Superior (Ombyggnadstråd+träning)

MAMTB

Aktiv medlem
Jag har en Superior i modellen XF Team Issue Di2. En cykel som jag köpte förra året och har varit och är väldigt nöjd med. Den duger till mitt cyklande helt enkelt.

När jag köpte den så vägde den in på över 11kg med pedaler (shimano xtr). Alltså inte jättelätt men inte jättetung heller. Jag har påbörjat lite ombyggnad på cykeln och har lite ambitioner att få ner den till 9,5kg (fortfarande inte jättelätt men bättre än 11+ i alla fall).
Planerar att byta ut en hel del komponenter utan att det ska gå helt bananas. Man kan ju såklart lägga pengarna på att köpa en helt ny och modernare cykel men jag vill hellre bygga och modulera på den jag har. Har ingen erfarenhet tidigare av att skruva på cyklar så det blir även lite lärorikt. Det kommer ju dock bli ganska simpla saker att skruva av och skruva dit nytt. Inga special-specialare.

Såhär såg cykeln ut när den var ganska ny:
supmottrd.jpg

Ganska så omgående bytte jag ut kassetten från XT 11-46 till en XTR 11-40. Det är väl i stort sett den enda förändringen jag gjorde fram tills nu. Plus att jag monterade dit en flaskhållare.

De komponenter jag i första hand planerar att byta ut är följande: (Hoppas på att kunna kapa ca 1500g här)
Hjul
Kassett
Bromsskivor
Framklinga
Vevlager
Pedaler
Styrlager
Styrstam + Topcap
Styre
Handtag
Sadelstolpe
Sadel
Sadelstolpsklämma
Stickaxlar
Flaskhållare

En del av grejerna har jag redan hunnit byta men mer om det i senare inlägg. Den här tråden kommer uppdateras lite då och då när det har trillat in nya prylar i brevlådan och sedan även ett färdigt slutresultat såklart. Kommer inte ha jättebråttom men den ska vara färdig till nästa säsong.

Du är välkommen att kika in i tråden när du vill om du är intresserad. För mig blir det här nån slags dagbok på cykelmek och även en del om min egna cykelträning.

Några grejer som är utbytta är bland annat framklingan. Sparade här in 41g när jag monterade dit en Garbaruk 36T istället för Shimanos XTR 36T som jag hade monterad innan.
garbaruk.jpg

Själva vevpartiet är lite modifierat med en Stages Powermeter som ökar vikten med 15-20g jämfört med orginalveven. Vevarmarna är dock nästan helt blankslitna nu. Inte så snyggt men får leva vidare ett tag till. Tar gärna emot tips på ett lättare vevparti som passar min cykel. Krav dock att det ska funka med effektmätare och finnas i 175mm-vevar.
stages.jpg

Mina XTR-pedaler har fått lämna plats åt Crankbrothers Eggbeaters 11.Sparade här in 125g inkl gummikropparna för ökad friktion.

Senast ändrad:
Ny Topcap som väger in på 4g. Gamla vägde 17(!!!)g.
topcap.jpg

Fyller på verktygslådan med digitalt skjutmått samt momentverktyg för de lite större momenten.
parktool.jpg

Tar gärna emot tips på vevpartier som kan passa min cykel. Nuvarande kombo inkl stages powermeter och 36T-klinga väger 607g.

Krav att det ska gå köra med effektmätare, 36t-klinga och funka för 1x11. Vikt helst under 500g totalt.

MAMTB sa:

Fyller på verktygslådan med digitalt skjutmått samt momentverktyg för de lite större momenten.

Tar gärna emot tips på vevpartier som kan passa min cykel. Nuvarande kombo inkl stages powermeter och 36T-klinga väger 607g.

Krav att det ska gå köra med effektmätare, 36t-klinga och funka för 1x11. Vikt helst under 500g totalt.

Vevar är en djungel, men vis av mina senaste byggen skulle jag leta en begagnad sram XX1 med Gxp axel, funkar i din BB och borde landa in på runt 490-500gr beroende på vevlängd, finns ju även Stages mätare till dem, tror jag kom undan med runt 2000 för ett NOS sist jag köpte ett efter lite letande.

De funkar ju med direktmonterade klingor så där kan man ju hitta gram och design. Lycka till

cerro sa:
Har du en plan för att kapa de 1500g? Vad väger sadelväskan?

Det finns en plan. Sadelväskan är utbytt har jag inte räknat med i utgångsvikten. Har inga planer på använda den vid tävling.

Men lite grejer har redan trillat in och väntar på slutmontering. Bland annat:
Hjul: Roval Control SL 25mm
Kassett: Garbaruk 10-46
Bromsskivor: Formula 160mm
Styrstam: Extralite 80mm ±6°

Räknar med att spara in 700g på hjul inkl däck, kassett, body, bromsskivor
Styrstammen kommer spara in 78g.

Lite saker som är å väg från Tyskland nu är bland annat: (Vikt enligt R2-Bike)
Styre: Darimo 740mm - 98g
Handtag: Extralite - 19g
Sadelstolpe: Schmolke TLO mtb 400m 31,6mm - 113g
Sadel: Saevid Sillin - 88g
Sadelklämma: Yuniper - 6g

Dessa saker ska förhoppningsvis reducera viken med typ 350g.

Totalvikt innan jag drog igång projektet var 10,8kg utan sadelväska. Med pedaler, DT Swiss XR391 hjul med XTR 11-40 kassett och Continental Raceking däck.

Crocko sa:
MAMTB sa:

Vevar är en djungel, men vis av mina senaste byggen skulle jag leta en begagnad sram XX1 med Gxp axel, funkar i din BB och borde landa in på runt 490-500gr beroende på vevlängd, finns ju även Stages mätare till dem, tror jag kom undan med runt 2000 för ett NOS sist jag köpte ett efter lite letande.

De funkar ju med direktmonterade klingor så där kan man ju hitta gram och design. Lycka till

Ja där borde man ju kunna lösa en hyffsat lätt kombo! Tack för tips! Passar Sram GXP 24mm ett vanligt shimano xtr pressfit 41x92 för Shimanos hollowtech? Behövs alltså inget särskilt GXP vevlager?

Jag älskar att plöja mer på delar än vad cykeln är värd. Kung! Fler weight weeniebyggen ? hittar du en bättre cykel så verkar det mesta gå att flytta över, och det är ju bra.

Jensen sa:
älskar ”utan att det ska gå helt bananas” och sedan de delarna som räknas upp. Bananas. Gillar det skarpt! ??

Haha! Fattar inte vad som hände riktigt... Hade prylarna i varukorgen och tänkte direkt att: Nä det här är FÖR dyrt! Plötsligt så hade jag bara "råkat" köpa sakerna ändå...

MAMTB sa:
Jensen sa:
älskar ”utan att det ska gå helt bananas” och sedan de delarna som räknas upp. Bananas. Gillar det skarpt! ??

Haha! Fattar inte vad som hände riktigt... Hade prylarna i varukorgen och tänkte direkt att: Nä det här är FÖR dyrt! Plötsligt så hade jag bara "råkat" köpa sakerna ändå...

lär ju tyvärr behöva slinta ännu mer på enter knappen efter varit på nån sida med exklusiva cykeldelar och lagt i varukorgen för de sista 300 gramen :D så bara att vänja dig :P

Jensen sa:
MAMTB sa:
Jensen sa:

lär ju tyvärr behöva slinta ännu mer på enter knappen efter varit på nån sida med exklusiva cykeldelar och lagt i varukorgen för de sista 300 gramen :D så bara att vänja dig :P

Har räknat lite på det... Skulle jag vilja fortsätta få ner cykeln mot Sub9kg så blir det ruskigt dyrt då det kommer krävas byte av dämpare, bromsarna och vevpartiet. Kommer antagligen klara 9,5kg med redan inplanerade byten av komponenter utan att byta vevpartiet.

BLEKINGE BAD ASS sa:
Easton ec90sl vev borde banta rätt bra om du kan få den att passa din hoj

tack för ännu ett bra tips! Kikar även en del på Race Face Next SL G5 som ska väga runt 365g. Med Stages Powermeter så blir det runt 380g och med en 36T Garbaruk framklinga ca 456g.

Idag monterade jag ihop det nya styret med styrstam och nya handtag samt en ny topcap.

Styre, styrstam, handtag och topcap vägde in på 188g vilket får anses vara ganska lätt!

Samma kombination med de gamla prylarna vägde 421g så här sparades 233g totalt.

Det nya styret från Darimo är 740mm och väger 103g. Det hade tyvärr inga förborrade hål för di2-kabeln som går från växelreglaget till displayen. Löste det tills jag tänkt ut någon bättre lösning genom att linda det några varv runt styret och täcka över med lite svart eltejp.

Handtagen och styrstammen är från Extralite och vägde 12 respektive 69g. Topcapen är från Absolut Black och den väger bara 4g.

