Superior (Ombyggnadstråd+träning)

Igår hämtade jag även ut sadelstolpen som har tagit några veckor att få levererad. Sadeln dröjer ytterligare några dagar. Sadelstolpen är en Schmolke TLO MTB 31,6 - 400mm och skulle väga 113g. Såklart finns det ju alltid några grams felmarginal.

Blev dock faktiskt lite besviken när jag packade upp och vägde den samt tittade på den. Stolpen vägde 140g vilket innebär 24% felmarginal mot specade 113g. Dessutom var det ett djupt märke/jack i stolpen som jag inte tyckte om. Just nu avvaktar jag svar ifrån R2-Bike. Lite tråkigt för en stolpe man betalat 5k+ för...
schmolkevg.jpg

schmolkehl.jpg

NickPick sa:
såkket sa:
Bzr sa:
Fast en fs under 10 är som om du bantat din hardtail till under 9. Skiljer ju nästan ett kilo på en ht och en fs, bara i ramen med dämparen. Så det är ju inte såååå konstigt.

Jo jag vet att det skiljer mellan fs och ht men jag kapade drygt 550g på 3500kr (~10.7kg-> ~10.2kg) enbart på sadel, sadelstolpe och styre.

Efter hjulbyte och nya däck samt rensning av tubelessvätska är jag nere på 9.4kg utan enorma summor. Därför jag trodde att trådskaparen med sin entusiasm skulle ha kapat mer.

Superiorn TS utgår ifrån har ju redan såpass lätta/fina delar att det inte direkt finns något billigt att byta till, 3500 för stolpe, sadel och styre är nog ungefär i den klassen som han plockar av. Jag har motsvarande HT (Team 29 issue di2) och den vägde 9,2kg ur kartong med pedaler så den hade nog landat på sub8 med motsvarande insats som TS gör.

Sub 8 verkligen...?
Nu har jag inte ambitionen men typ så.
På pappret så är det ju ett halvkilo längre att få en XF team till 9,5 än en Team29 till sub8, komponenterna är exakt samma så viktbesparingarna är ju identiska sånär som på att HTn har XR361fälgar istället för XR391 så det är väl ca 60gram man inte får igen.

Oavsett det jag ville få fram var mer vart utgångsläget låg när man börjar jämföra kostnad för viktbesparing på en HT på närmare 11kg mot denna cykeln.

tmalm sa:
+24% för en 5kstolpe är verkligen inte ok!
Fattar inte att de levererar ut sådana.

/T

Nej jag tyckte inte det heller. Får hoppas att det löser sig. Antingen med en ny likadan stolpe eller så får jag leta efter en annan modell. Darimo har ju också fina stolpar. Dessutom billigare.

MAMTB sa:
Igår hämtade jag även ut sadelstolpen som har tagit några veckor att få levererad. Sadeln dröjer ytterligare några dagar. Sadelstolpen är en Schmolke TLO MTB 31,6 - 400mm och skulle väga 113g. Såklart finns det ju alltid några grams felmarginal.

Blev dock faktiskt lite besviken när jag packade upp och vägde den samt tittade på den. Stolpen vägde 140g vilket innebär 24% felmarginal mot specade 113g. Dessutom var det ett djupt märke/jack i stolpen som jag inte tyckte om. Just nu avvaktar jag svar ifrån R2-Bike. Lite tråkigt för en stolpe man betalat 5k+ för...
Trist, du har inte fått en 100+kg stolpe av misstag? Verkar som det är 80-90kg som skall väga 113g i 400mm

såkket sa:
MAMTB sa:

Trist, du har inte fått en 100+kg stolpe av misstag? Verkar som det är 80-90kg som skall väga 113g i 400mm

Vet ej men skulle kunna vara så. Specen på förpackningen var korrekt med det jag beställde. Jag skulle dessutom ha 71-80kg så den borde egentligen vara ytterligare något gram lättare än 81-90kg-varianten.

MAMTB sa:

Har du sett att schmolke har en bundle rabatt om du köper styre plus sadelstolpe hos de? Tror du får typ 20% rabatt och bägge kostar då för typ €583 (spara typ €170). Samt att du kan skräddarsy tjocklek och vikt.
Ett alternativ om du lyckas skicka tillbaka stolpen.
https://www.schmolke-carbon.com/product/tlo-bundle-offer-copy/#configuration

I övrigt vill jag bara säga kul projekt. Spännande att följa :).

