Sunto Ambit3 eller Garmin Fenix3

Funderar på att ge mej in i elektronikträsket och skaffa mej en träningsklocka. Vad jag förstått så använder sej dom två tillverkarna av två olika sändarspråk. Blir man låst om man väljer den ena eller den andra? Andra skillnader mellan dom två klockorna som kan vara värda att veta?

Ja gillar min Fenix3. Den passar bra ihop de andra garmin pryttlarna jag har.

Beror lite på vad du är ute efter med, jag använder min dagligen och den har ju sånhär stegräknare och sånt med. Inget jag direkt bryr mig om längre iofs. Det är kul ett tag.

Den har varit ganska buggig, men nu börjar det verkligen ordna upp sig.

Hade en Suunto men tycker att den är lite onödigt stor på armen.Slog till på En polar v800 riktigt nöjd med den nu va det ju inte det du frågade om men värt att kolla på v800an!

Fenix 3 känns lite modernare än Suunto tycker jag (bättre skärm t.ex). Båda är ganska stora så har du små handleder kan de se lite klumpiga ut. En kollega till mig har Suunton och den tyckte jag var ganska obekväm, ffa pga att själva klockan går ner ett par centimeter på armbandet. Det blir liksom en stel bit där i övergången mellan klockan och armbandet. Lite svårt att förklara men syns på bilder.

Om jag fattat det rätt så använder sig Garmin av ANT+ och Suunto av Bluetooth Smart (iaf enligt DC Rainmaker, se nedan). Båda formaten är väl ganska vanliga idag, och lär väl knappast vålla några större bekymmer för dig.

Från DC Rainmakers recension av Suunto Ambit (http://www.dcrainmaker.com/2014/09/ambit3-multisport-review.html):

In addition to new features, it also made one lateral shift feature change: It swapped out ANT+ sensor support for Bluetooth Smart sensor support. This meant that it no longer connects to ANT+ sensors for things like heart rate straps, running,cycling speed/cadence sensors, and power meters.

Jag har haft en Suunto Ambit 3 peak HR och äger numera en Garmin Fenix 3 HRM. Anledningen till att jag bytte var att jag aldrig riktigt kom överens med Suuntos sätt att skapa intervallpass. Dock skall det, till Suuntos försvar, sägas att jag historiskt främst har använt träningsklockor från Garmin och är mer bekväm med deras mjukvara. En ball men måhända skitnödig detalj hos Garmin är att du kan, med hjälp av pulsbandet, mäta vertikal förflyttning vilket hänger ihop med ditt löpsteg. För mig som är långt ifrån en skolad löpare är det nyttigt att kunna se hur dåligt jag springer till och från.

Båda klockorna är väldigt bra och tyvärr så tycker jag nog att Sunnton är en smula snyggare.

Vill du grotta ned dig i detaljer så rekommenderas http://www.dcrainmaker.com/ (precis som McAdam tipsar om).

Jag har båda tbå. Värstingmoddellen av dom. Den stora frågan är egentligen vad du skall göra med dom. Det finnsfördelar och neckdelar med båda.

Tex så har suunto böttre egenskaper vad gäller batteri. Likaså är den lite bättre om du kör tri. Garmin är böttre om du skall ha en garmin cykeldator, då suunto inte ens har det. Dyker du är definitivt suunto ett bättre alternativ då de har dykdatorer.

Valet för en normal nybörjare är inte så viktigt. Båda klarar alla grundläggande saker. Jag upplever att man kan göra det mesta med båda.

Finns du i stockgolm så kan du få se båda live om du vill.

McAdam sa:
...

Om jag fattat det rätt så använder sig Garmin av ANT+ och Suunto av Bluetooth Smart (iaf enligt DC Rainmaker, se nedan). Båda formaten är väl ganska vanliga idag, och lär väl knappast vålla några större bekymmer för dig.

...

Garmin äger ANT+. För att använda det i sina produkter måste tillverkarna betala Garmin för det. Eftersom Garmin oxå är deras direkta konkurrent så är det nu fler å fler som väljer att bara stödja Bluetooth Smart. ANT+ kommer nog att leva i många år till bara pga volymen av produkter som stödjer det, men Bluetooth (eller någon annan tredjeparts-standard) är förmodligen framtiden.

Det finns sensorer som stödjer båda formaten så oavsett vad du väljer så sitter du inte i sjön än på många år. Å om ett par år kommer man ändå att vilja byta dator/klocka iaf.

Är det verkligen licenskostnad för ANT+? Har inte kollat så noga men SDK är ju gratis förutsatt att man förbinder sig att följa standarden, men skall jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg om det var undantag för kommersiell användning. Har hobbykodat lite ANT+ för skoj skull.

Botis sa:
Är det verkligen licenskostnad för ANT+? Har inte kollat så noga men SDK är ju gratis förutsatt att man förbinder sig att följa standarden, men skall jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg om det var undantag för kommersiell användning. Har hobbykodat lite ANT+ för skoj skull.

Ja det kostar om man använder det i kommersiellt. Vet inte om det är en licenskostnad eller royalties egentligen, men det kostar iaf. Sen finns det lite skillnader mellan ANT/ANT+ och vilka chip man använder, så det är inte helt svart å vitt heller.

Men som du säger så är SDKt gratis. Det innehåller bl.a. ganska utförlig dokumentation av deras FIT-filformat som är kul att ha om man vill tolka sin egen data istället för att ladda upp den till Garmin. :)

Trollskogen sa:
Jag har båda tbå. Värstingmoddellen av dom. Den stora frågan är egentligen vad du skall göra med dom. Det finnsfördelar och neckdelar med båda.

Tex så har suunto böttre egenskaper vad gäller batteri. Likaså är den lite bättre om du kör tri. Garmin är böttre om du skall ha en garmin cykeldator, då suunto inte ens har det. Dyker du är definitivt suunto ett bättre alternativ då de har dykdatorer.

Valet för en normal nybörjare är inte så viktigt. Båda klarar alla grundläggande saker. Jag upplever att man kan göra det mesta med båda.

Tackar för erbjudandet. Bor tyvärr långt ifrån stockholm. Lite svårt att veta exakt vad man ska ha den till då man inte kan alla funktioner. Mest intressant är nog att kunna logga dom hårda passen. I princip skulle jag nog kunna klara mej lika bra med en cykeldator eftersom det mest blir just cykling. Springer gör jag ibland.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Trollskogen sa:

Tackar för erbjudandet. Bor tyvärr långt ifrån stockholm. Lite svårt att veta exakt vad man ska ha den till då man inte kan alla funktioner. Mest intressant är nog att kunna logga dom hårda passen. I princip skulle jag nog kunna klara mej lika bra med en cykeldator eftersom det mest blir just cykling. Springer gör jag ibland.
Egentligen är det inte super stor skillnad på dem. Men, det finns. Mest skulle jag säga i efterbearbetningen om man använder deras verktyg. Finns säkert så att man kan exportera till något specialprogram

Är ganska säker på att oavsett vilken så får du en bra produkt. Båda klarar att mäta pulsen.

Det tog mig ett bra tag innan jag kunde alla funktioner, och man behöver sporta många sporter för att få ut fullt av dessa båda klockor. Skall man bara cykla med puls så klarar en betydligt mindre avancerad och mindre till storleken av det.

Det som jag tycker är roligast med Fenix är att jag har versionen med pulsmätning på handleden. Sedan har ju Fenix också möjligheten att ha extra funktioner i lösningen.

På Fenix kan du ändra inställningar direkt i klockan om du tex vill ändra intervaller. På Ambit måste du gå via ett gränssnitt i mobil eller dator. Rätta mig om jag har fel :)

Håller med om klena handleder. Då sitter Ambiten sämre iom antennen som går ner på armbandet.

Om GPS är en viktig funktion för dig så skulle jag hålla mig borta från Suunto. De är dålig samplingsfrekvens på GPS-loggningen och om du t.ex. laddar upp passet på Strava (eller annan träningssajt) så ser du att du får ett väldigt 'taggigt' spår. Distans och höjdmeter stämmer därmed också dåligt.

Har en Suunto Ambit 2 som jag är nöjd med. Som nämns ovan är det dock svårt att få till intervallpass med Suunto. Robban, helt korrekt av dig alltså. :-) Å andra sidan är det ganska lätt att få till massa annat eftersom det går att skapa egna små s.k. "appar" som man kan ladda klockan med. Har ingen Garmin men det verkar onekligen lättare att få till intervallpass ad-hoc.

I mitt fall tycker jag även att Finska Suunto känns lite mer "outdoor" men det är ju bara en känsla. :-)

Har testat båda och på mina handleder är det garmin som gäller. Ganska klena handleder. Ja klockan (fenix3)är stor men du vänjer dig. Har min på mig från morgon till kväll 7 dagar i veckan. Vet inte hur de är med tillbehör till suunto klockorna men till garmin finns hur mycket som helst i sensorer och olika armband.

Jag kan rekommendera Suunto (Ambit3 sport). Jag har inget att anmärka på vad gäller GPS-noggrannheten. Ambit2 använder ant+ tror jag och ambit3 bluetooth smart, så man får ju skaffa t ex effektmätare som matchar vad man köper för klocka.

Fulkinesen sa:
Om GPS är en viktig funktion för dig så skulle jag hålla mig borta från Suunto. De är dålig samplingsfrekvens på GPS-loggningen och om du t.ex. laddar upp passet på Strava (eller annan träningssajt) så ser du att du får ett väldigt 'taggigt' spår. Distans och höjdmeter stämmer därmed också dåligt.

Upplevde att gps:en i min Ambit2 S betedde sig udda idag.
Cyklade till jobbet och rimligtvis borde hemvägen varit lika lång som vägen dit, men det diffade runt 1km i slutändan. Upptäckte också att hastigheten hoppade upp och ned mellan 23- och 29km/h i en backe där jag själv tyckte att jag höll en stadig kadens hela tiden... Så den är nog inte jätteexakt. Förutsättningarna för gps kändes ju inte dåliga idag om man säger så...

Fulkinesen sa:

Jag måste nog säga att jag inte håller med om att gps loggen på Suunto skulle vara dålig.

Min sköter sig riktigt bra och jag blandar "vischan" och Sthlm City miljöer.

Intervallpass (appar) till Suunto görs enkelt på tex. http://www.ambitintervals.com/.
Tycker en stor fördel är att man programmera oregelbundna intervaller med stegar och olika vilotider etc.
Det kanske går med Garmin idag också men när jag köpte min Ambit2 gick det inte.
Movescount var då också betydligt bättre än Garmins variant men det har nog förändrats idag också tror jag.

Är det någon som har en Ambit3 Run? Jag förstår inte vad skillnaden är och om den fungerar till cykling, dvs kan visa km/h osv. Är det bara ant+ och stöd för kadens som saknas tycker jag den verkar klockren.

DanielW sa:
Är det någon som har en Ambit3 Run? Jag förstår inte vad skillnaden är och om den fungerar till cykling, dvs kan visa km/h osv. Är det bara ant+ och stöd för kadens som saknas tycker jag den verkar klockren.
Run har jag inte koll på. Men Peak (som jag har till försäljning ;-) ) har hastighet mm. En mycket komplett klocka för de allra flesta sporter.

Stod i valet o kvalet för 3 veckor sedan och valet föll på fenix 3 HR.

Har fenix 3 HR (den med pulsmätare på handleden) är första puls klockan jag köpt.

Måste säga att jag är grymt imponerad den inbyggda pulsmätningen funkar bra... GPS funkar riktigt bra hittar satelliter fort.. Klockan visar hastighet och egentligen den info man vill ha när man cyklar eller springer.... Den har koppling till strava och för över info automatiskt.

Eftersom jag jobbar så har jag både en koppling till kalender, och så vibrerar klockan när jag får meddelande sms eller ringer.

Trodde jag fått ett måndags ex men efter uppdateringen så funkar allt klockrent, och garmin verkar komma kontinuerligt med uppdateringar så det känns faktiskt rätt bra att man arbetar kontinuerligt med klockan....

