Sunn Radical stulen

Mexi

Medlem
Sunn Radical stulen
Cykeln stals i Hammarby Sjöstad mellan den 1 till 3 April.
Det är en Brun Radical, ser exakt ut som på bilden nedan förutom sadeln som är bytt till en helsvart.

Har du sett cykeln, hört något, vad som helst är av värde. Ring 073 - 526 52 99 Eller maila på maxholmlin@hotmail.com

Evigt tacksam för det minsta!!

Bilagor

• DSCN1248.JPG
    DSCN1248.JPG
    93.2 KB · Besök: 21
Sunn Radical stulen
Tack för alla svar och öppna ögon, det värmer:)

Cykeln stals inte från lägenheten, utan ifrån mitt källarförråd. Kan tyckas korkat att ha den där. Man måste ta sig igenom två riktigt feta dörrar för att sen bryta upp det enskilda hänglåset till det förråd man vill in till. Det som känns förjävligt är att dom två feta dörrarna inte är brutna, det är någon som gått med nyckel genom dom. Jag vill inte spekulera i vem som har gått in, det finns en del olika som har tillgång till nycklar.

Hade en hel del annat av värde där, crosshjälmar, leatt-brace, snowboardar mm. Inget av det är stulet, så det hela känns jävligt förvirrande.

Inga av grannarnas förråd var brutna, bara mitt. Det var bara cykeln som var intressant med andra ord. Har även Moderna Försäkringar så det ser inte så ljust ut med ersättning, men vi får se.

/Max

Sunn Radical stulen
Tråkigt! Kikar i Kungsbacka/Göteborg efter den.

Jag har alltid undvikit att ha cyklar så synliga utanför där jag bott, så att potentiella tjuvar inte får reda på att man har dyra lättstulna prylar. Jag har tvättat av snabbt och sen tagit in dom, särskilt i central lägenhet där det stals rejält. Kanske inte gör så stor nytta, men man gör ju vad man kan.

Senast redigerad av en moderator:
Sunn Radical stulen
Lotta B skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har tvättat av snabbt och sen tagit
> in dom, särskilt i central lägenhet där det
> stals rejält.

Jag tvättar inte ens av mina hojar utan rejsar rakt in i lägenheten och hänger upp på hallväggen efter xc/dh/fixie-turerna.

Nu ska jag dammsuga hallen, och sedan tömma dammsugarpåsen i sandlådan på gården ;-)

Sunn Radical stulen
fy fan va surt.. oxå surt att man 'vet' att det kanske är någon i samma trappa .. :(

att man inte bytar ut alla lås till rfid taggar eller liknade, då ser man vem som går ut och in.
nåväl, jag håller ögonen öppna i lund ifall

Sunn Radical stulen
Little Stereo skrev:
> Den blir nog överhuvudtaget svår att cykla på i
> sverige utan att bli igenkänd... Me lite tur får
> du tillbaka den igen M :-) T

Det får vi hoppas. Men bara några procent av cykelstölderna görs för att man själv vill ha cykeln, så tänk på det. När den dyker upp är det troligare att någon köpt den så att tjuven fått sina pengar.

Sunn Radical stulen
Mitt svammel här behöver inte handla om det som tyvärr hänt dig, men jag tror att många som sjjäl så pass dyra saker som exempelvis din hojj kollar runt på nätet för information om var sakerna finns.

Exempel:
Tjuv A kollar runt på en nätforum om crosshojjar, hittar att någon har en dyr crosshojj som han ser i offer A:s profil på forumet. Letar fram adress via telefonnummer/googlande på mailadresser osv, kollar ut adressen och tar grejjerna efter ett tag.

Som sagt, b ehöver nog inte ha hänt i ditt fall, men det kan vara bra att inte all info om en finns på nätet! Å andra sidan, vill någon stjäla något går det alltid.

Sunn Radical stulen
Exakt det går ju aldrig att skydda sig, hur hemlig man än är.
Ett exempel till, åk till tävling eller träning kolla regnummer på bilar och vips så har du som tjuv några adresser och jobba med.

Det bästa är att göra det så svårt som möjligt att komma iväg med grejjerna. Låsa fast cykeln även inne i förrådet allt för att försvåra.

Sedan att ha en bra försäkring gärna med tillägg för cyklen är alltid att rekomendera. Det inser man dock oftast inte förrän man blivit av med sin första "dyra" cykel.

Håller utkik i Gbg och växjö

Senast redigerad av en moderator:
Sunn Radical stulen
Mexi: Angående försärkingsvillkor.

Försök att argumentera för att den ska ersättas som vanligt lösöre. Det kan ju gå vägen. Blir det diskussion så säg att försäkringsvillkoren är otydligt skrivna, för det kan jag intyga att de är i jämförelse med alla andra bolag på marknaden.

Kalla den heller inte för cykel, för det är ju ingen cykel i vanlig mening. Den där kan man ju överhuvudtaget inte rulla på asfalt utan den kräver lite nerförsbacke för att man ska få fart på den, eller hur? Alltså är det ingen cykel, det är ett sportredskap. Det är absurt att jämföra den med ett vanligt transportmedel, och det är förstås med tanke på vardagscyklar som villkoren är utformade.

Sunn Radical stulen
oxr skrev:
> Mexi: Angående försärkingsvillkor.
>
> argumentera för att den ska
> ersättas som vanligt lösöre

> Kalla den heller inte för cykel,

+1

Sjukt trist. Brun radical skall rulla runt i minnet för spaning.

Sunn Radical stulen
Blir min cykel stulen kommer den inte ha suttit ihop utan ha varit isärplockad, då är det bara förbannat värdefullt skrot/lösöre och inte en cykel. Cykel måste väl ta sikte på en komplett åkbar cykel för transport, sån man ställer ute i cykelställ osv?

Jo, jag håller ögonen öppna efter den, såklart.

Sunn Radical stulen
Tack för tipset oxr!

Ringde upp försäkringsbolaget och förklarade vad det handla om, jag fick då frågan..."Har den pedaler?" Vad ska man svara, "ja" blev det såklart och sen var Radicalen klassad som en helt vanlig hybrid i deras ögon. Man blir sååååå trööött!

Sunn Radical stulen
Mexi skrev:
> Tack för tipset oxr!
>
> Ringde upp försäkringsbolaget och förklarade
> vad det handla om, jag fick då frågan..."Har den
> pedaler?" Vad ska man svara, "ja" blev det
> såklart och sen var Radicalen klassad som en helt
> vanlig hybrid i deras ögon. Man blir sååååå
> trööött!

Jaha det är därför cyklar alltid levereras utan pedaler. Fy fan va surt!

Sunn Radical stulen
Jag tycker hela grejen att vissa föremål undantas från att vara lösöre känns helt sjuk. Cyklar är visst väldigt speciella, för de kan inte vara vanligt bagage på flygplan heller utan ska alltid hanteras speciellt.

Sunn Radical stulen
oxr skrev:
> Nej, så klart. Den har inga pedaler, den har SPD.

Min första tanke med. Och det är fan inte pedaler. det är doping. Det har jag alltid sagt. Och doping sysslar man bara med om det är ett riktigt sportredskap!!

Även bilar har pedalerm,...är de oxå cyklar då?

Det finns bar och kontorstolar med pedlaer?

Min dator har pedaler?!

På dem MAX,...de ska fan inte få smita från sina plikter!!

Sunn Radical stulen
Kolla upp definitionen av en cykel i lagen, det står något i stil med att det är något som drivs av pedaler och INTE är ett lekredskap. Din Radical verkar inte falla inom definitionen :)

Sunn Radical stulen
Detta säger lagen:

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Definition på en cykel
1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

Lekfordon
Ett fordon som skall anses som leksak enligt lagen ( 1992:1327 ) om leksakers säkerhet.

Lag (1992:1327)
2 § Lagen gäller leksaker som är utformade för eller annars klart avsedda att användas av barn under 14 år.

Verkar svårt att få det klassat som lekfordon i alla fall.

Sunn Radical stulen
Det känns väl som att det är dags att de börjar sära på vardagscykel och tävlingscykel i försäkringsdjungeln.
På sätt och vis gör ju många redan de då de erbjuder stor ersättning om cykeln varit inomhus/-lägenhet eller om du har en tilläggsförsäkring till din älskling.
Flera bolag ersätter ju åtminstone delvis eller till en procentuell självrisk fullt även i låsta utrymmen som cykelrum/förråd som jag minns det.
Ditt problem är att ditt försäkringsbolag verkar vara kass i frågan... :(

Sunn Radical stulen
Ville skrev:

>
>
> Även bilar har pedalerm,...är de oxå cyklar
> då?

HAHA!! Jag har fan inte garvat så mycket på jävligt länge! Sjukt kul.

Tillbaka
Topp