Superior 939 eller 929

Funcadelic

Medlem
Superior 939 eller 929
Jag är helt ny i cykelvärlden (och på forumet, hej hej!) och vill köpa en cykel för att haka på några grannar när de cyklar i skogen. Efter lite research, tillgänglighet, budget etc har jag landat i Superior, antingen 939 eller 929.

Jag testade 929 på Cykloteket i Häggvik och gillade den skarpt. 939 ligger ungefär lika i pris. 929 är i kolfiber och billigare komponenter, i alla fall vad jag kunnat läsa mig till (Shimano Deore), medan 939 är i aluminium och har Shimano SLX/XT. Enligt spec är 929 ett hekto lättare, vilket jag antar är försumbart på min nivå.

Om researchen jag gjort ovan är rätt, hur bör jag tänka? Kolfiber med billigare komponenter eller aluminium med dyrare komponenter?

Superior 939 eller 929
Mycket förvirrande namngivning hos Superior: det finns tre olika modeller av 929 och 939 (plus många olika färger) som är helt annorlunda cyklar: en XC-hardtail, en XC-FS och en trail-FS. För Stockholmsterräng skulle jag klart rekommendera en trail-MTB. Men kanske kör grannarna med XC-cyklar på snälla stig, så jontes svar är bra.

Alu, kolfiber, växlar och bromsar spelar inte en stor roll, kvalitet av dämpningen är viktigare (och framförallt val av rätt typ av cykel för ändamålet).

Superior 939 eller 929
De jag tittat på är hardails, dvs https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.378.42057/superior-xp-929 och https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.378.80526/superior-hardtail-mtb-xp-93923-matte-black

Båda grannarna kör hardtail och tycker att det räcker bra. Funkar med heldämpad också men då får man sticka iväg ytterligare i pris och det känner jag inte att jag vill göra: har gått från "runt 10" till "10-15" till att nu väga mellan cyklar för 16 respektive 18.

Tycker jag det är kul och jag ser att cykeln används regelbundet kommer jag säkert motivera en uppgradering om något år men detta känns bra för nu.

Superior 939 eller 929
De flesta föredrar FS. Personligen föredrar jag hardtail, både för köregenskaper och lägre underhåll, men då ståcyklar jag 95% av tiden.

Min kommentar var på karaktären av cykeln. Kanske funkar en XC-HT bra för din ändamål, men en trail-HT är mer allround och lämpligare för de stökigare stigarna kring Stockholm. Standardtipset är den här:

Superior 939 eller 929
Jag vet ju inte exakt vad jag kommer tycka är roligast. Cykla på leder i skog eller berg över stock och sten vet jag att jag skulle gilla. Samtidigt lockar också att cykla skogsvägar, tänk typ elljusspår eller Cykelvasan, lite längre sträckor.

Trail har jag förstått är mer mångsidigt. Är cyklarna jag länkat alltså XC?

Superior 939 eller 929
Ja, det får stå för dem, möjligen är det marknadsföring mer än teknik. Alla cyklar går att cykla trail med. Därför jag menar att du ska kolla med sällskapat vad som gäller i grannskapet.

Superior 939 eller 929
Det spelar ingen roll om du föredrar att flyga fram på platta XC-slingor, förolämpa knepiga skogsrepor eller droppa ner för hissnande avgrunder i bikeparken, för hojen levererar pålitliga fartresurser precis överallt! Japp, det här är en riktigt snabb hardtail med extremt slagkraftig 1x-drivlina

Om man tror detta är seriöst är det bara att handla. Verkar funka bra

Superior 939 eller 929
Oavsett så känns det som om du får väldigt mycket mer för pengarna om du köper någon av cyklarna som @Berk tipsade om. Jag känner att till och med den billigaste modellen med Deore är vettigare än någon av de du länkat.
Vad är det som är mycket mer på dem?

Och i och med att det är trailcykel jag bör ha, enligt guiden som @Klorofylltalibanen länkade, är det Deore-modellen från Alle Bike som är inom budget och rätt typ av cykel.

Om vi släpper de cyklar jag tidigare pratade om - har ni tips på eventuella andra trailcyklar i 15'-kronorsklassen eller är det enbart Alle Bike som gäller? ☺️

Superior 939 eller 929
Det kan ev finnas lite på rea om man kollar runt. Det jag själv tycker talar för allebike är att den är lite lagom på 120-130mm. Många har 140mm gaffel.

Om man istället nöjer sig med 100mm men lite modernare så såg jag bmc two stroke till bra pris tror jag

Superior 939 eller 929
Superior 939 eller 929
Superior 939 eller 929
Det där är väl den med D-format sadelrör. Saknar dropper och ska man ha det så är det barnstolpe som gäller.