Två enklare bilder över slutresultatet.
IMG_20190923_174448.jpg

IMG_20190923_174510.jpg

Nu är frågan om man ska försöka övertala sinnet och plånboken att införskaffa ett par Piccola-bromsar med röda handtag... Visst hade det varit snyggt? :)

Senast ändrad:
Det blir lätt gubbkitschigt med färg på detaljerna. Har du ingen bra plan är svart eller diskret färg det bästa.

Bra besparing. Håller styret för riktig cykling eller är det fragilt?

MAMTB sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

tack för ännu ett bra tips! Kikar även en del på Race Face Next SL G5 som ska väga runt 365g. Med Stages Powermeter så blir det runt 380g och med en 36T Garbaruk framklinga ca 456g.

Race Race next är kända problemvevar, börjar ofta glappa efter ett tag mellan kolfiber och alu.

M

Manurhin2 sa:
MAMTB sa:
BLEKINGE BAD ASS sa:

Race Race next är kända problemvevar, börjar ofta glappa efter ett tag mellan kolfiber och alu.

M

Tack för infon! Ska ha det i åtanke :)

NickPick sa:
Det blir lätt gubbkitschigt med färg på detaljerna. Har du ingen bra plan är svart eller diskret färg det bästa.

Bra besparing. Håller styret för riktig cykling eller är det fragilt?

Det är ju såklart tanken att det ska hålla för riktig cykling. Annars blir jag grymt besviken. Försökte läsa på och efter forska angående just styret samt sadelstolpen som jag har valt. Verkar ändå som de ska funka för rätt så tuff körning.

Darimo tar inget extra för att förstärka styret.. blir ju iofs lite tyngre m stabilare.
Vill ju inte att styret ska gå av
Nån vis man så att cykeln ska vara byggd så att den är kraftigast längst fram.
Blir sällan så stora personskador om baksvingen går i bitar?

De nya hjulen från Roval är ju också monterade på cykeln.

Fram: Total vikt: 1329g Sparade in 360g.
Roval Control SL 25mm med DT Swiss 240-nav och bromsskiva 160mm från Formula med titanskruvar. Kör med mina favoritdäck Continental Raceking. Vid extra mycket stök och blött så kör jag Racing Ray istället. Ger lite högre vikt. Har en slang från Tubolite i nu som är inräknat i vikten.
framhjul.jpg

Bak: Total vikt: 1759g. Sparade in 435g.
Roval Control SL 25mm med DT Swiss 240-nav samt XD-body och bromsskiva 160mm från Formula med titanskruvar. Garbaruk kassett med 10-46 och Continental Raceking. Racing Ralph som alternativ vid extra stök och blött. Har en slang från Tubolite i nu som är inräknat i vikten.
bakhjul.jpg

Senast ändrad:
Sätta ihop sladden från reglage med bromsslang med krympslang kan ju vara en lösning. Och låta kabeln gena upp sista biten.

Hoppas momentnyckel använts ??

Jensen sa:
Sätta ihop sladden från reglage med bromsslang med krympslang kan ju vara en lösning. Och låta kabeln gena upp sista biten.

Hoppas momentnyckel använts ??

Tack för tips! Momentnyckel har såklart använts ? Inte lätt att "bara" dra 2nm. Det är ju nästan ingenting ?

tmalm sa:
Nästan 800g på hjulen då!
Vad är du nere i för totalvikt nu?

(du måste förresten ha röda lätta bromsar)

/T

Ska göra en ny vägning idag tänkte jag. Har en sadelstolpe att hämta ut idag men sadeln dröjer någon vecka så nu kanske det tar en stund innan jag kan fortsätta skala ner vikten.

Antingen får det bli röda bromsar eller röda styrhandag och i så fall bromsar i grå eller svart. Men det dröjer nog innan jag byter bromsar om det nu blir så...

Ny kontrollvägning av cykeln och vågen visade 9920g. Hade faktiskt hoppats på något lite lägre vikt. Jag kanske har räknat fel någonstans på viktbesparingar som gjorts eller så vägde cykeln mer än jag trodde när jag började.

Så alltså är det 420g kvar för att få ner den till 9,5kg. En hel del grejer som är planerade att bytas är ju dock kvar så kanske kan det gå.

Senast ändrad:
MAMTB sa:
Ny kontrollvägning av cykeln och vågen visade 9920g. Hade faktiskt hoppats på något lite lägre vikt. Jag kanske har räknat fel någonstans på viktbesparing ar som gjorts eller så vägde cykeln mer än jag trodde när jag började.

Ändå förvånad att du inte fått ner den till mer än under 10kg med de du gjort hittills.
Jag har ett liknande projekt och ligger på 10.2kg och bara spenderat 3500:-. Nu har jag förvisso en hardtail men ändå.

