Suntour xcr air 100 mm

Markus örtendahl

Aktiv medlem
Suntour xcr air 100 mm
Hej jag har en suntour xcr air med 100 mm slag för 29 tum hjul , jag är ändå nöjd med den , för den typ av cykling jag kör här hemma

Men var på Isaberg i med den i helgen , det är en Lapierre edge 9.9 som ja har bytt styre på , satt på dropperpost , bytt däck osv o gjort om den lite så den passar mina önskemål

Den är fantastiskt att klättra med

Jag älskar min cykel , men nu fick dämparen verkligen sättas på prov och den gjorde mig ganska besviken 🤣

Men här hemma funkar den utmärkt

Men ja är lite inne på att antingen uppdatera till något bättre längre fram helst med qr koppling så ja slipper byta fram fälg

Eller köpa en stel gaffel ,eftersom just nu kör ja med Max psi i gaffeln så den är ganska hård ändå

Jag är en gammal bmx åkare , så vilken mtb jag än cyklar på känns som ett lyx åk i jämförelse med en bmx haha

Jag vill helst hitta något begagnat , men utbudet är litet med qr koppling med dämpad gaffel

Vad säger ni ?

Ja cyklar mest på normala stigar och lite berg med drops på Max 40 cm

Och till det funkar den helt okej , jag väger bara 75 kg så inte så stora påfrestningar i jämförelse om ja hade vägt låt oss säga 150 kg 😅

Suntour xcr air 100 mm
Om du kör gaffeln på maxtryck när du väger 75kg så är det inte konstigt att den inte kändes bra utför. Frågan är ju hur du tycker att det funkar vanligtvis dock. Jag väger 85kg och är typ på 50% av max på min RS Recon.

Jag hade nog försökt hitta en RS Sid eller Fox 32 och kanske med 120mm slaglängd. Förvänta dig inga underverk dock. Vill du ha en bättre cykel utför behöver du något annat än en XC cykel.

Suntour xcr air 100 mm
Inget fel att ha helstel cykel för stigcykling förresten. Men vid utförsåkning behöver man verkligen dämpning. Så mycket händer hela tiden och misstag sker. Man behöver all hjälp för att inte utveckla ett misstag till en katastrof.

Vissa bikeparks kräver till och med någon framdämpning på cyklar som tas med i parken.

Suntour xcr air 100 mm
Tyvärr är det svårt utan TA och Boost. Nästan lättare(och kanske billigare) att försöka få tag i ett nytt framhjul begagnat.
Det finns dock en liten chans att det nuvarande framhjulet kan konverteras till through axel med passande endcaps. Osannolikt med instegsmodellen men inte uteslutet. Sedan kunde mer möjligheter öppnas upp.

Suntour xcr air 100 mm
Tyvärr är det svårt utan TA och Boost. Nästan lättare(och kanske billigare) att försöka få tag i ett nytt framhjul begagnat.

Manitou Markhor är tipset på en gaffel som är inte dåligt, passar gamla standards och är relativt billig.

Sen är frågan om det är värt att investera mer pengar i en cykel som inte är lämpat till användningsområdet.

Suntour xcr air 100 mm
Den är lämpad för cross country vilket ja cyklar med den , ja hade bara med den till parken för testa , och är ute efter en lite skönare gaffel 👍 ja ska inte ha den till downhill 😅 men en Cross country ska klara av lite ojämnheter och sno 30 cm drops

Suntour xcr air 100 mm
Den är lämpad för cross country vilket ja cyklar med den , ja hade bara med den till parken för testa , och är ute efter en lite skönare gaffel 👍 ja ska inte ha den till downhill 😅 men en Cross country ska klara av lite ojämnheter och sno 30 cm drops
Börja med att serva(om det behövs) och laborera lite med tryck och rebound så kommer den nog bli betydligt bättre iaf

Suntour xcr air 100 mm
Ja har något som är från Shimano Grease tror ja liggandes
1. Undvik stoppa navfett i dämpningskomponenter. Jag vet inte om Shimano tillverkar något fett för ändamålet (med tanke på att Shimano inte tillverkar stötdämpare såvitt jag vet). Men det finns sådant fett från SRAM, RSP o dyl.

och lägga packningar i lite olje bad ?
2. XCR gafflar använder inte olja i nedre ben, endast fett på glidbussningar. Det hindrade inte dock mig från att hälla 5 ml i varje ben i min XCR. Se till att det finns skumringar under dammtätningar i så fall, annars kommer oljan eventuellt skvätta sig ur. Min XCR kom utan skumringar, så jag behövde leta efter kompatibla och lägga till dem vid servicen.