Utöver ovanstående tips så finns Radon Cragger i två modeller. Man måste upp på den dyrare för att matcha MB31 i komponenter.

Just det. Ha-begäret får mig att glömma det.
Fanns det ingen adapter till 27.2? Det du menar med barnstolpe... funkar väl men konstigt att de gör en så fin cykel och inte sätter 31.6mm...

Kanske ingen nybörjarcykel oavsett pris. Hade jag inte velat fortsätta vara gift hade jag köpt en.
Bara ramen är värd mer

Superior 939 eller 929
https://www.tcmcykel.se/p/mountainb...w7RMtg5tZxUepqBC24zZZOYn5YXVn-LcaAnRoEALw_wcB

Denna har en av grannarna, alltså en trail. Tack för era tips. Lutar starkt åt Alle Bike just nu, kul med svenskt märke också. Kanske ändrar mig imorgon.
Den är väldigt fin och lik mb31 i xc version =120mm gaffel (som verkar slut).

Tyvärr finns den bara som budget med enkel gaffel. Ändå inte uteslutet på höst rea. Såg den för 7000 2023.

Även spec fuse är liknande men det är andra priser

Bara att slå till på en allebike då.

Just det. Finns även norco fluid ht som är liknande

Superior 939 eller 929
Är man en komplett idiot om man ger sig ut och kör Cykelvasan eller liknande lopp med MB31 Rescue Deore/Fluid HT (typ köra riktiga vasan med slalomskidor)?

Superior 939 eller 929
Vad är det som är mycket mer på dem?

Och i och med att det är trailcykel jag bör ha, enligt guiden som @Klorofylltalibanen länkade, är det Deore-modellen från Alle Bike som är inom budget och rätt typ av cykel.

Om vi släpper de cyklar jag tidigare pratade om - har ni tips på eventuella andra trailcyklar i 15'-kronorsklassen eller är det enbart Alle Bike som gäller? ☺️
Jag tänker framförallt på gaffel och hjul, något som är rätt dyrt att uppgradera senare. Att den billigare Allebike’n kommer med Deore istället för SLX som på Superior-cyklarna är väl den enda punkten som är sämre, men Deore är inga skitgrejer och skulle du ändå vilja uppgradera till SLX eller XT längre fram så är det betydligt billigare än att byta gaffel.

Superior 939 eller 929
Jag tänker framförallt på gaffel och hjul, något som är rätt dyrt att uppgradera senare. Att den billigare Allebike’n kommer med Deore istället för SLX som på Superior-cyklarna är väl den enda punkten som är sämre, men Deore är inga skitgrejer och skulle du ändå vilja uppgradera till SLX eller XT längre fram så är det betydligt billigare än att byta gaffel.
Det står "Rescue TR har utrustats med samma fina komponenter som Rescue XC, men det har adderats längre slaglängd på dämpare,
grövre och bredare däck samt rejälare styre i kombination med en kortare styrstam".

Det är dock SLX på XC och Deore på TR. Är det övriga komponenter som åsyftas eller finns det någon annan modell jag missat? Typ Rescue TR SLX

Superior 939 eller 929
Nu blir det lite jobbigt. Man kan inte riktigt lita på cyktillverkare, cykelbutiker eller cykelmekaniker. Generellt.

Från början fanns xc slx och tr slx. Det skilde i slaglängd, styre och däck men samma pris.

Sen kom deore utan TR /XC. Vilket var lite irriterande. Det verkade vara 130mm slag.

Idag när jag dubbelkollar står det 130 i text och 120 i spec. Jag vet inte om det var så hela tiden eller vad du kommer att få. Det spelar heller inte så stor roll men man ska inte behöva bli besviken. Du får maila och kolla. Troligen kan de fixa 120 eller 130 som du vill

Superior 939 eller 929
Nu blir det lite jobbigt. Man kan inte riktigt lita på cyktillverkare, cykelbutiker eller cykelmekaniker. Generellt.

Från början fanns xc slx och tr slx. Det skilde i slaglängd, styre och däck men samma pris.

Sen kom deore utan TR /XC. Vilket var lite irriterande. Det verkade vara 130mm slag.

Idag när jag dubbelkollar står det 130 i text och 120 i spec. Jag vet inte om det var så hela tiden eller vad du kommer att få. Det spelar heller inte så stor roll men man ska inte behöva bli besviken. Du får maila och kolla. Troligen kan de fixa 120 eller 130 som du vill
Hur står sig Fluid som du tipsade om mot Rescue Deore? Jag är 180 så L blir bra för mig.

