Suntour vs RST

silkie

Ny medlem
Suntour vs RST
Hejsan

jag har köpt min första mountainbike för någon månad sen, En Merida matts striker, grymt nöjd med den men jag har ett litet problem som gnager i mitt huvud. på cykeln sitter en XCM V3 SR Suntour gaffel, men i beskrivningen när jag köpte hojen skulle där sitta en RST Gila 100ML. har jag blivit snuvad? är dom likvärdiga?

Ha det gott / jocke

Suntour vs RST
Same same. Du har inte blivit snuvad. Om något så är suntour förmodligen bättre. Fast båda är ju väldigt enkla och saknar all form av dämpning.

Suntour vs RST
Tack för det sista svaret, jag vet att det är "lågbudget" för många men för mig är det ett lyft mot vad jag dundrat runt med i skogen innan. Till dom två första så vill jag bara säga, har ni inget vettigt att säga så säg inget all, förstår inte varför en enkel fråga såhär ska få svar som svarsyftar mer på kvalitén och inte ens ger svar på frågan.

Suntour vs RST
Nu har jag ingen aning om vilken gaffel som är bäst eller sämst eller hur vi skall uttrycka oss för att vara happykorrekt.

Men jag tycker nog att suntour får oförtjänt mycket kritik här.. jag körde tidigare en scott scale 80 med suntour gaffel och var helnöjd... nu kör jag en scott scale 30 med betydligt dyrare gaffel och märker inte mycket skillnad i funktion i skogen. Antagligen kanske det är jag som är dum i huvudet som bara trampar och har skoj på det jag sitter på? Cyklarnas hastighet verkar även vara beroende av vilken motor som driver dom om ingen på happy har märkt det.

Suntour vs RST
Had en suntour xcr på min föra o var jätte nöjd med den.
Kör på nya hojen en xcm v2 o de som natt o dag.
Denna xcm v2 är hård så de är inte lönt att slå på
Lock out vid asfalt/grus.
Kommer byta till xcr eller annat så fort som möjligt...

Men håller
Med om att suntour verkar få extremt med kretik
Och tror ärligt inte att scott hade använt sig sv den om
Den inte hade någon form av kvalite.
Sökt runt endel o i spanien o polen är ställen
Jag märkt dom e glada för suntour och finns en del
Info o hitta där.

Men för o svara på din fråga :)
Så tror jag du fått liknande gaffel.
Största nakdelen är kanske att rst är
Lättare att hitta servic delar till
När eller om man vill öppna o trixa lite.

Suntour vs RST
Tack för dom bra svaren, nu behöver jag inte tänka på det mer :-) jag håller med om att gaffeln är lite hård och inte svarar när jag ska ställa in den. Men jag är nöjd för tillfället i alla fall . Bättre än min stela gamla biltema citybike(?) Som jag dundrat runt med dom senaste åren.

Suntour vs RST
verkar vara fjädern som är aldeles för hård i xcM modelen och från 2010 ska både M o R ha 30mm ben villket gör att du ska kunna köpa fjäder till en R o stoppa i och då kan du välja mjuk eller hård :)

Suntour vs RST
Självklart är det ett lyft om du cyklat runt på Biltema tidigare. Men skulle du testa en Rockshox SID eller liknande så skulle du inte kunna gå tillbaka sedan. Men så länge du är nöjd så ska inte jag lägga mig i.

Suntour vs RST
Tjena!

En fördel med Suntour är att vartex har hand om importen och därför finns reservdelar att tillgå ganska enkelt.. RST är väl mer tveksamt där..

Suntour vs RST
Håller med om att Suntour är näppet vassare än RST. Och håller även med om att Suntour får onödigt mycket skit ibland. Självklart håller de inte samma nivå som Fox/RS/Marz i toppsegmentet, men i mellanklassen är de klart jämförbara. Har bra erfarenhet av deras "toppsegment" med Durolux (180mm)och Epicon (140mm) där dämpning och byggkvalitet är mycket god. De håller sig till enkla, beprövade lösningar, och med lite dämparkunskap och vilja att justera så är de helt klart prisvärda.
Sen så är det klart att de flesta som hojjar runt på en Suntour nästan garanterat sitter på en av deras lägsta modeller då det är där som prestigemärkena inte har något att erbjuda för de lågspecade cykelodellerna.
Men Suntour har ju faktiskt bra historia sedan mountainbikens "ungdom" (90-talet), har tillverkat dämpare för de flesta stora namnen och har lite roliga, unika lösningar, som Axon med elektronisk lockout tex.

Suntour vs RST
Det gamla Suntour och det nuvarande är inte samma företag. När originalet slutade med sin cykelversamhet så blev rätten att använda brandet uppköpt av nuvarande Suntour.
Det ursprungliga Suntour var ju ett av de föredrag som faktiskt drev utvecklingen av växlar ett tag men de har huvudsakligen namnet gemensamt med nuvarande Suntour.

Senast ändrad:
Suntour vs RST
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> En fördel med Suntour är att vartex har hand om
> importen och därför finns reservdelar att
> tillgå ganska enkelt.. RST är väl mer tveksamt
> där..

Helt ärligt knäskål, ska du verkligen uppmuntra folk till att serva Suntourdämpare?
Låt skräpet dö så folk köper en riktig gaffel istället :)

Tillbaka
Topp