Hur menar du med + träning i rubriken?

Bzr sa:
MAMTB sa:

Har du sett att schmolke har en bundle rabatt om du köper styre plus sadelstolpe hos de? Tror du får typ 20% rabatt och bägge kostar då för typ €583 (spara typ €170). Samt att du kan skräddarsy tjocklek och vikt.
Ett alternativ om du lyckas skicka tillbaka stolpen.
https://www.schmolke-carbon.com/product/tlo-bundle-offer-copy/#configuration

I övrigt vill jag bara säga kul projekt. Spännande att följa :).

Hur menar du med + träning i rubriken?

Styre har jag redan införskaffat :)

Tanken var väl att jag även skulle föra någon liten variant av träningsdagbok samtidigt men har inte blivit något av den typen av inlägg än.

Men idag blev det i alla fall 2h distans och igår körde jag 6x4min intervaller.

NickPick sa:
såkket sa:
Bzr sa:
Fast en fs under 10 är som om du bantat din hardtail till under 9. Skiljer ju nästan ett kilo på en ht och en fs, bara i ramen med dämparen. Så det är ju inte såååå konstigt.

Jo jag vet att det skiljer mellan fs och ht men jag kapade drygt 550g på 3500kr (~10.7kg-> ~10.2kg) enbart på sadel, sadelstolpe och styre.

Efter hjulbyte och nya däck samt rensning av tubelessvätska är jag nere på 9.4kg utan enorma summor. Därför jag trodde att trådskaparen med sin entusiasm skulle ha kapat mer.

Superiorn TS utgår ifrån har ju redan såpass lätta/fina delar att det inte direkt finns något billigt att byta till, 3500 för stolpe, sadel och styre är nog ungefär i den klassen som han plockar av. Jag har motsvarande HT (Team 29 issue di2) och den vägde 9,2kg ur kartong med pedaler så den hade nog landat på sub8 med motsvarande insats som TS gör.

Sub 8 verkligen...?

Min Birk (Superior) i strl L vägde 8 med lättare styre/stolpe/vevparti men med originalhjul så det verkar rimligt, var iofs xx1

M

Nu har jag varit i kontakt med R2-Bike och de ville ha tillbaka den defekta stolpen så att de kan byta ut den. Kommer förmodligen dra ut lite på tiden med ny stolpe men är ju egentligen ingen panik sålänge slutresultatet blir bra :)

MAMTB sa:
Nu har jag varit i kontakt med R2-Bike och de ville ha tillbaka den defekta stolpen så att de kan byta ut den. Kommer förmodligen dra ut lite på tiden med ny stolpe men är ju egentligen ingen panik sålänge slutresultatet blir bra :)

Bra service av R2 återigen

Jensen sa:
MAMTB sa:

Bra service av R2 återigen

Ja de har verkligen varit tillmötesgående! Har handlat det mesta där samt även haft mycket kontakt genom mail angående tips och råd kring prylar som ska passa. Väldigt behjälpliga.

Plötsligt knackade brevbäraren på dörren och levererade en sadel. Hyffsat lätt, återstår att se hur skön eller obekväm den är ?
IMG_20190927_104136.jpg

Hittills är jag väldigt nöjd med alla uppgraderingar. Cykeln känns faktiskt snabbare och lättare. Har ju kapat mycket vikt på roterande massa och jag upplever att cykeln rullar snabbare samt svarar bättre på accelerationer och även piggare när det går uppför. Idag blev det intervaller på grusväg 6x4min. Under uppvärmningen brukar jag köra några småspurter och idag lyckades jag slå mitt PB på 5-sekunder med 30 watt och det nya pb:t lyder 933 watt i 5 sekunder :)
grusvg.jpg

Senast ändrad:
Idag var det rejält blåsigt ute och hösten har verkligen anlänt! 3h distans blev det idag men det var segt i motvinden och det gick inte särskilt fort idag. Blev därför en lugn och fin runda i naturen.
iskogen.jpg

MAMTB sa:
Hittills är jag väldigt nöjd med alla uppgraderingar. Cykeln känns faktiskt snabbare och lättare. Har ju kapat mycket vikt på roterande massa och jag upplever att cykeln rullar snabbare samt svarar bättre på accelerationer och även piggare när det går uppför. Idag blev det intervaller på grusväg 6x4min. Under uppvärmningen brukar jag köra några småspurter och idag lyckades jag slå mitt PB på 5-sekunder med 933 watt :)

Oj, det var ingen dålig höjning ;-)

M

Manurhin2 sa:
MAMTB sa:
Hittills är jag väldigt nöjd med alla uppgraderingar. Cykeln känns faktiskt snabbare och lättare. Har ju kapat mycket vikt på roterande massa och jag upplever att cykeln rullar snabbare samt svarar bättre på accelerationer och även piggare när det går uppför. Idag blev det intervaller på grusväg 6x4min. Under uppvärmningen brukar jag köra några småspurter och idag lyckades jag slå mitt PB på 5-sekunder med 933 watt :)

Oj, det var ingen dålig höjning ;-)

M

Haha var tvunget att tänk lite. Menar såklart inte att jag ökade med 933w utan att det nya pb:t blev 933 watt. Ökade med 30 watt totalt.

Igår blev det första långrundan på länge. Lite halvbonk på andra halvan trots fikastopp. Jaja det är bara att trampa på så ska väl formen komma tillbaka.
IMG_20191004_191457_665.jpg

IMG_20191004_191457_663.jpg

Ett lätt rullpass idag för att trampa ur stumma ben och njuta av fint höstväder. 12 grader, sol och vindstilla :)

Cykel på fel håll...
IMG_20191009_160935.jpg

IMG_20191009_160954.jpg

Bygget står väldigt stilla just nu. Inväntar fortfarande nya sadelstolpen som ska ersätta den jag reklamerade till Tyskland. Har varit i kontakt med R2 och de väntar i sin tur på nya stolpen från tillverkaren. Segt minst sagt.

Men cykla hinner jag med. Idag blev det ett lugnt pass i en ganska grå tillvaro ute i höstvädret. Piggade upp med en kaffe och hundmys efteråt.
hhhh.jpg

hhh.jpg

En liten uppdatering...

Jag väntar fortfarande på den nya stolpen. Har tät kontakt med R2 som skyller på att det är Schmolke som tar lång tid på sig att leverera den nya stolpen. Senaste beskedet är i alla fall att den ska skickas till R2 i slutet på nästa vecka.

Men under tiden jag väntar så tränar jag för fullt ändå. är riktigt nöjd med allt som jag har bytt ut hittills.

Har hittat ett träningsupplägg som passar mig bra och som jag har kört på i ca 2 månader nu. Kommer fortsätta rulla på med det upplägget under vintern så länge som jag känner att jag utvecklas av det. Brukar få ihop 12-15h cykling om jag kan köra som planerat. Det ser ut som följer:

Måndag - 2h - Intervaller 6x4min
Tisdag - 2-3h - Distans
Onsdag - 2h - Lättare distans/rullpass
Torsdag - 2h - Tröskelintervaller 3x15min och avslutar passet med 4x30sek all out
Fredag - 2-3h - Distans
Lördag - Valfritt. Långpass om jag har tid och orkar. Annars blir det nån form av lätt distans/aktiv återhämtning eller ingen cykling alls.
Söndag - Samma som lördagen.

Framåt våren blir det lite mer fokus på fler intervaller.

Jensen sa:
Du kör alltså på devisen att vila och låta kroppen återhämta sig är för fegisar? :-)

För det mesta så blir det väldigt lugnt under helgerna. Tyvärr sällan jag har tid till det där långpassen så i praktiken blir det oftast 1-2 väldigt lugna och ganska korta pass på helgen. Brukar räcka för att jag ska återhämta mig och fixa de lite tuffare vardagarna.

Har hittills kört 3-4 veckor i stöten med detta schemat och sedan varvat med en lugnare vecka med mindre mängd.

Liten uppdatering angående sadelstolpen från Schmolke... R2 har hela tiden sagt att de väntar på leveransen från Schmolke och att det är hos tillverkaren problemet ligger med att det har tagit väldigt lång tid. Jag har fått se mailkonversationen och Schmolke hävdar att de har tillverkat den nya stolpen och skickat till R2 för länge sedan, varpå R2 hävdar att de ej fått någon stolpe. Detta tog en plötsligt vändning när Schmolke plötsligt säger att något blivit fel och att stolpen inte alls är skickad. Den är inte ens tillverkad ännu!