Superior 939 eller 929
Hur står sig Fluid som du tipsade om mot Rescue Deore? Jag är 180 så L blir bra för mig.
Bättre bromsar på Mb31, troligen även hjul. Vilka hjul som är lättast/bäst vet jag egenligen inte med med DT spline 1900 så vet vad man får i alla fall.

Gaffel vet jag inte heller vilken som är bäst båda är väl fungerande budget versioner men på MB31 så vet jag att den kan upgraderas med top eller near top end dämpare så det är ju trevligt.
Vilken som är bäst vid leverans vet jag inte. (X-Fusion RC32 Air på Fluid som väl är en FOX version)

Superior 939 eller 929
Bättre bromsar på Mb31, troligen även hjul. Vilka hjul som är lättast/bäst vet jag egenligen inte med med DT spline 1900 så vet vad man får i alla fall.

DT Swiss hjul är bra, men 1900 är tråkigt med bara 18 POE. Fluid har 36 POE men

Gaffel vet jag inte heller vilken som är bäst båda är väl fungerande budget versioner men på MB31 så vet jag att den kan upgraderas med top eller near top end dämpare så det är ju trevligt.
Vilken som är bäst vid leverans vet jag inte. (X-Fusion RC32 Air på Fluid som väl är en FOX version)

Jag skulle tänka at Revelation på MB31 är klart bättre än en X-Fusion. (och X-Fusion är väl inte Fox?)

Superior 939 eller 929
Det var kanske nåt annat som var en fox klon.... Hur som helst Norco är också en fin cykel även om man troligen kan bevisa att MB31 är mer prisvärd. De kan å andra sidan inte hålla reda på vilken slaglängd det är.

Vill man bara vara med å cykla och nivån är big trail 200 så kan man bräcka grannarna med en

Big trail har coil gaffel men ovan är troligen den billigaste 29'' cykeln med boost ram och luft gaffel (bromsar och gaffel kanske får slängas efter ett tag - oklart)

Senast ändrad:
Superior 939 eller 929
Det var kanske nåt annat som var en fox klon.... Hur som helst Norco är också en fin cykel även om man troligen kan bevisa att MB31 är mer prisvärd. De kan å andra sidan inte hålla reda på vilken slaglängd det är.

Rescue XC har 120 mm slag, Rescue icke-XC 130 mm (som framgår fram beskrivning och geo-tabell, bara fel i specs).

Superior 939 eller 929
Rescue XC har 120 mm slag, Rescue icke-XC 130 mm (som framgår fram beskrivning och geo-tabell, bara fel i specs).

ja, men på deoere versionen framgår det inte om det är TR eller XC de säljer?

De är inte ensamma om att göra fel, BD har klippt in geo för LT på icke LT skeen trail tex. Och att inte ändra geo med slaglängd är närmast standard. På 26bikes framgår det knappt vilka primal som är gamla ramen etc

Superior 939 eller 929
Tycker att uppgradering från Deore till SLX klart inte är värt 5000 kr. SLX drivlinan och bromsar är marginal bättre än Deore, kanske lite lättare. Kolstyre är trevligt om den skulle dämpa bättre, men jag vet inte om det gör det. Jag förstår inte varför prisskillnaden är så stor, något kring 2000 kr är rimligt.

Superior 939 eller 929
Jag har mailat dem och kollat om det går att få TR med SLX, kan återkomma med svaret om intresse finns

undrar om jag blandar ihop det eller om de ändrar sidan efter vad de har på lager. Vore ju lättare att fatta om alla modeller syntes oavsett vad de för dagen säljer. Kan vara jag som rör i hop det men från början fanns
SLX TR
SLX XC

sen kom deore med dropper
och deore utan dropper.

Du är sugen på en 130mm trail för 17900? Det springer snabbt iväg:)

För att vara tydlig så kan man nog säga att även MB31 med 120 mm är en trail eller down country i mina ögon

Superior 939 eller 929
Tycker att uppgradering från Deore till SLX klart inte är värt 5000 kr. SLX drivlinan och bromsar är marginal bättre än Deore, kanske lite lättare. Kolstyre är trevligt om den skulle dämpa bättre, men jag vet inte om det gör det. Jag förstår inte varför prisskillnaden är så stor, något kring 2000 kr är rimligt.
Ja, man hade önskat bättre hjul eller charger kanske för att SLX skulle vara lika prisvärd.

skiljer 900g på nåt sätt men det är kanske mest däck

Tillbaka
Topp