Lycka till i klock valet....

DanielW sa:

Ambit3 sport har inte heller stöd för ant+, det är bara Bluetooth smart som gäller.

Som jag har förstått det så kan ambit3 run bara registrera sporten 'löpning' eller olika löpningsvarianter. Man kan väl iofs byta sport i efterhand när väl din runda blivit uppladdad.

Jag har ju en ambit3 sport, och i löpnings-mode så kan man välja att visa vad man vill, t ex km/h. Man ställer själv in vilka skärmar som kan visas under varje enskild sport, och detta borde ju funka även på en ambit3 run.

Senast ändrad:
Trailarn sa:

Har fenix 3 HR (den med pulsmätare på handleden) är första puls klockan jag köpt.

Måste säga att jag är grymt imponerad den inbyggda pulsmätningen funkar bra... GPS funkar riktigt bra hittar satelliter fort.. Klockan visar hastighet och egentligen den info man vill ha när man cyklar eller springer.... Den har koppling till strava och för över info automatiskt.

Eftersom jag jobbar så har jag både en koppling till kalender, och så vibrerar klockan när jag får meddelande sms eller ringer.

Trodde jag fått ett måndags ex men efter uppdateringen så funkar allt klockrent, och garmin verkar komma kontinuerligt med uppdateringar så det känns faktiskt rätt bra att man arbetar kontinuerligt med klockan....

Det är ju kul om Garmin fått till pulsmätningen, men jag hade ett separat pulsarmband, Miolink, som inte fungerade speciellt tillfredsställande. Toppar lååångt över mitt max och stora dalar när jag vet att jag hade högre puls. Mitt normala bröst-pulsband fungerar mycket bättre.

gsb sa:
Trailarn sa:

Det är ju kul om Garmin fått till pulsmätningen, men jag hade ett separat pulsarmband, Miolink, som inte fungerade speciellt tillfredsställande. Toppar lååångt över mitt max och stora dalar när jag vet att jag hade högre puls. Mitt normala bröst-pulsband fungerar mycket bättre.

Min Garmin F3 utan HR funkar över förväntning och håller batteritiden bättre än med HR. Gillar klockan skarpt och är helt ok att ha på alltid.
Visst hade det varit gott med funktionen men priset var betyyyydligt bättre utan :). Har wahoos ticker x som får göra sin andel.
Tror jag gav 4,5k för sapphire med stållänk.

Har själv inte provat Garmin på länge, men många kommentarer på nätet vittnar om sämre gps signal i skogen. Och mindre precision än Suunto. Har haft Sunnto i en hel del år. Nyss uppgraderat till Ambit3 Sport. De ligger till bra i pris numera. Har en vän som har Garmin Fenix som bekräftar att klockan tappar signal i skogen. Har blivit bättre med uppdateringar, men fortfarande bra mycket sämre än Suunto.
Senaste uppdateringen av Movescount appen har gjort att klocka har blivit lite "smart" . Man får aviseringar på klockan samt sen synkas mer eller mindre automatiskt numera.

Kapar tråden lite... Hur fungerar Fenix 3 HR som enda cykeldator? Jag har Edge 510 idag men funderar på att köpa en Fenix 3 HR istället...

Bulldog76 sa:
Har själv inte provat Garmin på länge, men många kommentarer på nätet vittnar om sämre gps signal i skogen. Och mindre precision än Suunto. Har haft Sunnto i en hel del år. Nyss uppgraderat till Ambit3 Sport. De ligger till bra i pris numera. Har en vän som har Garmin Fenix som bekräftar att klockan tappar signal i skogen. Har blivit bättre med uppdateringar, men fortfarande bra mycket sämre än Suunto.
Senaste uppdateringen av Movescount appen har gjort att klocka har blivit lite "smart" . Man får aviseringar på klockan samt sen synkas mer eller mindre automatiskt numera.

Jag använder min Fenix 3 i skogen, senast igår under en OL-träning och upplever det inte som om signalen är sämre:
160518_SaabOL.jpg

Vill också varna ev Windows Phone-användare, parningen med klockan funkar värdo!

Tillbaka
Topp