Senast ändrad:
Suntour xcr air 100 mm
Men titta på den här skönheten! Finns för 26, 27½ och 29 tum och den är för QR-axeln!

Jag som redan har två Manitu:er hemma skulle inte ha tvekat att skaffa mig en Markhor om jag hade någon passande cykel för den.

https://cdn.rosebikes.de/images/10DA4ECC415A45A7433E4B96C5531BA2.png?im=Resize=(1200%2C1200)%201200w,https://cdn.rosebikes.de/images/10DA4ECC415A45A7433E4B96C5531BA2.png?im=Resize=(2400%2C2400)%202400w

Suntour xcr air 100 mm
Men titta på den här skönheten! Finns för 26, 27½ och 29 tum och den är för QR-axeln!

Jag som redan har två Manitu:er hemma skulle inte ha tvekat att skaffa mig en Markhor om jag hade någon passande cykel för den.

https://cdn.rosebikes.de/images/10DA4ECC415A45A7433E4B96C5531BA2.png?im=Resize=(1200%2C1200)%201200w,https://cdn.rosebikes.de/images/10DA4ECC415A45A7433E4B96C5531BA2.png?im=Resize=(2400%2C2400)%202400w
Jag tycker däremot att den är för dyr jämfört med vad man får. Skulle inte kunna tänka mig att den är speciellt stor uppgradering. Bättre då att köpa ett hjul för en tusenlapp och sedan en Marzocchi Z2 (eller motsvarande) för 3,5k i mitt tycke.

Suntour xcr air 100 mm
Jag tycker däremot att den är för dyr jämfört med vad man får. Skulle inte kunna tänka mig att den är speciellt stor uppgradering. Bättre då att köpa ett hjul för en tusenlapp och sedan en Marzocchi Z2 (eller motsvarande) för 3,5k i mitt tycke.

Det som jag mest gillar på Markhor är att det finns i alla tre hjulstorlekar. Men egentligen är det varumärkeslojalitet som talar i mig.

En tusenlapp dyrare är också inte något att blunda på.

Denna Z2:an har koniskt styrrör medan Markhor:en har rakt styrrör vilket kan bli avgörande för vissa cykelramar.

29" Markhor är också 10% lättare än 29" Z2. Inte att jag brydde mig om vikten dock…

Suntour xcr air 100 mm
En tusenlapp dyrare är också inte något att blunda på.

Denna Z2:an har koniskt styrrör medan Markhor:en har rakt styrrör vilket kan bli avgörande för vissa cykelramar.

29" Markhor är också 10% lättare än 29" Z2. Inte att jag brydde mig om vikten dock…
Dyrare är det ju helt klart. Men jag tror också dämpningen är klart bättre. Visst kan rakt styrrör vara användbart men i detta fallet tror jag det är konat men det kanske vi ska bekräfta?

Vikten i denna kategori av dämpare känns inte som det viktiga. Både dämpningen och styvheten bör vara betydligt bättre.

Håller förövrigt med om att det är en bra gaffel men kanske mer om man vill uppgradera sin Suntour XCM eller dylikt. För mig är den i samma kategori eller kanske ett litet steg upp mot TS gaffel.

Suntour xcr air 100 mm
Dyrare är det ju helt klart. Men jag tror också dämpningen är klart bättre. Visst kan rakt styrrör vara användbart men i detta fallet tror jag det är konat men det kanske vi ska bekräfta?

Tror att jag letade upp TS cykel och att det var rakt styrrör. Tapered och QR är riktigt ovanligt, om det inte ens existerar.

Med rakt styrrör är det Markhor och RockShox Judy Silver jag känner till. Judy är billigare, men 800 gram (!) tyngre och jag antar att dämpningen på Markhor är bättre en riktigt billiga TurnKey på Judyn.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp