Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
dr-rave Skrev:
-------------------------------------------------------
> När det gäller en tur här i veckan så avvaktar jag
> att min förkylning ska släppa.
>
> /Rickard
Ja, jag tyckte att jag inte kunde ge 100% då vi var ute och körde kliss-rundan i lördags och nu vet jag varför. Tror dock att det är någon lättare förkylning så jag hoppas på att vara "back on track" till helgen.
Tjo hopp. Jag har nu skickat in några turtips som ni kan använda er av för att få inspiration till era turer. Jag har än så länge inte hittat någon bra karta där jag kan markera ut vart stigarna går så om det är någon av er som sitter med en sådan är jag tacksam om ni skickar över en till mig (mailadress finner ni i min profil).
Turtipsen finner ni på: http://happymtb.org/forum/rides/index.php?cat=12&hide=0
Bra jobbat Rickard!
Jag ska fixa fram den utlovade elektroniska kartan till nästa gång vi ses. Jag tänker inte ge mig på att försöka maila 300 meg... ;) Att lägga ut delar av den på nätet är inte så populärt antar jag men som "intern information" fungerar det väl. :)
Kartorna har kanske inte så fantastisk detaljrikedom. Det funkar ganska bra att zooma in på dem, och sedan kopiera skärmdumpar till t.ex. Photoshop. (det finns säkert bättre sätt...) Flera stigar till klissberget finns med. Det var kanske nån av dem som ni körde.
Jens: jag har sett de där kartorna men är väl inte så värst imponerad över dem ;). Som det känns så behöver vi nåt bättre typ i stil med gröna kartan. Delar av de stigar som vi körde på klissberget finns med men några saknas.
Jag kan nog vara med på en tur i helgen om min förkylning lagt sig. Jag är redan mycket bättre så jag har goda förhoppningar om att vara helt bra på tex. söndag. Apropå vädret så suger det rätt fett här i Sundsvall just nu.
Hoj på er Sundsvallare.
När ni får till någon hyffsad karta, skulle någon av er möjligtvis kunna dela mig sig av den till mig? Eftersom jag är i Sundsvall ibland åsså är det ju "bara" ca 17mil dit för mig så händer det att man är där ibland och det skulle vara roligt att ha med hojen och ta en sväng då. Eftersom jag inte är så hemma på området så skulle det vara bra med en karta (känner ju inte precis till alla stället vad dom heter och ligger).
Vad är det för terräng ni har? Lera/DH/UH/trail etc?
Öviksmicke:
har ingen karta digitalt, men när/om du kommer till svall så kila in på turistbyrån på torget och köp cykel & utflyktskartan de har där. 20 spänn har jag för mig att den kostar.
På den finns de flesta cykelbara stigar (och en del icke cykelbara) inom cirka 15 km radie runt Svall utmärkta, som jag känner till iaf.
Det låter kanon, synd bara att man inte har möjlighet att komma ner till Svall förän till våren och köpa kartan (ioförsig har jag inte möjlighet att cykla där fören tidigast till våren också :-).
Har kollat lite på turtipsena också och ska läsa dom igen (och igen... ;-) Dom verkar kanon, iallafall om man ska tro vad som skrivs.
Öviksmicke: Du är välkommen ned till våren/sommaren för att hänga med på våra extrema turer ;).
Turtipsen kan du lita på till 100% (jag har ju skrivit dem) men kartan som jag länkade till kan vara lite lömsk om man inte känner till staden. Kartan består av två ihopklippta kartor av staden. Dessa olika kartor har olika dimensioner vilket kan göra kartan lite svårförstådd.
Apropå kartor så har jag inhandlat följande gröna kartor (terrängkartan heter den numera) över Sundsvall:
17H SO, 17H SV, 17H NV, 17H NO. Dessa täcker området från Njurunda i söder upp till Söråker i norr och in i landet till Matfors. Detaljrikedommen är god för det ändamål vi använder den till, mer info. samt möjlighet att beställa finner ni på: http://www.lantmateriet.se/
Man tackar!
Ska försöka komma ner nångång till våren/sommaren vid läplig tidpunkt. Vem vet, kanske kan jag få med nån till från Övikstraken också... Blir väl en Västernorrlandsträff då ;-)
dr-rave Skrev:
> men kartan som jag länkade till kan
> vara lite lömsk om man inte känner till staden.
> Kartan består av två ihopklippta kartor av staden.
> Dessa olika kartor har olika dimensioner vilket
> kan göra kartan lite svårförstådd.
Då blir det ju lite mer sport att hitta :-)
Justeja, är det någon som känner till något mtbställe i Nordingrå/Ullånger/Mjällomstrakten?
Skulle vilja hitta några bra stigar där och erbjuda "söderborna".
Har tittat lite på den som går ner från Ringskallen till Kåstaängen. Borde kunna vara ganska brant eftersom man börjar på 273m höjd. Nån som känner till den?
dr-rave Skrev:
> Apropå kartor så har jag inhandlat följande gröna
> kartor (terrängkartan heter den numera) över
> Sundsvall:
> 17H SO, 17H SV, 17H NV, 17H NO. Dessa täcker
> området från Njurunda i söder upp till Söråker i
> norr och in i landet till Matfors.
> Detaljrikedommen är god för det ändamål vi
> använder den till, mer info. samt möjlighet att
> beställa finner ni på:
> http://www.lantmateriet.se/
Vad tror du om kartor i digtal form? Gröna kartan (terrängkartan) över västernorrlands län finns till kartprogrammet Kartex. Därifrån kan man ju göra utskrifter eller skärmdumpar.
Jens: terrängkartan i digital form skulle vara guld värd. Har du den eller kan du få tag på den?
Öviksmicke: jag gick HK-leden i sommar och den är nog till stora delar cyklingsbar mellan Ullånger och Nordingrå. Jag tror att leden däremellan är ca 1 mil lång och går över ett berg med en fin raststuga halvvägs (eriks-kojan) där det finns möjlighet till grillning och övernattning. Testa och återkom med rapport :).
HKleden skulle man kanske testa. Återkommer med resultatet, risken är bara att det kan ta ett bra tag tills dess.
På tal om karta så har jag terrängkartan över V-norr på datorn.
dr-rave Skrev:
> Öviksmicke: skulle du kunna göra lite skärmdumpar
> och mail dem till mig över Sundsvalls-området? Min
> mailadress finns i min profil.
>
> /Rickard
the_TnT Skrev:
> SL-9 Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men varför syns inte mailen i profilen???
>
> För att han inte skrivit in den alt. valt att inte
> ha den publik? Eller så har feffemannen pillat med
> någonting han inte borde :)
>
> /Tobbe
>
> --
> Carpe Diem!
dr-rave Skrev:
> Hehe, vi har funnit en bugg i happy ;)
Dun' worry, PHPmannen* to the rescue!
Nånting händer
Det är nåt skumt på gång
Men våra vänner dom surfar dagen lång
Och dom finns i trakten här omkring
Vill du ha hjälp så ring!
Här kommer PHPmannen
E på språng nu
Här kommer PHPmannen varje gång nu
Här kommer världens bästa programeringspatrull
Som skriver koden för din skull
Här kommer PHPmannen
E på språng nu
Här kommer PHPmannen varje gång nu
Här kommer världens bästa programeringspatrull
Som löser buggen för din skull
Här kommer PHPmannen
E på språng nu
Här kommer PHPmannen
varje gång nu
Här kommer feffemannen
Det ser mörkt ut för mig när det gäller cykling denna helg. Förkylning är fortfarande inte 100% över så jag tror att jag avvaktar och siktar på massor av cykling under nästa helg istället.
dr-rave Skrev:
> Det ser mörkt ut för mig när det gäller cykling
> denna helg. Förkylning är fortfarande inte 100%
> över så jag tror att jag avvaktar och siktar på
> massor av cykling under nästa helg istället.
>
> /Rickard
Trist!
Vi får ta en tur nästa helg då.
Någon som är sugen på en tur på söndag den här helgen??
dr-rave Skrev:
> Tjo hopp. Jag har nu skickat in några turtips som
> ni kan använda er av för att få inspiration till
> era turer. Jag har än så länge inte hittat någon
> bra karta där jag kan markera ut vart stigarna går
> så om det är någon av er som sitter med en sådan
> är jag tacksam om ni skickar över en till mig
> (mailadress finner ni i min profil).
> Turtipsen finner ni på:
> http://happymtb.org/forum/rides/index.php?cat=12&a
> mp;hide=0
>
> /Rickard
Läste genom dina turtips och fastnade för 4:an,måste testa den någon dag!
Jens Skrev:
> Jag är nog sugen på söndag.
> Om det inte regnar för jäkla mycket då... Tur 4
> kanske?
> /Jens
Nja......kanske inte den då på söndag!Kan inte vara borta mer än ca3tim.
Men någon annan lite kortare tur skulle vara kul!