Det fick bli droppen och jag, tillsammans med R2, valde att strunta i Schmolke-stolpen och istället för valet på en stolpe ifrån Darimo. Det blev ju då lite prisskillnad och för dessa pengar la jag till nytt styrlager och vevlager samt lite andra småsaker jag behövde. Darimo-stolpen tillsammans med de andra grejerna blev dyrare än vad Schmolke-stolpen skulle kosta men detta bjöd R2 på så jag är trots allt nöjd. Nu hoppas jag bara att den nya stolpen ska anlända lite snabbare och i bättre skick än vad den första stolpen gjorde.

Lite länkar till de grejer som strax är på väg. Måhända att jag får vänta till efter nyår innan det kan levereras.
Stolpe: https://r2-bike.com/DARIMO-CARBON-Seatpost-T1-Loop-3K-bright-red-316-mm-400-mm
Styrlager överdel: https://r2-bike.com/EXTRALITE-Headset-Top-UltraTop-44-SHIS-ZS44/286
Styrlager underdel: https://r2-bike.com/EXTRALITE-Headset-Bottom-UltraBottom-56-tapered-SHIS-ZS56-40
Vevlager: https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Bottom-Bracket-SM-BB94-41A-Press-Fit-55g

Så! Då var den nya stolpen hemma och nu även monterad. Tog några snabba bilder för att kunna lägga upp här i tråden. Stolpen vägde in på 96g och tillsammans med ny sadel, batterihållare och ny sadelklämma så minskades cykelns totalvikt med 248g.

Nya kombon monterad.
IMG_20200103_135745.jpg

Har även hunnit provköra ett pass på trainer för att kunna finjustera. Mycket nöjd än så länge!

IMG_20200103_093650.jpg

Gamla stolpen och sadeln monterad.
IMG_20200103_100103.jpg

Vikt på gamla kombon.
IMG_20200103_164233.jpg

Vikt på nya kombon.

saarela sa:
Kul tråd!
Men lägger man 5papp på en stolpe, borde man inte ha råd med en riktig cykeldator också?;)

Har en "riktig" liggandes men använder mest klockan för jag gillar att logga all min träning med en och samma enhet. Sysslar med mer än bara cyklingen och då är klocka smidigt.

MAMTB sa:
saarela sa:
Kul tråd!
Men lägger man 5papp på en stolpe, borde man inte ha råd med en riktig cykeldator också?;)

Har en "riktig" liggandes men använder mest klockan för jag gillar att logga all min träning med en och samma enhet. Sysslar med mer än bara cyklingen och då är klocka smidigt.

Garmin synkar data mellan enheterna utan problem (om man har något sånär moderna).

Kul att du törs plöja ner pengar i en superior! Det är nog inte många som gör som du ?.

NickPick sa:
MAMTB sa:
saarela sa:
Kul tråd!

Garmin synkar data mellan enheterna utan problem (om man har något sånär moderna).

Kul att du törs plöja ner pengar i en superior! Det är nog inte många som gör som du ?.

Nä det är väl ingen superpoppis modell och särskilt nu när enda försäljaren i Sverige lägger ner. Men jag gillar cykeln och planerar att behålla den några år framöver :)

Vad har ni för erfarenheter kring Trainerroads träningsprogram. Eller deras Customprogram? Jag gillar att experimentera med träning och provade för skojs skull att fylla i Trainerroads customprogram där jag angav hur mycket jag brukar träna och vilka lopp jag vill köra och vilken typ av cykling det gäller. Har ett lopp i slutet av augusti som jag vill formtoppa till och fick då till slut ett förslag på upplägg som skulle vara lämpligt för mig enligt trainerroad.

Base: Sweetspot High Volume (1) - 5 veckor
Build: Sustain Power High Volume - 1 vecka
Base: Sweetspot High Volume (2) - 6 veckor
Build: Sustain Power High Volume - 8 veckor (1st B-race under den här perioden)
Base: Sweetspot High Volume (2) - 6 veckor. (1st B-race under den här perioden också)
Speciality Phase: XC-M high volume: - 8 veckor. (A-race sista veckan)
Recovery week: - 1 vecka

- När jag kikar på de olika passen så noterar jag att det är väldigt lite rena distanspass och de distanspassen som finns är väldigt korta.
- Det är ingen ny "Build Phase" innan man ska påbörja sista Speciality Phasen.
- Uppbyggt på 2-3 hårda pass, 2-3 medelhårda pass och 1 pass som är kort och lugnt. 6 pass/vecka.