Får man fråga hur mkt du har lagt ner so far och vad du budgeterar för framöver?

Bzr sa:
MAMTB sa:
Ny kontrollvägning av cykeln och vågen visade 9920g. Hade faktiskt hoppats på något lite lägre vikt. Jag kanske har räknat fel någonstans på viktbesparing ar som gjorts eller så vägde cykeln mer än jag trodde när jag började.

Ändå förvånad att du inte fått ner den till mer än under 10kg med de du gjort hittills.
Jag har ett liknande projekt och ligger på 10.2kg och bara spenderat 3500:-. Nu har jag förvisso en hardtail men ändå.

Får man fråga hur mkt du har lagt ner so far och vad du budgeterar för framöver?

Fast en fs under 10 är som om du bantat din hardtail till under 9. Skiljer ju nästan ett kilo på en ht och en fs, bara i ramen med dämparen. Så det är ju inte såååå konstigt.

Bzr sa:
MAMTB sa:

Det jag har bytt hittills är alltså:
Hjul (fälg, ekrar, nav, body)
Bromsskivor+skruv
Däck
Kassett
Slangar
Framklinga
Pedaler
Styrstam
Styre
Handtag
Topcap

Alla dessa delar har jag kontrollvägt före och efter bytet. Här har det kapats 1196g.
I och med att cykeln nu vägde 9920g så måste den ha vägt 11116g när jag började. Så antingen har jag räknat fel någonstans eller så har jag vägt fel eller om det skulle vara något fel på vågen. Ska väga ytterligare en gång till för att se om jag får samma vikt.

Det som är kvar att byta som jag hade planerat från början för att nå 9,5kg är sadel, sadelstolpe, sadelklämma, stickaxlarna, flaskhållare, styrlager, vevlager och rulltrissor.

Det jag har lagt ner hittills är mycket pengar och det som är kvar att byta är också mycket pengar (särskilt om det kommer krävas mer byten av delar för att nå 9,5kg)... Men ganska kul är det! :)

Fast en fs under 10 är som om du bantat din hardtail till under 9. Skiljer ju nästan ett kilo på en ht och en fs, bara i ramen med dämparen. Så det är ju inte såååå konstigt.

Jo jag vet att det skiljer mellan fs och ht men jag kapade drygt 550g på 3500kr (~10.7kg-> ~10.2kg) enbart på sadel, sadelstolpe och styre.

Efter hjulbyte och nya däck samt rensning av tubelessvätska är jag nere på 9.4kg utan enorma summor. Därför jag trodde att trådskaparen med sin entusiasm skulle ha kapat mer.

Beror säkert lite på vad det sitter på för delar från början. Om originaldelarna redan är hyffsat fina och lätta så kostar ju varje gram lättare mer pengar än vad det hade gjort om grejerna från början var tyngre och "billigare".

Ja precis. Finns ju mycket lättplockad frukt. Båda ni verkar ändå lägga rätt stora pengar på grejerna.
Finns ju alltid variabler... Eagle väger mer än 11-delat, FS väger mer än HT, värdelösa däck ger låg vågvikt men sämre cykelegenskaper osv. Kolla in docs_velo på instagram så får ni se någon som går all in.

Bzr sa:

Jo jag vet att det skiljer mellan fs och ht men jag kapade drygt 550g på 3500kr (~10.7kg-> ~10.2kg) enbart på sadel, sadelstolpe och styre.

Efter hjulbyte och nya däck samt rensning av tubelessvätska är jag nere på 9.4kg utan enorma summor. Därför jag trodde att trådskaparen med sin entusiasm skulle ha kapat mer.

Superiorn TS utgår ifrån har ju redan såpass lätta/fina delar att det inte direkt finns något billigt att byta till, 3500 för stolpe, sadel och styre är nog ungefär i den klassen som han plockar av. Jag har motsvarande HT (Team 29 issue di2) och den vägde 9,2kg ur kartong med pedaler så den hade nog landat på sub8 med motsvarande insats som TS gör.

såkket sa:
Bzr sa:

Superiorn TS utgår ifrån har ju redan såpass lätta/fina delar att det inte direkt finns något billigt att byta till, 3500 för stolpe, sadel och styre är nog ungefär i den klassen som han plockar av. Jag har motsvarande HT (Team 29 issue di2) och den vägde 9,2kg ur kartong med pedaler så den hade nog landat på sub8 med motsvarande insats som TS gör.

Sub 8 verkligen...?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp