ett hetsande skogs-svetto. Snarare tvärt om.

Men hetsande skogs-svetton är okej, för det summerar väl en majoritet av medelålders män med prestationsångest på Happy. Och att försöka få till en nyanserad diskussion om sådant som ligger utanför lex hets-vardagsrum är dömt att misslyckas.

Syns om något år igen. Kanske. :P

Sugen på E-mtb
Lars.E sa:
fhansson925 sa:
Lars.E sa:
fhansson925 sa:

Jadu.. jag svarade en person tidigare som skrev ett ganka lågt inlägg med ett lågt svar. Men jag klargjorde ganka tydligt ändå:
------------
BTW är det olagligt med el-"mtb" i skogen och att diskutera olagligheter i forumet känns lika oki som att diskuteta hur man bäst smugglar knark, dopar sig i os eller kör ihjäl folk på stadens gator i en stulen lastbil. Gillar ni inte lagarna så lobba för att få dem ändrade politiskt. Att bryta emot lagar är brott och skall behandlas i enligt med det.
---------------------
Min vän (Ove?)
Som sagt jag var ganska tydlig att jag bor på landet med ensliga stigar, att det skulle vara olagligt för mig att cykla elmtb är ju bara löjligt! BTW Inga problem att få OK om jag nu skulle fråga grannarna häromkring heller.(med risk att bli utskrattad) Så kan ni alla släppa tanken på att jag skall göra något olagligt *fniss*

Ojdå, vilka paralleller. tycker det är fantastiskt med detta engagemang gällande lagar och regler. Något som jag tyvärr sällan upplever själv när jag är ute o kör bil och tvingas intergrera med cyklister i full mundering på väg till jobbet på olika sätt.

Sugen på E-mtb
Foxis sa:
Typisk svensk jante-tjafs tråd. Ve den som inte tycker som kollektivet. Och som vanligt (och som i det svenska samhället i stort) så är logik och fakta totalt underordnat vad kollektivet tycker. I det här fallet spelar det ingen roll att det är väl etablerad fakta att elcyklar i sig inte nödvändigtvis sliter mer på naturen än ett hetsande skogs-svetto. Snarare tvärt om.

Vart hittar man sådan väl etablerad fakta? Av ren nyfikenhet?

Tillbaka
Topp