Blir lite sugen på att testa. Jag har ingen emot att "offra" ett år på ett, för mig, annorlunda träningsupplägg. Kan vara kul att se och jämföra resultat med hur jag har tränat innan. Kommer dock modifiera lite då jag anser mig tvungen att byta ut några pass då och då mot långa distanspass.

Nu har jag även beställt nya axlar. Valde Black Lock ifrån Extralite. Ska väga runt 25-27g/st. Hoppas nu bara de passar! Framaxeln är jag hyffsat säker på men bakaxel var svår att hitta någon som verkade lämplig. Min nuvarande axel har mått som jag ej har kunnat hitta på någon annan axel. Inte ens DT Swiss har en axel med samma mått trots att orginalaxeln är just en DT Swiss...

Den nya bakaxeln från Extralite kommer vara någon enstaka mm för kort jämfört med orginal. Hoppas att den ska räcka till ändå.

Beställde även nytt frihjul till bakhjulet. Har XD-body på nu och kör en 10/46 kassett. Mest pga att XD-bodyn satt på navet när jag köpte hjulen. Planerar byta detta mot ett frihjul för shimanokassetter. Bir en Garbaruk 11/46 istället.

Sådärja! Har under de senaste veckorna gjort klart cykeln såsom den kommer att köras den här säsongen. Slutvikten landade på 9480 gram. De sista uppdateringarna blev axlarna från Extralite, Styrlager från Extralite, Vevlager, nya däck, bytte ut en glappande di2-kabel samt att jag bytte body och kassett till Garbaruk 11/46 på en shimanobody. Valde svart istället för röd nu pga att den röda var alldeles för jobbig att hålla tillräckligt skinande röd.

Axlar sparade in 66g
Styrlager sparade in 72g
Vevlager sparade in 31g
Däck ökade vikten ca 140g

Jag är riktigt nöjd med resultatet och hoppas på många roliga timmar ute i skogen och på grusvägarna. Cykeln känns riktigt rapp och snabb måste jag säga. Klarade också därmed viktmålet på Sub 9,5kg. Så resultatet blev en hyffsat lätt hoj med några år på nacken och omodern geometri med nya komponenter.
helbild.jpg
drivlina.jpg
sadel.jpg
styre.jpg
vinkel hel.jpg

Full spec:
Ram: Superior XF Team Issue 29 Di2 (2018)
Hjul: Roval Control SL (12x142 + 15x100) 25mm innerbredd.
Nav: Roval/DT Swiss 240
Axlar: Extralite Blacklock
Däck: Continental RaceKing Racesport Bernstein Edition 2.2" (2020)
Slang: Tubolito
Styrlager: Extralite Ultratop+Ultrabottom
Vevager: Shimano XTR
Bromsar: Shimano XTR
Bromsskivor: Formula 160mm med titanskruvar
Flaskhållare: Bontrager RXL
Bakdämpare: DT Swiss X313 100mm
Framgaffel: DT Swiss OPM ODL 100mm (Plus Remote på styret för fram+bakdämpare)
Styrstam: Extralite Hyperstem 80mm -6°
Spacers: Extralite
Topcap: Absolut Black
Styre: Darimo Carbon 740mm
Handtag: Extralite
Sadelstolpe: Darimo Carbon 31,6x400mm
Sadelklämma: Yuniper
Sadel: Saevid Sillin S1.2
Vevparti: Shimano XTR + Stages Effektmätare
Pedaler: Crankbrother Eggbeaters 11
Framklinga: Garbaruk 36 tandad
Kassett: Garbaruk 11/46
Kedja: Shimano XTR
Bakväxel: Shimano XTR Di2
Växelreglage: Shimano XTR Di2

Var ett tag sedan jag uppdaterade här nu. Jag är grymt nöjd med cykeln hittills!

Träningen har gått lite upp och ner dock. Har haft två perioder av träningsuppehåll på grund av sjukdom. Men förutom det så har det ändå gått bra. Har tagit mig igenom Trainerroads Sweetspot Base High Volume del 1 och del 2. Jag styrde sedan om träningen lite för att anpassa till senare tävlingsstart (om det nu blir något i år...). Har kommit igång med utomhuscyklingen och känner mig mycket starkare av all sweetspot som jag har kört. Jag har börjat köra mer tröskel och Vo2max nu. skärm 1.jpgskärm 2.jpg

Tillbaka
Topp