Angående cykelförbud på Södra bergets motionsspår...
Jepp, det sitter en skylt om cykelförbud när man kör mot ängen från parkeringen. Den skylten preciserar ju inte var man inte får cykla (vaddå, cykelförbud 150 meters grusväg fram till ängen eller???) Jag kontaktade i alla fall kommunen för att reda ut var detta förbud gäller och fick följande svar:
//
Svar från stadsbyggnadskontoret, mark- och trafikavdelningen:
Allmänna ordningsföreskrifter
Allmänna, lokala ordningsföreskrifter för Sundsvalls kommun
Meddelade genom beslut av kommunfullmäktige 1995-11-20 § 187 att gälla from 1996-01-01.
2§ Föreskrifterna gäller på offentlig plats
3§ Följande områden är i offentlig plats
Begravningsplatser
Anläggningar för lek, motion och idrott samt anläggningar för camping och friluftsliv, upptagna under bilaga 1.
Badplatser, upptagna under bilaga 2
Bilaga 1 Motionsanläggningar (elljusspår)
1. Räbbmospåret, Alnö
. -
. -
12. Sidsjön-LV5-Kuben-NTO-Södra Berget
.-
14. Södra Berget spåret.
25 § Ridning och cykelåkning
Ridning och cykelåkning får inte ske i sådana motionsspår som är eller jämställs med offentlig plats.
//
Jaha... vilka motionsspår jämställs med offentlig plats då? Vilket spår är "Södra Berget spåret"?
//
Svar från Fritidscentrum Södra berget:
Hej, jo det är elljusspåren som faller under lokala ordningsstadgan. Södra Berget spåret är alltså: 2,5 km röd.
Det övriga spårsystemet finns ju kvar och vi ser hellre att du använder det än "rakt ut i skogen" - en cykel kan riva upp en hel del lavar och mossor.
Personligen tycker jag att det vore bra om cykelåkarna undviker just elljusspåren, det kommer in klagomål lite då och då på att folk har blivit rädda när en cyklist har svischat förbi bakifrån. Jag springer själv ganska mycket i området och det är inte kul när en cyklist kommer bakifrån och kör förbi, man hör den inte och det går fort - lätt att få hjärtat i halsgropen.
Självklart finns det bättre och sämre cyklister liksom hundägare m.fl. men när det gäller cykling finns faktiskt denna lokala ordningsstadga som vi lutar oss mot.
Jag håller med om att det är svårt att förstå vad och var förbudet gäller.
Vi ska försöka skylta upp bättre - (det är inte helt lätt, ska det vara skyltar vid alla infartsmöjligheter till elljusspåren, ska det stå varför förbudet finns, ska det vid varje skylt stå var det är förbjudet, ska det vara skyltar vid övriga spår som talar om att här är det inte förbjudet, - ja det finns några andra frågeställningar också men vi ska försöka förtydliga oss.
//
Ja, cykelförbudet gäller visst på elljusspåren på Södra berget. Kör man där ändå (vilket jag gör) kan man ju se till att inte skrämma folk alltför mycket. Ett sätt kan ju kanske vara att köra mot löpriktningen (?).
Jag tycker att det är tråkigt att man måste känna sig som en bov när man cyklar i motionsspåren. Det är trots allt inte så många som nyttjar spåren över huvud taget... Låt säga att man träffar på fem st löpare under en träningsrunda. Nog finns det plats för oss cyklister oxå!! :)